Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
uvidenskabelig
Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-04-05 00:22

En sammenligning af 1dm2/ L500/4, d1x og d2x/EX 800/5,6
http://www.amarzone.dk/test.html -max-

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-05 11:23

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> En sammenligning af 1dm2/ L500/4, d1x og d2x/EX 800/5,6
> http://www.amarzone.dk/test.html -max-

Test er go' ting. Et billede fortæller mere end ord.
Her stiller testen bare flere spørgsmål end den besvarer.
Den er jo også uvidenskabelig

De to første
Med mine øjne synes jeg der mangler lige den sidste skarphed. Her
sammenligner jeg med din gl. Sigma 500mm + Fuji.
Er det Canons objektiv, eller er det MK2, der er skyld i denne blødhed?
Hvordan ser det ud med D20?
Gættet er MK2 efter dine tilslørede tidligere kommentarer, men???

Det næste
Bedste resultat. Skyldes det D1x eller et bedre objektiv?

De to sidste
Er det grænsen for objektivet, der gør billederne lidt slørede? 12M kræver
jo en del her, hvis man vil se 100% crop!
Hvordan ser billederne ud skaleret til samme størrelse som på de to første?
Jeg vil tro de er bedre.
Hvad mener du med 1,6x og 2x?

Du har sikkert en hamrende skarp macro i skabet. Der den burde D2x give
flere detaljer. Hvis ikke - ser det ud til at Nikon kunne have et problem.

Jeg synes bare ikke din test beviser dette
Gert

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-04-05 13:45

)

> [...]
> Hvordan ser det ud med D20?
> Gættet er MK2 efter dine tilslørede tidligere kommentarer, men???

Det ene er vidst skarpere end det andet - 2 forskellige kameraer,
men sådan ser billeder ud fra m2 uden efterbehandling. 20D har
en større forlængelses faktor, derfor bedre til det formål, den ser
også umiddelbart skarpere ud..

> Det næste
> Bedste resultat. Skyldes det D1x eller et bedre objektiv?

d1x åbentbart ikke så dårlig af et gammelt kamera at være.

> [...]
> jo en del her, hvis man vil se 100% crop!
> Hvordan ser billederne ud skaleret til samme størrelse som på de to

d2x har mulighed for kun at bruge den centrale del af sensoren så du
får en 2x forlængelses faktor.

> [...]
> flere detaljer. Hvis ikke - ser det ud til at Nikon kunne have et problem.
>
> Jeg synes bare ikke din test beviser dette

Testen beviser ikke en prut, det er heller ikke menningen, det den viser
er måske interessant for en fotograf der gerne vil tættere på med lange
brændvidder. m2 er givet et godt reportage kamera, til fugle måske
knabt så egnet. Men som sagt der er intet videnskabeligt i de billeder,
det er bare resultetet af tilfældige billeder taget med 4 forskellige
kameraer med 2 forskellige objektiver. -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 16-04-05 20:02

> [...]
> men sådan ser billeder ud fra m2 uden efterbehandling. 20D har
> en større forlængelses faktor, derfor bedre til det formål, den ser

Uden efterbehandling mener jeg ikke en sammenligning er realistisk. De
testskud jeg lavede med din 1D mk II i raw format giver under samme
konverteringsparametre i Capture One samme skarphed som 20D. I jpg får du
faktisk ikke det bedste ud af din mk II mht. til opløsning og skarphed.

> d2x har mulighed for kun at bruge den centrale del af sensoren så du
> får en 2x forlængelses faktor.

Jeg kan ikke se idéen i denne feature undtagen at kameraet så kan skyde
flere fps. Ellers er det jo det samme som at beskære i Photshop bagefter --
ellers kan vi jo også kalde det digital zoom ?

> [...]
> det er bare resultetet af tilfældige billeder taget med 4 forskellige
> kameraer med 2 forskellige objektiver. -max-

Enig det er uvidenskabeligt og efter min mening heller ikke rigtigt
brugeligt til så forfærdelig meget

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Peter Rongsted

Dato : 17-04-05 16:33

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:
[snip]
>Jeg kan ikke se idéen i denne feature undtagen at kameraet så kan skyde
>flere fps. Ellers er det jo det samme som at beskære i Photshop bagefter --
>ellers kan vi jo også kalde det digital zoom ?

Det kunne jeg heller ikke til at begynde med. Men den kan faktisk være
praktisk, hvis man ikke har fået en lang nok brændvidde med. man kunne
også beskære på PC'en, men en raw i fuld opløsning fylder lige knap
20MB, så der kan ikke være mere end 20-25 billeder på en 512MB kort. Jeg
er gået over til 2GB kort nu, så skal man ikke skifte så ofte

Med digital zoom ville billedet vel blive interpoleret op til 12 Mpix.
Så det er vel nærmere digital crop - eller High Speed Crop, som Nikon
kalder det.

Peter

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-04-05 18:58

> [...]
> 20MB, så der kan ikke være mere end 20-25 billeder på en 512MB kort. Jeg
> er gået over til 2GB kort nu, så skal man ikke skifte så ofte

Underligt at de fylder så meget. Mine 20D 8mp raw fylder i snit omkring 7MB
eller lidt over. Så 12 mp skulle jo fylde langt mindre end 20MB.

> Med digital zoom ville billedet vel blive interpoleret op til 12 Mpix.
> Så det er vel nærmere digital crop - eller High Speed Crop, som Nikon
> kalder det.

Jeg mente ikke interpolation, men crop.

Min pointer til Max var at for at komme tættere på fuglene hjælper denne
feature jo ikke.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Peter Rongsted

Dato : 18-04-05 07:19

>Underligt at de fylder så meget. Mine 20D 8mp raw fylder i snit omkring 7MB
>eller lidt over. Så 12 mp skulle jo fylde langt mindre end 20MB.

>Jeg mente ikke interpolation, men crop.

Du skrev digital zoom. Og det er normalt en interpolation.

>Min pointer til Max var at for at komme tættere på fuglene hjælper denne
>feature jo ikke.

Det er der eller naturfotografer, som bruger den til.
http://www.moosepeterson.com/d2x/features.html

Peter

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-04-05 08:17

> Det er der eller naturfotografer, som bruger den til.
> http://www.moosepeterson.com/d2x/features.html

Ja, men det giver jo ikke flere pixels at arbejde med. Beskæring i PS vil jo
give det samme udsnit.
Mvh, Hans

Fra : Peter Rongsted

Dato : 18-04-05 10:06

>Ja, men det giver jo ikke flere pixels at arbejde med. Beskæring i PS vil jo
>give det samme udsnit.

Om man beskærer i kameraet eller i Photoshop, kan vel være ligegyldigt.
Og hvorfor skulle man slæbe pixels med, hvis man alligevel har tænkt sig
at smide dem væk. Det giver også mindre filer at slæbe rundt med. Ca
11MB mod 20MB (raw).

Ved fotografering af sport, kan det også være en fordel, at kunne følge
med i, hvad der sker lige uden for billedet. Men det kræver lidt
tilvænning, at bruge HSC.

Peter

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-04-05 11:20

> [...]
> Og hvorfor skulle man slæbe pixels med, hvis man alligevel har tænkt sig
> at smide dem væk. Det giver også mindre filer at slæbe rundt med. Ca

Jamen prøv at forstå, hvad min kommentar egentlig var til Max'es point om at
komme tættere på fuglene med 2x cropfactor. Min kommentar var at det ikke
bragte ham tættere på rent optisk, da det svarede til at beskære den fulde
opløsning. Jeg har IKKE komnenteret om det er en nyttig feature at have i
kameraet som sådan. Jeg kan godt se idéen i andre sammenhænge end lige den
Max nævner, specielt med højere fps og hvor man alligvel ved at man skal
beskære senere.

> Ved fotografering af sport, kan det også være en fordel, at kunne følge
> med i, hvad der sker lige uden for billedet. Men det kræver lidt
> tilvænning, at bruge HSC.

Jamen fint nok, som sagt ikke min pointe eller den kontekst jeg lavede min
besvarelse i.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : ;o\)-max-

Dato : 18-04-05 11:55

"Hans Kruse"

> [...]
> Max nævner, specielt med højere fps og hvor man alligvel ved at man skal

Njae og njøe - hvis vi sammenligner med m2 (det er vel fair) så har
jeg 8mp med en cropfaktor 1,3x. På d2x har jeg 7mp med en cropfaktor 2x,
så hans med samme antal pixel kommer jeg en hel del tættere på. Så jeg vil sige,
at nikon har fat i en god ide til natur og fugle foto folk - -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-04-05 12:15

> [...]
sige,
> at nikon har fat i en god ide til natur og fugle foto folk - -max-

Jamen min kommentar var ikke ift. din 1D mk II, men at det ikke ville hjælpe
med D2X "crop feature" ift. fuld opløsning. Jeg er enig i din kommentar om
mk II'eren, men hvor 20D jo klart er bedre i denne forstand (jeg laver ikke
nogen sammenligning med D2X bare for at nogen ikke misforstår min
kommentar).

--
Kind Regards,
Hans Kruse