Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Manfrotto monopod 679 - erfaringer?
Fra : Ukendt

Dato : 27-04-05 16:42

Jeg står overfor købet af en monopod, og jeg har tænkt mig at købe
Manfrotto. Det skulle efter sigende være det bedste. Monopodden skal holde
et Nikon D70. Monopodden skal primært bruges til at tage billeder indendørs
i dæmpet belysning samt udendørs om aftenen, landskaber og lignende. Ikke
fugle og sport

Der findes jo et hav af monopods, men 679 er vist udemærket. Se den her:
http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=14&itemid=1807

Eller bør man vælge en af de andre? Jeg kan ikke se den store forskel på de
forskellige monopods udover, at nogle af de tunge "professionelle" monopods
kan holde tungere kameraer. Ikke umiddelbart noget jeg har brug for.

Hvilket hoved bør man vælge? Jeg overvejer lige nu følgende hoveder:

SWIVEL TILT HEAD W/QUICK RELEASE
http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=15&itemid=308
Det er billigt, let og med quick release.

Alternativt kunne jeg vælge følgende kuglehovede:
http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=8&itemid=1955

Det er tre gange dyrere end ovenstående billige hoved, og når man skal
anvende en monopod er det ikke ret væsentligt, hvilket af de to hoveder jeg
køber. Men fordelen ved at købe kuglehovedet ville vel være, at jeg kan tage
det med på en manfrotto tripod senere.

Kan nogle anbefale det ene eller det andet?

Jeg takker på forhånd

Esben

Fra : Grev Dracula

Dato : 27-04-05 20:49

On Wed, 27 Apr 2005 17:42:11 +0200, "Esben Kolind Laustrup"
<mail_snabela_ezben.dk> wrote:

> [...]
>det med på en manfrotto tripod senere.
>
>Kan nogle anbefale det ene eller det andet?

Jeg købte mig en Manfrotto monopod i december sidste år og kiggede i
den fobindelse også på 679'eren. Jeg endte dog med at købe en en 680B
i stedet. I forretningen, hvor jeg handlede, var der ikke nogen
prisforskel på disse to.

http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=14&itemid=1816

Jeg er udmærket tilfreds med den. Den er med 4 led i stedet for 3, og
den er derfor lidt kortere i sammenklappet tilstand end 679'eren -
dvs. at den er lidt lettere at slæbe rundt på.

Jeg valgte 234RC hovedet pga. snapkoblingen, og fordi man jo med en
monopod ikke behøver et kuglehoved. Man kan jo blot roterer selve
monopod'en om sin egen akse.

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-05 21:01

> [...]
>
> Jeg valgte 234RC hovedet pga. snapkoblingen, og fordi man jo med en
> monopod ikke behøver et kuglehoved. Man kan jo blot roterer selve

Hej Dracula ,

Tak for dit råd. Hvor købte du sættet, og hvad måtte du slippe (hvis du kan
huske det)?

Esben

Fra : Grev Dracula

Dato : 28-04-05 06:18

On Wed, 27 Apr 2005 22:00:59 +0200, "Esben Kolind Laustrup"
<mail_snabela_ezben.dk> wrote:

>Hej Dracula ,
>
>Tak for dit råd. Hvor købte du sættet, og hvad måtte du slippe (hvis du kan
>huske det)?

***
Jeg handlede hos Photografica i Skindergade i København. Jeg købte en
del andre ting samtidig, så jeg kan ikke nøjagtig huske, hvad jeg
måtte slippe for monopod og hoved, men du kan finde deres prisliste
her:

http://www.photografica.com/shop/templates/group.asp?GroupGuid=1

Fra : Carsten Saugmann

Dato : 27-04-05 22:00

"Esben Kolind Laustrup" <mail_snabela_ezben.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg står overfor købet af en monopod...

Hej Esben

Jeg har også en D70 - og har lige anskaffet en Manfrotto Monopod...

Endte med at bestille en 681B + MA 234 RC hoved hos www.technikdirekt.de.
Endnu har jeg ikke fået det brugt så meget, men de gange jeg har brugt det
har det fungeret godt.

Hvis du overvejer også at købe Manfrotto tripod, så skulle du måske overveje
at købe det samlet - der er et "kit" at få hos Technikdirekt. Jeg forsøger
med et link, men ellers kan du søge dig frem til det på siden. søg efter
"Manfrotto Stativ-Set (MA 055 CLB,141 RC,681)" Ved ikke om det er et
specielt godt tilbud, da jeg ikke har sammenlignet priserne.

Her kommer et alenlangt link:
http://www.technikdirekt.de/main/page.xp?pageid={BBC869D1-4F0A-4782-9FD7-6EDBF1DEE635}&SESSIONID=193200210204&DS=1&TS=2710490114&type=focus&doctype=article&focus=770800&focuslayout=full5&history=add

Mvh/Carsten

Fra : Kenneth K.

Dato : 27-04-05 22:24

<mail_snabela_ezben.dk> wrote:

> [...]
> tage
> det med på en manfrotto tripod senere.
>
> Kan nogle anbefale det ene eller det andet?

Jeg bruger et 488rc2 kuglehoved på mit 055 stativ og det er virkelig en
fornøjelse at bruge. Så kuglehovedet kan jeg godt anbefale, men jeg kan
dog ikke se fidusen med et sådant hoved på en monopod. Så hellere det
billige swivel hoved. Desuden tror jeg det vil blive irriterende at skulle
skifte hoved mellem monopod og staiv, bare for at spare et par hundrede
kroner.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-04-05 22:54

"Esben Kolind Laustrup"
> [...]
> i dæmpet belysning samt udendørs om aftenen, landskaber og lignende. Ikke

Men den beskrivelse af anvendelses område, skal du vidst ha' et treben -max-