Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flyshow 2005 i danmark! (Karup)
Fra : Brian Lund

Dato : 20-04-05 18:08

Fandt lige ud af at der er flyshow i Karup d. 19 juni, og der er adgang for
"spotters" som kan komme ind og tage billeder allerede dagen inden, så man
kan få billeder uden de store folkemængder :)

Jeg tror ihvertfald selv at jeg kommer!

http://airshow2005.dk/

Brian

Fra : Ole Sahl

Dato : 20-04-05 20:59

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "spotters" som kan komme ind og tage billeder allerede dagen inden, så man
> kan få billeder uden de store folkemængder :)

Måske det bare er mig der ikke kender udtrykket. Er spotters en bestemt
gruppe folk eller kan alle med et kamera melde sig til listen?

Mvh. Ole Sahl

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-04-05 21:14

Ole Sahl wrote:

> Måske det bare er mig der ikke kender udtrykket. Er spotters en bestemt
> gruppe folk eller kan alle med et kamera melde sig til listen?

Ja der findes "fly-spottere", som fotograferer forskellige typer
fly, og de forskellige luftfartsselskabers bemalinger, inden for
toge er der noget lignende...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Sahl

Dato : 20-04-05 21:34

> Ja der findes "fly-spottere", som fotograferer forskellige typer fly, og
> de forskellige luftfartsselskabers bemalinger, inden for toge er der noget
> lignende...

Mange tak
Jeg har straks tilmeldt mig glæder mig som et lille barn og håber at vi får
de Østriske Draken at se.
Dem har jeg ikke set siden deres sidste overflyvning på Ålborg flyvestation
for over 13 år siden da de blev udfaset.

Lyden fra en Gatlin fra A-10 Thunderbolt'en er også fantastisk og kan
faktisk næsten ikke beskrives men bør opleves. Når flyet nærmest stopper i
luften, man kan se anslagene og røgen fra kanonen også kommer den dybe
buldren med sekunders forsinkelse.

Mvh. Ole Sahl

Fra : Kenneth

Dato : 20-04-05 21:50

> [...]
> "spotters" som kan komme ind og tage billeder allerede dagen inden, så man
> kan få billeder uden de store folkemængder :)

Bare en skam det er samme weekend som Paris Airshow, hvor sansynligvis A380
vil flyve, hvis alt går vel ved testflyvningerne, som skulle starte på
mandag.

--
Kenneth
www.ziax.dk/?412s

Fra : Martin Vollert

Dato : 21-04-05 04:53

"Kenneth" <junk@_REMOVE_ziax.dk> wrote in message

> Bare en skam det er samme weekend som Paris Airshow, hvor sansynligvis
> A380 vil flyve, hvis alt går vel ved testflyvningerne, som skulle starte
> på mandag.

Tjaaa den var sikkert ikke kommet til DK alligevel, hvor mange baner er det
vi har i DK som kan modtage en 380er ?.

--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : Peter Rongsted

Dato : 21-04-05 10:30

"Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> wrote:

>"Kenneth" <junk@_REMOVE_ziax.dk> wrote in message

>Tjaaa den var sikkert ikke kommet til DK alligevel, hvor mange baner er det
>vi har i DK som kan modtage en 380er ?.

Det har vi mange steder (A380 kræver ikke længere bane end 747).
Problemet ligger i breden af taxi banerne. De er for smalle. De yderste
motorer ville kommer ud over græsset, og det må de ikke, da de kunne alt
muligt skidt (og skilte) ind i motorerne.

Peter

Fra : Martin Vollert

Dato : 21-04-05 14:09

Også skrev Vollert

> [...]
> yderste motorer ville kommer ud over græsset, og det må de ikke, da
> de kunne alt muligt skidt (og skilte) ind i motorerne.

Ok hvad var det jeg skrev ??

Fra : Peter Rongsted

Dato : 21-04-05 15:16

"Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> wrote:

> Også skrev Vollert

>Ok hvad var det jeg skrev ??

Du skrev baner. Det tog jeg som landingsbaner - og der har vi flere.
Problemet opstår først når de skal væk fra landingsbanen Havde du
skervet lufthavne, så havde jeg nok ikke misforstået dig.

Peter

Fra : .J.S...

Dato : 20-04-05 22:23

> [...]
> "spotters" som kan komme ind og tage billeder allerede dagen inden, så man
> kan få billeder uden de store folkemængder :)

Spændende..

Nu vi er ved emnet, hvilke brændvidder kan anbefales til sådan et flyshow
???

mvh/JS

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-04-05 05:58

In article <4266c850$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, .J.S... wrote:

> "Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Spændende..
>
> Nu vi er ved emnet, hvilke brændvidder kan anbefales til sådan et flyshow
> ???

Jeg har set flere billeder hvor folk går rundt med deres 600mm faste,
eller længere.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 21-04-05 10:52

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> wrote:

>"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

>Spændende..
>
>Nu vi er ved emnet, hvilke brændvidder kan anbefales til sådan et flyshow

Alt fra 28 til 500 eller længere (jeg slæber mig ofte en pukkel til).
Det kommer an på, hvad du vil fange. Til de parkerede fly (static) er
det godt at have vidvinkel. Til opvisningerne i luften har jeg mest
brugt en 80-200 zoom (nogle gange med en 1,4 telekonverter, men mest
uden). Sidst jeg så Red Arrows (RAFs opvisningshold) fandt jeg, at 80mm
til tider var lidt for lang. Faktisk har jeg set et meget flot billede
af Frecce Tricolori (italiensk opvisningshold, taget med et 35mm
objektiv.

Selv renger jeg med at jeg tager AF-S 80-200 f/2,8 og Sigma 50-500 +
diverse vidvinkel-normal objektiver med (de vejer ikke så meget). Hvis
jeg får købt en AF-S 200-400 f/4 inden, lader jeg nok Sigmaen blive
hjemme.

Alle brændvidder er med 35mm analog-kamera. Hvis du bruiger digital,
skal du lige omregne. Det bliver mit første flyshow med digitalkamera

Peter

P.S. Husk høreværn