Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikkormat - blændeindstilling?
Fra : Erling Hansen

Dato : 23-04-05 11:48

Hej.
På den gamle Nikkormat skulle man foretage nogle mystiske operationer
for at få blænderen til at virke rigtigt sammen med lysmåleren.
Er der én af jer, der kan huske hvordan?

Mvh
Erling

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-04-05 12:08

Erling Hansen skrev:

>På den gamle Nikkormat skulle man foretage nogle mystiske operationer
>for at få blænderen til at virke rigtigt sammen med lysmåleren.

Hmm - kan du huske i hvilken retning?

Kan overhovedet ikke mindes sådan noget - og har solgt mange
Nikkormater og Nikkormat EL'er i '70'erne.
--
Knud

Fra : Erling Hansen

Dato : 23-04-05 13:49

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:

> Hmm - kan du huske i hvilken retning?
>
> Kan overhovedet ikke mindes sådan noget - og har solgt mange
> Nikkormater og Nikkormat EL'er i '70'erne.

Det var noget med at blænderen på objektivet skulle være stillet på 4
eller 5,6 (husker ikke) og når så først objektivet var sat på, skulle
blænderen drejes op på max og så på min .... eller også var det
omvendt!!
Det dækker, hvad jeg kan huske, men det holder ikke ligefrem.
Mvh
Erling

Fra : Jens Olsen

Dato : 23-04-05 14:03

On Sat, 23 Apr 2005 14:48:59 +0200, email@domain.com (Erling Hansen)
wrote:

> [...]
>omvendt!!
>Det dækker, hvad jeg kan huske, men det holder ikke ligefrem.

Nåå ja - det er rigtigt. Det er ikke nok med at objektivet skal stå
på 5,6 - man skal også som du skriver, dreje blænderingen i hver
retning bagefter.

Objektivet skal også have den lille griber, der skaber kontakt med
tappen på kamerahuset, monteret.

Jens

Fra : Jens Olsen

Dato : 23-04-05 13:52

On Sat, 23 Apr 2005 12:47:33 +0200, email@domain.com (Erling Hansen)
wrote:

> [...]
>for at få blænderen til at virke rigtigt sammen med lysmåleren.
>Er der én af jer, der kan huske hvordan?

Objektivet skal stå på bl. 5,6 når man sætter det på.

Jens

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-04-05 13:58

Jens Olsen skrev:

>Objektivet skal stå på bl. 5,6 når man sætter det på.

Det kan jeg ikke engang huske, men det er muligvis (eller rettere
meget sandsynligt) rigtigt, for kloen på obkejtivet skal jo gribe
fat i »pinden« på kamerahuset.

Men som jeg husker det, så kan man da ikke sætte objektivet undt.
den så står på den pågældende blænde.
--
Knud

Fra : Erling Hansen

Dato : 23-04-05 14:48

> [...]

> fat i »pinden« på kamerahuset.
>
> Men som jeg husker det, så kan man da ikke sætte objektivet undt.

Så fik jeg prøvet - det ser ud til at virke godt nok.
1)objektivet sat på 5,6
2)opjektivet på kamerahuset
3)Drej blænden op på højeste blænde og tilbage på laveste blænde - så er
lysmåleren indstillet.

Det ser i hvert fald ud til at de eksponeringstider det viser er ganske
gode i forhold til tommelfingerregler.

Tak for hjælpen.

Mvh
Erling
PS: jeg har et par dejlige objektiver (20mm/f4 og 200 mm/f4) som har
ligget stille alt for længe.

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 23-04-05 17:13

"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 1)objektivet sat på 5,6
> 2)opjektivet på kamerahuset
> 3)Drej blænden op på højeste blænde og tilbage på laveste blænde - så er

Hej

Jeg se først dit indlæg nu, men det er den korrekte fremgangsmåde som du
bruger. Men stil blænden på 5,6 inden du afmonterer optikken, så passer det
hele altid sammen.

Held og lykke med udstyret.
--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Erling Hansen

Dato : 23-04-05 17:30

Langgaard Bærbar <langgaard@klarupnet.dk> wrote:

> [...]
> bruger. Men stil blænden på 5,6 inden du afmonterer optikken, så passer det

Tak for dit gode ønske. Jeg har haft det liggende i en skuffe i nær ved
15 år, men jeg kan se på gamle billeder, at de to 'vinduer' tegner både
skarpt og kontrastrigt, så jeg fik lyst at prøve dem igen.
Mvh
Erling