Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Plet i billede på Canon 20D ?
Fra : Brian Østergård

Dato : 26-04-05 18:33

Hej

Min nye 20D begyndte efter ca. 100 billeder at lave en plet i øverste højre
hjørne på billederne.
Den gør det med alle 3 objektiver som jeg har, og jeg har blæst sensoren
ren, der er intet synligt støv.
Det er ikke mere end det kan klones væk, men det irreterer mig alligevel en
del

Jeg har lagt 4 billeder her hvis nogen vil give et bud på om det er defekt
sensor eller om det er noget usynligt skidt.

http://mantabrian.madpage.com/plet/1635.jpg
http://mantabrian.madpage.com/plet/2470.jpg
http://mantabrian.madpage.com/plet/100400.jpg
Og det sidte uden objektiv hvor plettet ikke er synlig.:
http://mantabrian.madpage.com/plet/udenobj.jpg

Og endelig hvis de direkte links ikke virker.:
http://mantabrian.madpage.com/plet/

Disse billeder er nogle hundrede knips gamle, og nu laver den en plet
længere nede i billedet også, som dog er lidt mindre synlig.

På forhånd tak for svar/inputs.

Brian Østergård

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-04-05 18:37

"Brian Østergård" <mantabrian@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har lagt 4 billeder her hvis nogen vil give et bud på om det er
> defekt sensor eller om det er noget usynligt skidt.

Ingen af delene. Det er _synligt_ skidt på sensoren. Lev med det, eller køb
et af de mange værktøj til at rense sensoren. Det er ikke sidste gang, du
kommer til at opleve det.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Kenneth K.

Dato : 26-04-05 19:45

On Tue, 26 Apr 2005 19:36:37 +0200, Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> køb
> et af de mange værktøj til at rense sensoren. Det er ikke sidste gang, du

Jah, det Jens sagde... :) Støv/skidt på sensoren er helt normalt. Se evt.
linket omkring hvordan det kan fjernes.

http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 26-04-05 20:18

Brian Østergård wrote:
> Jeg har lagt 4 billeder her hvis nogen vil give et bud på om det er defekt
> sensor eller om det er noget usynligt skidt.
>
> http://mantabrian.madpage.com/plet/1635.jpg

Helt usynlig er det jo ikke Havde selv samme problem på mit kamera.
Har lavet nogle før/efter skud -
http://fmount.com/forums/showthread.php?t=11709

Din CCD skal bare renses. No big deal - dog vil jeg ikke anbefale at
gøre som jeg gjorde, men derimod bruge et rigtigt rensekit.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

"Shut down your computer and go out and plant a tree"

Fra : Brian Østergård

Dato : 26-04-05 20:07

> [...]
>
> Disse billeder er nogle hundrede knips gamle, og nu laver den en plet
> længere nede i billedet også, som dog er lidt mindre synlig.

Hej

Tak til jeg begge to.

Jeg er noget overrasket over at den allerede er blevet beskidt.
Jeg er ekstrem forsigtig når jeg skifter objektiver og den har ikke været i
"hårde" miljøer, men beskidt er den jo altså
Min 4 år og +15000 billeder gamle D30 har også nogle få pletter, men den var
noget ældre inden de begyndte at komme på den. Måske fordi den er med færre
pixels så der skal mere til inden man ser det ?

Jeg er noget skræmt over at skulle til at rense den, men der er ingen vej
udenom, jeg kan ikke leve med de pletter.

Er det noget som nogen af jer har prøvet, og hvor bør jeg købe rensekittet ?
Er der et rensekit som kan anbefales frem for andre ??

Endnu en gang tak.

Brian Østergård

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-04-05 20:19

> Er det noget som nogen af jer har prøvet, og hvor bør jeg købe rensekittet
?
> Er der et rensekit som kan anbefales frem for andre ??

Ja, hos Micro Tools (www.micro-tools.com) og bestil flg. PSI-3-F (Eclipse
rensevæske med 10 stk. Pecpads), 1stk. SW1 (Sensor Wand 14mm) og evt. ekstra
Pecpads.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-05 21:11

> [...]
>
> Ja, hos Micro Tools (www.micro-tools.com) og bestil flg. PSI-3-F (Eclipse
> rensevæske med 10 stk. Pecpads), 1stk. SW1 (Sensor Wand 14mm) og evt.

Hej Hans

Det har jeg også gjort. Hvordan laver du den næste sensor Wand.
Jeg selv lavede en efter den leverede model - med lidt besvær.
Hvad gør du?
For i løs vægt er det alt for dyrt (SW1'er).
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-04-05 21:57

> Det har jeg også gjort. Hvordan laver du den næste sensor Wand.
> Jeg selv lavede en efter den leverede model - med lidt besvær.
> Hvad gør du?
> For i løs vægt er det alt for dyrt (SW1'er).

Du skal bare svøbe en ny Pecpad omkring den, sådan som der står på pakken er
den påmonterede Pecpad bare et eksempel.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : HKJ

Dato : 26-04-05 20:17

Brian Østergård wrote:
> Jeg er noget skræmt over at skulle til at rense den, men der er ingen vej
> udenom, jeg kan ikke leve med de pletter.

Det er da ikke noget at være skræmt over.

> Er det noget som nogen af jer har prøvet, og hvor bør jeg købe rensekittet ?
> Er der et rensekit som kan anbefales frem for andre ??

Rensekit? Jeg har renset mit D70 en del gange og eneste værktøj er et
stykke hvidt papir og en blæsebold.

Først tager jeg et billede af det hvide papir og kører en autolevels på
det, så kan jeg se hvor beskidt sensoren er.

Af med objektivet og lås spejlet oppe. Hold kameraet med åbningen nedaf
og derefter pustes med bolden, men uden at røre sensoren.

Når du tror sensoren er ren, tager du igen et billede af det hvide papir
og laver en autoleves. Hvis sensoren ikke er ren, så er det igang med at
puste igen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-04-05 20:31

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Når du tror sensoren er ren, tager du igen et billede af det hvide
> papir og laver en autoleves. Hvis sensoren ikke er ren, så er det

Sådan gør jeg også, og jeg har endnu ikke mødt støv, der ikke kunne fjernes
på den måde.

Fra : Brian Østergård

Dato : 26-04-05 21:22

> "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan gør jeg også, og jeg har endnu ikke mødt støv, der ikke kunne
> [...]
Hej

Jeg prøvede lige at blæse på sensoren, da jeg rent faktisk kunne se lidt
støv nu.

Jeg har ikke så stor en blæsebold så det kneb lidt med at blæse kraftigt
nok.
Pletterne er nu væk med papirstesten, men jeg er i tvivl hvor vidt der
stadig er noget når jeg kan teste mod himlen i morgen.

Under alle omstændigheder så vil jeg købe en kraftige blæsebold og se om det
kan gøre det i første, og næste, omgang. Og så derefter gribe til
rensekittet...... som jeg stadig finder lidt skræmmende.

Endnu en gang tak til alle for de mange og konstruktive svar. Denne tråd er
et godt eksempel på når NG fungerer og folk hjælper i stedet for at kaste
med mudder

Brian Østergård

Fra : HKJ

Dato : 26-04-05 21:27

Brian Østergård wrote:
> Pletterne er nu væk med papirstesten, men jeg er i tvivl hvor vidt der
> stadig er noget når jeg kan teste mod himlen i morgen.

Du husker at bruge autolevels?

Fra : Brian Østergård

Dato : 26-04-05 21:43

> Du husker at bruge autolevels?

Hej

Ja jeg autoleveler så jeg er helt blå i hovedet )

Jeg kunne se et stort støvkorn før som helt klart er væk nu. Jeg er spændt
på himmeltesten !.

Brian Østergård

Fra : HKJ

Dato : 26-04-05 21:49

Brian Østergård wrote:
> Ja jeg autoleveler så jeg er helt blå i hovedet )
>
> Jeg kunne se et stort støvkorn før som helt klart er væk nu. Jeg er spændt
> på himmeltesten !.

Min erfaring fra D70 er at det er væsentlig tydeligere på papirtesten
end på himlen (Jeg bruger raw til mine test, det kan måske give lidt
ekstra følsomhed).

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-04-05 23:41

> [...]
er
> et godt eksempel på når NG fungerer og folk hjælper i stedet for at kaste

Hej!

Må jeg anbefale en øreskyllebold fra apoteket?
Den er gllimrende og koster 25 kr.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 28-04-05 16:02

> Sådan gør jeg også, og jeg har endnu ikke mødt støv, der ikke kunne
> [...]
+++++++++++++++++

Hej Jens.

Måske du skulle prøve at puste i mit kamera for der sker ikke noget som
helst ved at puste, har også haft det med hos fotohandleren der også blæste
i det. Det ligner en sandkasse de billeder jeg tager med en lille
blændeåbning.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : michael bs

Dato : 29-04-05 11:00

"Jørgen Nielsen" skrev

> [...]
> helst ved at puste, har også haft det med hos fotohandleren der også
> blæste i det. Det ligner en sandkasse de billeder jeg tager med en lille

Bortset fra at der nemt kan smutte noget spyt med ud, når man puster og det
er jo måske ikke altid lige rent. (jeg kan naturligvis kun tale for mig selv
)

mvh Michael

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 29-04-05 14:40

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:427205d4$0$664$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Bortset fra at der nemt kan smutte noget spyt med ud, når man puster og
> det er jo måske ikke altid lige rent. (jeg kan naturligvis kun tale for
> mig selv )
>
> mvh Michael
++++++++++++++++++++

Hej Michael.

Nej og slet ikke når man lige har spist knækbrød. Det er dog ikke den
franske metode med munden jeg bruger men en blæsebold fra apoteket, men
der kan selvfølgelig også være støv i , men støvet bliver ved at sidde de
samme steder på sensoren.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-04-05 20:14

"Brian Østergård"

> [...]
>
> Er det noget som nogen af jer har prøvet, og hvor bør jeg købe rensekittet ?
> Er der et rensekit som kan anbefales frem for andre ??

Her har jeg købt mit sæt:
http://www.micro-tools.com/Merchant2/e_psi.htm

Det er er lidt nervepirrende første gang, men man får hurtigt
fat i fidusen - brug ikke for meget vædske. Du blir måske
nødt til at gentage proceduren et par gange for at få det hele
med.. -max-

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 26-04-05 20:21

Brian Østergård wrote:
> På forhånd tak for svar/inputs.

Husk i øvrigt at skidtet sidder "modsat" på din sensor. Det er ikke
noget vildt at rense en CCD imho. Bare tag dig god tid. Hastværk er som
bekendt lastværk