Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
raw format?
Fra : Heine Ravnholt

Dato : 18-04-05 21:46

Et par spørgsmål ang. lagring i raw-format.

Når softwaren henter filerne ned på computeren, har man så stadig mulighed
for at gå ind og ændre og kompensere - eller foregår det kun i den
arbejdsgang hvor filerne bliver overført til computeren?

Hvor meget fylder et 8Mpixel raw-billede på cf-kortet?

Venlig hilsen Heine Ravnholt

Fra : Thomas Kjær

Dato : 18-04-05 21:52

On 2005-04-18, Heine Ravnholt <webmaster@birkebo-bob.net> wrote:
> [...]
> for at gå ind og ændre og kompensere - eller foregår det kun i den
> arbejdsgang hvor filerne bliver overført til computeren?

Du kan også sagtens ændre i RAW-konverteringen senere.

> Hvor meget fylder et 8Mpixel raw-billede på cf-kortet?

Filerne fra mit 1D MkII fylder mellem 6 og 10MB pr. stk.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Holst

Dato : 18-04-05 22:02

Heine Ravnholt wrote:

> Hvor meget fylder et 8Mpixel raw-billede på cf-kortet?

Min EOS 360D-manual siger ca. 8,3 MB. Men ellers kan du jo bare prøve at
tage et par billeder og se selv ...

Fra : Heine Ravnholt

Dato : 18-04-05 22:32

"Holst" <newsapr05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Min EOS 360D-manual siger ca. 8,3 MB. Men ellers kan du jo bare prøve at
> tage et par billeder og se selv ...

Ja, om et par uger ... Grunden til at jeg spørger er at jeg prøver at
finde ud af hvilken størrelse cf-kort jeg har brug for, når jeg om et par
uger køber nyt kamera.

Skal jeg købe 2x256 eller 1x512 eller 2x512? Jeg har mulighed for at tømme
ofte .... men ca. 60 billeder er på den anden side også hurtigt knipset.

Hilsen Heine

Fra : Brian Lund

Dato : 18-04-05 23:02

> [...]
> ofte .... men ca. 60 billeder er på den anden side også hurtigt knipset.

Hvad med 2*1024 kingston elite pro? ;)

Tror selv jeg skal have mig et 2GB kort inden sommerferien...

Har selv skudt lidt i RAW indtil videre, men mangler et ordentligt program
som kan tage sig af dem, Capture One kan åbenbart ikke klare dem...

EOS 350D
71 filer; 517 MB
Snit; 7,28 MB
Største; 9,65 MB
Mindste; 6,36 MB

Brian

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-04-05 23:11

> Har selv skudt lidt i RAW indtil videre, men mangler et ordentligt program
> som kan tage sig af dem, Capture One kan åbenbart ikke klare dem...
>
> EOS 350D

Capture One 3.7 understøtter 350D. Du kan downloade en release candidate
(beta) nu eller vente til den færdige i Maj.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Brian Lund

Dato : 19-04-05 00:07

> Capture One 3.7 understøtter 350D. Du kan downloade en release candidate
> (beta) nu eller vente til den færdige i Maj.

Tak for det, så vil jeg da prøve beta'en :)

Brian

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-04-05 23:13

> [...]
> ofte .... men ca. 60 billeder er på den anden side også hurtigt knipset.

Med en pris på ca. 900kr for et 2GB Kingston Elite Pro kort, så er der vel
ingen grund til at købe mindre? Du kan godt et par hundrede raw billeder på
et sådant kort for 20D eller 350D.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-04-05 06:16

In article <4264271f$0$268$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Heine Ravnholt wrote:

> [...]
> ofte .... men ca. 60 billeder er på den anden side også hurtigt knipset.

Det mindste du bør købe i dag er vel 1GB ultra/hi-speed etc.
et hurtigt 1GB CF kort koster ca. 530 kr. Så det er også langt
billigere per MB.

Selv køber jeg 2GB kort (Kingston Elite Pro = 989 kr).

Der er nogle der sværger til 100 små kort, jeg mener der er større
sandsynlighed for at ødelægge noget når man skifter kort end der er
for at kortet går i stykker af sig selv.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 19-04-05 06:40

Heine Ravnholt wrote:
> Skal jeg købe 2x256 eller 1x512 eller 2x512? Jeg har mulighed for at tømme
> ofte .... men ca. 60 billeder er på den anden side også hurtigt knipset.

Jeg har købt 3 x 1GB Kingston Elite pro til mit dSLR. Hvis det ene kort
crasher, har jeg altid 2 mere med i tasken. Når prisen er så lav for 1
og 2 GB kort som den er, så kan et ikke betale sig at købe 512MB kort.
Køb 1 eller 2 GB kort i stedet. Og gerne flere. Du vil finde ud af
hvorfor, når du står og skal tage dine livs skud og du pludselig får
beskeden "Card full" på dit display

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-04-05 07:59

Heine Ravnholt wrote:
> Skal jeg købe 2x256 eller 1x512 eller 2x512? Jeg har mulighed for at tømme
> ofte .... men ca. 60 billeder er på den anden side også hurtigt knipset.

Hvad regner du med at fotografere?

jeg fotograferer koncerter og action, og der kan man hurtigt få
brugt 2-4gig plads.

Jeg har 2x2gig Kingston Pro, og dem er jeg ret glad for :)

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Holst

Dato : 19-04-05 08:13

Heine Ravnholt wrote:

> [...]
> ofte .... men ca. 60 billeder er på den anden side også hurtigt knipset.

Jeg købte et 1 GB kort til mit EOS 350D.

Med det kort kan jeg have plads til ca. 265 billeder gemt som JPEG i
største størrelse, højeste kvalitet. I største størrelse, laveste
kvalitet er der plads til ca. 517 billeder. I mindste størrelse, men
højeste kvalitet, er der plads til ca. 806 billeder. Mindste størrelse,
laveste kvalitet ved jeg ikke, for den skriver blot 999, men bedømt ud
fra forholdet 265/517 for største størrelse, så er det nok omkring 1572
billeder.

I RAW har det plads til ca. 119 billeder. Ønsker jeg at kameraet både
gemmer billedet som RAW og JPEG i største størrelse og højeste kvalitet,
så er der plads til 84 billeder.

Og det er altså med et 1 GB kort.

Største størrelse er i øvrigt de 8 megapixels (3456x2304), hvorimod
mindste størrelse er 1728x1152 (2 megapixels). Tænk hvor mange billeder
der kunne være på kortet, hvis det kunne tage billeder helt ned i
640x480