Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
gammel 300mm linse?
Fra : bb

Dato : 23-04-05 13:55

Jeg har været dum nok til at montere denne linse på mit D70,

http://users.cybercity.dk/~dsl122012/300.jpg

Den har taget et par billeder på manuel og det virkede fint, rimelig
skarpe billeder.

Nu viser det sig at denne linse måske kan skade kamerahuset. Det ser
ud til at virke fint stadigvæk men er der nogen måde hvorpå jeg kan se
om det har taget skade? Måske kan DFA kigge på det? Eller skal jeg
bare håbe på det bedste og smide linsen langt væk?

Fra : HKJ

Dato : 23-04-05 14:49

bb wrote:
> [...]
> om det har taget skade? Måske kan DFA kigge på det? Eller skal jeg
> bare håbe på det bedste og smide linsen langt væk?

Jeg mener at det sarte punkt i Nikon's objektiv fatning er den tab der
sidder forneden til venstre på kamerahusets fatningen.

Fra : Nyrup

Dato : 23-04-05 15:19

Hvorfor tror du at kamerahuset kan have taget skade? - Har du læst at den
ikke passer på D70?
Hvis du uden vold kan skrue den på og der ikke er noget der rager ind i
spejlhuset og blokkerer for spejlet og der ikke er noget der går på, så er
der vel ikke et problem?
Jeg havde købt et gammelt "før-AI" objektiv, som klemte palen til
AI-koblingen på mit F70 og før det palen til MAX-blænde på det F50 jeg
tidligere havde (og som D70 også har, hvad den så bruger det til - burde det
ikke kunne aflæses elektrisk...) Men jeg skruede blændering og bajonet af
objektivet (et 28 mm Nikkor) og modificerede det til et AI-objektiv (filede
af blænderingen). Nu er der ingen problemer og der er lysmåling på mit F70,
men jo desværre ikke på D70 (Nikon skam jer!!!!...)
Det samme må du vel kunne gøre med din 300 mm, hvis du er tilfreds med
billedkvaliteten og kan få glæde af den på D70'eren.

mvh,
Nyrup

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-04-05 17:21

bb wrote:
> [...]
> om det har taget skade? Måske kan DFA kigge på det? Eller skal jeg
> bare håbe på det bedste og smide linsen langt væk?

Jeg ville tage det helt roligt og uden at blinke benytte objektivet.
Men jeg må da indrømme, at jeg ikke /ved/ om du har et problem - jeg kan
bare ikke lige få øje på det.
Hvad er det, du har hørt skulle skade og hvem har fortalt dig det?

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : bb

Dato : 23-04-05 17:51

> [...]
>bare ikke lige få øje på det.
>Hvad er det, du har hørt skulle skade og hvem har fortalt dig det?

Hej
Jeg har læst at "Pre-AI" objektiver *ikke* må bruges på flere sider og
jeg er ret sikker på at denne er af den type, den er ihvertfald fra
1980 eller før det.

her er et nærbillede af monteringsringen
http://users.cybercity.dk/~dsl122012/300b.jpg
(undskyld kvaliteten, de sorte runde sriber er skrå flader.)
Den skrues faktisk ekstremt "smooth"på, nemmere end en normal linse.
Måske er det ikke et problem alligevel.