Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bedste P & S digikamera til Macro?
Fra : Stig Holmberg

Dato : 18-04-05 11:43

Hej

Overvejer at købe et P & S kamera alene af den grund at de giver stor
skarphedsdybde ved macro fotografering.

Det jeg læger vægt på (prioriteret rækkefølge) er:

1. At objektivet tegner knivskarpt (i macroområdet).

2. At kameraet har RAW.

3. At kameraet kan blænde ned til en rimelig lille blænde.

3. At der er en rimelig nem manuel skarphedsindstilling.

Alle forslag velkomne.

Mvh. Stig

Fra : Niels

Dato : 18-04-05 12:22

"Stig Holmberg" <stig-holmberg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 3. At kameraet kan blænde ned til en rimelig lille blænde.
>
> 3. At der er en rimelig nem manuel skarphedsindstilling.

Hej Stig,

Jeg vil foreslå Olympus C8080WZ, som jeg havde tidligere - det har et
rigtigt godt objektiv. På grund af søgeren er manuel skarphedsindstilling
ikke helt let - men det er det såmænd heller ikke på et digitalt
spejlrefleks..
Her er et eksempel med C8080WZ:
http://photo.room-cph.dk/nb/displayimage.php?album=8&pos=5

Mvh,
Niels

Fra : Stig Holmberg

Dato : 18-04-05 12:54

"Niels" <nbFJERNDETTE@photo.room-cph.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigtigt godt objektiv. På grund af søgeren er manuel skarphedsindstilling
> ikke helt let - men det er det såmænd heller ikke på et digitalt

Hej Niels

Lige præcis det kamera har jeg prøvet og det var slet ikke mig, for mange
mærkelige menuer, små knapper og en uforudseeelig sløv autofocus.

Men tak for dit råd.

Men du har ret objektivet på Olympusen er godt, selv om mit primære formål
er macro må kameraet ikke være for sært at anvende.

Mvh. Stig

Fra : ;o\)-max-

Dato : 18-04-05 12:03

"Stig Holmberg"
> Hej
>
> Overvejer at købe et P & S kamera alene af den grund at de giver stor
> skarphedsdybde ved macro fotografering.

Du mener nok digicam..

> [...]
>
> 3. At kameraet kan blænde ned til en rimelig lille blænde.
>
> 3. At der er en rimelig nem manuel skarphedsindstilling.

De fleste fra de førende producenter kan opfylde dine krav,
det bliver en lang liste af kameraer, som du meget nemmere
selv kan vudere på div. anmelder sites.
Skarpheds indstilling i makro omrdet er tit noget med at flytte
kameraet nogle få mm frem og til bage - så det kan vel ikke
være nemmere. -max-

Fra : Stig Holmberg

Dato : 18-04-05 12:50

> [...]
> Skarpheds indstilling i makro omrdet er tit noget med at flytte
> kameraet nogle få mm frem og til bage - så det kan vel ikke

Hej Max

Jeg tænkte at der var nogle der allerede havde undersøgt markedet, måske
endda ud fra samme formål/behov som jeg, så jeg slap for at læse alle de
reviews igennem, det er jo netop formålet med NG at man kan høre om andres
erfaring eller udveksle informationer.

Mvh. Stig

Fra : ;o\)-max-

Dato : 18-04-05 13:02

"Stig Holmberg"

> [...]
> reviews igennem, det er jo netop formålet med NG at man kan høre om andres

Hehe , ja ja Stig, tanken er også fin, men du vil bare få en masse
hjælpsomme indlæg der stikker i alle mulige retninger, specielt
når dine kriterier er lidt løse i det..
Måske hvis du havde stille spørgsmålet anderledes, feks. som et
spørgsmål om makrofotografi, så kunne det være een af experterne
var kommet frem med gode tips og evt en kamera anbefaling og hvorfor
det måske er bedre end et andet..
Kan se du allerede er blevet anbefalet 11 forskellige modeller, jamen
man skal sku da ikke komme og sige folk ikke er hjælpsomme i
dk.fritid.foto.. -max-

Fra : Stig Holmberg

Dato : 18-04-05 22:06

> [...]
> Kan se du allerede er blevet anbefalet 11 forskellige modeller, jamen
> man skal sku da ikke komme og sige folk ikke er hjælpsomme i

Synes nu jeg havde angivet nok kriterier, det kunne jo som sagt være der
netop sad nogle der lige vidste at kamera x var sindsygt skarpt i
macroområdet osv.

Hvis folk så kommer med nogle troværdige anbefalinger kan man jo så gå
videre derfra, uden at gå ud og købe alle 11 modeller

Mvh. Stig

Fra : Jakob

Dato : 18-04-05 22:22

In article <Moidnbt3de_IvPnfRVnyrA@giganews.com>, stig-
holmberg@tdcadsl.dk says...

> uden at gå ud og købe alle 11 modeller

Nå nå nærig er man også... ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Stig Holmberg

Dato : 18-04-05 22:31

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
In article <Moidnbt3de_IvPnfRVnyrA@giganews.com>, stig-
> [...]

Næh, bare fattig!...der findes sikkert filmstjerner o.lign. der har 300
forskellige kameraer...uden at kunne fotografere!

Mvh. Stig

Fra : KNL DtP

Dato : 18-04-05 12:45

"Stig Holmberg" <stig-holmberg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det jeg læger vægt på (prioriteret rækkefølge) er:

Prøv og gå ind på www.dpreview.com og vælg Buying Guide > Features Search.

Her vælger du dine krav (kameratype, antal pixels, vejl. pris, zoom, vægt ect.).

I kategorien 'Compact' får jeg følgende kameraer med 5 MP, RAW og Manuel Focus:

Canon PowerShot S60 (4 cm og f/8.0)
Olympus C-5060 Zoom (3 cm og f/8.0)
Olympus C-5050 Zoom (20 cm og f/10)
Panasonic DMC-LC1 (30 cm og f/2.4)
Leica Digilux 2 (30 cm og f/2.4)

I katagorien 'SLR-like' får jeg følgende kameraer med 5 MP, RAW og Manuel Focus:

Nikon Coolpix 5700 (3 cm og f/7.4)
Minolta DiMAGE A1 (13 cm og f/11)
Minolta DiMAGE 7 (13 cm og f/8.0)
Minolta DiMAGE 7i (13 cm og f/8.0)
Minolta DiMAGE 7Hi (13 cm og f/8.0)
Olympus E-20 (20 cm og f/11)

Du kan jo selv kigge dem efter mht. skarphed på de højtopløselige testbilleder:

http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jacob

Dato : 18-04-05 13:46

Hvis du kan gå på kompromi med RAW så tror jeg at minolte dimage Z2 er
sagen. den kan fokusere noget der ligner 1-2cm fra linsen (de siger 3cm).
den kan gå ned i f8 i blænden.
Kameraet er meget brugt i elektronik virksomheder da det er billigt og godt
til macro på printplader.

Fra : Stig Holmberg

Dato : 18-04-05 22:23

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den kan gå ned i f8 i blænden.
> Kameraet er meget brugt i elektronik virksomheder da det er billigt og

Hej Jacob

Z2, den vil jeg chekke ud, tak for det, "Excellent Super Macro mode" skriver
dpreview om den.

Mvh. Stig

Fra : Jacob

Dato : 18-04-05 22:39

Du må sige til hvis du vil have et prøvebillede. jeg har selv kameraet. du
skal blot beskrive et motiv

Fra : Stig Holmberg

Dato : 18-04-05 22:19

> [...]
> Minolta DiMAGE 7Hi (13 cm og f/8.0)
> Olympus E-20 (20 cm og f/11)
>
> Du kan jo selv kigge dem efter mht. skarphed på de højtopløselige

Hej Kristian

Tak for den fine opstilling, der må siges at være stor forskel på nærgrænsen
på kameraerne.

Jeg må ind og kigge testbillederne igennem, så kan det være jeg finder ud af
noget.

Måske er det en fiks idé jeg har at ville bruge et P&S til macro, men
skarphedsdybden bliver vel aldrig lige så stor på et dslr selv når man
blænder ned til f/22 eller mere...

Mvh. Stig

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-04-05 16:40

In article <r8-dnY7RjoHREv7fRVnyug@giganews.com>, Stig Holmberg wrote:
> [...]
> skarphedsdybde ved macro fotografering.
>
> Det jeg læger vægt på (prioriteret rækkefølge) er:
>
> 1. At objektivet tegner knivskarpt (i macroområdet).

Traditionelt har Nikon været førende her.
Coolpix 4500 er vist deres nyeste der er beregnet til alt
muligt, inklusive digiscoping.

> 2. At kameraet har RAW.

Mener 4500 kan hackes til RAW.

> 3. At der er en rimelig nem manuel skarphedsindstilling.

Disse er som regel ikke optimale (udover at flytte kameraet frem
og tilbage som Max siger). Men de er der.

Hvad er der galt med et dSLR med 2x 50mm f/1.8 med omvenderring ?
Og så f/32 hvis du vil have et lille hul.

Fra : Stig Holmberg

Dato : 18-04-05 22:28

> [...]
>
> Hvad er der galt med et dSLR med 2x 50mm f/1.8 med omvenderring ?
> Og så f/32 hvis du vil have et lille hul.

Hej Povl

Nikon 4500 har jeg faktisk ejet på et tidspunkt, men kameraet er over 2,5 år
gammelt og i den verden ikke på højde med de nye modeller. Jeg ved ikke med
de nyere Nikon modeller.

Har tænkr på dslr, men det er den store skarphedsdybde ved P&S kameraerne
der lokker, selv ved f/32 er der vel ikke så meget skarphedsdybde på en
dslr?

Mvh. Stig

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-04-05 22:59

In article <vNudnYblyM_tu_nfRVnyug@giganews.com>, Stig Holmberg wrote:
> [...]
> gammelt og i den verden ikke på højde med de nye modeller. Jeg ved ikke med

Jeg ville gerne have et nyt kompakt som supplement, men Canon er først
lige kommet med nogle der er rimeligt hurtige her på det seneste. Så den
den er ikke ret langt bagefter de nyere. 4Mpix, 4x optisk zoom. Internt
fokus, god til at sætte på alt muligt. Nej CP 4500 er rimelig endnu.

> Har tænkr på dslr, men det er den store skarphedsdybde ved P&S kameraerne
> der lokker, selv ved f/32 er der vel ikke så meget skarphedsdybde på en
> dslr?

Nej, det er der nok ikke. 50mm, f/64 på 10cm afstand har 1/2 cm i
dybdeskarphed. En Z2 med fuldt zoom har 0.01 cm dybdeskarphed på 10cm,
og ved fuld vidvinkelt 3.25cm (ved f/11).

Ved 11mm brændvidde, har den DoF på 0.83cm ved f/11 - Så der er nok
ikke den store forskel på den og så et dSLR med extension tubes.

Men regn selv her:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html