Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Macro objektiv til Nikon
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 20-04-05 17:16

Hej,

Nogen der kan anbefale et godt og billigt macro objektiv med AF og F
bajonet? Havde tænkt på noget omkring 85mm-100mm og f2.8

Hvad har bruger i, og har i evt. nogle billeder liggende på nettet så
man kan se nogle eksempler? Skal helst kunne fokusere ned til 5cm
afstand eller mindre. Er det det realistisk i det hele taget?

Alternativet er at købe et Fuji S7000 igen - det tager rigtig fornuftige
macro billeder, men vil helst nøjes med ét kamera hvis muligt.

Hvis man kan finde et skarpt og billigt godt makro objektiv uden AF er
jeg ikke total afvisende for denne løsning.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : HKJ

Dato : 20-04-05 17:37

Thomas Schreiber wrote:
> Nogen der kan anbefale et godt og billigt macro objektiv med AF og F
> bajonet? Havde tænkt på noget omkring 85mm-100mm og f2.8

Tamron har et udemærket 90mm macro objektiv.
Som de fleste rigtige andre macro objektiver, kan det gengive i 1:1, det
betyder at noget på 24*16mm vil fylde hele billedet.

Macro objektiver holder ikke blænden, når du går tæt på. Dette har dog
ingen betydning i praksis, da du alligevel er nød til at arbejde med en
meget lille blænde, for at lidt dybdeskarphed.

Fra : Brian Lund

Dato : 20-04-05 18:01

> Hvad har bruger i, og har i evt. nogle billeder liggende på nettet så
> man kan se nogle eksempler? Skal helst kunne fokusere ned til 5cm
> afstand eller mindre. Er det det realistisk i det hele taget?

Det er vel ikke så vigtigt om du kan komme ned på 5cm fremfor hvor meget det
kan forstørre?
5cm på 50mm vil give en helt anden forstørrelse end 5cm på 150mm...!

Brian

Fra : ab

Dato : 20-04-05 18:34

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel ikke så vigtigt om du kan komme ned på 5cm fremfor hvor meget
> det
> kan forstørre?
> 5cm på 50mm vil give en helt anden forstørrelse end 5cm på 150mm...!

Det er nemlig helt rigtigt, hvad du her skriver - det er absolut ikke et
kriterium for et godt makro-objektiv, at man kan komme tæt på. Snarere
tværtimod - det opdager man hurtigt når grejet skygger og "ofrene" påvirkes
af, at vi er for tæt på. Men det ses tit, at mindst muligt afstand fremhæves
som en fordel.

ab

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-04-05 21:55

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> wrote in message

> Det er vel ikke så vigtigt om du kan komme ned på 5cm fremfor hvor meget
> det
> kan forstørre?
> 5cm på 50mm vil give en helt anden forstørrelse end 5cm på 150mm...!

....nemly. Jeg har oplevet med for kort brændvidde, at modlysblænden
skyggerde på motivet.

De ting, jeg har lavet har været med en mellemring og enten 105 eller 180mm
optik

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-04-05 19:33

Thomas Schreiber wrote:

> Hvad har bruger i, og har i evt. nogle billeder liggende på nettet så
> man kan se nogle eksempler? Skal helst kunne fokusere ned til 5cm
> afstand eller mindre. Er det det realistisk i det hele taget?

Med en 100mm ville det alt andet lige betyde at du kunne skyde i 1:0,5 - det
normale er 1:1, hvilket ville svare til en afstand på 10 cm. Afstanden skal
dog tages fra objektivets optiske midtpunkt, der ligger et eller andet sted
inde i objektivet.

> Hvis man kan finde et skarpt og billigt godt makro objektiv uden AF er
> jeg ikke total afvisende for denne løsning.

Overvej i så tilfælde et skarpttegnende 50 mm med en 50 mm mellemring - det
vil give dig 1:1.

vh
jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 20-04-05 20:39

"Thomas Schreiber" <removenews@schreiber.se> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis man kan finde et skarpt og billigt godt makro objektiv uden AF er
> jeg ikke total afvisende for denne løsning.

Det afhænger jo meget af hvad du skal fotografere. Selv anvender jeg et
Micro-Nikkor AI-S 55/2,8 på mit D70, men jeg har som regel også tiden til at
finjustere eksponeringen. Man får ingen lysmåling med objektivet på D70 (ved
ikke med S3), men igen, er det motiver der ikke flytter sig, ser jeg ingen
hindring for at have et manuelt objektiv, de fungerer skam fint endnu.
Eventuelt kombineret med et par mellemringe, så kommer du rigtig tæt på. Jeg
har prøvet mit med mellemringe, teleconverter og forsatslinser, det var helt
vildt, men ikke rigtig vildt brugbart til praktisk fotografering, med mindre
det er som stereolup du vil anvende det.

MVH
Thomas

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 20-04-05 20:44

Thomas Pedersen wrote:
> [...]
> vildt, men ikke rigtig vildt brugbart til praktisk fotografering, med mindre
> det er som stereolup du vil anvende det.

Ok. Mange tak for svaret

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

"Shut down your computer and go out and plant a tree"