Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Eos 300d fejl?
Fra : Knud Bonke

Dato : 21-04-05 04:33

Mit EOS 300d er begyndt at lave en irriterende aftegning i alle billeder,
selvfølgelig ses det tydeligst på lys baggrund, som de 3 billeder jeg
har lagt på:
http://www.bphoto.frac.dk/canonfejler/canonfejl.htm
Billederne er bevidst underbelyst 1/3. Og støvkorn er ikke fjernet og
det eneste jeg har gjort er at formindske dem.
Fejlen optræder ved alle optageindstillinger, RAW og JPEG, og med
3 forskellige canon- og et Sigma objektiv. Stor- eller lille blænde, ja jeg
er rigtigt ude på ski......
Håber en eller anden vil råde, skal kameraet til reparation, eller bare
smides ud?
Hilsen Knud

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-04-05 06:57

Knud Bonke wrote:
> Håber en eller anden vil råde, skal kameraet til reparation, eller bare
> smides ud?

Skal det ikke bare renses? hvordan ser sensoren ud ?

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Knud Bonke

Dato : 21-04-05 07:59

:
: Skal det ikke bare renses? hvordan ser sensoren ud ?
:
: // Hans
: --
: RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Jeg gav sensoren en gang rensning (med "Sensor Swab & "Eclipse"
rensevæske, som så ofte før) her til morgen, og har taget en del
billeder med samme resultat. Der er en smule forskel i hvor udpræget
fænomenet er, jeg vil prøve at gå "videnskabeligt" til værks, med
forskellig ISO indstillinger og blænder.
(-Knud

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-04-05 08:10

Knud Bonke wrote:
> [...]
> fænomenet er, jeg vil prøve at gå "videnskabeligt" til værks, med
> forskellig ISO indstillinger og blænder.

Hvad med objektivet? der er ikke noget snavs på baglinsen?

Der er vel ikke ridser eller sådan på sensoren?

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Knud Bonke

Dato : 21-04-05 08:21

[...]

Det ene objektiv, 50mm/f:1,8 er helt nyt, men ellers er jeg meget
omhyggelig med den slags ting. Sensoren virker også fejlfri, men jeg
har kun en lup at kontrollere med. Jeg vil antage at det vil
være til at se hvis fejlen ligger i overfladen af sensoren.
Det skal lige bemærkes at jeg også har afinstalleret "russerhack'et" efter
at have prøvet det i ½ års tid, og geninstalleret firmware 1.1.1. fra canon.ca,
men helt ærligt tror jeg ikke det gør nogen forskel.
Får du grå hår?
Hilsen Knud

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 08:22

"Knud Bonke" <bonkeREMOWE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fænomenet er, jeg vil prøve at gå "videnskabeligt" til værks, med
> forskellig ISO indstillinger og blænder.

Skyd den blå himmel - uden AF- men bl. 22. Så bliver fejlen helt klar og
skarp. (Bliver den skarpere er problemet fundet!)
Det ligner slør på din sensor. På dine billeder er der flere mørke pletter,
der antyder at din rensning varr helt nødvendig.

Du har vel ikke givet den bad i eclipse?
Gert

Fra : Knud Bonke

Dato : 21-04-05 09:14

[...]

Nu har jeg renset igenigenigen..
og lige efter bogen, et par dråber på swobberen og en gang frem og tilbage,
hver gang en ny swobber. Og det ser ud til at det er den vej jeg skal gå, det ser ud til at
blive bedre, helt usynligt ved bl. 22, tydeligere ved bl. 2,5, som var det
mindste lyset tillod ved iso 100.
Jeg renser lige en gang til, sidste swobber Vender tilbage senere.
Hilsen Knud

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 21-04-05 10:20

Knud Bonke wrote:
> Håber en eller anden vil råde, skal kameraet til reparation, eller bare
> smides ud?

Det skal bare smides ud. Og gerne hjem til mig Just kidding. Der er
sandsynligvis tale om skidt på CCD'en. Skyd op i den blå himmel, smid
filen ind i photoshop, og tryk CTRL+SHIT+L. Så kan du meget tydeligt se
hvor du har problemerne. Husk at skidtet sidder modsat på din CCD end på
dit billede

Jeg havde selv problemer med skidt på min CCD, men fjernede det bare med
en alm. vatpind. Se evt førefter billleder her -
http://fmount.com/forums/showthread.php?t=11709

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

"Shut down your computer and go out and plant a tree"

Fra : Knud Bonke

Dato : 21-04-05 10:52

[...]

Hej Thomas
Jeg har fjernet ½million tons støvkorn (knap og nap) fra sensoren, det er
ikke der problemet ligger, det kan sagtens ses uden brug af autolevels i PS.
Den tegning jeg får skyldes sikkert som Gert har været inde på, en nikotinbelagt
overflade på hele sensorfladen, som er ved at forsvinde nu.
Tak for interessen
Knud

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 21-04-05 11:34

Knud Bonke wrote:
> Den tegning jeg får skyldes sikkert som Gert har været inde på, en nikotinbelagt
> overflade på hele sensorfladen, som er ved at forsvinde nu.

Kan jeg ikke udtale mig om da jeg ikke fylder mig frivilligt med cancer

> Tak for interessen

Det var så lidt

Fra : Rado

Dato : 22-04-05 17:50