Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Har tabt et lånt kamera.. hvad skal man gø~
Fra : Søren Wind

Dato : 24-04-05 01:27

Hejsa i gruppen.

Jeg vil gerne høre jeres vurdering af en situation.

Jeg har lånt en Canon 300D kamera som er 1.5 år gammelt, altså købt ca. da
de kom frem for ca. 10.000 kr.

Jeg låner kamera'et da jeg påtænker mig at købe et "dog 350D'eren" som en
erstatning for mit Ixus 430 kamera, da jeg må indrømme at foto' er ved at
blive et interessant subject og en nok rimelig interesse i min fremtid, både
privat og på arbejde.

Anyway.. er rundt omkring med kamera'et og under fotograferingen skubber
jeg kamera'et løs af mit eget stativ og det falder ca. 40-50 cm. ned på
asfalten/cementen og triller rundt 2-3 gange. "meget dårlig smag i
munden.. ja faktisk kvalme kommer øjeblikkeligt frem i kroppen nu...."

Står her med et lånt kamera' som måske skal erstattes for penge jeg knapt
nok har, eller rettere ikke har, men muligvis vil spare sammen for selv at
købe en nyere model....

Det eneste der sker umiddelbart med kamera'et er at det får ridser hele
vejen rundt.. faktisk ikke voldsomme ridser når man tænker på hvilken tur
den fik... men jeg ville som ejer da være ked af at få mit fine kamera
tilbage med dem på...
Har afprøvet alle funktioner som jeg kunne finde på, og det fungerer
stadig..

Ejeren har idag fået det retur, og han er også meget ked af det, men vi ved
ikke hvad man skal gøre.
Kan huset evt. udskiftes, incl. det der sidder oven på blitz'en eller koster
det kassen ?

Skal man sende kamera'et ind et eller andet sted og få chekket for defekter
? eller løsteven indmad ?

Håber i kan komme med nogle gode konstruktive råd.. og håber endnu mere at
denne sag kan klares for få penge, så jeg snart kan blive en aktiv del af
denne gruppe.

mvh.

Søren

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-04-05 05:51

In article <426ae7a1$0$308$d40e179e@nntp05.dk.telia.net>, Søren Wind wrote:
> [...]
> ikke hvad man skal gøre.
> Kan huset evt. udskiftes, incl. det der sidder oven på blitz'en eller koster

Det er nok meget dyrere end at ofre de ca. 3500 kr et brugt koster, men
prøv at ringe til PW Service og hør dem ad. Og hvis din kammerat sælger sit
til 2500-3000 kr, så har det kostet dig 500-1000 kr.

Fra : Erling Hansen

Dato : 24-04-05 06:29

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> Det er nok meget dyrere end at ofre de ca. 3500 kr et brugt koster, men
> prøv at ringe til PW Service og hør dem ad. Og hvis din kammerat sælger sit
> til 2500-3000 kr, så har det kostet dig 500-1000 kr.

Mit forslag går i samme retning: Gå sammen med din ven til én der
handler med brugt, og find sammen et tilsvarende apparat, som din ven
kan være tilfreds med som erstatning. Så står DU med valget: Skal du
sælge det beskadigede apparat og vente til du har råd til et nyt, eller
vil du beholde det ridsede og ramponerede så længe?
Med venlig hilsen
Erllng

Fra : Grev Dracula

Dato : 24-04-05 06:53

On Sun, 24 Apr 2005 02:26:33 +0200, "Søren Wind" <s.wind@2o6.dk>
wrote:

>Hejsa i gruppen.
>
>Jeg vil gerne høre jeres vurdering af en situation.
>
>Jeg har lånt en Canon 300D kamera som er 1.5 år gammelt, altså købt ca. da
>de kom frem for ca. 10.000 kr.

<--- snip --->

> [...]
>asfalten/cementen og triller rundt 2-3 gange. "meget dårlig smag i
>munden.. ja faktisk kvalme kommer øjeblikkeligt frem i kroppen nu...."

< --- snip --->

> [...]
>denne sag kan klares for få penge, så jeg snart kan blive en aktiv del af

***
Så vidt jeg kan se er det en oplagt sag for din familie- eller
husstandsforsikring.

Du har begået en fejl (du har ikke spændt det lånte kamera ordentlig
fast på stativet) og har dermed pådraget dig et erstatningsansvar for
de skader, der er opstået på din kammerats kamera, da det falder på
jorden.

Alle familie- hjem- husstandssforsikringer, eller hvad
forsikringsselskaberne nu vælger at kalde dem, har en sådan
ansvarsforsikring indbygget.

Den dækker ikke-hændelige uheld, som bevirker at du pådrager dig et
erstatningsansvar. Dvs. at hvis du var snublet over en fortovsflise
eller var faldet ned ef en trappe med kameraet om halsen, så havde
forsikringen ikke dækket. Du SKAL (mod din vilje, naturligvis) have
begået en fejl, hvilket du jo også har.

Næsten alle har en sådan forsikring, og hvis du er ung, studerende
eller hvad ved jeg, er du ofte evt. med visse begrænsninger dækket af
dine forældres forsikring.

Prøv at ringe og snakke med dit forsikringsselskab. Det ER faktisk en
slags mennesker ansat sådanne steder - og det er i situationer som
denne, man har brug for dem og finder ud af, om man er forsikret i
det rigtige selskab.

Fra : Thomas

Dato : 24-04-05 07:26

"Grev Dracula" <beta@praxinfo.dk> wrote in message
> [...]
>
> Alle familie- hjem- husstandssforsikringer, eller hvad
> forsikringsselskaberne nu vælger at kalde dem, har en sådan

Jeg er enig - det er helt sikkert en forsikringssag.

For et halvt år siden lånte jeg min fars bil. Da jeg ville vaske en
fugleklat af på en tankstation fik den en masse ridser pga. enten sten i
fugleklatten eller børsten. Anyway... forsikringen dækkede hele
reparationen.

Thomas

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-04-05 11:45

snip: god beskrivelse i "forsikrings-dansk".

Jeg er helt enig!

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Anders F

Dato : 24-04-05 13:47

"Carsten Riis" <.@.> wrote in message
> Grev Dracula skrev den 24-04-2005 07:53:
>
> snip: god beskrivelse i "forsikrings-dansk".

> Jeg er helt enig!

Det er jeg ikke!
Jo, med den sidste del...

Mvh.
Anders (der ville være selvforsikrende, hvis ikke der så var krise ved
brand eller ansvar)

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 24-04-05 21:54

Anders F <af-spam@hi5.dk> skrev:

>Det er jeg ikke!
>Jo, med den sidste del...
>
>Mvh.
> Anders (der ville være
>selvforsikrende, hvis ikke der så
>var krise ved
>brand eller ansvar)

Hvorfor ville du dog være selvforsikret?

Det er jo netop ansvar, der er tale om her.

Vh JIB

Fra : Anders F

Dato : 25-04-05 07:26

"Jørn Ibsen (slet WV798)" <j-ibsen@WV798get2net.dk> wrote in message

> Hvorfor ville du dog være selvforsikret?

Fordi min forsikring _aldrig_ dækker, når jeg har brug for den. Sidst var
det en vandskade på mit kollegieværelse. Der kom vel ca 20l vand fra loftet
(i stuen, 2 uberørte etager over). Det tog lige mine negativer og min gamle
70-300 der tåbeligt nok stod på mit bord (men hvem f. regner med at det
pludselig regner indendørs)...
For mig at se en oplagt forsikringsskade. Men næe, nej. Jeg skulle bevise at
det var "en pludselig skade". Og det kunne jeg ikke, idet kollegiet
underligt nok var pisseligeglade med at finde en evt. skade på taget.

Når jeg kigger på de bygninger forsikringsselskaberne bygger og samtidig får
breve som "sidste år tabte vi penge på gruppen og sætter derfor præmien op
med 20% og indfører generel selvrisiko" (og nej det var ikke efter stormen
føler jeg mig mere som malkeko end som deltager i et fællesskab. Jeg er
af principielle grunde ikke vild med at finansiere andres forsikringssvindel
endsige forsikringsselskabernes (garanteret) ublu profit. (Mht.
forsikringsselskabernes overskudsgrad er jeg komplet ignorant - men det har
jo aldrig stoppet andre brokrøve

> Det er jo netop ansvar, der er tale om her.

Jo, men ikke i den størrelse jeg er nervøs for...

Mvh.
Anders

Fra : Holst

Dato : 24-04-05 07:36

Søren Wind wrote:

> Skal man sende kamera'et ind et eller andet sted og få chekket for defekter
> ? eller løsteven indmad ?

Jeg synes, at du skulle snakke med din forsikring.

Fra : bb

Dato : 24-04-05 13:09

>Jeg synes, at du skulle snakke med din forsikring.

Der er helt sikkert en egenandel når man selv har tabt kameraet. Min
egenandel var 1950,- (topdanmark)

Fra : Søren Wind

Dato : 24-04-05 21:55

Det er jo blot et spørgsmål om værdiforringelsen ? da kamera'et ikke er
defekt.
Men kan der være opstået skader som viser sig senere evt.

mvh. Søren.

Fra : Søren Wind

Dato : 24-04-05 21:58

Desuden.. kan i give et godt tip til steder man kan finde dem brugt ?

Fra : Brian Lund

Dato : 24-04-05 23:48

> Desuden.. kan i give et godt tip til steder man kan finde dem brugt ?

dk.marked.privat.foto

Under indlægget
"S: Diverse fototudstyr, D-SLR, L-objektiv, blitz, tasker, stativ mv."
Fra 18-04-2005 kl. 12:15 har Thomas stadig sit EOS 300D til salg :)

Værsgo Thomas, gratis reklame ;)

Ellers kan du jo sætte et købsindlæg der, eller måske finde et på ebay.de!

Brian

Fra : Anders F

Dato : 25-04-05 07:28

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> wrote in message

> [...]
>
> Værsgo Thomas, gratis reklame ;)
>

> Ellers kan du jo sætte et købsindlæg der, eller måske finde et på ebay.de!

Det må være det helt rigtige tidspunkt at købe på! En ny "powermodel" plejer
at gøre undere for udbuddet/priserne =)

/Anders