Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af hurtigt CF kort til Canon 20D...?
Fra : Magnus

Dato : 23-04-05 16:18

Jeg skal have et 4GB CF kort til mit Canon EOS 20D kamera og har fundet frem
til at disse to typer er rimelige hurtige.

Er der nogen der kan sige mig hvad hastighedsforskellen er på disse to kort
i ovennævnte kamera er og om det er de 500,- værd mere som Extreme kortet
koster?

Sandisk 4GB Ultra II Compact Flash Card
SanDisk Extreme III CF 4 GB

Det er til sportsfotografering og der har hastigheden jo lidt og sige men
det 2GB Ultra kort jeg har nu er jeg tilfreds med så hvis ikke jeg får meget
for de ekstra penge til et Extreme så vil jeg købe et Ultra 4GB.

/Magnus

Fra : OCB

Dato : 23-04-05 16:29

"Magnus" <arnason@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det 2GB Ultra kort jeg har nu er jeg tilfreds med så hvis ikke jeg får
> meget for de ekstra penge til et Extreme så vil jeg købe et Ultra 4GB.

Extreme III, kort og godt.

Mvh
Ole Condrup
www.condrup.dk

Fra : Tommy Fer

Dato : 23-04-05 17:21

Magnus wrote:
> [...]
> det 2GB Ultra kort jeg har nu er jeg tilfreds med så hvis ikke jeg får meget
> for de ekstra penge til et Extreme så vil jeg købe et Ultra 4GB.

Hej Magnus..

Her kan du se de forskellige kort i test.

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-7303

Jeg kan dog afsløre at Ultra II 4gb ligger 4,684 mb/sec i jpg og 5,472
som CRW.

Extreme III er ikke testet som 4GB.. men 1 gb yder 5,038 som JPG og
5,983 som CRW.

generelt yder 1 gb kort bedre end 4 gb, men som kan du se er det i
småtings afdelingen.. syntes ikke at Extreme III er mer prisen værd.

mvh Tommy Fer

Fra : Morten Strange

Dato : 24-04-05 10:36

Magnus wrote:
> [...]
> det 2GB Ultra kort jeg har nu er jeg tilfreds med så hvis ikke jeg får meget
> for de ekstra penge til et Extreme så vil jeg købe et Ultra 4GB.

Hej Magnus

Har ikke foretaget målinger, men jeg har erfaringer med et 256Mb Ultra
II og et 1GB Extreme III.

I praksis virker Extreme III meget hurtigere på mit EOS 20D. Især når
man tjekker billeder i displayet, hvor ventetiden på II'eren er mærkbart
længere. Jeg vil tro at det er lidt det samme ved serieoptagelser, men
har ikke tjekket det.

Konklusion - hvis jeg skulle ud og købe et yderligere kort ville jeg
ofre pengene på III'eren.

M;orten

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 24-04-05 11:07

> [...]
> det 2GB Ultra kort jeg har nu er jeg tilfreds med så hvis ikke jeg får
> meget for de ekstra penge til et Extreme så vil jeg købe et Ultra 4GB.

+++++++++++++++++++++++

Hej Magnus.

Jeg sidder lige med det nye blad af Digital Foto, der har de testet et
SanDisk Extreme III CF 1 GB, de skriver at den hastighed kun er teoretisk.
Hastigheden er 133x svarende til 20 megabytes i sekundet, og der begynder
kamera og kortlæsere at skabe flaskehalse. De havde taget 77 raw og jpg
billeder svarende til 1 GB med et Ultra II kort og så Extreme III der var
Ultra II kun 4 sekunder længere tid om at fylde det. Der står så ikke noget
om hvilken kamera de har brugt til at teste.
--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Peter Rongsted

Dato : 24-04-05 15:19

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Ultra II kun 4 sekunder længere tid om at fylde det. Der står så ikke noget
>om hvilken kamera de har brugt til at teste.

Og det er lige præcis problemet med deres test. SanDisk Extreme III
opfylder Compact Falsh v.3 standarden, som først er blevet godkendt i
år. Kun hvis man har et kamera, som også opfylder v.3 (20D er ikke et af
dem) kan man fuldt ud bruge hastigheden i et Extreme III.

Så til et Canon 20D, vil jeg mene at Extreme III er spild af penge i
forhold til Ultra II

Peter

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 24-04-05 18:07

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> år. Kun hvis man har et kamera, som også opfylder v.3 (20D er ikke et af
> dem) kan man fuldt ud bruge hastigheden i et Extreme III.

[KLIP]

> Peter
+++++++++++++++++++

Nu står de jo ikke hvilken kamera der brugt til testen (ikke sikkert at det
et 20D), men de burde skrive det som du har skrevet her op over med at
Compact Falsh v.3 standarden, først er blevet godkendt i år.

Fra : Peter Sindrup

Dato : 21-05-05 10:28

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> wrote in message

> [...]
> opfylder Compact Falsh v.3 standarden, som først er blevet godkendt i
> år. Kun hvis man har et kamera, som også opfylder v.3 (20D er ikke et af

Ved du om der er nogle af de nye kameraer der opfylder V.3 standarden?

På forhånd tak

Peter

Fra : Peter Rongsted

Dato : 21-05-05 14:15

"Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> wrote:

>"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> wrote in message

>Ved du om der er nogle af de nye kameraer der opfylder V.3 standarden?

Jeg kender kun til Nikon D2x og D2Hs. Canons nyeste (1Ds mk II) arbejder
kun 10-12% hurtigere med Ultra II i forhold til Extreme III. I et Nikon
D2x giver Extreme III ca. 30% hurtigere skrivning, så Canon ser ikke ud
til at bruge V.3 endnu (det kommer jo nok).

Jeg tror ikke det er noget, der kan klares med en firmware-opdatering,
så vi ser det nok først i nye modeller fra de andre mærker.

Peter

Performancedata kommer fra denne side:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007

Fra : HKJ

Dato : 21-05-05 14:19

Peter Rongsted wrote:
> [...]
> D2x giver Extreme III ca. 30% hurtigere skrivning, så Canon ser ikke ud
> til at bruge V.3 endnu (det kommer jo nok).

og Canon kan lave fejl med hurtige kort.

http://www.dpreview.com/news/0505/05052001canonlexaralert.asp

> Jeg tror ikke det er noget, der kan klares med en firmware-opdatering,
> så vi ser det nok først i nye modeller fra de andre mærker.

Noget kan de ihvertfald gøre med firmware opdatering, men om det ændre
hastigheden er ikke til at vide endnu.