Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Eksponeringsværdier
Fra : Ole Rasmussen

Dato : 28-04-05 11:10

Hej i gruppen.

Et simpelt spørgsmål: Hvor meget ekstra lys for jeg ind ved blænde 1.4 i
forhold til blænde 1.8 ? Er det et helt eksponeringstrin ?

/Ole

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 28-04-05 11:20

"Ole Rasmussen" <ole@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> Hej i gruppen.
>
> Et simpelt spørgsmål: Hvor meget ekstra lys for jeg ind ved blænde 1.4 i
> forhold til blænde 1.8 ? Er det et helt eksponeringstrin ?

Du kan jo prøve at sætte kameraet på auto, drej så blænden fra 1,8 til 1,4,
se så på tiden, den skal halveres hvis der er et helt trin.
På den måde finde du præcist forholdene for dit system inc. småfejl.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-04-05 11:49

Ole Rasmussen wrote:
> Et simpelt spørgsmål: Hvor meget ekstra lys for jeg ind ved blænde 1.4 i
> forhold til blænde 1.8 ? Er det et helt eksponeringstrin ?

2/3 stop.

Kig evt. her:
http://www.riversidecardiology.com/fstop/f-stop.htm#4

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-04-05 11:52

Ole Rasmussen wrote:

> Et simpelt spørgsmål: Hvor meget ekstra lys for jeg ind ved blænde
> 1.4 i forhold til blænde 1.8 ? Er det et helt eksponeringstrin ?

Nej knap og nap. Der er en faktor på kvadratroden af 2 (ca.= 1,4) mellem
hver blænde, og det betyder at 1 blænde under 1,8 skulle være ca. 1,3.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.