Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
dSLR: Canon vs Nikon optik
Fra : Martin

Dato : 16-04-05 14:07

Udfra artiklen på http://akamera.dk/art.php?artikkelid=12282 lyder som om
man skal vælge nikon hvis man har tænkt sig at ens optik skal kunne bruges
med fremtidige huse. Er det han siger rigtigt? Nikon har da så vidt jeg ved
også optik specielt designet til den mindre "billedflade" i dSLR's (DX). Jeg
står netop og skal til at vælge dSLR i disse dage, og dette er en meget
vigtig parameter for mig. Hvis jeg skal ud og bruge penge på god optik, vil
jeg også kunne bruge det på et andet hus i fremtiden. Det er f.eks mere
vigtigt for mig end om kameraet er 6 eller 8mpix.

mvh

Martin

Fra : [HCS] 4000

Dato : 16-04-05 14:43

Det er ikke skrevet helt klart i artiklen, men noget om det er der. Alle
Canons dslr kameraer kan bruge Canons EF objektiver, og der er ca. 60
forskellige. Da der er en cropfaktor på 1,6 på de kameraer som ikke har
fullsize billedchip, blev der mangel på objektiver i widevinkel området, og
derfor kom der for ca. 2 år siden en ny type objektiver som dækker wide
området disse kaldes EF-S objektiver, og er optimeret til 300D, 350D og 20D.
Det drejer sig om fire objektiver og er 10-22mm, 18-55mm, 17-85mm og 60mm
makro.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-04-05 14:48

> Udfra artiklen på http://akamera.dk/art.php?artikkelid=12282 lyder
> som om man skal vælge nikon hvis man har tænkt sig at ens optik skal
> kunne bruges med fremtidige huse. Er det han siger rigtigt?

Nej, hvis du vælger EF-optik (ikke EF-S), kan optikken benyttes på samtlige
af Canons EOS-DSLR. Canons top-objektiver er deres L-serie, der kan benyttes
på samtlige EOS-kameraer.

> [...]
> skal ud og bruge penge på god optik, vil jeg også kunne bruge det på
> et andet hus i fremtiden. Det er f.eks mere vigtigt for mig end om

Diskussionen er lidt svær. Der er ingen tvivl om, at Canon satser på EF-S
til konsumentmarkedet, og EF til det professionelle _og_ konsumentmarkedet.
Canon vil indtil videre vedblive med at lave full-frame og
1,6x-crop-kameraer. Jeg har selv et Canon 1,3x-crop-kamera, men jeg ikke kan
forestille mig, Canon vil blive ved med at producere netop dén
sensorstørrelse. Nikon, derimod, satser tilsyneladende på 1,5x-crop-kameraer
over hele linien. Jeg synes, du skal lade huset afgøre dit valg. Hvis du
finder Canons huse og software tiltalende, så vælg Canon. Finder du Nikons
do. tiltalende, så vælg Nikon. Vælger du Canon, er du fremtidssikret ved at
vælge EF-objektiver. Vælger du Nikon, er du fremtidssikret ved at vælge
DX-objektiver.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 16-04-05 15:10

> [...]
at
> vælge EF-objektiver. Vælger du Nikon, er du fremtidssikret ved at vælge

Hej Jens.

Ved Nikon-objektiver vil jeg mene han er endnu mere sikret ved at vælge
non-DX-objektiver, da de passer til full-frame samt til DX-sensoren. Det
ville da klart være mit eget valg i hvert fald (hvilket jeg så også har
gjort

MVH
Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-04-05 15:20

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vælge non-DX-objektiver, da de passer til full-frame samt til
> DX-sensoren. Det ville da klart være mit eget valg i hvert fald

Hvis det er ens strategi, så er der jo pricipielt ikke forskel på at vælge
Canon fremfor Nikon eller omvendt? Så er vi tilbage ved selve huset og ikke
mindst smag og behag.

Fra : Martin

Dato : 16-04-05 16:39

> Ved Nikon-objektiver vil jeg mene han er endnu mere sikret ved at vælge
> non-DX-objektiver, da de passer til full-frame samt til DX-sensoren.

Vil det ikke være det samme som kun at vælge EF obj.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-04-05 15:14

Thomas Pedersen wrote:

> [...]
> vælge non-DX-objektiver, da de passer til full-frame samt til
> DX-sensoren. Det ville da klart være mit eget valg i hvert fald

Hvorfor, når Nikun nu har bekendtgjort at de ikke vil udvikle i retning af
fullframe, men mod DXformatet.
Personligt er de fleste af mine objektiver til full-frame, men skulle jeg på
et tidspunkt anskaffe en hurtig wide, hvad der er på ønskesedlen, kunne jeg
aldrig finde på at ofre de mange ekstra penge et fullframe i 10-15mmområdet
ville koste.

Men det forudsætter selvfølgeligt at man tror på Nikons erklæringer - men
until so far, har Nikon været ret pålidelige i den retning.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Claus Smith

Dato : 16-04-05 15:13

Jeg vil også give Thomas ret, på et tidspunkt så lykkedes det også for Nikon
at skabe en fullframe ccd.....og så vil det være hulens ærgerligt at sidde
med en håndfuld DX objektiver. Jeg køber selv udelukkende alm. objektiver
til min D70, så har jeg objektivsamlingen og skal blot udskifte mit DSLR
hus.

Claus

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-04-05 15:18

"Claus Smith" <claussmith@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil også give Thomas ret, på et tidspunkt så lykkedes det også
> for Nikon at skabe en fullframe ccd.....

Spørgsmålet er, om Nikon overhovedet kigger i den retning? Mig bekendt
satser Nikon på DX over hele linien.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 16-04-05 15:30

> "Claus Smith" <claussmith@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet er, om Nikon overhovedet kigger i den retning? Mig bekendt
> [...]

Man kan så sige, at der nok er en anden fordel ved at vælge optik til
35mm-formatet. Normalt er det i hjørnerne på optikkerne fejlene tydeligst
ses, og det undgår man da en del af, ved at vælge en optik der også passer
på et filmhus. Om Nikon laver full-frame i fremtiden vil tiden vise, jeg tør
i hvert fald ikke sige noget, for jeg har ikke noget at have det i

MVH
Thomas

Fra : Claus Smith

Dato : 16-04-05 21:51

Ellers så må vi have et nyt navn på vores DSLR hus: Kodak....med Nikon
bajonetfatning.

Claus

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-04-05 10:25

Jens Bruun wrote:
> [...]
> finder Canons huse og software tiltalende, så vælg Canon. Finder du Nikons

Jeg synes man bør lade systemet som helhed afgøre ens valg.

Jeg vil også have en tendens til at mene at det er en rar ting at
gå efter samme system som ens venner har, så har man nemlig mulighed
for at låne/afprøve udstyr de har før man evt. selv køber :) det er rart.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-04-05 10:29

> [...]
> gå efter samme system som ens venner har, så har man nemlig mulighed
> for at låne/afprøve udstyr de har før man evt. selv køber :) det er

Good point. Man kan også bare vælge noget, andre i nærværende gruppe har, og
så deltage i et af de mange fælles arrangementer. Der bliver byttet lystigt
hos hinanden, så man får prøvet lidt af hvert ved de lejligheder.

Fra : Hans Kruse

Dato : 16-04-05 20:20

"Martin" <no@mail.com> wrote in message
> [...]
> jeg også kunne bruge det på et andet hus i fremtiden. Det er f.eks mere
> vigtigt for mig end om kameraet er 6 eller 8mpix.

Jeg kan ikke komme til denne konklusion, da Canon bare er gået i samme
retning som Nikon for ikke prof.huse (EF-S), men for prof. huse stadig
kræver en EF. Jeg kan ikke tro andet end Canon vil fortsætte med EF til
prof. brug (men som også passer på ikke prof. huse). Canon vil uden tvivl
også fortsætte med EPS størrelse sensor i ikke prof.huse og dermed EF-S.
Full frame (1Ds mk II) eller den reducerede full frame i 1D mk II giver
mulighed for større opløsning og/eller større photosites, som giver højere
billedkvalitet (større dynamisk omfang og mindre støj). Hvis man ser på 20D
klassen med 8mp opløsning og EF-S kompatibilitet har man hele series of
objektiver at vælge fra og det vil uden tvivl være en fremtidssikret
løsning. Hvis man derimod vil springe til prof. huse, så skal man ikke
forvente sig at der vil være et fremtidigt hus der passer til EF-S. Der er
ingen L-objektiver der er EF-S, så holder man sig til dem er der ingen
problemer med fremtidig kompatibilitet. Canons L-program er bredt og giver
valgmulighed mellem forskellige prisklasser i flere områder, f.eks. 70-200
f/4 og 70-200 f/2.8 (med og used IS), 300mm f/4 IS og 300mm f/2.8 IS, 400mm
f/5.6 og 400 f/2.8 IS og 400 f/4 IS. Generelt er Canons L-objektiver
betydeligt billigere end Nikons er mange flere er med IS (aka. VR hos
Nikon). Ellers der naturligvis både Sigma og andre 3rd party, men der kan
man risikere at der er inkompatibilitet med fremdtidige huse mht.
elektronikken. Dette rette Sigma normalt uden beregning så vidt jeg er
orienteret.

Hvilket system man skal vælge afhænger af behovene og man skal da også skele
til husene, selvom systemvalget efter min mening er vitigere end det
aktuelle hus, der er på markedet lige nu, hvis man ser lidt længere frem.
Det afhænger igen af hvad du vil investere og om du er typen, der skifter
til næste hus så snart det kommer på markedet. Personligt var jeg ikke i
tvivl om at Canon var det rigtige valg, da jeg skiftede til DSLR, men smag
og behag er jo forskellig.

--
Kind Regards,
Hans Kruse