Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
PhotoBanks eller flere CF kort
Fra : Ukendt

Dato : 22-04-05 10:27

Hej

Jeg overvejer at investere i en af de der Photobanks til tømning af mine CF
kort.

Har i nogle erfaringer med sådanne? Jeg overvejer også om jeg skal "nøjes"
med nogle flere CF kort, og så tage knap så mange billeder når jeg er "på
tur"...

Det jeg i store træk gerne vil vide er om i har erfaringer med nogle
modeller man bare IKKE skal købe, eller nogle med dårlige tal, så som
batterilevetid osv osv.

På forhånd tak
Heine Christensen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-04-05 10:39

Heine Christensen wrote:
> Har i nogle erfaringer med sådanne? Jeg overvejer også om jeg skal "nøjes"
> med nogle flere CF kort, og så tage knap så mange billeder når jeg er "på
> tur"...

Afhængig af hvor mange billeder du skyder pr. tur, og størrelsen på dine
billeder, så ville jeg - med mindre du har samme "problem" som, nemlig
25MB raw filer(40 billeder på et 1GB kort!!!) - holde mig til CF kort.
Du kan få 2GB Kingston Elite Pro kort idag for under en tusse. En iPod
Photo med 30GB disk koster ca. 3K, men den fylder også lidt mere end CF
kort. Desuden er den en hel del mere "sårbar" end CF kort. Med mindre du
har brug for MEGET backup pr. tur (læs: mere end 4GB), så ville jeg
anbefale dig at holde dig til CF kort. Hvis dit backup drev dør, dør
alle dine billeder. Hvis et CF kort ryger, er det kun det ene kort der
ryger.

Håber du kunne bruge mit svar til noget

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

"Shut down your computer and go out and plant a tree"

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-04-05 10:53

"Heine Christensen"
> [...]
>
> Det jeg i store træk gerne vil vide er om i har erfaringer med nogle
> modeller man bare IKKE skal købe, eller nogle med dårlige tal, så som

X-drive er stadig den mest økonomiske og vidst billigst hos en
eller anden lille internet butik i Tyskland. Den fungerer bare uden
at være fancy. Steno 200 modellen overfører dine kort direkte til
CD, hurtigt og sikkert og kan skrive over flere CD'er hvis du bruger
store kort. Jeg har den tidligere model, som ikke skriver over flere
CD'er, Steno 100, så den er en pain in the butt. Venter stadig på
en CF til DVD brænder, den må være lige om hjørnet. Idag bruger
jeg notebook med extern DVD brænder.
Den flotteste og mest sexede jeg har set er den lille ipod, desværre
skal man vidst overføre billederne direkte fra kameraet, dvs. du er
"Out to lunch" mens du tømmer kort og imo dur det slet ikke.

Jeg har 7GB kort og skyder kun jpg, alligevel kommer jeg ud for
situationer hvor jeg har brug for at overføre. -max-

Fra : Erik Larsen

Dato : 22-04-05 11:23

;o\\)-max- <ma22x3@hotmail.com> skrev:

>"Heine Christensen"

Hej
Jeg har investeret i en Ipod 40 gb, som er et udmærket instrument.
I en netbutik koster den ca. 2800 kr., men der skal altså også
købes en kortlæser til ca. 1000 kr. for at man kan overføre sine
kort i "felten". Ydermere kan man ikke gennemse de billeder man
lægger ind før de har været en tur omkring computeren, så man kan
altså ikke kontrollere handlingen på toppen af Mount Everest inden
man formaterer kortet.
Ipod'en har selvfølgelig musikfunktioner o.m.a., men er det blot
lagerkapacitet til billeder man har brug for er det en lidt for
dyr løsning. Man kan immervæk købe mange kort for 4000 kr, og som
skrevet i et tidligere indlæg er sikkerheden større ved at gemme
feriematerialet på flere kort
erecthion@mail.tele.dk
www.crete.dk

Fra : Michael Bothager

Dato : 23-04-05 08:20

-max- wrote:
> [...]
> CD'er, Steno 100, så den er en pain in the butt. Venter stadig på
> en CF til DVD brænder, den må være lige om hjørnet. Idag bruger

Delkin har lavet DVD BurnAway, men jeg ved ikke hvor god den er.
http://www.delkin.com/delkin_products_burnaway_dvd.html
Jeg har ikke fundet nogen anmeldelser af den :/ men den kan også bruges
som generel ekstern DVD-brænder/kortlæser.

> Den flotteste og mest sexede jeg har set er den lille ipod, desværre
> skal man vidst overføre billederne direkte fra kameraet, dvs. du er
> "Out to lunch" mens du tømmer kort og imo dur det slet ikke.

Ipod har et aaaalt for lille batteri til at læse fra kort, så den går i
stå urimeligt tidligt. Delkin laver en media-adapter til iPod :(
Men den er feeeed til musik :D

> Jeg har 7GB kort og skyder kun jpg, alligevel kommer jeg ud for
> situationer hvor jeg har brug for at overføre. -max-

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-04-05 08:53

"Michael Bothager"

> [...]
> Jeg har ikke fundet nogen anmeldelser af den :/ men den kan også bruges
> som generel ekstern DVD-brænder/kortlæser.

Yeps - det er lige sådan noget jeg har ventet på, men puhha den er
jo grim og stor, design har aldrig været amerikanernes stærke side,
de burde hyre nogle af de unge talentfulde danske designere, i 2005
kan man sku da ikke slippe afsted med sådan en grim ælling..

> Ipod har et aaaalt for lille batteri til at læse fra kort, så den går i
> stå urimeligt tidligt. Delkin laver en media-adapter til iPod :(
> Men den er feeeed til musik :D

OK - det ved jeg så ikke noget om, det lyder jo rigtigt dumt,
den er bare så flot og lækker at se på..

> --
> Med venlig hilsen / Kindest regards
> Michael Bothager

Tak for tippet Michael, tror lige jeg venter på at B&O eller
Apple laver en dvd brænder/kortlæser.. -max-

Fra : michael bs

Dato : 22-04-05 11:42

"Heine Christensen" <hc(at)teamhm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det jeg i store træk gerne vil vide er om i har erfaringer med nogle
> modeller man bare IKKE skal købe, eller nogle med dårlige tal, så som

Jeg overvejer sådan en her:
http://www.danskdatasalg.dk/default.asp?vis=vare&id=1633

Skulle være den hurtigste på markedet. Og så er den til at betale..og kører
på alm batterier.

mvh Michael

Fra : Morten Wartou

Dato : 22-04-05 11:58

michael bs wrote:
> [...]
> http://www.danskdatasalg.dk/default.asp?vis=vare&id=1633
>
> Skulle være den hurtigste på markedet. Og så er den til at betale..og

Hold dig langt væk fra den. Forfærdeligt maskineri. Den har ingen
strømregulator, og pludselig får harddisken får lidt strøm og lukker ned med
risiko for datatab. Nej, absolut ikke anbefalelsesværdig. Min røg retur
efter et par dage. Men hurtig, det er den. Jeg holder mig til mit stabile,
men langsomme, X-Drive II indtil videre.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Jeg kombinerer traditionelt grafisk håndværk og moderne computer teknologi,
det giver kreative resultater, med en høj kvalitet." - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-04-05 12:18

"Morten Wartou"

> [...]
> efter et par dage. Men hurtig, det er den. Jeg holder mig til mit stabile,
> men langsomme, X-Drive II indtil videre.

Lyder som en enkel ting at fikse, eller hvad Morten, det har du mere
tjek på.. Ellers ser den jo ikke tosset ud, specielt at den tager alm. AA
batterier, som godtnok ikke fungerer så imponerende i frostvejr
Lidt damage controle på deres hjemmeside - stavefejlene skal man ikke
gå så højt op i, har sikkert ikke noget med kvaliteten på varen at gøre
http://www.3hdigital.com/index.html
Hvordan kan den blive DIMA vinner, hvis den har så grov en fejl som du
omtaler..? -max-

Fra : Morten Wartou

Dato : 22-04-05 13:27

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Lidt damage controle på deres hjemmeside - stavefejlene skal man ikke
> gå så højt op i, har sikkert ikke noget med kvaliteten på varen at gøre

Jeg tror ikke det er let lige selv at bygge en strømregulator ind, men laver
de en ny model med en sådan kunne jeg godt være potentiel køber.

> Hvordan kan den blive DIMA vinner, hvis den har så grov en fejl som du
> omtaler..? -max-

At være DIMA-vinder betyder det, at den er grundigt testet? Er DIMA ikke
blot en messe, hvor nogle ansatte går rundt og leder efter
innovative/spændende produkter, og egentlig nok mest baserer deres vurdering
på lidt berøring og læsning af specifikationer? Jeg kan ikke finde noget om
det - men sådan foregår det vist ofte med messepriser.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Ni-MH celler (Nickel Metal Hydrid) er p.t. den mest udbredte type
genopladelige celler, de indeholder ikke tungmetaller" - Niels Riis Ebbesen

Fra : michael bs

Dato : 22-04-05 12:40

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> retur efter et par dage. Men hurtig, det er den. Jeg holder mig til mit
> stabile, men langsomme, X-Drive II indtil videre.

Okay.. tak for rådet.
Men mit spørgsmål vil nok være, om det var dig, der var uheldig eller om det
er en generel fejlkonstruktion på maskinen, så ustabiliteten går igen på
alle eksemplarer?
Du fik ikke blot en ny leveret?
Den var måske også ustabil?

mvh Michael

Fra : Morten Wartou

Dato : 22-04-05 13:19

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:4268e2a9$0$741$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> det er en generel fejlkonstruktion på maskinen, så ustabiliteten går igen

Det kan være jeg har været uheldig - det skal jeg ikke udelukke. Jeg prøvede
ikke en anden, da jeg efter at have oplevet problemet søgte på nettet, og
læste om flere med samme problem - derefter returnerede jeg den. Problemet
er, at mange (de fleste/alle?) 2½" harddiske selv lukker ned når spændingen
kommer under et eller andet niveau, det er altså ikke selve boksen der gør
det, hvorfor der nok ikke er meget styr på datasikkerheden. De fleste af den
slags bokse har en strømregulator, som sørger for at spændingen er høj nok
til drevet, og selv har styr på hvornår der skal lukkes ned, men altså ikke
denne.

Men ellers meget smart sag - lynhurtig, som skrevet, og rigtigt smart at man
kan bruge alm. batterier. Putter de en strømregulator i kan det da godt være
jeg køber en igen. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Men jeg er ikke stupid, så jeg vil ikke mere ulejlige denne gruppe med
mine billeder og indlæg." -Niels Riis Ebbesen i dk.fritid.foto 17. april

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-05 14:23

> [...]
> retur efter et par dage. Men hurtig, det er den. Jeg holder mig til mit
> stabile, men langsomme, X-Drive II indtil videre.

Tak for info, det var nemlig den jeg regnede med at det skulle være HVIS jeg
skulle investere....men uden strømregulator....crap..man skulle tror at
enheden ikke var blevet testet ordenligt, hvordan man så end kan undgå
dette.

Heine

Fra : Steen Larsen

Dato : 22-04-05 12:21

In article <4268d50e$0$700$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote:

> [...]
> http://www.danskdatasalg.dk/default.asp?vis=vare&id=1633
>
> Skulle være den hurtigste på markedet. Og så er den til at betale..og kører

Den er måske også det dårligste valg. Jeg har set nogen ytre at den
mangler noget regulering af strøm-tilførslen til harddisken og derfor er
risikabel at anvende.
Jeg må dog indrømme at jeg selv ingen erfaring har med den.

Fra : Anders F

Dato : 22-04-05 14:08

"Heine Christensen" <hc(at)teamhm.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg overvejer at investere i en af de der Photobanks til tømning af mine
> CF kort.

Til det lille behov virker Aldis Medion MP3 jukebox som et godt bud. Den
tager kun SD kort, men søsteren har på opfordring testet, at den også kan
downloade (agere host) via USB. Det kunne jeg godt savne på min egen iRiver
HP-120.
/Anders

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-05 19:24

> [...]
> med nogle flere CF kort, og så tage knap så mange billeder når jeg er "på

Hmmm, er jeg den eneste som bruger en bærbar PC med brænder og kortlæser?
Så kan man også se billederne i en ordentlig størrelse og har plads nok på
disken, samt gemme på DVD eller CD osv.
Sammen med min mobiltlf. kan jeg endda sende billeder til en mail adr.
uafhængig af internetopkobling osv.

--
Tom

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-04-05 20:22

Tom wrote:
> Hmmm, er jeg den eneste som bruger en bærbar PC med brænder og kortlæser?

Hvis en IBM X31 kan gå ind under denne kategori, så nej Har selv
købt en lille 1½kg IBM laptop med indbygget CF kortlæser som jeg tager
med mig, hvis jeg skal på skyde mere end jeg forventer kan være på tre
1GB kort.

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-05 20:50

> [...]
> disken, samt gemme på DVD eller CD osv.
> Sammen med min mobiltlf. kan jeg endda sende billeder til en mail adr.

Jeg har en ekstra bærbar til at ligge, men for at være ærlig, så gider jeg
ikke slæbe den med hvor som helst... På ferier hvor jeg har bilen i nærheden
er det klart at den bærbare er med..., men i telt er det ikke altid godt at
lade en bærbar ligge

HC

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-04-05 13:46

Tom wrote:

> Hmmm, er jeg den eneste som bruger en bærbar PC med brænder og
> kortlæser? Så kan man også se billederne i en ordentlig størrelse og
> har plads nok på disken, samt gemme på DVD eller CD osv.

Nej bestemt ikke. Jeg har det utroligt godt med at have billederne på både
HD og på CD'ere, der brændes løbende (pust-pust).
At det så efterhånden er blevet en aftenfornøjelse at foretage
grovsorteringen af dagens skud, gør det ikke dårligere.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.