Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Telekonverter til 300D
Fra : Gert Medom

Dato : 18-04-05 17:17

Hej Gruppe.

Jeg har et Eos 300D kamera. Kunne godt tænke mig mere zoom end min tamron
70-300mm kan tilbyde. Hvilke muligheder er der, og skal man tjekke noget mht
kompatibilitet hvis jeg senere køber et anden teleobjektiv? Hva koster sådan
noget??

Tak på forhånd!

Gert

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 18-04-05 17:38

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe.

[KLIP]
> Hva koster sådan noget??
>
> Tak på forhånd!
>
> Gert
+++++++++++++++++++++

Hej Gert.

Det koster meget, rigtig meget, hvis man skal have en ordentlig kvalitet.
Det har jeg lige fundet ud af. Prøv at kig her http://www.technikdirekt.de
--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 18-04-05 17:58

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne godt tænke mig mere zoom end min tamron
> 70-300mm kan tilbyde.

Enten kan du købe et objektiv med større brændevidde (enten zoom eller fast) -
eller også kan du investere i en teleconverter (eller kombinere denne med ny
optik).

> Hvilke muligheder er der, og skal man tjekke noget mht
> kompatibilitet hvis jeg senere køber et anden teleobjektiv?

Der findes typisk to teleconvertere fra hvert firma, nemlig en 1,4x og en 2,0x.
De forlænger brændevidden med en faktor på hhv. 1,4 og 2,0 - derved vil et 300
mm objektiv blive forlænget til 420 mm og 600 mm.

Ulempen ved at bruge en teleconverter til at opnå større brændevidde er, at det
går ud over den optiske kvalitet. Skarpheden, detaljegraden og kontrasten i
billederne blive ringere. Hvor meget det koster i kvalitet er et spørgsmål om
teleconverterens kvalitet, det anvendte objektiv og hvilken blænde der bliver
fotogreret på. Skydes der på fuld blændeåbning, vil kvalitetstabet ofte være
synligt - derfor kan det anbefales at blændes et eller to trin ned.

En anden ulempe, som komme som et resultat af forlængelsen, er, at der opstår et
lystab. Med en 1,4x er det ét blændestop og med 2,0x er det to. Derved vil et
objektiv, hvis største blændeåbning uden teleconverter er på f/4.0 blive til
hhv. en 420 mm f/5.6 og 600 mm f/8.0. Mange kameraer er ikke så glade for at
fokusere, hvis lysstyrken kommer over f/5.6 - søgerbilledet bliver simpelthen
for mørkt.

Mht. kompatibilitet bliver du nød til at købe en teleconverter til det system du
har du - dvs. at du vælger en Canon, Sigma, Kenko, Tamron m.fl. som passer til
Canon EOS. Nogle teleconvertere skulle have noget glas ragende forud (Canon's
egne svjh.), hvilket kan give problemer med nogle objektiver, som har glas helt
nede i bunden. Tjeck dette grundigt før du køber.

Brugen af teleconverter er et spørgsmål om at opveje tabet i billedkvalitet og
skarphed med den ekstra zoom man har fået. Er tabet af detaljerne større end det
man vinder ved at komme tættere på motiver, er der ingen fidus i at bruge den.
Det vil derfor i langt de fleste tilfælde være en idé at bruge en 1,4x
teleconverter, som naturligvis forringer kvaliteten mindre end dens 2,0x fætter.
Kun i de tilfælde hvor man har et yderst skarp objektiv (ofte en fast optik) med
en lysstyrke på f/2.8 eller f/4.0, er det smart at vælge 2.0x'eren.

Uden at kende ret meget til dit Tamron 70-300 objektiv, er jeg bange for, at du
ikke får så meget ud af at sætte en teleconverter på denne. Jeg ville istedet
opgradere til et bedre objektiv, som enten har en længere brændevidde fra
starten eller som har en bedre optisk kvalitet og lysstyrke. Hvis objektiver
allerede før teleconverteren sættes på ikke leverer skarpe billeder, vil tabet i
billedkvalitet give direkte uskarpe billeder.

> Hva koster sådan noget??

TechnikDirekt tager EUR 214 (~ DKK 1.600) for en Sigma 1,4x eller 2,0x. Canon's
1,4x II koster EUR 363 (~ DKK 2.700). Det er dermed mere en hvad dit nuværende
objektiv koster.

Jeg var heldig at finde en brugt Tamron 1,4x til 500 kr. - den spiller fint
sammen med min Sigma EX 100-300 mm f/4:

http://knl-dtp.dk/temp/sigma_tc_svane.jpg

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-04-05 18:30

In article <4263e6fc$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, KNL DtP wrote:
> [...]
> eller også kan du investere i en teleconverter (eller kombinere denne med ny

Men en telekonverter anbefales ikke ved billige objektiver, da den
foretrækker at forstørre objektivets fejl mere end billedets detaljer :)

> [...]
> egne svjh.), hvilket kan give problemer med nogle objektiver, som har glas helt
> nede i bunden. Tjeck dette grundigt før du køber.

Kenko + Tamron TC'ere kan bruges med alle objektiver. De dyrere og
bedre fra Canon og Sigma passer kun til zoomobjektiver hvor glasset ikke
går helt til bagenden.

> [...]
> man vinder ved at komme tættere på motiver, er der ingen fidus i at bruge den.

Enig. Og på billige objektiver er digital zoom i photoshop ofte bedre
end TC.

> Jeg var heldig at finde en brugt Tamron 1,4x til 500 kr. - den spiller fint
> sammen med min Sigma EX 100-300 mm f/4:
>
> http://knl-dtp.dk/temp/sigma_tc_svane.jpg

Jeg var ikke tilfreds med kvalitetstabet i samme setup - så solgte
min TC igen.

Fra : KNL DtP

Dato : 18-04-05 19:00

> Men en telekonverter anbefales ikke ved billige objektiver, da den
> foretrækker at forstørre objektivets fejl mere end billedets detaljer :)

Lige nøjagtig - hvis udgangspunktet allerede er halvskidt, så bliver det bare
forstærket af en teleconverter. Det vil derfor være bedre at kigge efter en god
(måske brugt, hvis budgettet er stramt) tele, som måske derefter kan suppleres
op med en teleconverter.

> Jeg var ikke tilfreds med kvalitetstabet i samme setup - så solgte
> min TC igen.

Hmmm - det var ellers den billigste Tamron TC jeg købte brugt på DBA. Var det
skarphed/opløsning du ikke fandt tilfredsstillende? Jeg synes nemlig, at
Sigma'en på fuld zoom leverer overraskende gode billeder, hvis man lige blænder
ét stop ned.

Det er helt tydeligt, at jeg vinder mange flere detaljer ved at komme tæt på
motivet, end jeg taber i manglende skarphed og kontrast. Det sidste kan i mange
tilfælde afhjælpes ved at give lidt ekstra Contrast og Sharpen ved
RAW-konvertering.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-04-05 19:29

In article <4263f57a$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, KNL DtP wrote:
> [...]
> Sigma'en på fuld zoom leverer overraskende gode billeder, hvis man lige blænder

Jeg kørte som regel max blænde. Og jeg syntes ikke at min Kenko Pro
bidrog med mange flere detaljer. Det var ca. det same som digialt zoom,
så hellere spare et blændetrin.

Jeg vil gerne prøve en Sigma EX eller Canon Mk II 1.4x TC

> [...]
> tilfælde afhjælpes ved at give lidt ekstra Contrast og Sharpen ved

Jeg synes ikke der blev vundet noget med min kombination.

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 18-04-05 21:53

> Jeg var ikke tilfreds med kvalitetstabet i samme setup - så solgte
> min TC igen.

Ja og den købte jeg desværre, det er den værste gang lort jeg nogen
sinde har købt.

Tommy

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-04-05 06:29

In article <42641e43$0$253$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Tommy Hjorth wrote:

> Ja og den købte jeg desværre, det er den værste gang lort jeg nogen
> sinde har købt.

Hos mig på mit 100-300mm var kvaliteten med TC og uden + digital
forstørrelse ca. den samme, og dermed sikker på TC'en er OK.
Den smed ihvertfald ikke detaljer væk som jeg har set velfungerende
TC'ere gøre på nettet på billige objektiver.

Men det fjernede også meget af min tiltro til TC'ere generelt.

Håber du kom af med den til samme pris igen Tommy ? Prisen var
stadig rimelig. Og jeg var ikke ude på at snyde nogen.

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 19-04-05 13:30

Povl H. Pedersen wrote:

> Håber du kom af med den til samme pris igen Tommy ? Prisen var
> stadig rimelig. Og jeg var ikke ude på at snyde nogen.

Nej Povl jeg har ikke solgt den og kunne ikke drømme om at gøre det, den
er stillet på hylden for fejl køb, jeg gider ikke at snyde en anden med
noget så ringe.

Tommy

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-04-05 15:55

In article <4264f9d5$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Tommy Hjorth wrote:

> Nej Povl jeg har ikke solgt den og kunne ikke drømme om at gøre det, den
> er stillet på hylden for fejl køb, jeg gider ikke at snyde en anden med
> noget så ringe.

Hvike objektiver har du haft den på ? På mit 50mm virkede den godt.
Men var ikke tilfredsstillende på min telezoom - Den gav ikke nok
ekstra til billedet til at det var værd at ofre en blænde.

Hvis du mener den er defekt (det tror jeg ikke den er), så har
jeg stadig faktura fra technikdirekt et eller andet sted.

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 19-04-05 17:14

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
>
> Hvis du mener den er defekt (det tror jeg ikke den er), så har
> jeg stadig faktura fra technikdirekt et eller andet sted.

Kan du så ikke sende den fakture til mig ?

Du kan maile mig så får du add.

Hilsen Tommy

Fra : Thor

Dato : 18-04-05 19:58

Husk også, at AF ryger sig en tur hvis du havner over f 5.6 med TCen på.
x1.4 tager en blænde, x2.0 to blænder. Så det objektiv du bruger skal have
blænde 4.0 eller
bedre for at bevare AF.

mvh Thomas Riedel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-04-05 20:58

In article <426402ca$0$79456$14726298@news.sunsite.dk>, Thor wrote:
> [...]
> x1.4 tager en blænde, x2.0 to blænder. Så det objektiv du bruger skal have

De billige TC'ere fører ikke blændeinfo benene igennem, så kameraet ved
ikke det har mistet blændetrin - Og AF virker fortsat. Det kan dog have
lidt svært ved at fokusere da det ikke får meget lys.