Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
digital til under 1000 kr?
Fra : Haplo

Dato : 23-04-05 10:51

Som familie-nørden er jeg sat på den opgave at købe gaven til årets
konfirmand. (1. suk)

Det er blevet besluttet at han skal have et digitalkamera (fint)

Budgettet siger max. 1000kr (2. suk)

Og ud over kameraet må der nok også gerne være råd til et hukommelseskort
(3. suk)

Den glade konfirmand (og for den sags skyld resten af familien) har ingen
erfaing udi fotografering, og kan altså ikke forventes på nogen måde at være
kræsen eller forvent med kvalitet. Det er altså bare det bedste køb til
prisen, og ikke en lektie i "det kan også blive for billigt", jeg leder
efter. -Den har jeg nemlig allerede givet resten af familien uden resultat.

Jeg er klar over, at det ikke lige er det prisleje, brugerne af denne gruppe
plejer at interessere sig for, men måske der alligevel var en venlig sjæl
der kunne komme med en anbefaling?

MVH Kasper

Fra : HKJ

Dato : 23-04-05 11:05

Haplo wrote:
> [...]
> efter. -Den har jeg nemlig allerede givet resten af familien uden resultat.

Kig efter mærkevarer og lad være med at gå efter høje megapixel tal. Et
almindelig foto på 10*15 cm kan faktisk ikke udnytte mere end 1.5
megapixels.

Nogle nyttige egenskaber på et kamera er:

Hurtig reaktion, hvor lang tid går der fra du trykker på knappen til
billedet er taget.

Optisk zoom

Hjælpelys til at stille skarpt i mørke rum.

Rødøje redigering, kameraet undersøger selv billedet for røde øjne og
redigere dem væk (Jeg ved ikke om det findes på billige kamera endnu).

Det er vigtigt at bruge opladelige batterier til kameraet, hvis de ikke
følger med SKAL de købes (Alkalin batterier holder normalt kun til
ganske få billeder).

Husk også at checke prisen på memorykort, nogle typer koster væsentlig
mere end andre.

Et par gode steder at læse om kamera og sammenligne dem er:
http://www.dpreview.com/
http://www.steves-digicams.com/

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-04-05 11:08

Haplo wrote:
> Budgettet siger max. 1000kr (2. suk)

Ja - det er jo et "lille" problem, men f.x. Olympus har faktisk et par
modeller i rimelig kvalitet, der kan købes under 1000 kr - jeg kender ikke
så meget til dem - men på papriret ser de OK ud til prisen....

Gå ind på www.edbpriser.dk under hardware->digitalkameraer og tast 1000 i
maxpris.

Så får du et udvald af hvad der kan leveres i den prisklasse - og dernæst
kigger du i listen efter de kendte mærker Canon, Nikon, Olympus m.fl. - og
der vil du under Olympus finde et par rimelige modeller til prisen - der
følger et 16 mb kort med - men om budgettet kan klare et ekstra kort ved jeg
ikke ?

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Morten Christensen

Dato : 23-04-05 12:13

Jan Vestergaard skrev den 23-04-2005 12:08:

> [...]
> følger et 16 mb kort med - men om budgettet kan klare et ekstra kort ved jeg

Canon og Nikon bruger altid standard-hukommelseskort der er faldet meget
i pris. Husk at undersøge hvad hukommelseskort koster til Olympus.

Morten Christensen

Fra : Henning

Dato : 23-04-05 14:47

> [...]
> modeller i rimelig kvalitet, der kan købes under 1000 kr - jeg kender ikke
> så meget til dem - men på papriret ser de OK ud til prisen....

Klip...

Af de kameraer der fremkommer ved ovenstående søgning mener jeg at kun
Olympus 370 kan anbefales. Det har indbygget 14 MB hukommelse, ikke meget
men en begyndelse. Det kan køre på 2 stk. alm AA batterier så han kan komme
igang "på dagen". Der følger 2 med men ha evt. nogle ekstra klar.

Som en anden skrive bør man bruge genopladelige batterier, men på nyere
kameraer holder almindelige AA dog hæderligt. Er ved at teste på mit
KonikaMinolta Z2 hvor et sæt almindelige AA'er indtil videre har taget 100
billeder.
Bilka havede i denne uge et tilbud på en lader og 4 stk. 2000 mAh til kr.
94,95.

Kameraet kan p.t. købes hos El-giganten til kr. 989,-

Kameraet benytte XD-kort og de er dyere end andre men 64MB giver ca. 80
billeder og koster ca. 118,- medens 128 MB kostrer ca. kr. 169,- begge
eksempler Sandisk på EDBpriser.

Håber du kan bruge det til noget

mvh Henning

Fra : pwee

Dato : 23-04-05 14:00

"Haplo" <ejurf@wflj.fd> skrev i en meddelelse
> [...]
> gruppe plejer at interessere sig for, men måske der alligevel var en
> venlig sjæl der kunne komme med en anbefaling?

Olympus Camedia C370 zoom, ganske fremragende,
når prisen skal holdes..set til under kr.1000.(elgiganten bl.a.kr 989)
altså må han selv investere i noget mere hukommelse,
ellers må "nørden" til lommerne.
//pa

Fra : Haplo

Dato : 23-04-05 17:47

Ind til videre tak for hjælpen!

> Olympus Camedia C370 zoom, ganske fremragende,
> når prisen skal holdes..set til under kr.1000.(elgiganten bl.a.kr 989)
> altså må han selv investere i noget mere hukommelse,
> ellers må "nørden" til lommerne.

Det ser ud til at være et godt bud, men jeg kan se at det bruger
xd-picture
card, som stadig er en del dyrere, knap så udbredt, og i mindre
størrelser.

Dette er ikke tilfældet med HP PhotoSmart M307 (
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99225 ), der bruger SD-kort, men
jeg er lidt i tvivl: Featuremæssigt lader de 2 til at være ret ens, men
Kan
HP finde ud af at lave kameraer?

Hvad siger eksperterne?

Jeg har droppet at finde plads i budgettet til ekstra hukommelseskort og
batterier. -det må han selv ud på blå mandag og bruge noget af den
ny-erhvervede formue på...

MVH Kasper

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : ab

Dato : 23-04-05 18:30

Jeg ville foreslå en Epson L-400 - min datter og et par bekendte har lige
investeret i denne.

Specifikationer:
http://www.epson.dk/products/imaging/camera/photopcl400/

Brugsen har for øjeblikket tilbud på kameraet - kr. 995,- / mystisk nok ser
det ud til, at samme kamera koster det dobbelte i Tyskland:

http://www.geizkragen.de/preisvergleich/foto-und-co/digitalkameras/epson/epson-photo-l-400/132482.html

Med en yderligere investering på mindre end kr. 300,- er man oppe på over
400 fotos i højelste opløsning

ab

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-04-05 18:51

ab skrev:

>Brugsen har for øjeblikket tilbud på kameraet - kr. 995,- / mystisk nok ser
>det ud til, at samme kamera koster det dobbelte i Tyskland:

Så kan der måske blive råd til sådan et:
http://www.screenmaxx.com/product_info.php?products_id=11000279
--
Knud

Fra : Per O.

Dato : 24-04-05 08:41

"ab" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Brugsen har for øjeblikket tilbud på kameraet - kr. 995,- / mystisk nok
> ser det ud til, at samme kamera koster det dobbelte i Tyskland:

Jeg kender en som lige har fået kameraet, og til prisen tager det fine
billeder, og det er meget nemt at betjene!

Per O.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-04-05 18:42

Haplo skrev:

>Dette er ikke tilfældet med HP PhotoSmart M307 (
>http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99225 ), der bruger SD-kort, men
>jeg er lidt i tvivl: Featuremæssigt lader de 2 til at være ret ens,

Så kan ligge så godt hoppe op i en M407 til 999,- i Bilka i næste
uge.

>Kan
>HP finde ud af at lave kameraer?

Som pint and shot kameraer er de ganske udmærket, men sluger
meget strøm.
--
Knud

Fra : Haplo

Dato : 23-04-05 21:04

tak for forslagene!

Jeg har sendt anbefalingerne videre...
(skamløst høster jeg æren for jeres erfaringer gotta love the
internet!)