Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 og underbelysning
Fra : Yildizhan

Dato : 22-04-05 20:22

Jeg synes at havde læst et eller andet sted at nogen havde fundet en løsning
på problemet. Jeg synes virkelig at mit D70 underbelyser billederne
lidt...nogen gange meget.

Godt nok er det noget helt andet at tage billeder med et DSLR i forhold til
de almindelige digitale kompak camerare. Men det kan da ikke være rigtigt at
man skal altid arbejde videre med billederne i Photoshop.

I sidste uge købte jeg en Nikon SB-600. Dette hjælper en del men ikke
optimalt.

Hvad er jeres indstillinger på cameraet ??
Er det en firmware upgrade der skal til ??

På forhånd tak

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-04-05 20:24

Yildizhan wrote:
> Jeg synes virkelig at mit D70 underbelyser billederne lidt...nogen gange meget.

Har du nogle eksempler vi kan se? Har du sat din blændeåbning
fornuftigt? Hvad kører du med af "mode"?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

"Shut down your computer and go out and plant a tree"

Fra : Yildizhan

Dato : 22-04-05 20:38

Jeg bruger auto. Nogen gange på P og der har jeg sat den til vivid og
saturation på enchaned.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-04-05 20:47

Yildizhan wrote:
> Jeg bruger auto. Nogen gange på P og der har jeg sat den til vivid og
> saturation på enchaned.

Har du nogensinde prøvet at trykke på DOF knappen inden du tager et
billede? Prøv at bruge blændekompenserings programmet (A).

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-04-05 21:38

"Thomas Schreiber" <removenews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> Har du nogensinde prøvet at trykke på DOF knappen inden du tager et
> billede?

Hvad har DOF med sagen at gøre?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 23-04-05 09:20

Jens Bruun wrote:
> Hvad har DOF med sagen at gøre?

Hvis billederne er underbelyste, kan det være at han bruger en forkert
blændeåbning. Man kan se andet end dybdeskarphed ved tryk på DOF knappen

Fra : KNL DtP

Dato : 23-04-05 09:52

> Hvis billederne er underbelyste, kan det være at han bruger en forkert
> blændeåbning.

Med mindre han kører kameraet på Manual, hvilket ikke er tilfældet jv. indlæget,
så indstilles blænden eller lukkertiden efter lysmålingen. Jeg ser det derfor
svært at han skulle bruge en "forkert" blændeåbning, da ingen f/værdi er mere
rigtigt end en anden - det afhænger jo af hvilken eksponering man ønsker.

Hvis kameraet underbelyser billederne ifølge histogrammet og ikke skærmen, så
kunne noget tyde på, at lysmålingen bliver snydt af en lys flade. Kameraet vil
forsøge at gengive den lyse flade som en medium tone, hvilket vil gøre en hvid
væg grå. For at få "korrekt" belyste billeder, skal man enten kompensere med +/-
EV eller fortage en spotmåling på et medium tonet objekt.

> Man kan se andet end dybdeskarphed ved tryk på DOF knappen

Når du trykker på DoF-knappen, så blænder objektivet ned fra fuld åbning til den
værdi, som kameraet er sat til. Det vil dermed være muligt at se helt nøjagtig
hvor stor dybdeskarpheden vil blive på det endelige billede. Søgeren bliver
mørkere grundet nedblændingen, men viser intet om hvordan eksponeringen bliver.

Fra : KNL DtP

Dato : 23-04-05 09:57

> [...]

væg grå. For at få "korrekt" belyste billeder, skal man enten kompensere med +/-
EV (ved at bruge Adams' zonesystem) eller fortage en spotmåling på et medium
tonet objekt.

> [...]

mørkere grundet nedblændingen, men viser intet om hvordan eksponeringen bliver.

Jeg har derfor svært ved at forstå, hvad din kryptiske hentydning betyder -
meget tyder på, at du har misforstået en del af princippet ved eksponering.
Ellers har jeg svært ved at se, at du påstår, at man skulle kunne "opdage", at
man underbelyser billedet - endnu før det er taget - ved blot at trykke på
DoF-knappen. Forklaring udbedes.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-04-05 12:48

Thomas Schreiber wrote:

> Hvis billederne er underbelyste, kan det være at han bruger en forkert
> blændeåbning.

På en autoindstilling?

> Man kan se andet end dybdeskarphed ved tryk på DOF
> knappen

Hvad kan man ud over dybdeskarpheden se. Min oplevelse er bare, at jeg kan
se noget mindre, da der ikke kommer så meget lyst i søgeren - men det har jo
intet med eksponeringen at gøre.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-04-05 20:39

Yildizhan wrote:
> [...]
> optimalt.
>
> Hvad er jeres indstillinger på cameraet ??
> Er det en firmware upgrade der skal til ??

Nu beskriver du ikke problemet så man kan få en opfattelse af hvad der
sker, men en ikke defekt D70 belyser korrekt hvis man benytter den korrekt.

Ved "gennemsnitsmotiver" benytter jeg matrix-måling, ved problematiske
kontrastforhold spotmåling.
Mode er A, S eller M

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (febr.2005) design og nye billeder på:

Fra : Kenneth K.

Dato : 22-04-05 23:42

On Fri, 22 Apr 2005 21:21:34 +0200, Yildizhan <yildizhanxx@ishoejby.dk>
wrote:

> Jeg synes at havde læst et eller andet sted at nogen havde fundet en
> løsning
> på problemet. Jeg synes virkelig at mit D70 underbelyser billederne
> lidt...nogen gange meget.

"Problemet" er D70s lysmåling. Bruger du matrixmåling måler den lyset over
hele billedefladen og den gør alt hvad den kan for _ikke_ at brænde
højlys. Det fint nok med raw formatet da du selv bagefter kan pusle og
justere lys/kontrast så det passer til billedet. Men i P-mode, med JPG og
som point n' shot kamera duer D70 ikke med standard indstillinger. Det kan
der dog laves om på. Den nemme måde er at du skal have fat i en tone-curve
til dit D70.

Læs mere om det her:
http://fotogenetic.dearingfilm.com/custom_tone_curves.html

Hent Nikon Capture og installer point 'n shot kurven:
http://fotogenetic.dearingfilm.com/fotogenetic_correction_curves_v4.zip

Håber det hjælper.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-04-05 12:51

Yildizhan wrote:
> [...]
> forhold til de almindelige digitale kompak camerare. Men det kan da
> ikke være rigtigt at man skal altid arbejde videre med billederne i

Prøv at stille EV-kompensation. Du kan finde det i manualen.

> I sidste uge købte jeg en Nikon SB-600. Dette hjælper en del men ikke
> optimalt.

Det hjælper ikke på dit problem med mindre du fotograferer meget indendørs i
ringe belysning. Men den underbelysning, du beskriver burde også gælde
flashbilleder.

> Hvad er jeres indstillinger på cameraet ??

Det er for komplekst at besvare her og det, du skal have fat i er
EVkompensation.

> Er det en firmware upgrade der skal til ??

Nej.

vh
Jan

--