Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CANON EOS 20D
Fra : mthomsen

Dato : 19-04-05 10:13

Hej med jer

Jeg står for at købe et nyt Digital SLR .. jeg er tændt på
CANON EOS 20D ..

Er dette er godt kamera sådan alt ialt, eller skal jeg være opmærksom på
en evt. efterfølger snart ?

Mvh,
Mads

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-04-05 10:25

mthomsen wrote:
> Er dette er godt kamera sådan alt ialt, eller skal jeg være opmærksom på
> en evt. efterfølger snart ?

Det er et super kamera, jeg har for nyligt opgraderet til 20D fra et
300D, og det virker bare rigtig godt.

Det eneste problem jeg har bemærket er at fotos taget ved iso3200
nogle gange viser nogle banding-problemer, men Capture One ser ud
til at fjerne bandingen under konvertering fra RAW-fil, og man bruger
jo ikke ligefrem iso3200 ret tit, så det går

Du skal være opmærksom på at kameraet ikke er bedre end den optik
man sætter foran.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : mthomsen

Dato : 19-04-05 11:20

Hej .. Hvad vil du anbefale som et "everyday" optik ?

> Du skal være opmærksom på at kameraet ikke er bedre end den optik
> man sætter foran.

Mvh,
Mads

Fra : Simon Nielsen

Dato : 19-04-05 12:14

"mthomsen" <mads_spam@creutz.dk> wrote in message
> Hej .. Hvad vil du anbefale som et "everyday" optik ?

Man kan sammenligne Pris med kvalitet. Selv bruger jeg Nikon og har et Sigma
24-70 f/2.8 EX objektiv siddende foran mit D1, det bruger jeg som everyday
objektiv og det kan også fåes til Canon, men jeg ved at Canon selv har noget
i den stil, søg lidt efter de gode objektiver, en god ting er at sætte sig i
hovedet at destå lavere blæande (f-tal) desto bedre er objektivet.

Mvh
Simon

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-04-05 12:23

mthomsen wrote:
> Hej .. Hvad vil du anbefale som et "everyday" optik ?

Canon EF 28 f1.8, men jeg er også sådan en "underlig" en der ikke
bruger zoom-objektiver

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : michael bs

Dato : 19-04-05 12:43

Sigma 20mm 1.8
Canon 35mm 2.0
Canon 50mm 1.4
Canon 85mm 1.8
Canon 100mm Macro 2.8
Canon 135mm L 2.0
Canon 200mm L 2.8
telekonvertor 2*

Det var forslagene til fast brændvidde. Alle er perler inden for
objektivprogrammet med et gunstigt pris/kvlitets forhold.

Hvis du hellere vil have zooms og du er millionær:

Canon ef-s 10-22mm
Canon L 24-70mm 2.8
Canon 70-200L IS 2.8
telekonvertor 2*

mvh Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-04-05 12:51

michael bs wrote:
> Sigma 20mm 1.8

Er den ikke lovlig stor i forhold til ydelsen?
Jeg har valgt en Sigma 15 f2.8 Fisheye som vidvinkel, det virker
udemærket.

> Canon 35mm 2.0

Jeg valgte så 28'eren fordi jeg synes 35'eren er lidt for lang i det
som normal optik, og fordi 35'eren ikke har USM.

> Canon 50mm 1.4

Herligt :)

> Canon 85mm 1.8

Herligt :)

> Canon 100mm Macro 2.8

Ved ikke, jeg går ikke meget op i macro.

> Canon 135mm L 2.0

Skulle være herligt, og er på ønskelisten, det er godt nok lidt dyrt.

> Canon 200mm L 2.8

Yeb, det er faktisk et rigtig dejligt stykke glas, og til en rimelig
pris :)

> telekonvertor 2*

Hvorfor ikke 1.4x TC? det er imho mere anvendeligt.

Man kan jo i øvrigt fint klare sig med mindre, det er godt nok mere
fleksibelt at have et helt sæt :)

Du citerer i øvrigt ret skidt :)

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : michael bs

Dato : 19-04-05 13:30

> Er den ikke lovlig stor i forhold til ydelsen?

Jo, men den tegner fremragende og er et fund til prisen.

> Jeg har valgt en Sigma 15 f2.8 Fisheye som vidvinkel, det virker
> udemærket.

> Jeg valgte så 28'eren fordi jeg synes 35'eren er lidt for lang i det
> som normal optik, og fordi 35'eren ikke har USM.

Igen: 35mm er billig, tegner frenragende og er et fund til prisen.

> [...]
> pris :)

> Hvorfor ikke 1.4x TC? det er imho mere anvendeligt.

Du har sikkert ret. Jeg har ikke erfaring med det. Men 2*konverter skulle jo
virke fint med disse hurtige objektiver.

> Man kan jo i øvrigt fint klare sig med mindre, det er godt nok mere
> fleksibelt at have et helt sæt :)

Ja, ville bare lige kaste nogle af perlerne på bordet. Man kan jo tage hver
anden brændvidde f.eks.

> Du citerer i øvrigt ret skidt :)

Ja, det var en smutter. sorry.

mvh Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-04-05 15:43

In article <4264db50$0$306$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, mthomsen wrote:
> Hej .. Hvad vil du anbefale som et "everyday" optik ?

Jeg har nu fået et Canon 24-70 f/2.8L som standardobjektiv.
tidligere var det et Canon 28-135 IS USM.

Jeg har Canon EF-S 10-22mm til når jeg skal bruge vidvinkel, og
Sigma EX 100-300mm f/4 til tele.

Derudover har jeg Canon 50mm f/1.4 USM til portræt m.m. Samt et
Canon 75-300mm USM Mk III - som sjældent bruges, men er mindre og
lettere end min Sigma.

Du skal holde dig fra Sigma EX 24-70 f/2.8 ihvertfald et par måneder
endnu, da de først lige er begyndt at sætte en chip i den der gør
den kompatibel med 20D. De "gamle" modeller frontfokuserer i forhold
til hvor meget vidvinkel de har, og fokuserer kun korrekt med 70mm.
Havde en der strøg retur til technikDirekt, og jeg købte så den ægte
vare fra Canon til over den dobbelte pris.

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-04-05 15:48

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
meddelelse news:slrnd6a689.ri.povlhp@ip100.home.terminal.dk

Jeg prøver at maile dig i anden sammenhæng, men får en DNS-fejl. Kan du ikke
lige smide en mail til mig, så jeg får din mail-adresse?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-04-05 16:25

In article <42651a13$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> [...]
>
> Jeg prøver at maile dig i anden sammenhæng, men får en DNS-fejl. Kan du ikke
> lige smide en mail til mig, så jeg får din mail-adresse?

Reply-To adressen virker: nospam@my.terminal.dk
Og den er næsten spamfri.

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-04-05 16:30

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
meddelelse news:slrnd6a8ld.ri.povlhp@ip100.home.terminal.dk

> Reply-To adressen virker: nospam@my.terminal.dk
> Og den er næsten spamfri.

Sank Ju.

Fra : Alex W

Dato : 20-04-05 08:34

> [...]
> Havde en der strøg retur til technikDirekt, og jeg købte så den ægte
> vare fra Canon til over den dobbelte pris.

Den går ikke... Jeg vil regne med at det var den fyr du havde fat på der
havde fejl.
Jeg har en 24-70ex F:2.8 som bare kører derudaf med Canon 10D samt 350D

Den tegner faktisk skarpere og bedre end 17-40L f:40 på 350D hvilket
chokerede mig da det er lige omvendt på 10D
Hvad det skyldes kan jeg ikke forklare, men 24-70 er kommet op af skuffen
igen!

/Alex W

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-04-05 05:54

In article <426605e4$0$296$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Alex W wrote:

> Den går ikke... Jeg vil regne med at det var den fyr du havde fat på der
> havde fejl.
> Jeg har en 24-70ex F:2.8 som bare kører derudaf med Canon 10D samt 350D

Desværre, Sigma indrømmer fejlen. Og jeg har faktisk haft talt med
dem i USA selv da jeg fik et hjem fra Technikdirect.

Det er den forbedrede autofokus i 20D den ikke kan lide.

> [...]
> chokerede mig da det er lige omvendt på 10D
> Hvad det skyldes kan jeg ikke forklare, men 24-70 er kommet op af skuffen

Den går for at være meget god hvis man ikke har 20D. Det er desværre en
af ulemperne ved Sigma. De skal ind imellem re-chippes.

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-04-05 07:11

> Desværre, Sigma indrømmer fejlen. Og jeg har faktisk haft talt med
> dem i USA selv da jeg fik et hjem fra Technikdirect.
>
> Det er den forbedrede autofokus i 20D den ikke kan lide.

Ved du om det kun gælder denne 24-70 eller også andre Sigma objektiver? Ogås
om der kunne være andre problemer, så som at holde fokus ved AI Servo. Jeg
har haft et problem med min Sigma 300mm med at den nogle gange efter et
stykke tid mister fokus og tager en hel vandring, som tager mange sekunder.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Alex W

Dato : 21-04-05 08:17

> [...]
> har haft et problem med min Sigma 300mm med at den nogle gange efter et
> stykke tid mister fokus og tager en hel vandring, som tager mange

Det kan min Bigma også gøre, hvilket er ret træls for den går mod close i
stedet for infinity.
Den er ligeglad om det er det ene hus eller det andet.
Hvis det er en generel fejl eller opbygning så må man sparer lidt sammen og
skifte objektiverne til Canons egne.

Alex

Fra : Alex W

Dato : 21-04-05 08:21

Hej Povl

> Desværre, Sigma indrømmer fejlen. Og jeg har faktisk haft talt med
> dem i USA selv da jeg fik et hjem fra Technikdirect.
>
> Det er den forbedrede autofokus i 20D den ikke kan lide.

Burde den (20D) ikke være indentisk med autofocus i 350D ??
>De skal ind imellem re-chippes.
Urrrge ... så er der dømt Canon i fremtiden.

/Alex W

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-04-05 15:37

In article <42675446$0$250$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Alex W wrote:
> Hej Povl

> Burde den (20D) ikke være indentisk med autofocus i 350D ??

Nej - Det er en af de væsentlige forskelle på 20D og 350D. Nemlig
at 20D har en AF ved f/2.8 objektiver der er dobbelt så god som den
almindelige AF. Og 24-70 er netop et af de objektiver der dermed
åbner for den nye AF hos Canon.

> Urrrge ... så er der dømt Canon i fremtiden.

Sigma laver reverse-engineering af Canon's kommunikation med objektiverne,
i stedet for art betale licens (jeg ved ikke om det er muligt). Så når
man skifter kamera, og der er nye funktioner i dette, så risikerer man
at skulle have sit objektiv til Sigma.

Men, Sigma laver denne chip-upgrade gratis. Altid første gang, og der
er hørt om dem der har fået chippet 2 gange.

Det er en af de risici der er ved at købe Sigma.

Jeg ved ikke om andr Sigma f/2.8 eller hurtigere objektiver har problemer
med AF på 20D.

Fra : Michael Bothager

Dato : 21-04-05 16:43

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> at 20D har en AF ved f/2.8 objektiver der er dobbelt så god som den
> almindelige AF. Og 24-70 er netop et af de objektiver der dermed

Har du et link til en officiel udmelding ang. dette?

Jeg har, ad uofficielle veje (læs: fotohandler), hørt at
stepping-beregningen i 20D (og 10D, 350D) er mindre finkornet end f.eks.
1DmkII. Dette skulle betyde at man f.eks. 50/1.4, 85/1.2 o.l. har en
større chance for at afstanden fokuseres forkert, og dette sammen med
dit udsagn er rigtigt, så må det være næsten umuligt at autofokusere med
350D + 50/1.4 hvilket jeg tvivler på. Så det kan være at din melding
skyder hul igennem det andet udsagn.

Jeg har ikke selv oplevet nogle problemer med 20D + 50/1.4 autofokus som
ikke skyldtes min egen fejl.

<snip>
--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : michael bs

Dato : 21-04-05 17:40

"Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse news:4267c9ae$0$184

> [...]
> andet udsagn.
>
> Jeg har ikke selv oplevet nogle problemer med 20D + 50/1.4 autofokus som

Jeg var også i tvivl om jeg skulle vælge 20d eller 350d fordi jeg havde
læst, at de havde forskellige AF systemer, hvor 350d skulle være klart
underlegen med hurtige objektiver vidt åbne ved svag belysning. Netop dette
havde jeg brug for.
Jeg gik derfor ind til en forhandler med et CF kort og monterede 50mm 1.4
både på 20d og 350d, gik ind i et svagt belyst rum og tog 50 billeder med
begge kameraer ved 1.4 og lukkertider omkring 1/40 - 1/60. Jeg kunne ikke
mærke forskel på AF hastigheden i butikken. De låste fokus ca lige hurtigt.
Så det var spændende at komme hjem og studere billederne på computeren.
Heller ikke her var der nogen tendens overhovedet, der favoriserede den ene
frem for den anden. Min konklusion på min lille "minitest" må således være,
at den objektive forskel i AF systemerne de to kameraer imellem er en
forskel i konstruktionen, som ikke har den overvældende betydning i real
life situationer. Jeg har læst en test (kan ikke huske linket), der beskrev
at mens han med 20d fik 95% af billederne i perfekt fokus var det 90% på
350d.
Jeg valgte 350d.

mvh Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-04-05 17:56

In article <4267c9ae$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Michael Bothager wrote:

> Har du et link til en officiel udmelding ang. dette?

Ja.
http://web.canon.jp/Imaging/eos20d/

Ny High-Precision AF med high-precision center op til f/2.8.

350D har standard 7 pkt AF:
http://web.canon.jp/Imaging/eosdigital2/index.html

> [...]
> dit udsagn er rigtigt, så må det være næsten umuligt at autofokusere med
> 350D + 50/1.4 hvilket jeg tvivler på. Så det kan være at din melding

Nej. For standard AF fungerer også. Centerfokus er bare med finere stepping
ved f/2.8 eller hurtigere.

> Jeg har ikke selv oplevet nogle problemer med 20D + 50/1.4 autofokus som
> ikke skyldtes min egen fejl.

Det er et Canon objektiv og virker derfor. Sigma er de eneste med problemer.

Fra : Michael Bothager

Dato : 21-04-05 20:00

Povl H. Pedersen wrote:

> Ja.
> http://web.canon.jp/Imaging/eos20d/
>
> Ny High-Precision AF med high-precision center op til f/2.8.

Tak. Det er jo Canon's reklame for 20D

Høj-præcisionen består i at det er en krydssensor med følsomhed for både
vandrette og lodrette streger i samme punkt, og med dobbelt så stor
følsomhed for lodrette streger, så i svagt lys har den nemmere ved at
fokusere med dette punkt. De øvrige sensorer er enten lodrette eller
vandrettet, og center er en "alm." krydssensor ned til bl. 5.6. I min
manual står der intet om at selve AF'en er mere præcis, blot at den er
mere følsom overfor lodrette streger.

Så jeg tror det er lidt Canon-snak for at gøre tingene mere salgbare,
uden at det medfører mere _præcis_ AF i 80+% af tilfældene for 20D. Og
at 20D har _lettere_ (altså hurtigere) ved at opnå fokus end 350D,
specielt i svagt lys.

Men det er lidt svært at afgøre det definitivt pba. manualer og
salgsbrochurer.

<snip>

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-04-05 21:20

In article <4267f7b7$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Michael Bothager wrote:
> [...]
> specielt i svagt lys.
>
> Men det er lidt svært at afgøre det definitivt pba. manualer og

Men der sendes ihvertfald andre signaler til objektivet, hvilket er
grunden til at Sigma 24-70 f/2.8 ikke virker korrekt med canon (medmindre
den er re-chippet eller produceret indenfor de seneste 14 dage).

Fra : Michael Bothager

Dato : 21-04-05 21:42

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> grunden til at Sigma 24-70 f/2.8 ikke virker korrekt med canon (medmindre
> den er re-chippet eller produceret indenfor de seneste 14 dage).

Det anfægter jeg ikke

Jeg var udelukket interesseret i AF-præcisionen. Jeg har ikke selv
Sigma, så jeg ville ikke vide/opleve disse problemer selv.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 19-04-05 11:09

> [...]

>CANON EOS 20D ..
>
>Er dette er godt kamera sådan alt ialt, eller skal jeg være opmærksom på

Betjeningen er efter min mening lidt kringlet - men jeg er vandt til
Nikon, så det kan spille ind. Fx glemmer jeg ofte at jeg har slukket
kameraet. På 20D sidder off/on/-- knappen på bagsiden. Den kan jeg ikke
hurtigt finde med kameraet for øjet.

Men billedkvaliteten er fremragende - naturligvis under forudsætning at
du sætter nogle ordentlige glasskår på.

Peter

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-04-05 12:25

Peter Rongsted wrote:
> [...]
> Nikon, så det kan spille ind. Fx glemmer jeg ofte at jeg har slukket
> kameraet. På 20D sidder off/on/-- knappen på bagsiden. Den kan jeg ikke

Lad være med at slukke det, det er en dårlig vane

Det giver ingen problemer altid at have det stående på on og med 1min
standby-tid.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-04-05 13:09

> Er dette er godt kamera sådan alt ialt, eller skal jeg være opmærksom på
> en evt. efterfølger snart ?

Efter min mening et superkamera. Eneste ankepunkt er raw buffer på 6
billeder, ellers kan man "glemme" det fordi det altid er parat og præcist.
Billedkvalitet afhænger som altid dels af fotografen og optikken. Har
selv flg. Sigma 50mm macro 1:1, Sigma 15-30mm EX, Canon 24-70mm f/2.8 L,
Canon 70-200 f/4 L, Canon 300mm f/4 IS L, Sigma 300mm f/2.8, 1.4x TC, 2x TC.
Husk at AF kun fungere med optik der er f/5.6 eller bedre og 1.4x TC spiser
en blænde og 2x TC 2 blænder, så kræver derfor f/2.8.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Casper

Dato : 19-04-05 13:13

On Tue, 19 Apr 2005 11:13:11 +0200, "mthomsen" <mads_spam@creutz.dk>
wrote:

> [...]
>CANON EOS 20D ..
>
>Er dette er godt kamera sådan alt ialt, eller skal jeg være opmærksom på

Store anbefalinger herfra. Jeg har udelukkende gode oplevelser med
det. ISO3200 er god i snævre situationer, men ikke optimal.

Jeg sparer stadig op til mere/bedre optik. Jeg kører med 18-55mm
kit-objektiv, 50mm 1,8II og 70-300mm. Alle Canon. P.t. står Canon
24-70L øverst på indkøbs/ønske listen.

Betjeningen er nem og "intuitiv". Hvis man har prøvet andre
Canonkameraer (A og S serie) er man kørende med det samme.

Jeg er meget imponeret over batteri-tiden. Jeg skyder i snit ca.
800-1000 billeder på en opladning (afhængig af
situationen).Hastigheden er ligeledes i top!! Kameraet er klar med det
samme man tænder og jeg slukker det sjældent. Det går i stand-by og
vækkes på 0,5 sek. Det tager 5fps, som virker rigtig godt når man vil
fange det helt rigtige øjeblik.

God fornøjelse med købet!

/Casper

Fra : Brian Østergård

Dato : 19-04-05 21:07

"mthomsen" <mads_spam@creutz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> CANON EOS 20D ..
>
> Er dette er godt kamera sådan alt ialt, eller skal jeg være opmærksom på

Hej

Jeg har lige opgraderet fra et Canon D30 til et 20D, og det kamera er
suverænt godt til prisen.

Eneste anke er at med 8Mpix så afslører det alle de fejl du og dine
objektiver laver

Og så sidder on/off knappen lidt dumt, men jeg plejer bare at lade min stå i
standby.

Husk at købe et stort og hurtigt CF-kort nu du er i gang.

Brian Østergård

Fra : Mads C. Thomsen

Dato : 20-04-05 07:31

Hej med jer alle

Tusind tak for input allesammen, jeg har fået det jeg skulle bruge.