Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sådan reddes fejleksponerede billeder (mul~
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-04-05 19:34

Jeg har været en tur i Rusland for nyligt, for at møde min tilkommende.
Men jeg havde, grundet den høje sol, nogle billeder der var pænt
belyste i baggrunden, men hovedmotivet var alt for mørk, og manglede
en ordentlig gang fill-flash.

Jeg fandt så en rimelig simpel metode at kombinere forskellige eksponeringer
på, så billederne kunne reddes, og resultatet er over al forventning.

Metoden er simpel (Jeg antager der bruges Photoshop CS):
1. Eksponer et billede for det underbelyste (dvs +2EV eller hvor meget
der nu er nødvendigt i RAW converteren)
2. Ctrl-A, Ctrl-C, Ctrl-N (vælg clipboard, og transparent baggrund), Ctrl-V
(Lav en nye kopi af billedet - Ellers kan du ikke åbne igen med andre
indstillinger)
3. Vend tilbage til billedet du kom fra, luk dette.
4. Åben dit RAW billede igen. Eksponer for højlys. Eksempelvis -1EV
5. Ctrl-A, Ctrl-C, skift til den overbelyste version, Ctrl-V
(Kopier den underbelyste oveni den overbelyste som nyt lag)
6. Lav en quickmask (Grå rektangel med hvid cirkel)
7. Vælg det nederste lag (det overbelyste), Ctrl-A, Ctrl-C
8. Alt-click på den hvide firkant til højre for mini-ikonen i det forreste
lag. Billedet blive hvidt
9. Ctrl-V, Gaussian Blur - Ca 40 i Radius
10. Klik på baggrunden, og du kan se dit billede som det skulle se ud.

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-04-05 20:07

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
meddelelse news:slrnd65b14.jc.povlhp@ip100.home.terminal.dk

> Jeg har været en tur i Rusland for nyligt, for at møde min
> tilkommende.

Hehe. Jeg lurede godt nok lidt, da jeg så dine spørgsmål i en anden gruppe.

[klip en god idé]

Tak for alletiders gode idé. Dine retningslinier viser med al tydelig de
mange fordele, man får ved at bruge et 12-bit RAW-format frem for et 8-bit
JPEG-do. Vi kan jo ikke alle skyde et perfekt skud i første hug.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-04-05 21:52

In article <4262b3ce$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
> meddelelse news:slrnd65b14.jc.povlhp@ip100.home.terminal.dk

> Hehe. Jeg lurede godt nok lidt, da jeg så dine spørgsmål i en anden gruppe.

Ja, jeg er ved at være træt af kvaliteten på dating DK, og har ikke lige
fundet en andetsteds. Så jeg må nøjes med en 10 år yngre model fra
Rusland men så rammer hun også meget tæt på den personlighed jeg har
ledt efter.

> [...]
> mange fordele, man får ved at bruge et 12-bit RAW-format frem for et 8-bit
> JPEG-do. Vi kan jo ikke alle skyde et perfekt skud i første hug.

Mine eksempler er ikke så gode - Der er hentet mere på de andre,
men jeg vil ikke lige smide hendes billeder på nettet.

Jeg har et par slutresultater her:
http://povlhp.spymac.net/Rusland05/slides/IMG_5566-me.html
Metoden lod mig lysne billedet meget uden at brænde alt for
meget højlys ud. Taget i ISO 1600 og underbelyst med udbrændte
highlights. (Metroen i Moskva)

http://povlhp.spymac.net/Rusland05/slides/IMG_5140-me.html
Original: http://povlhp.spymac.net/Rusland05/IMG_5140.jpg
Ja, jeg ser ikke specielt smart ud her, men det var den pæneste hat vi
lige kunne finde Her har den næsten fået fuld skrue, og der er hentet
meget mere end shadow/highlight kan gøre. Instant fill-flash :)

http://povlhp.spymac.net/Rusland05/slides/titanic-me.html
Denne er ikke så vellykket. Men jeg fik da en smule farve i himlen, og
lysnet bygningen (den hedder Titanic - I kan se styrehuset,
og stævnen. Hvorfor er huse så meget kedeligere i DK ?)

Fra : den ægte fotomand

Dato : 17-04-05 22:50

> [...]
> fundet en andetsteds. Så jeg må nøjes med en 10 år yngre model fra
> Rusland men så rammer hun også meget tæt på den personlighed jeg har

ok, det er vi andre der også er. Kan man få nogle tips til det så.

Mvh Per

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-04-05 17:03

In article <4262da17$0$79463$14726298@news.sunsite.dk>, den ægte fotomand wrote:

> ok, det er vi andre der også er. Kan man få nogle tips til det så.

Havde været i Rusland nogle gange, og havde haft en veninde derovre,
som dog ikke var villig til at binde sig (forældrene var meget imod).

Så jeg fik en bunke profiler fra www.elenasmodels.com - Som er et af de
websteder der er troværdige. Skrev til 5 (ca. november) fik 2 svar,
skrev videre med begge ca. 1.5 måned, og valgte så at satse på en
enkelt som jeg var ovre at besøge.

Hun anvendte lokalt bureau, og betalte 20-25 kr pr e-mail jeg sendte
til hende. Jeg havde ikke yderligere omkostninger (udover tolk til et
part telefonsamtaler, og gaver/blomster på de rigtige tidspunkter).
Jeg havde adressen på bureauet, så hvis det ikke var os alligevel, så
kunne de arrangere møder med andre kvinder.

Mødte en amerikaner på bureauet, som var kommet derover uden at skrive
med nogen først. Han mødte 12 kvinder på 3 dage på bureauet, og tog så
med en af dem på en tur.

Man skal passe på med tvivlsomme bureauer, og aldrig sende penge til en
man ikke har mødt. Der er en del scammere som lokker mænd til at sende
dem $2000 til flybillet, som de så aldrig ser igen. De gode bureauer laver
tjek på deres klienter så man undgår sådanne problemer.

Man skal helst være minimum 5 år ældre end kvinderne. Gerne mere.

Men det er ikke billigt. Jeg vurderer at det nok kommer op i 50.000 kr
inden jeg har hende som ægtefælle her landet.

Knapt 15.000 for min første 16 dages tur, 1500 kr til bureau m.m.,
1000 kr til advokat der skal hjælpe med skilsmissen, 500 kr til pas,
500 kr til visa (og så et gebyr for 50.000 kr depositum til staten),
5000 for hendes første flybillet hertil. Omkostninger når hun er her.
Og så skal hun hjem når vi søger familiesammenføring (ellers koster
det de 50.000 kr hvis jeg vil beholde hende under sagen). Og en ny
flybillet til 5000 når sagen er afgjort. Muligvis en ekstra på
endnu et turistvisum.

Og dertil skal man stille en bankgaranti på 50.000 kr i 7 år.

Så det er en dyr løsning. Men hun er forhåbentlig lidt billigere
i drift end en tilsvarende dansk model. Og så har hun 10 år
mindre på bagen :)

Fra : Pico

Dato : 17-04-05 22:49

Povl H. Pedersen wrote:

Det lyder da meget besværligt og kan kun bruges af dem der har mulighed
for at fotografere i RAW. Giver det ikke nogenlunde samme mulighed i
Photoshop CS at bruge Billed/Justeringer/Skygge-fremhævet område ?
Pico

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-04-05 23:25

In article <4262dd31$0$150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Pico wrote:
> [...]
> for at fotografere i RAW. Giver det ikke nogenlunde samme mulighed i
> Photoshop CS at bruge Billed/Justeringer/Skygge-fremhævet område ?

Jeg har lavet en action til det. Skal åbne raw billedet 2 gange, justere
belysning op i det første, ned i det andet - og så laver Photoshop resten.

Der er ikke meget der er besværligt i Photoshop. Bare lav en action til det.

I modsætning til shadow/highlight, så giver det dig den fordel, at du kan
hente meget mere ud af skyggerne inden du begynder at få banding, ligesom
du kan hente mere i højlys.

Og endelig er der muligheden for at rette i quickmasken, og dermed fjerne
nogle områder hvor du ikke ønsker blending. den store 40 pixel Gaussian
blur er for at lave en blød maske. denne kan man justere på / rette som man
vil.

Du kan også lave noget tilsvarende med JPEG. Men du har ikke de ekstra bit
at hente info fra.

Lav nyt level som kopi af din baggrund. Skjul det nye lag (fjern øjet), og
gør baggrund aktiv. Juster for korrekt eksponering af skygger.
select-All, Copy. Vis det forreste lag og gør det aktivt. Lav quickmask.
Alt-click i den hvide firkant (quickmask), paste, gaussian blur 40 pix.
Klick på baggrundslaget. Og voila.

JPEG har dog ikke samme informationsdybde som RAW, og du vil næsten
altid se "banding" på JPEG straks du begynder at justere dem.