Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Optik på eBay
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 22-04-05 10:42

Jeg har siddet og luret lidt på eBay de sidste par dage - og der er jo en
masse fin optik til salg.
Kan dog ikke helt finde ud af om jeg synes at priserne er billige nok kontra
nyprisen, men jeg aner heller ikke hvordan afskrivningen på optik er. (Nogen
der har et hint?). Imidlertid kan jeg se at nogen af Sigmas EF objektiver
"will need chipping if to work on a 300D /10/20D":
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=30033&item=7509605811&rd=1
- Hvad skal det betyde? Går ud fra at det er noget firmware der skal
opdateres, men er det til at betale sig fra - eller skal man bare købe en
helt ny så?
Er der ellers nogen der har nogen erfaringer med køb af fotoudstyr på eBay -
positive som negative?

/Kasper Hansen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-04-05 10:46

Kasper Hansen [8270] wrote:
> "will need chipping if to work on a 300D /10/20D":

Det betyder at objektivet fysisk skal sendes til Canon eller Sigma, og
at der skal foretages et fysisk indgreb i selve objektivet(nede ved
kontakterne mener jeg), for at alle funktioner virker. Har hørt at nogle
har fået det gjort det ganske gratis.

De fleste gode glas holder prisen, især hvis du køber dem billigt brugt
i første omgang. Ofte kan du få lidt mere end du selv gav for dem -
afhængig af om der tale om et obj. der er særdeles godt eller eftertragtet.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

"Shut down your computer and go out and plant a tree"

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 22-04-05 11:42

> [...]
> at der skal foretages et fysisk indgreb i selve objektivet(nede ved
> kontakterne mener jeg), for at alle funktioner virker. Har hørt at nogle

Det lyder imponerende - det er sjældet at folk gør noget gratis i min
verden... Men man kunne jo undersøge det lidt nærmere.

> [...]
> i første omgang. Ofte kan du få lidt mere end du selv gav for dem -
> afhængig af om der tale om et obj. der er særdeles godt eller

Det kan jeg næsten se - men desværre er økonomien ikke rigtigt til nogen af
de eftertragtede objektiver.
- Jeg er også relativt ny i foto-verdenen, så jeg synes ikke lige at jeg vil
bruge 5-10.000 på optik lige med det samme.
Har kigget lidt på Canon/Sigmas 70-200 (og 300) F4-5.6 - dem er der mange
af, og de er relativt billige, men er de overhovedet noget værd? Kan se at
nyprisen heller ikke er alverden.

/Kasper Hansen

Fra : Kenneth

Dato : 22-04-05 13:24

Hvaa? Har du ikke svaret på dit eget indlæg?

--
Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 22-04-05 18:38

> [...]
> af, og de er relativt billige, men er de overhovedet noget værd? Kan se at

Når det er Canon og det hedder "L" så kan du vist roligt købe det, og det
samme gør sig gældende hvis det er Sigma og det hedder "EX" - Det er hhv.
Canons og Sigmas "luxus" serier, dvs. kvaliteten er i top :)

Canons 70-200 L f/4 får meget ros rundt omkring, bla. her i gruppen!

Brian

Fra : michael bs

Dato : 22-04-05 11:23

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse

> Er der ellers nogen der har nogen erfaringer med køb af fotoudstyr på
> eBay -
> positive som negative?

Jeg har købt pol.- og UV filtre ved denne HongKong retailer gennnem ebay:
http://stores.ebay.co.uk/UR-Galaxy-Ltd-Photo-Electronics_W0QQssPageNameZl2QQtZkm

hurtig email-respons, hurtig levering (3 dage). Fantastiske priser. Ingen
problemer her. Ej heller dansk moms eller told... men det var altså filtre.

Dog har jeg et spørgsmål selv: ved nogle af objektiverne står der: "No UK
duty/VAT"
Hvordan er det muligt at de kan garantere det?

Jeg mailede og spurgte om det også gjaldt hvis det skulle til DK. Fik
følgende svar:
"Thanks for coming to us again. We occasionally ship to Danmark. Seems to
us no customer paid tax for lens yet from your country. We do not have
direct tax agent in your country that we do not offer 100% tax protection at
the moment. However, we will document the parcel as merchandise used sample
of dummy value to minimise your tax risks. no worry please."

Nogen der har prøvet at bestille objektiver herfra og er blevet pålagt
moms/told? For så ryger besparelsen.
Nogen erfaringer?

mvh Michael

Fra : Thor

Dato : 22-04-05 21:14

Man kan ikke regne med at få omchippet sit Sigma, - spørg Fovitech før du
byder på noget.
Jeg havde to Sigma objektiver, der skulle omchippes:
Et 70-300 mm 4-5,6 samt 400 mm 5,6 begge APO, glimrende objektiver.
Desværre var det umuligt, - importøren (Fovitech) har kun chips til enkelte
af de gamle objektiver
tilbage. Jeg har prøvet den tyske og svenske importør med samme resultat.
Canon kan (selvfølgelig) ikke omchippe Sigma objektiver.
Husk iøvrigt, at alle sigma objektiver til canon funker på D30 og D60
kameraerne.

mvh Thor