Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 vs eos350
Fra : iversen

Dato : 25-04-05 09:57

Hejsa

Først vil jeg gerne undskylde mange gange hvis dette emne har været oppe 100
gange før.
- men har kigget de sidste mange indlæg igennem, uden at finde noget...
Og det er nu heller ikke for at starte en regions krig mellem de to fløje.

- jeg er med i et band hvor vi i en tid plejede at få en kammerat til at
tage billeder med sit ældre Olympus e-100rs kamera når vi har været ude at
optræde, men nu skal han sælge det.
- billederne bliver brugt til alt fra cd covers, aviser, hjemmeside osv
Derfor vil vi gerne selv investere i et kamera, og er kommet frem til de to
som passer i budgettet.
Og ja.. det er jo Nikon D70 (ikke s versionen), og Canon EOS 350D..

Hvilke forcer/ulemper har de to kamera´s ??.
- billederne skal typisk tages i live situationer på scenen, så meget
skiftende lys, og dunkel belysning.
- skal kunne tåle det hårde liv på landevejen og festivaler
- hvilken af de 2 har de bedste "standart" objektiv (ved godt de begge er
af skidt kvalitet, men senere vil vi skyde yderligere ca 3500Kr af til et
bedre objekt - men der er ikke budget til begge ting lige nu)
- der er nok flere personer som skal benytte kameraet, uden de har stor
viden inden for foto (derfor er brugervenlighed en god ting)
- kan de begge skyde både i raw samt jpg sammentidligt ??

Nogen som kan komme med en mening/kommentar så vi kan tage valget mellem de
to?

---------
Med venlige hilsener
Iversen

Fra : Nyrup

Dato : 25-04-05 10:16

Så vidt jeg ved er Nikons D70 standard-zoom bedre end den der fulgte med
300D.
Derimod scorer 350D point med mindre billedstøj end D70.
Ellers tror jeg det vil være smag og behag - som altid...

mvh
Nyrup

Fra : iversen

Dato : 25-04-05 10:30

> Derimod scorer 350D point med mindre billedstøj end D70.

Ja det er et plus i bogen med noget mindre støj...
Vi filmer også med 2 gamle Sony VX1000 kamera´s når vi er ude..
http://www.pce-atlanta.com/Material/VX1000.jpg
Her skal i se billede støj-- nøjjj
Men levere nu ellers gode billeder ved gode lysfohold - godt nok til DR/TV2

> Ellers tror jeg det vil være smag og behag - som altid...
ØV, hehe

--
Med venlige hilsener
Iversen

Fra : Kenneth K.

Dato : 25-04-05 12:47

On Mon, 25 Apr 2005 10:56:53 +0200, iversen <iversenREMOVE@hotmail.com>
wrote:

> Nogen som kan komme med en mening/kommentar så vi kan tage valget mellem
> de
> to?

Der er en interessant test mellem de to her:
http://www.pbase.com/miljenko/d70vs350dx/

Nikons kitlens 18-70mm skulle være noget bedre end Canons 18-55mm ditto.
Begge kit-objektiver er ikke ret lysstærke og egner sig derfor ikke godt
til koncertoptagelse i lav lys. Hvis det udelukkende er koncertoptagelser
kameraet skal bruges til bør I som minimum anskaffe en 50mm f/1.8. Den
koster under 1000,- fra begge mærker og jeg tror at forskellen mellem en
Canon og Nikon 50mm 1.8 er minimal.

Det er en dum ide at udelukkende se på de tekniske specs. Et kamera er jo
egentlig et værktøj som skal ligge godt i hånden... :) Canon 350D er
mindre end Nikon D70 og for nogle er det _for_ småt og det gør det
anstrengende at holde på. Jeg har et D70 og ville f.eks _ikke_ have det
mindre, det har en god størrelse som det er. Begge kameraer kan lave gode
billeder hvis fotografen ved hvad han/hun gør. Jeg ville finde en lokal
fotopusher og prøve dem begge af.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : bb

Dato : 25-04-05 15:29

>Nogen som kan komme med en mening/kommentar så vi kan tage valget mellem de
>to?

Køb det der ligger bedst i dine hænder, glem resten. De er meget ens,
pas på med at se dig blind på "specs" fordi fotografen er mindst 80%
af billedet. Det er min mening.

Fra : Kim Christensen

Dato : 25-04-05 19:00

Enig! Da jeg blev digitaliseret for et par måneder siden fald
afgørelsen i fotoforretningen, hvor jeg havde fået lov til at
arbejde lidt i butikken med både Canon og Nikon. Det var ikke de
tekniske data, men tilgængeligheden af betjeningsenhederne der hjalp
mig med min afgørelse - om det bedste valg til mig. Vi er forskellige,
og har forskellige behov for kamera. Hvilket held der så er flere
fabrikater og modeller at vælge mellem!

Hilsen Kim

Fra : .J.S...

Dato : 25-04-05 20:47

"iversen" <iversenREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og ja.. det er jo Nikon D70 (ikke s versionen), og Canon EOS 350D..
>
> Hvilke forcer/ulemper har de to kamera´s ??.

Her er en sammenligning :
http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD70versusRebelXT.shtml

Var inde i det samme valg fornyligt og endte med at vælge canon fordi den er
mindre og lettere, passer fint til mine tynde kontorfingre.
Men som du kan læse har andre valgt nikon netop fordi den er større så det
er meget individuelt.

Canon er 8Mpixel, ikke at det er en kæmpe forskel, men det øger dog
muligheden for at klippe en bid ud af billedet, og stadig ha god opløsning.

Jeg har også studeret canon og nikons objektiv udvalg, men det er så nok
lidt absurt for foreløbigt har jeg kun købt et Sigma optik som kan fåes til
begge

Eneste ergonomiske problem jeg har fundet ind til videre er søgeren, som jeg
finder alt for lille !
Men det gælder begge modeller, de er lige ringe på det punkt..

Det er nærmest lidt komisk hvis jeg sammenligner med min Contax 167 søger
hvor lille 350D søgeren er.

Efter sigende skulle Pentax *ist DS have en bedre søger, men jeg er så lidt
usikker på om Pentax kan overleve i længden , flere andre velrenommerede
firmaer har opgivet.

mvh/JS

Fra : Iversen

Dato : 25-04-05 21:28

> Var inde i det samme valg fornyligt og endte med at vælge canon fordi den
> er
> mindre og lettere, passer fint til mine tynde kontorfingre.

Ja.. mine finger er heller ikke tykkere end tændstikkere
- Her til aften hælder jeg lidt til 350d med den kedelige standart linse
samt en 50mm f/1.8..

Tak for linket.. gælder mig til at læse det...

Mvh
Iversen

Fra : Anders Rasmussen

Dato : 25-04-05 21:08

Jeg har fundet en tråd på dpreview.com som er meget lig dit spørgsmål. Og
det er en meget omfattende tråd!!!!! - 124 svar!
Men det interesante for dig er, at spørger specielt efterspørger fordele og
ulemper i forhold til brug til koncerter o.l.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=13208160

VH
Anders

Fra : Iversen

Dato : 25-04-05 21:20

Hejsa

> Men det interesante for dig er, at spørger specielt efterspørger fordele
> og ulemper i forhold til brug til koncerter o.l.
> http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=13208160

WWAUU der er noget at læse der... det må jeg gøre imorgen... på arbejdet..
hehe..
Takker for det.