/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Fotostafet Uge 16 - Vinden - Resultattråd ~
Fra : Ove Kjeldgaard


Dato : 21-04-05 19:17

Emnet for uge 16's stafet er: Vinden

Jeg håber at vi kan gentage den fine deltagelse fra uge 14, eller i det mindste
få lidt mere gang i stafetten end sidste uge!

De billeder jeg forventer er både hvad vinden kan udrette her og nu, og hvad
vinden gør på årtier eller endnu længere tidsrum.
Men det gør selvfølgelig ikke spor hvis i overrasker mig og alle andre med en
helt anden løsning - dog vil jeg forbeholde mig ret til en nærmere forklaring
ved meget specielle billeder!

Billeder skal være taget i perioden fra offentliggørelse af emnet og
indtil søndag uge 16 om morgenen.
Billeder postet efter kl. 10 søndag deltager uden for konkurrence.
Jeg offentliggør resultatet af stafetten søndag den 24/4 efter kl. 20.

Lidt mere om reglerne for fotostafetten kan findes her
http://www.fotostafetten.dk/Regler.php

Der kan uploades billeder fotokritik, egne sider eller andre billedsider.

PS.: Husk at skrive dit eget navn i stedet for "Navn" i subjectet.


May the Wind be with you...

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

 
 
Ove Kjeldgaard (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Ove Kjeldgaard


Dato : 21-04-05 19:40

Ove Kjeldgaard <ReadMyEmail@The.Signature> wrote:

>Emnet for uge 16's stafet er: Vinden

Jeg kan ikke rigtig vinde noget i denne uge, men vælger alligevel at præsentere
et billede, som fortæller en del om mig selv:
http://hiker.dk/dk_fritid_foto/ok000080.jpg - Drageflyvning, Friluftsliv, Vinden
og selvfølgelig Foto.

Der er heller ingen EXIF data bevaret denne gang, men fra det oprindelige
billede:

Camera Model: Canon EOS 350D DIGITAL
Shooting Date/Time: 19-04-2005 18:08:56
Shooting Mode: Program AE
Shutter Speed: 1/200
Aperture Value: 10.0
Metering Mode: Evaluative Metering
ISO Speed: 100
Lens: 10.0 - 22.0mm
Focal Length: 13.0mm
White Balance Mode: Daylight
AF Mode: Manual focusing
Drive Mode: Self-Timer Operation


Og så fik jeg blæst stativet ren for støv


--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Bo Bjerre (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 21-04-05 20:29


"Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> wrote in message
news:bprf611qqnq05m1ldkdifqpud4luaabmm9@4ax.com...


> Jeg kan ikke rigtig vinde noget i denne uge, men vælger alligevel at
> præsentere
> et billede, som fortæller en del om mig selv:
> http://hiker.dk/dk_fritid_foto/ok000080.jpg - Drageflyvning, Friluftsliv,
> Vinden
> og selvfølgelig Foto.

Det var sq noget af en flyvemaskine. Lidt mere avanceret end de kassedrager
jeg brugte i mon barndom.

Bo //



Ukendt (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-04-05 22:03

"Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> skrev i en meddelelse

> >Emnet for uge 16's stafet er: Vinden
>
> Jeg kan ikke rigtig vinde noget i denne uge, men vælger alligevel at
præsentere
> et billede, som fortæller en del om mig selv:
> http://hiker.dk/dk_fritid_foto/ok000080.jpg - Drageflyvning, Friluftsliv,
Vinden
> og selvfølgelig Foto.


Flot stor drage. Der mangler bare en flyvende person i den anden ende af
snorene.

Vores børn har også fløjet med drage i denne uge.
Har også forsøgt med med nogle billeder, men de blev ikke så gode. Sådan en
hurtig lille styredrage kan være svær og fange ordenligt med et kamera.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/





Claria (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Claria


Dato : 22-04-05 08:01

"Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> wrote in message
news:bprf611qqnq05m1ldkdifqpud4luaabmm9@4ax.com...
> Ove Kjeldgaard <ReadMyEmail@The.Signature> wrote:
>
>>Emnet for uge 16's stafet er: Vinden
>
> Jeg kan ikke rigtig vinde noget i denne uge, men vælger alligevel at
> præsentere
> et billede, som fortæller en del om mig selv:
> http://hiker.dk/dk_fritid_foto/ok000080.jpg - Drageflyvning, Friluftsliv,
> Vinden
> og selvfølgelig Foto.
>

Det er en spændende drage.
Dit billede virker på mig fladt og alt for lyst - jeg havde gerne set at
træerne havde været noget mørker.
Allerhelst skulle der ikke have været nogle træer med på dit billede, kun
grønt græs, personen, dragen og den blå himmel.

Mvh
Claudia



Food_life (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Food_life


Dato : 22-04-05 15:21

On Thu, 21 Apr 2005 20:40:04 +0200, Ove Kjeldgaard
<ReadMyEmail@The.Signature> wrote:

>Ove Kjeldgaard <ReadMyEmail@The.Signature> wrote:
>
>>Emnet for uge 16's stafet er: Vinden
>
>Jeg kan ikke rigtig vinde noget i denne uge, men vælger alligevel at præsentere
>et billede, som fortæller en del om mig selv:
>http://hiker.dk/dk_fritid_foto/ok000080.jpg - Drageflyvning, Friluftsliv, Vinden
>og selvfølgelig Foto.
>
>Der er heller ingen EXIF data bevaret denne gang, men fra det oprindelige
>billede:
>
>Camera Model: Canon EOS 350D DIGITAL
>Shooting Date/Time: 19-04-2005 18:08:56
>Shooting Mode: Program AE
>Shutter Speed: 1/200
>Aperture Value: 10.0
>Metering Mode: Evaluative Metering
>ISO Speed: 100
>Lens: 10.0 - 22.0mm
>Focal Length: 13.0mm
>White Balance Mode: Daylight
>AF Mode: Manual focusing
>Drive Mode: Self-Timer Operation
>
>
>Og så fik jeg blæst stativet ren for støv


Et kedeligt billede som ikke fotomæssigt siger mig noget.

MVH

Mogens


Holst (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 22-04-05 20:46


Ove Kjeldgaard wrote:

> Jeg kan ikke rigtig vinde noget i denne uge, men vælger alligevel at præsentere
> et billede, som fortæller en del om mig selv:
> http://hiker.dk/dk_fritid_foto/ok000080.jpg - Drageflyvning, Friluftsliv, Vinden
> og selvfølgelig Foto.

Træerne er alt for dominerende. Det virker nærmest om om dragen blot
"ligger" oven på træerne og ikke flyver i luften. Et sted uden træer -
eller i hvert fald med dem væsentlig længere borte - ville nok drage
dragen mere frem i billedet.

Men hva' forstand har jeg på billeder :)

Jens Stadsgaard (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 23-04-05 08:41

On Thu, 21 Apr 2005 20:40:04 +0200, Ove Kjeldgaard wrote:

> Ove Kjeldgaard <ReadMyEmail@The.Signature> wrote:
>
>>Emnet for uge 16's stafet er: Vinden
>
> Jeg kan ikke rigtig vinde noget i denne uge, men vælger alligevel at præsentere
> et billede, som fortæller en del om mig selv:
> http://hiker.dk/dk_fritid_foto/ok000080.jpg - Drageflyvning, Friluftsliv, Vinden
> og selvfølgelig Foto.
>

Jeg finder træerne i baggrunden meget forstyrende. Det virker også meget
fladt. Lidt mere farvemætning kunne også bruges efter min mening. Jeg
synes også at det virker en anelse uskarpt, men det kan være noget med
komprimeringen og størrelsen at gøre.

Hvis billedet nu var taget på vestkysten, hvor hvor man kan se at træerne
er formet at vinden gennem mange år, tror jeg at træerne vil virke.


--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

;o\)-max- (23-04-2005)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 23-04-05 09:36


"Ove Kjeldgaard"
> Jeg kan ikke rigtig vinde noget i denne uge, men vælger alligevel at præsentere
> et billede, som fortæller en del om mig selv:
> http://hiker.dk/dk_fritid_foto/ok000080.jpg - Drageflyvning, Friluftsliv, Vinden
> og selvfølgelig Foto.
> Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk

Jeg syns det er et sødt billede, der beskriver ugens tema på en udemærket måde -max-




Food_life (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Food_life


Dato : 23-04-05 12:50

On Thu, 21 Apr 2005 20:40:04 +0200, Ove Kjeldgaard
<ReadMyEmail@The.Signature> wrote:

Mit bud:

http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-45

MVH

Mogens


Jens Stadsgaard (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 23-04-05 16:09

On Sat, 23 Apr 2005 13:50:01 +0200, Food_life wrote:

> On Thu, 21 Apr 2005 20:40:04 +0200, Ove Kjeldgaard
> <ReadMyEmail@The.Signature> wrote:
>
> Mit bud:
>
> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-45
>
> MVH
>
> Mogens

Kunne godt bruge noget mere knald på farverne. Og muren klippet væk. Den
generer især når der er øvet grafitti på den. Men jeg synes at det er en
anderledes måde at løse emnet på og er lykkedes.
--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Thomas Arildsen (24-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Arildsen


Dato : 24-04-05 12:45

Sat, 23 Apr 2005 13:50:01 +0200, Food_life <noname@tdc.dk> skrev:

> On Thu, 21 Apr 2005 20:40:04 +0200, Ove Kjeldgaard
> <ReadMyEmail@The.Signature> wrote:
>
> Mit bud:
>
> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-45
>
> MVH
>
> Mogens

Det er måske bare mig, men jeg forstår ikke helt, hvad billedet har med
vinden at gøre.
Grafittien stjæler en del opmærksomhed. Jeg bliver i tvivl, om det blæser
kraftigt i træet, eller om det bare er et temmeligt "krøllet" træ.

Mvh. Thomas Arildsen

--
Sendt med Operas banebrydende nyhedsgruppe-
og e-postklient: http://www.opera.com/m2/

Ole Helms (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Ole Helms


Dato : 23-04-05 13:24

On Thu, 21 Apr 2005 20:40:04 +0200, Ove Kjeldgaard
<ReadMyEmail@The.Signature> skrev:

>Jeg kan ikke rigtig vinde noget i denne uge, men vælger alligevel at præsentere
>et billede, som fortæller en del om mig selv:
>http://hiker.dk/dk_fritid_foto/ok000080.jpg - Drageflyvning, Friluftsliv, Vinden
>og selvfølgelig Foto.

Du har da vinden i ryggen
Ville du turde lade dit Canon flyve med?
http://arch.ced.berkeley.edu/kap/

--
Venligst
Ole Helms

Ove Kjeldgaard (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Ove Kjeldgaard


Dato : 23-04-05 22:05

Ole Helms <olehelms@hotmail.com> wrote:

>Du har da vinden i ryggen
>Ville du turde lade dit Canon flyve med?
>http://arch.ced.berkeley.edu/kap/

Dragen står stabil nok til KAP, jeg er dog i tvivl om den kan løfte nok til SLR.


--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Jan Bøgh (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 23-04-05 14:51

Ove Kjeldgaard wrote:

> Jeg kan ikke rigtig vinde noget i denne uge, men vælger alligevel at
> præsentere et billede, som fortæller en del om mig selv:
> http://hiker.dk/dk_fritid_foto/ok000080.jpg - Drageflyvning,
> Friluftsliv, Vinden og selvfølgelig Foto.

Ikke særligt interessant med mindre man kender dragepiloten. Der er for lidt
kontrast og baggrunden kan ikke rigtig finde ud af om den vil være med eller
ej - enten skulle dybdeskarpheden have sløret den eller så skulle den have
skarp, hvilket i øvrigt ikke ville være med til at bære motivet gennem.
Og så kan jeg i øvrigt ikke lide græsset - det ser mystisk ud.

Jeg kan se, at du har brugt selvudløser - er det dig selv, der er
dragefører?

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 14/4/2004) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Ove Kjeldgaard (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Ove Kjeldgaard


Dato : 23-04-05 22:08

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote:

>Jeg kan se, at du har brugt selvudløser - er det dig selv, der er
>dragefører?

Ja det er undertegnede.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Povl H. Pedersen (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 21-04-05 21:31

In article <dbqf61ptb7e4arb2oquq6nlvchkcq2o1gf@4ax.com>, Ove Kjeldgaard wrote:
> Emnet for uge 16's stafet er: Vinden
>
> Jeg håber at vi kan gentage den fine deltagelse fra uge 14, eller i det mindste
> få lidt mere gang i stafetten end sidste uge!
>
> De billeder jeg forventer er både hvad vinden kan udrette her og nu, og hvad
> vinden gør på årtier eller endnu længere tidsrum.
> Men det gør selvfølgelig ikke spor hvis i overrasker mig og alle andre med en
> helt anden løsning - dog vil jeg forbeholde mig ret til en nærmere forklaring
> ved meget specielle billeder!
>
> Billeder skal være taget i perioden fra offentliggørelse af emnet og
> indtil søndag uge 16 om morgenen.

Hvornår blev emnet offentliggjort ? Hvis det var offentliggjort den
4. april 2005, så vil jeg være med:

http://povlhp.spymac.net/stafet16.jpg

En para-surfer ved Kalø slotsruin.

Kim Jensen (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Kim Jensen


Dato : 21-04-05 23:14

Povl H. Pedersen wrote:
>>Emnet for uge 16's stafet er: Vinden
> Hvornår blev emnet offentliggjort ? Hvis det var offentliggjort den
> 4. april 2005, så vil jeg være med:
> http://povlhp.spymac.net/stafet16.jpg
> En para-surfer ved Kalø slotsruin.

Jeg synes det er et flot billede med et lækkert lys, men dog synes jeg
også der er for meget "ikke-surfer" og for lidt "action". Nu ved jeg
ikke om du har beskåret billedet ift. din original, men jeg synes
sagtens du kan beskære det tæt(tere) og give det en mere dynamisk vinkel
- ala dette forslag: http://kelvin8.com/temp/stafet16_crop.jpg


--
med venlig hilsen
Kim Jensen
__________________________________________
Port80.biz // NewsCaster.dk // Kelvin8.com

Ove Kjeldgaard (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Ove Kjeldgaard


Dato : 21-04-05 23:16

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

>Hvornår blev emnet offentliggjort ? Hvis det var offentliggjort den
>4. april 2005, så vil jeg være med:
>
>http://povlhp.spymac.net/stafet16.jpg
>
>En para-surfer ved Kalø slotsruin.

Emnet blev offentliggjort tirsdag d. 12. april, og jeg må vist ikke strække det
længere tilbage end mandag d. 11. april.

Men det er teknisk et godt billede, som også er indenfor emnet.
Jeg er normalt til tæt beskæring, men her ville jeg dog gerne se lidt af
"trækdyret"


--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Thomas Schreiber (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 21-04-05 23:23

Povl H. Pedersen wrote:
> http://povlhp.spymac.net/stafet16.jpg

Godt billede. Er det taget med dit 100-300 f4?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

"Shut down your computer and go out and plant a tree"

Povl H. Pedersen (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 22-04-05 08:11

In article <426827ca$0$79461$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber wrote:
> Povl H. Pedersen wrote:
>> http://povlhp.spymac.net/stafet16.jpg
>
> Godt billede. Er det taget med dit 100-300 f4?

Ja.

Thomas Schreiber (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 22-04-05 10:48

Povl H. Pedersen wrote:
> In article <426827ca$0$79461$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber wrote:
>
>>Povl H. Pedersen wrote:
>>
>>>http://povlhp.spymac.net/stafet16.jpg
>>
>>Godt billede. Er det taget med dit 100-300 f4?
>
>
> Ja.

1/2000 lukkertid ?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

"Shut down your computer and go out and plant a tree"

Povl H. Pedersen (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 22-04-05 16:32

In article <4268c85d$0$79452$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber wrote:
> Povl H. Pedersen wrote:
>> In article <426827ca$0$79461$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber wrote:
>>
>>>Povl H. Pedersen wrote:
>>>
>>>>http://povlhp.spymac.net/stafet16.jpg
>>>
>>>Godt billede. Er det taget med dit 100-300 f4?
>>
>> Ja.
>
> 1/2000 lukkertid ?

Der er EXIF i billedet. 1/500s f/4. Taget kl. 18:20 hvor solen ikke længere
var så kraftig. Min erfaring er, at 1/500s kan jeg altid håndholde, og
1/320s er OK i 80-90% af tilfældene (grundet den gode balance i objektivet).

Jeg var desværre kommet til at dreje på hjulet så den stod til EV +1,
ellers ville lukketid have været 1/1000s.

En del af mine billeder her (over halvdelen) blev uskarpe, da der var masser
af detaljer i have at stille skarpt på, så hvis jeg ikke lige ramte fyren,
så stillede den skarpt på havet et stykke bag ham. Køre ikke med AI servo
som jeg nok burde.

Claria (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Claria


Dato : 22-04-05 08:05

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message
news:slrnd6g3cj.13g.povlhp@ip100.home.terminal.dk...
> Hvornår blev emnet offentliggjort ? Hvis det var offentliggjort den
> 4. april 2005, så vil jeg være med:
>
> http://povlhp.spymac.net/stafet16.jpg
>
> En para-surfer ved Kalø slotsruin.

Lækkert billede - men jeg havde jo nok beskåret det i toppen, så linerne til
Kite'en kom oppe fra øverste venstre hjørne.

Mvh
Claudia



Food_life (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Food_life


Dato : 22-04-05 15:20

On 21 Apr 2005 20:31:15 GMT, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

>In article <dbqf61ptb7e4arb2oquq6nlvchkcq2o1gf@4ax.com>, Ove Kjeldgaard wrote:
>> Emnet for uge 16's stafet er: Vinden
>>
>> Jeg håber at vi kan gentage den fine deltagelse fra uge 14, eller i det mindste
>> få lidt mere gang i stafetten end sidste uge!
>>
>> De billeder jeg forventer er både hvad vinden kan udrette her og nu, og hvad
>> vinden gør på årtier eller endnu længere tidsrum.
>> Men det gør selvfølgelig ikke spor hvis i overrasker mig og alle andre med en
>> helt anden løsning - dog vil jeg forbeholde mig ret til en nærmere forklaring
>> ved meget specielle billeder!
>>
>> Billeder skal være taget i perioden fra offentliggørelse af emnet og
>> indtil søndag uge 16 om morgenen.
>
>Hvornår blev emnet offentliggjort ? Hvis det var offentliggjort den
>4. april 2005, så vil jeg være med:
>
>http://povlhp.spymac.net/stafet16.jpg
>
>En para-surfer ved Kalø slotsruin.

- et godt billede med masser af liv og fart - billedet fanger mig -
ja, og vind skal der til.

MVH

Mogens



Povl H. Pedersen (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 22-04-05 16:33

In article <6v1i6151j6ebdu7jskrggcdnmp0jn2tl25@4ax.com>, Food_life wrote:
>
> - et godt billede med masser af liv og fart - billedet fanger mig -
> ja, og vind skal der til.

Desværre ikke taget i konkurrenceperioden, så det tæller ikke.

Holst (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 22-04-05 20:48


Povl H. Pedersen wrote:

> Hvornår blev emnet offentliggjort ? Hvis det var offentliggjort den
> 4. april 2005, så vil jeg være med:
>
> http://povlhp.spymac.net/stafet16.jpg
>
> En para-surfer ved Kalø slotsruin.

Flot billede. Jeg synes ikke, at det nødvendigvis vinder ved at blive
beskåret mere tæt.

Claria (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Claria


Dato : 22-04-05 07:56

Ja her er så mit bud på denne uges emne;
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=140731
Jeg kalder det for "Vind vind kom igen"

Mvh
Claudia



Food_life (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Food_life


Dato : 22-04-05 15:19

On Fri, 22 Apr 2005 08:56:18 +0200, "Claria" <paradis.dk@claria>
wrote:

>Ja her er så mit bud på denne uges emne;
>http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=140731
>Jeg kalder det for "Vind vind kom igen"
>
>Mvh
>Claudia

- et ellers godt billede - synes bare at det er synd at personerne
ikke har fokus / ser hen på skærmen.

MVH

Mogens

>


Jens Stadsgaard (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 23-04-05 08:56

On Fri, 22 Apr 2005 08:56:18 +0200, Claria wrote:

> Ja her er så mit bud på denne uges emne;
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=140731
> Jeg kalder det for "Vind vind kom igen"
>
> Mvh
> Claudia

Et fint billede. Men uden den berømte waau effekt hos mig. Det ville ikke
have gjort noget hvis det var lidt større rent fysik og manden der går ved
siden af skal være med i billedet.
--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

;o\)-max- (23-04-2005)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 23-04-05 09:45


"Claria"
> Ja her er så mit bud på denne uges emne;
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=140731
> Jeg kalder det for "Vind vind kom igen"
>
> Mvh
> Claudia

Jae - titlen er god nok, men jeg har en følelse af at vi er for
langt væk, hvis du havde zoomet ind så vi kun så lidt af
dragen og hvis een af fyrene havde et udtryk og krops sprog
der ligsom sagde hvor er vinden, så havde du haft et billede,
det her er ikke så interessant. -max-



Jan Bøgh (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 23-04-05 17:18

Claria wrote:
> Ja her er så mit bud på denne uges emne;
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=140731
> Jeg kalder det for "Vind vind kom igen"

Relationen til 'Vinden' synes jeg er OK. Til gengæld synes jeg at billedet
er fladt og nok burde have haft lidt mere kontrast.
I øvrigt synes jeg der er et kompositorisk problem i at gutten tv. kalder
betragterens opmærksomhed til sig - uden i øvrigt at have nogen relation til
motivet. Først når man har læst billedet ser man føren nede ved stranden.
Desværre interesserer han sig ikke for os og fotografen tilsyneladende ikke
for ham. Hvis du havde ventet til personen tv var gået væk og du så havde
lavet lidt knæøvelser - eller måske havde smidt dig helt ned på maven, så
sandstranden og vandet kun var blevet smalle streger og dit motiv: skærmen
og kitesurferen havde stået som en kontrast mod himlen. Derved havde du fået
strammet op på motivet.

Dit billede inspirerede mig til at finde et par stk. jeg havde liggende:

http://jan.boegh.net/Album/Adhoc/slides/_DSC3322.html
http://jan.boegh.net/Album/Adhoc/slides/_DSC3311.html

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 14/4/2004) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Ukendt (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-04-05 14:18

"Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> skrev i en meddelelse

> Emnet for uge 16's stafet er: Vinden

Har droppet det med dragerne, og forsøger i stedet at deltage i
fotostafetten med dette billede:

http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-44

Som i resten af landet, har træerne i vores lille skov også mærket vindens
kræfter ifm. orkanen i februar i år.


--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/





Food_life (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Food_life


Dato : 22-04-05 15:16

On Fri, 22 Apr 2005 15:17:50 +0200, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

>"Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> skrev i en meddelelse
>
>> Emnet for uge 16's stafet er: Vinden
>
>Har droppet det med dragerne, og forsøger i stedet at deltage i
>fotostafetten med dette billede:
>
>http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-44
>
>Som i resten af landet, har træerne i vores lille skov også mærket vindens
>kræfter ifm. orkanen i februar i år.

Kan man det - når der er givet kritik til ens første indsendelse, kan
man så bare deltage med et nyt billede?

MVH

Mogens

Ps: det er da smart nok!



Holst (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 22-04-05 15:31


Food_life wrote:

> Kan man det - når der er givet kritik til ens første indsendelse, kan
> man så bare deltage med et nyt billede?

Hun snakkede kun tidligere i tråden om, at hun også havde forsøgt sig
med billede af børnenes drager, men intet andet billede har været
offentliggjort i tråden.

Ukendt (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-04-05 15:34

"Food_life" <noname@tdc.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man det - når der er givet kritik til ens første indsendelse, kan
> man så bare deltage med et nyt billede?

Jeg har skam kun et billede med i staffeten. Dragebilledet er Oves.
Havde selv forsøgt med dragebilleder i denne uge, men opgav da billederne
ikke blev særlig gode, så derfor det væltede træ i stedet.

> Ps: det er da smart nok!

Ja, det ville da være smart, men vel også et brud på reglerne for stafetten.


--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/



Food_life (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Food_life


Dato : 22-04-05 16:31

On Fri, 22 Apr 2005 15:17:50 +0200, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

>"Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> skrev i en meddelelse
>
>> Emnet for uge 16's stafet er: Vinden
>
>Har droppet det med dragerne, og forsøger i stedet at deltage i
>fotostafetten med dette billede:
>
>http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-44
>
>Som i resten af landet, har træerne i vores lille skov også mærket vindens
>kræfter ifm. orkanen i februar i år.

Undskyld, hvis jeg har misforstået det.

MVH

Mogens



Jens Stadsgaard (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 23-04-05 09:06

On Fri, 22 Apr 2005 15:17:50 +0200, Buffy wrote:

> "Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> skrev i en meddelelse
>
>> Emnet for uge 16's stafet er: Vinden
>
> Har droppet det med dragerne, og forsøger i stedet at deltage i
> fotostafetten med dette billede:
>
> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-44
>
> Som i resten af landet, har træerne i vores lille skov også mærket vindens
> kræfter ifm. orkanen i februar i år.

Jeg synes at det ser meget rodet ud, med alle de omgivende træer og grene
og laden i baggrunden. Farvene viker helt fint på mig, græsset virker
dejligt grønt. Med en mindre dybdeskarphed kunne det nok godt virke på
mig.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Ukendt (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-04-05 16:57



"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse

> > http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-44

> Jeg synes at det ser meget rodet ud, med alle de omgivende træer og grene
> og laden i baggrunden. Farvene viker helt fint på mig, græsset virker
> dejligt grønt. Med en mindre dybdeskarphed kunne det nok godt virke på
> mig.

Det kan du nok have ret i. Prøvede lige at sløre baggrunden lidt i et
fotoprogram og det giver nok en bedre effekt.

Hvordan får jeg en mindre dybdeskarphed i billedet, når jeg tager det ?
Kameraet jeg bruger er et Canon Powershot A 400 og jeg er ved at være godt
forvirret af, at læse i brugsforvirringen....
Nogengange bliver billederne perfekte. Andre gange kommer der for meget støj
på f.eks. himlen. Suk, det er ikke nemt...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/



Jens Stadsgaard (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 23-04-05 18:35

On Sat, 23 Apr 2005 17:57:13 +0200, Buffy wrote:

> "Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse
>
>>> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-44
>
>> Jeg synes at det ser meget rodet ud, med alle de omgivende træer og grene
>> og laden i baggrunden. Farvene viker helt fint på mig, græsset virker
>> dejligt grønt. Med en mindre dybdeskarphed kunne det nok godt virke på
>> mig.
>
> Det kan du nok have ret i. Prøvede lige at sløre baggrunden lidt i et
> fotoprogram og det giver nok en bedre effekt.
>
> Hvordan får jeg en mindre dybdeskarphed i billedet, når jeg tager det ?
> Kameraet jeg bruger er et Canon Powershot A 400 og jeg er ved at være godt
> forvirret af, at læse i brugsforvirringen....
> Nogengange bliver billederne perfekte. Andre gange kommer der for meget støj
> på f.eks. himlen. Suk, det er ikke nemt...

Dybdeskarphed er meget svært ved alm. digitalkameraer, da det har en så
lille sensor. SVJV også noget med objektivets/linsens opbygning. Men det
er der andre der ved en masse om. Så du har kun muligheden i et
billedbehandlingsprogram, hvor du klipper og klistrer.

Du løber ind i svaghederne ved digicams. Til nogle motiver er et alm.
digicam rigtig godt og til andre knap så godt.
--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Jan Bøgh (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 23-04-05 17:54

Buffy wrote:

> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-44
>
> Som i resten af landet, har træerne i vores lille skov også mærket
> vindens kræfter ifm. orkanen i februar i år.

Billedet virker overordnet lidt rodet. Forbindelsen til vinden er
selvfølgeligt helt klar, men billedet fortæller mig ingen historie. Som det
foreligger her fremgår det ikke, hvad det er du vil have frem men fremstår
som en regulær registrering. Havde du bare gået et par skridt til højre,
kunne du have benyttet stammen som en diagonal, hvilket ville have skabt
mere dynamik i motivet. Jeg vil tro at de fleste vil 'læse' billedet ved at
starte nede i venstre side og så følge stammen frem mod - ja mod hvad? En
løsdriftsstald eller et eller andet i den retning bag noget krat. Og hvad
skal mine øjne der?
Prøv at tænke motivet som en tegning - skræl alt uvedkommende væk og tag så
billedet. Kan du ikke komme til at undgå det, der skulle skrælles af
(uskarp, dæmpning af farver eller helt undgået), har du det problem, at du
ikke har et motiv, der er værd at arbejde med.

Jeg har selv et billede, hvor en træstamme ligger nogenlunde som den viste:
http://jan.boegh.net/Album/yosemite/slides/_DSC2162%20Meadow%20ved%20vej%20til%20Glacier%20Point.html
Grunden til at placeringen holder (hvilket der jo selvfølgeligt kan være
delte meninger om) er at øjet bevæger sig som ovenfor beskrevet og bliver
ledt ud på det, der er hovedmotivet - nemlig engen. Men pointen er, at
heller ikke her er stammen hovedmotivet - det er landskabet.

Jeg har ikke beskæftiget mig med den tekniske side, du skulle nok overvje at
belyse en smule mindre.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 14/4/2004) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Ukendt (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-04-05 18:10


"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
news:426a7da2$0$73745$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Buffy wrote:
>
> > http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-44
> >
> > Som i resten af landet, har træerne i vores lille skov også mærket
> > vindens kræfter ifm. orkanen i februar i år.
>
> Billedet virker overordnet lidt rodet. Forbindelsen til vinden er
> selvfølgeligt helt klar, men billedet fortæller mig ingen historie. Som
det
> foreligger her fremgår det ikke, hvad det er du vil have frem men fremstår
> som en regulær registrering. Havde du bare gået et par skridt til højre,
> kunne du have benyttet stammen som en diagonal, hvilket ville have skabt
> mere dynamik i motivet. Jeg vil tro at de fleste vil 'læse' billedet ved
at
> starte nede i venstre side og så følge stammen frem mod - ja mod hvad? En
> løsdriftsstald eller et eller andet i den retning bag noget krat. Og hvad
> skal mine øjne der?
> Prøv at tænke motivet som en tegning - skræl alt uvedkommende væk og tag

> billedet. Kan du ikke komme til at undgå det, der skulle skrælles af
> (uskarp, dæmpning af farver eller helt undgået), har du det problem, at du
> ikke har et motiv, der er værd at arbejde med.

Har faktisk taget billedet fra flere forskellige vinkler - også diagonalt,
men synes at billedet fra netop denne vinkel, havde lidt perspektiv over
sig.

Kan godt se at billedet havde virket bedre, med noget mindre dybdeskarphed,
men jeg har ikke helt fundet ud af, hvordan det skal gøres endnu ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/



Jan Bøgh (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 23-04-05 18:46

Buffy wrote:

> Kan godt se at billedet havde virket bedre, med noget mindre
> dybdeskarphed, men jeg har ikke helt fundet ud af, hvordan det skal
> gøres endnu ?

Nu ved jeg ikke om du har læst hele den smøre, jeg skrev, men budskabet var
faktisk at du ikke kunne gøre ret meget ved motivet, hvis ikke du har
mulighed for at rydde krattet og vælte laden!

Forudsætning for at få gode billeder er at der er gode motiver. Og det er
der overalt, blot skal man kunne se dem. Desværre er det ofte lettere at se
motiverne, når andre /har/ taget billederne. Men er motivet ikke godt, så
kan kun en troldmand til billedbehandling redde dem - men så er vi vel ovre
i et konstrueret billede.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 14/4/2004) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Ukendt (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-04-05 15:11

"Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> skrev i en meddelelse

> Emnet for uge 16's stafet er: Vinden

Har droppet det med dragerne, og forsøger i stedet at deltage i
fotostafetten med dette billede:

http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-44

Som i resten af landet, har træerne i vores lille skov også mærket vindens
kræfter ifm. orkanen i februar i år.


--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/


Forsøger lige igen. Undskylder hvis den kommer to gange...



Ukendt (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-04-05 20:36


"Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> skrev i en meddelelse
news:dbqf61ptb7e4arb2oquq6nlvchkcq2o1gf@4ax.com...
> Emnet for uge 16's stafet er: Vinden
>

Den absolutte vindstille aften til reflektion, selv for en due!
http://home20.inet.tele.dk/gertnielsen/Billeder/DSC_0018b.jpg

D70, 200mm 250/2,8 i aftenlys
Gert



Kim Jensen (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Kim Jensen


Dato : 22-04-05 20:46

Gert Nielsen wrote:
>>Emnet for uge 16's stafet er: Vinden
> Den absolutte vindstille aften til reflektion, selv for en due!
> http://home20.inet.tele.dk/gertnielsen/Billeder/DSC_0018b.jpg

Kan du ikke lige forklare mig relationen til emnet? Kan godt være jeg er
tungnem, men "vind" er ikke det førset ord der popper op i mit sind, når
jeg ser dit billede.


--
med venlig hilsen
Kim Jensen
__________________________________________
Port80.biz // NewsCaster.dk // Kelvin8.com

Ukendt (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-04-05 21:05


"Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i en meddelelse
news:42695488$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Gert Nielsen wrote:
>>>Emnet for uge 16's stafet er: Vinden
>> Den absolutte vindstille aften til reflektion, selv for en due!
>> http://home20.inet.tele.dk/gertnielsen/Billeder/DSC_0018b.jpg
>
> Kan du ikke lige forklare mig relationen til emnet? Kan godt være jeg er
> tungnem, men "vind" er ikke det førset ord der popper op i mit sind, når
> jeg ser dit billede.

Her til aften var det absolut vindstille. Derfor titlen, og derfor
relationen.

For mig



Ukendt (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-04-05 21:39

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> skrev i en meddelelse news:426958ee$0

> Her til aften var det absolut vindstille. Derfor titlen, og derfor
> relationen.
>
> For mig

Jeg kan godt lide billedet.
Duen måtte dog gerne have været lidt mere fremtrædende / tættere på i
motivet.
Den røde aftensol giver imo billedet en god farve.


--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/



Jan Bøgh (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 23-04-05 14:35

Gert Nielsen wrote:

> Her til aften var det absolut vindstille. Derfor titlen, og derfor
> relationen.
>
> For mig

Det er nok en god ide, hvis billeder kan forklare sig selv uden behov for
medfølgende kommentarer. Og IMHO er din forbindelse til emnet så spekulativ,
at man lige så godt kunne have brugt billede til en illustration af 'Sult i
Afrika' - blot med den rette forklaring.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 14/4/2004) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Holst (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 22-04-05 21:56


Gert Nielsen wrote:

> Den absolutte vindstille aften til reflektion, selv for en due!
> http://home20.inet.tele.dk/gertnielsen/Billeder/DSC_0018b.jpg

Det er nogle flotte farver, men bortset fra det siger billedet mig ikke
noget. Det er lidt for meget bare nogle tilfældige grene. Der er
beskåret alt for meget til at gøre det til et træ og ikke bare grene.
Havde duen været mere fremtrædende, havde det været noget andet, men den
forsøger jo nærmest at skjule sig på billedet.

Og vindstille, synes jeg, ikke har meget med vinden at gøre :)

;o\)-max- (23-04-2005)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 23-04-05 10:01


"Gert Nielsen"
> Den absolutte vindstille aften til reflektion, selv for en due!
> http://home20.inet.tele.dk/gertnielsen/Billeder/DSC_0018b.jpg
> Gert

Hmmm - Træet er smukt og lyset er fint, men du er langt fra emnet..
Duens placering i billedet er ikke god, det havde fungeret bedre uden,
eller hvis du havde komponeret billedet omkring duen, du har prøvet at
slå to fluer med et klask - Det lykkes sjældent, tanken er god, men du
har ikke brugt øjet. -max-






Ukendt (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-04-05 11:26


"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse
news:426a0ec8$1$79462$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Gert Nielsen"
>> Den absolutte vindstille aften til reflektion, selv for en due!
>> http://home20.inet.tele.dk/gertnielsen/Billeder/DSC_0018b.jpg
>> Gert
>
> Hmmm - Træet er smukt og lyset er fint, men du er langt fra emnet..

Ja, i.f. emnet lidt søgt - Men jeg er da ikke helt alene!

> Duens placering i billedet er ikke god, det havde fungeret bedre uden,
> eller hvis du havde komponeret billedet omkring duen, du har prøvet at
> slå to fluer med et klask - Det lykkes sjældent, tanken er god, men du
> har ikke brugt øjet. -max-

Hvem ønsker ikke at blæse og ...... Nu er jeg langt fra fugle minded, og har
heller ikke udstyret til det.
Her du'er 200mm langt fra.
Men måske har du ret i at dette fungerer bedre - 1 min senere
http://home20.inet.tele.dk/gertnielsen/Billeder/DSC_0021.jpg



Jens Stadsgaard (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 23-04-05 15:56

On Fri, 22 Apr 2005 21:36:26 +0200, Gert Nielsen wrote:

> "Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> skrev i en meddelelse
> news:dbqf61ptb7e4arb2oquq6nlvchkcq2o1gf@4ax.com...
>> Emnet for uge 16's stafet er: Vinden
>>
>
> Den absolutte vindstille aften til reflektion, selv for en due!
> http://home20.inet.tele.dk/gertnielsen/Billeder/DSC_0018b.jpg
>
> D70, 200mm 250/2,8 i aftenlys
> Gert

Lyset er skide flot, men jeg kan ikke se noget vind i billedet. Måske min
fejl.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Holst (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 22-04-05 20:42


Ove Kjeldgaard wrote:

> Emnet for uge 16's stafet er: Vinden

Her er bare en vindmølle på en nyspiret mark:

http://www.shelter.dk/fotostafetten/stafet0516.html

Har vi et emne for uge 17?

Thomas Schreiber (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 22-04-05 20:48

Holst wrote:
> Her er bare en vindmølle på en nyspiret mark:
>
> http://www.shelter.dk/fotostafetten/stafet0516.html

Det må man sige ja til



--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

"Shut down your computer and go out and plant a tree"

Holst (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 22-04-05 20:55


Holst wrote:

> Her er bare en vindmølle på en nyspiret mark:
>
> http://www.shelter.dk/fotostafetten/stafet0516.html

Ja, jeg ville jo gerne have haft nogle skyer og gerne en flot rød farve
fra en nedgående sol, men det fik jeg ikke.

Jeg kommer i øvrigt næppe i nærheden af mail/news fra søndag formiddag
og de nærmeste dage. Så skulle jeg være så uheldig at vinde, så går der
en del dage, førend jeg kan annoncere et nyt emne. Så det er nok bedst,
at en anden finder emnet til uge 18 :)

;o\)-max- (23-04-2005)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 23-04-05 10:01


"Holst"
> Her er bare en vindmølle på en nyspiret mark:
>
> http://www.shelter.dk/fotostafetten/stafet0516.html
>
> Har vi et emne for uge 17?

Et par skridt den ene eller anden vej så vindmøttel havde stået fri af træerne,
havde givet en fornemmelse af at du ikke bare havde klikket, men set og tænkt
inden - lyset var heller ikke på din side, eller du må gøre noget for at fremhæve
det, der skal mere kontrast evt en konvertering til s/h. Det kvadratiske format
er jeg ikke vild med her. Der er muligheder.-max-





Jens Stadsgaard (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 23-04-05 16:01

On Fri, 22 Apr 2005 21:42:09 +0200, Holst wrote:

> Ove Kjeldgaard wrote:
>
>> Emnet for uge 16's stafet er: Vinden
>
> Her er bare en vindmølle på en nyspiret mark:
>
> http://www.shelter.dk/fotostafetten/stafet0516.html
>

Siger mig ikke så meget. Et stativ og lidt længere lukkertid så man kan se
bevælgese i vingerne. Eller prøve om man kan holde kameraet stille nok til
den lange lukketid så det kun er vingerne der bevæger sig. Det ville give
et indtryk af vind. Ellers er der flotte farver og måske i S/h som max
foreslår.


--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Holst (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 23-04-05 16:28


Jens Stadsgaard wrote:

> Siger mig ikke så meget.

Det skal du ikke være ked af - det siger heller ikke mig alverdens.

> Et stativ og lidt længere lukkertid så man kan se
> bevælgese i vingerne. Eller prøve om man kan holde kameraet stille nok til
> den lange lukketid så det kun er vingerne der bevæger sig. Det ville give
> et indtryk af vind.

Det prøvede jeg faktisk, men ny i faget som jeg er, så tænkte jeg mig
vist ikke alverdens om, så jeg skruede vist i den forkerte retning

Jens Stadsgaard (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 23-04-05 16:35

On Sat, 23 Apr 2005 17:28:28 +0200, Holst wrote:

> Jens Stadsgaard wrote:
>
>> Siger mig ikke så meget.
>
> Det skal du ikke være ked af - det siger heller ikke mig alverdens.
>
> > Et stativ og lidt længere lukkertid så man kan se
>> bevælgese i vingerne. Eller prøve om man kan holde kameraet stille nok til
>> den lange lukketid så det kun er vingerne der bevæger sig. Det ville give
>> et indtryk af vind.
>
> Det prøvede jeg faktisk, men ny i faget som jeg er, så tænkte jeg mig
> vist ikke alverdens om, så jeg skruede vist i den forkerte retning

Al begyndelse er svær.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Jens Stadsgaard (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 23-04-05 16:21

On Fri, 22 Apr 2005 21:42:09 +0200, Holst wrote:


> Har vi et emne for uge 17?

Jeg har ikke set noget emne postet endnu. Vinderen var Søren Jacobsen med
billedet i Message-ID: <4263ac89$0$684$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>.

Jeg håber at finder på et emne meget hurtigt.


--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Jan Bøgh (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 23-04-05 18:03

Holst wrote:
> Ove Kjeldgaard wrote:
>
>> Emnet for uge 16's stafet er: Vinden
>
> Her er bare en vindmølle på en nyspiret mark:
>
> http://www.shelter.dk/fotostafetten/stafet0516.html

Et godt eksempel på et billede, der egner sig til en gang 'velvia'. Græsset
skal her fremstå som en gøn flade og så burde der have en høj klar himmel -
som vi jo har haft rigtig meget af de senere dage. Som det står nu, bliver
det lidt fladt ag kedeligt.
Og så havde det været meget bedre, at der havde været benyttet en lidt
længere eksponeringstid, så der var kommet lidt bavægelsesuskarphed over
vingerne.
Et billede af den type vinder ved ultraskarphed - den er ikke til stede her.
Men et hug USM, noget mere kontrast, lidt lysere og lidt bedre vejr havde
hjulpet.
Måske havde det været en ide at synke på knæ eller bruge et lavt stativ,
maksimal vidvinkel og så lade græsset begynde der, hvor dybdeskarpheden
starter. Lidt af den teknik, som vi så brugt på nogle blomster i en stafet
for et par gange siden. Masser af detaljer i græsset og så en himmel, hvor
vindmøllen står som et hvidt vartegn mod alt det blå.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 14/4/2004) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Holst (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 23-04-05 20:33


Jan Bøgh wrote:

> Et godt eksempel på et billede, der egner sig til en gang 'velvia'. Græsset
> skal her fremstå som en gøn flade og så burde der have en høj klar himmel -
> som vi jo har haft rigtig meget af de senere dage. Som det står nu, bliver
> det lidt fladt ag kedeligt.
> Og så havde det været meget bedre, at der havde været benyttet en lidt
> længere eksponeringstid, så der var kommet lidt bavægelsesuskarphed over
> vingerne.
> Et billede af den type vinder ved ultraskarphed - den er ikke til stede her.
> Men et hug USM, noget mere kontrast, lidt lysere og lidt bedre vejr havde
> hjulpet.

Nu bliver jeg jo nok nødt til at spørge: hvad er USM? Ja, jeg er heller
ikke klar over, hvad 'velvia' er.

> Måske havde det været en ide at synke på knæ eller bruge et lavt stativ,
> maksimal vidvinkel og så lade græsset begynde der, hvor dybdeskarpheden
> starter. Lidt af den teknik, som vi så brugt på nogle blomster i en stafet
> for et par gange siden. Masser af detaljer i græsset og så en himmel, hvor
> vindmøllen står som et hvidt vartegn mod alt det blå.

Nu har vi desværre ikke rigtig haft en fed blå himmel heroppe, hvor jeg
bor. Den har været ret kedelig i farven i lang tid, synes jeg. Jeg
glæder mig til en god blå himmel :)

Jens Stadsgaard (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 23-04-05 20:41

On Sat, 23 Apr 2005 21:33:23 +0200, Holst wrote:


> Nu bliver jeg jo nok nødt til at spørge: hvad er USM?
USM= UnSharp Mask = definerbar skarphed

>Ja, jeg er heller
> ikke klar over, hvad 'velvia' er.

Velvia er type film, der giver en speciel glød. Der findes nogle
filtre/actions til photoshop der kan gengive dette. Velvia kan man enten
lide eller ej. Lige pt synes jeg er det er vildt fedt.

Hvad har du af billed behandlingsprogram? Så har vi lidt nemmere ved at
hjælpe dig. Der er nogle forskelle mellem programmerne.


> Nu har vi desværre ikke rigtig haft en fed blå himmel heroppe, hvor jeg
> bor. Den har været ret kedelig i farven i lang tid, synes jeg. Jeg
> glæder mig til en god blå himmel :)

Blå himmel er dejlig at arbejde med.
--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Holst (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 23-04-05 21:03


Jens Stadsgaard wrote:

> Hvad har du af billed behandlingsprogram? Så har vi lidt nemmere ved at
> hjælpe dig. Der er nogle forskelle mellem programmerne.

Se, det er lidt det, der er mit problem.

Med mit Canon EOS 350D fik jeg:

Digital Photo Professional

som virker til at være et fint lille program til nogle simple opgaver.
Jeg kan rigtig godt lide dem måde, hvorpå man cropper et billede. Det er
også nemt at ændre kontrast, brightness og lignende.

Derudover fik jeg også med kameraet:

ArcSoft PhotoStudio 5.5

som burde være et noget kraftige stykke værktøj. Det kan arbejde i lag,
selvom jeg åbenbart ikke rigtig kunne finde ud af det. For en uges tid
siden var der jo den snak om, hvordan man lavede et s/h billede med
farverne bibeholdt i en lille del af billedet. Det kunne jeg i hvert
fald ikke finde ud af med det program

Så jeg har ikke så meget. Med min Dell-computer fulgte der også noget
med, Jasc Paint Shop Pro og Dell Image Expert, men disse programmer er
jo expired for længe siden.

PhotoShop har jeg jo hørt meget godt om, men jeg så jo, at prisen var i
omegnen af 5000 kr., og det er der vist ikke lige plads til i min pengepung.

Povl H. Pedersen (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 23-04-05 21:26

In article <426aaa06$0$282$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Holst wrote:
> PhotoShop har jeg jo hørt meget godt om, men jeg så jo, at prisen var i
> omegnen af 5000 kr., og det er der vist ikke lige plads til i min pengepung.

En gammel Photoshop 6 OEM koster i Tyskland ca. 50 euro, så under 500 kr
med betalong og porto (ebay.de)

En opgradering tilnyeste version (CS2 er lige på trapperne) koster
ca. 1500 kr. Så en fuld Photoshop i seneste version koster ca. 2000 kr.

Du kan også købe den direkte som en CS2 og betale 2,5 x prisen.

GIMP er et godt gratis program (dog kun 8-bit per kanal), eller
Cinepaint.

Jens Stadsgaard (24-04-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 24-04-05 21:44

On Sat, 23 Apr 2005 22:03:12 +0200, Holst wrote:

> Jens Stadsgaard wrote:
>
>> Hvad har du af billed behandlingsprogram? Så har vi lidt nemmere ved at
>> hjælpe dig. Der er nogle forskelle mellem programmerne.
>
> Se, det er lidt det, der er mit problem.
>
> Med mit Canon EOS 350D fik jeg:
>
> Digital Photo Professional
>
> som virker til at være et fint lille program til nogle simple opgaver.
> Jeg kan rigtig godt lide dem måde, hvorpå man cropper et billede. Det er
> også nemt at ændre kontrast, brightness og lignende.
>
> Derudover fik jeg også med kameraet:
>
> ArcSoft PhotoStudio 5.5

Med til mit 300d fulgte Adobe Photoshop Elements 2.0. Jeg har dog aldrig
brugt det. Har haft det installeret og afprøvet det, men det er ved at
være så lang tid siden jeg ikke kan huske det. Der er kommet en ny version
af Elements, men jeg aner ikke hvor god den er.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Jan Bøgh (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 23-04-05 23:37

Holst wrote:

>> Et billede af den type vinder ved ultraskarphed - den er ikke til
>> stede her. Men et hug USM, noget mere kontrast, lidt lysere og lidt
>> bedre vejr havde hjulpet.
>
> Nu bliver jeg jo nok nødt til at spørge: hvad er USM?

Skarphed tilføjet i et billedbehandlingsprogram.
Alle digitalkameraer tilføjer selv en eller anden grad af skarphed (speciel
form for hævning af kontrast) og det samme kan gøres i alle mulige
forskellige billedbehandlingsprogrammer.

> Ja, jeg er
> heller ikke klar over, hvad 'velvia' er.

En effekt, der efterligner de billeder, man får ud af at bruge Fujis
forjætrede farvefilm 'Velvia'. Kort sagt tilføjer den mere farvemætning og
gør bilederne lidt varmere. Behersket brugt er den en fin ting, desværre er
det som om mange nu om dage vi have alt til at ligne en scene fra 'Ringenes
Herre' og fyrer (IMHO) voldsomt op for farveladen.

>> Måske havde det været en ide at synke på knæ eller bruge et lavt
>> stativ, maksimal vidvinkel og så lade græsset begynde der, hvor
>> dybdeskarpheden starter. Lidt af den teknik, som vi så brugt på
>> nogle blomster i en stafet for et par gange siden. Masser af
>> detaljer i græsset og så en himmel, hvor vindmøllen står som et
>> hvidt vartegn mod alt det blå.
>
> Nu har vi desværre ikke rigtig haft en fed blå himmel heroppe, hvor
> jeg bor. Den har været ret kedelig i farven i lang tid, synes jeg. Jeg
> glæder mig til en god blå himmel :)

Vi har ikke haft ret meget andet i den senere tid heroppe i det nordlige
(Frederikshavn).

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 14/4/2004) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Holst (24-04-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 24-04-05 07:33


Jan Bøgh wrote:

>>Nu har vi desværre ikke rigtig haft en fed blå himmel heroppe, hvor
>>jeg bor. Den har været ret kedelig i farven i lang tid, synes jeg. Jeg
>>glæder mig til en god blå himmel :)
>
> Vi har ikke haft ret meget andet i den senere tid heroppe i det nordlige
> (Frederikshavn).

Her ovre længere mod vest har den været meget grå i det. Der har
generelt også manglet nogle små fine skyer - jeg kan godt lide skyer. I
dag er den ved at være pænt blå :)

Jan Bøgh (24-04-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 24-04-05 09:58

Holst wrote:

> Her ovre længere mod vest har den været meget grå i det. Der har
> generelt også manglet nogle små fine skyer - jeg kan godt lide skyer.
> I dag er den ved at være pænt blå :)

Som regel vil jeg allerhelst have en knaldblå himmel med lette, markant
afgrænsede skyer - det er de flotteste til de fleste landskabsfotos.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 14/4/2004) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



;o\)-max- (23-04-2005)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 23-04-05 08:21

Tjae - Lidt vind måske.. -max-
http://www.amarzone.dk/blur.html





Holst (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 23-04-05 08:37


-max- wrote:

> Tjae - Lidt vind måske.. -max-
> http://www.amarzone.dk/blur.html

Tjah, Max, med dine billeder kan jeg spare alle pengene til de underlige
svampe ...

;o\)-max- (23-04-2005)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 23-04-05 09:05

"Holst"
>
> -max- wrote:
>
> > Tjae - Lidt vind måske.. -max-
> > http://www.amarzone.dk/blur.html
>
> Tjah, Max, med dine billeder kan jeg spare alle pengene til de underlige
> svampe ...

- Ja dem skal du sku holde dig fra, det er penge ud af vinduet,
bedre at tage i dyrehaven om efteråret, tag toget derud og flyv hjem.
Apropos flyv: http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1509094
-max-



Ukendt (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-04-05 10:02

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:hHmae.114021

> Tjae - Lidt vind måske.. -max-
> http://www.amarzone.dk/blur.html


Supergode farver.
Der er dog lidt for meget blur i billedet efter min smag, lige til dette
motiv, hvorimod jeg synes det virkede rigtig godt, i det billede du deltog
med i sidste uge.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/



Jan Bøgh (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 23-04-05 14:38

-max- wrote:
> Tjae - Lidt vind måske.. -max-
> http://www.amarzone.dk/blur.html

Snyd! Der er ikke skyggen af vind i det billede!

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 14/4/2004) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Jens Stadsgaard (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 23-04-05 16:05

On Sat, 23 Apr 2005 09:20:42 +0200, -max- wrote:

> Tjae - Lidt vind måske.. -max-
> http://www.amarzone.dk/blur.html

Vind måske ? Farverne er gode. Men jeg kan ikke helt bestemme mig for om
der er for meget manipulation i photoshop. Det kan godt se ud til at tre
af tranerne er lagt ovenpå de andre.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

;o\)-max- (23-04-2005)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 23-04-05 16:25


"Jens Stadsgaard"
> On Sat, 23 Apr 2005 09:20:42 +0200, -max- wrote:
>
> > Tjae - Lidt vind måske.. -max-
> > http://www.amarzone.dk/blur.html
>
> Vind måske ? Farverne er gode. Men jeg kan ikke helt bestemme mig for om
> der er for meget manipulation i photoshop. Det kan godt se ud til at tre
> af tranerne er lagt ovenpå de andre.
>
> --
> M.v.h
> Jens Stadsgaard

Det er sku da utroligt - Skal jeg virklig hvergang skrive at det
IKKE er manipuleret, troede det var nok at skrive når det er
manipuleret.. Lidt beskåret, kontrast og farve enhancement.
Cest tu.. )-max-





Jens Stadsgaard (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 23-04-05 16:34

On Sat, 23 Apr 2005 17:24:31 +0200, -max- wrote:

> "Jens Stadsgaard"
>> On Sat, 23 Apr 2005 09:20:42 +0200, -max- wrote:
>>
>>> Tjae - Lidt vind måske.. -max-
>>> http://www.amarzone.dk/blur.html
>>
>> Vind måske ? Farverne er gode. Men jeg kan ikke helt bestemme mig for om
>> der er for meget manipulation i photoshop. Det kan godt se ud til at tre
>> af tranerne er lagt ovenpå de andre.
>>
>> --
>> M.v.h
>> Jens Stadsgaard
>
> Det er sku da utroligt - Skal jeg virklig hvergang skrive at det
> IKKE er manipuleret, troede det var nok at skrive når det er
> manipuleret.. Lidt beskåret, kontrast og farve enhancement.
> Cest tu.. )-max-

Jeg tænkte faktisk også på at skrive en sætning eller 2 mere, men lod
være. JEg kunne heller ikke forstå at du ville manipulere. Men så må jeg
indrømme at det er vildt godt taget.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Ukendt (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-04-05 17:05

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg tænkte faktisk også på at skrive en sætning eller 2 mere, men lod
> være. JEg kunne heller ikke forstå at du ville manipulere. Men så må jeg
> indrømme at det er vildt godt taget.

Billedet bliver faktisk bedre og bedre, jo mere man kigger på det.
Man skal lige komme sig over, det første indtryk man får.
Som vores 12 årige søn sagde da han gik forbi her før: " Det var da et
underligt billede. Nå ! " ..og så gik han videre

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/



Jens Stadsgaard (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 23-04-05 17:21

On Sat, 23 Apr 2005 18:04:32 +0200, Buffy wrote:


> Billedet bliver faktisk bedre og bedre, jo mere man kigger på det.
> Man skal lige komme sig over, det første indtryk man får.
> Som vores 12 årige søn sagde da han gik forbi her før: " Det var da et
> underligt billede. Nå ! " ..og så gik han videre

Jeg er vildt imponeret over at det kan lade sig gøre på denne måde. Jeg må
prøve om jeg kan lave noget tilsvarende en dag.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Jan Bøgh (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 23-04-05 18:15

-max- wrote:
> Tjae - Lidt vind måske.. -max-
> http://www.amarzone.dk/blur.html

Lidt mere seriøst.
Det er et sjovt billede af den slags, der opdages, under sorteringen. Et
billede, hvor uskarpheden giver bevægelse over det hele.
Men jeg tror ikke på at der var vind (søen i baggrunden har en spejlblank
overflade) og uanset at det er et interessant billede med nogle helt klart
koloristiske kvaliteter, så må det diskes på at det ikke forholder sig til
emnet overhovedet.
Det var sikkert flot på en væg blæst op i stor størrelse.
Hvor er det i øvrigt optaget - for mig bekendt varer tranedansen i Hornborga
vel ikke så længe, at det falder inden for tidsrammen?

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 14/4/2004) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



;o\)-max- (23-04-2005)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 23-04-05 20:45

"Jan Bøgh"
> -max- wrote:
> > Tjae - Lidt vind måske.. -max-
> > http://www.amarzone.dk/blur.html
>
> Lidt mere seriøst.
> Det er et sjovt billede af den slags, der opdages, under sorteringen. Et
> billede, hvor uskarpheden giver bevægelse over det hele.
> Men jeg tror ikke på at der var vind (søen i baggrunden har en spejlblank
> overflade) og uanset at det er et interessant billede med nogle helt klart
> koloristiske kvaliteter, så må det diskes på at det ikke forholder sig til
> emnet overhovedet.
> Det var sikkert flot på en væg blæst op i stor størrelse.
> Hvor er det i øvrigt optaget - for mig bekendt varer tranedansen i Hornborga
> vel ikke så længe, at det falder inden for tidsrammen?
>
> vh
> Jan

Hehe - busted - Damn du er skarp Jan..! (Hornborga)
Men helt for sjov er det nu ikke - Jeg har i årevis drømt om det perfekte
dyre/bevægelses billede (kommer sikkert til at drømme mange år endnu),
så da lyset var ved at ryge den første aften, var det oplagt at prøve.. -max-





Jan Bøgh (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 23-04-05 23:45

-max- wrote:

> Men helt for sjov er det nu ikke - Jeg har i årevis drømt om det
> perfekte dyre/bevægelses billede (kommer sikkert til at drømme mange
> år endnu),
> så da lyset var ved at ryge den første aften, var det oplagt at
> prøve.. -max-

Sådan har vi alle vore drømme - heldigvis. Min er en guldsmed i flugten, der
er pivskarp på kroppen og med vingerne omgivet af bevægelsesuskarphed.

Men til dit billede. Forstår jeg dig ret, så taler vi ikke blot om
almindelig panoreringsuskarphed, men en form for bevægelsesuskarphed på
dyret?

Nu skal jewg ikke gøre mig klog på dine ønsker, men kunne man komme et
stykke ad vejen med en kraftig flash, der sådan nogenlunde skal levere en
enkelt blænde og så i øvrigt tage billedet med en forholdsvis lav lukkertid.
Det burde kunne skabe en virkning, hvor der alligevel er en kerne af
skarphed. Og med moderne flash skulle det kunne lade sig gøre at række en
30-40 m, når den kun skal bidrage med en enkelt blænde.
Men det giver jo selvfølgeligt et problem, hvis optagelsen er et 'burst' med
8 fps. Og man må jo nok ty til et stativ, da 500 mm. jo nok vil skygge
ret kraftigt for en flash monteret på huset.

vh
Jan
--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 14/4/2004) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



ab (23-04-2005)
Kommentar
Fra : ab


Dato : 23-04-05 22:04


"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
news:426a82b2$0$73741$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>
> Lidt mere seriøst.
> Det er et sjovt billede ..........
>
>

Og farten understreges af, at "duerne" flyver nedad - utroligt at vandet
ikke løber ud

ab



Jens Stadsgaard (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 23-04-05 15:53

On Thu, 21 Apr 2005 20:16:33 +0200, Ove Kjeldgaard wrote:

> Emnet for uge 16's stafet er: Vinden

Jeg har fundet dette træ, der bærer præg af at have stået i vinden meget
længe. http://stadsgaard.com/galleri/displayimage.php?pos=-66

Jeg havde tænkt på at et andet motiv, men det var ikke så tiltalende som
jeg huskede det. Så fandt jeg dette træ som er bedre til stafetten i denne
uge.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Holst (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 23-04-05 16:32


Jens Stadsgaard wrote:

> Jeg har fundet dette træ, der bærer præg af at have stået i vinden meget
> længe. http://stadsgaard.com/galleri/displayimage.php?pos=-66
>
> Jeg havde tænkt på at et andet motiv, men det var ikke så tiltalende som
> jeg huskede det. Så fandt jeg dette træ som er bedre til stafetten i denne
> uge.

For en lille uges tid siden fandt jeg også masser af træer, der bag præg
af samme, men jeg var ikke rigtig tilfreds med billederne, da jeg kom
hjem. F.eks. denne lille busk:

http://www.shelter.dk/fotostafetten/Holst_0312.jpg

Det kunne være, at det trods alt var bedre en vindmølle

Jens Stadsgaard (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 23-04-05 16:38

On Sat, 23 Apr 2005 17:32:20 +0200, Holst wrote:

> For en lille uges tid siden fandt jeg også masser af træer, der bag præg
> af samme, men jeg var ikke rigtig tilfreds med billederne, da jeg kom
> hjem. F.eks. denne lille busk:
>
> http://www.shelter.dk/fotostafetten/Holst_0312.jpg
>
> Det kunne være, at det trods alt var bedre en vindmølle

Jeg ledte efter et eller andet, da det motiv jeg ville bruge simpelt hen
ikke viste det jeg kunne huske at det gjorde. Og faldt lidt tilfældigt
over træet/busken. Jeg brugte en del tid på at finde en vinkel der kunne
bruges. Måske skulle jeg prøve i s/h.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Ukendt (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-04-05 16:44

"Holst" <newsapr05@shelter.dk> skrev i en meddelelse news:426a6a88$0$237

> For en lille uges tid siden fandt jeg også masser af træer, der bag præg
> af samme, men jeg var ikke rigtig tilfreds med billederne, da jeg kom
> hjem. F.eks. denne lille busk:
>
> http://www.shelter.dk/fotostafetten/Holst_0312.jpg
>
> Det kunne være, at det trods alt var bedre en vindmølle

Helt sikkert meget bedre.
Hvis du havde deltaget med det billede i stafetten, havde jeg tippet dig til
denne uges vinder.
Dette billede viser jo lige præcis, hvad "vindens hånd" kan gøre igennem
årene.
Et super billede imo...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/



Holst (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 23-04-05 16:56


Buffy wrote:

>> http://www.shelter.dk/fotostafetten/Holst_0312.jpg
>>
>>Det kunne være, at det trods alt var bedre en vindmølle
>
> Helt sikkert meget bedre.
> Hvis du havde deltaget med det billede i stafetten, havde jeg tippet dig til
> denne uges vinder.
> Dette billede viser jo lige præcis, hvad "vindens hånd" kan gøre igennem
> årene.
> Et super billede imo...

Ja, det viser bare, hvor stor forskel på smag, der er. Jeg synes nemlig
ikke specielt godt om det.

Jens Stadsgaard (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 23-04-05 17:03

On Sat, 23 Apr 2005 17:55:46 +0200, Holst wrote:

>
> Ja, det viser bare, hvor stor forskel på smag, der er. Jeg synes nemlig
> ikke specielt godt om det.

Med nogen kontrast, farve mæthed og USM, samt noget beskæring vil det
blive godt.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Holst (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 23-04-05 17:46


Jens Stadsgaard wrote:

>>Ja, det viser bare, hvor stor forskel på smag, der er. Jeg synes nemlig
>>ikke specielt godt om det.
>
> Med nogen kontrast, farve mæthed og USM, samt noget beskæring vil det
> blive godt.

Jamen, så vil jeg da ved lejlighed tage min saks med på tur derud og
beskære træet lidt.

Men mit problem er, at jeg jo ikke har en pind forstand på kontrast,
farvemæthed, USM og lignende. Beskæring kan jeg finde ud af, men jeg
beskærer det sandsynligvis ikke rigtigt alligevel

Jens Stadsgaard (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 23-04-05 18:39

On Sat, 23 Apr 2005 18:45:34 +0200, Holst wrote:

> Jens Stadsgaard wrote:
>
>>>Ja, det viser bare, hvor stor forskel på smag, der er. Jeg synes nemlig
>>>ikke specielt godt om det.
>>
>> Med nogen kontrast, farve mæthed og USM, samt noget beskæring vil det
>> blive godt.
>
> Jamen, så vil jeg da ved lejlighed tage min saks med på tur derud og
> beskære træet lidt.
>
> Men mit problem er, at jeg jo ikke har en pind forstand på kontrast,
> farvemæthed, USM og lignende. Beskæring kan jeg finde ud af, men jeg
> beskærer det sandsynligvis ikke rigtigt alligevel

Det får du med øvelsen. HVordan du gør det hænger sammen med dit
billedbehandligsprogram. JEg er ikke verdens bedste til det, men jeg synes
selv at jeg har lært en del, især de sidste par måneder. Så jeg vil sige
prøv dig frem. Du finder det væsentlige og skærer så du synes at billedet
ser rigtigt ud. Mange vil gerne have nogle motiver eller dele deraf i
centrum. Og andre gange bruges det gyldne snit (1/3). Jeg troede ikke at
det bestød så meget med beskæring i starten men kan nu se at det er meget
vigtigt.


--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Jan Bøgh (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 23-04-05 18:49

Holst wrote:

> Men mit problem er, at jeg jo ikke har en pind forstand på kontrast,
> farvemæthed, USM og lignende.

Så får du nok ikke det store udbytte af at deltage i fotostafetten med
mindre, du erhverver den viden. Tankegangen bag er jo at man 'udstiller'
sine billeder for at få andres ideer til, hvordan man kan forbedre sine
evner udi fotograferingens svære kunst. Hvis du bare vil vise dine billeder
frem er det meget enklere at få sig et billedgalleri.

vh
jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 14/4/2004) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Jens Stadsgaard (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 23-04-05 19:23

On Sat, 23 Apr 2005 19:49:26 +0200, Jan Bøgh wrote:

> Holst wrote:
>
>> Men mit problem er, at jeg jo ikke har en pind forstand på kontrast,
>> farvemæthed, USM og lignende.
>
> Så får du nok ikke det store udbytte af at deltage i fotostafetten med
> mindre, du erhverver den viden. Tankegangen bag er jo at man 'udstiller'
> sine billeder for at få andres ideer til, hvordan man kan forbedre sine
> evner udi fotograferingens svære kunst. Hvis du bare vil vise dine billeder
> frem er det meget enklere at få sig et billedgalleri.
>
> vh
> jan

Jeg kan huske en af de første gange jeg var med i stafetten. Jeg syntes at
mit billede var udmærket. Indtil jeg fik nogle kommentarer så kunne jeg se
at der skulle gøres noget. Og så prøvede jeg mig frem til fik noget meget
bedre. Og det gør jeg også i dag. Men det vigtigste for mig er at JEG
synes det er godt.

Så mit råd til Holst er: prøv at lege med dine billeder, og når du er
færdig med at lege, så prøve igen.


--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Jan Bøgh (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 23-04-05 17:38

For en sjælden gangs skyld er det så heldigt at jeg har et skud, der kan
overholde kravene til optagelsestidspunkt. Så vi prøver lige:

http://jan.boegh.net/Album/Natur/slides/DSC_5360%20Vindens%20værk.html

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 14/4/2004) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Jens Stadsgaard (24-04-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 24-04-05 08:37

On Sat, 23 Apr 2005 18:38:05 +0200, Jan Bøgh wrote:

> For en sjælden gangs skyld er det så heldigt at jeg har et skud, der kan
> overholde kravene til optagelsestidspunkt. Så vi prøver lige:
>
> http://jan.boegh.net/Album/Natur/slides/DSC_5360%20Vindens%20værk.html
>
> vh
> Jan

Et rigtig flot billede. Virker meget rent og uden noget forstyrende. Måske
skulle du have ventet lidt med at tage det så du får endnu mere aftensol.
Så tror jeg det vil blive helt unikt.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Jan Bøgh (24-04-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 24-04-05 10:00

Jens Stadsgaard wrote:

> Et rigtig flot billede. Virker meget rent og uden noget forstyrende.
> Måske skulle du have ventet lidt med at tage det så du får endnu mere
> aftensol. Så tror jeg det vil blive helt unikt.

Tak for din kommmentar. Du har nok ret - men der var så pissekoldt, da solen
kom ned i nærheden af horisonten. Jeg redede mig faktisk en snue ved
lejligheden, så billedet er født under store pinsler

vh
jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 14/4/2004) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409077
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste