Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tamron SP Di 90mm Macro
Fra : Preben Holm

Dato : 14-04-05 21:24

Hej gruppe

Har netop modtaget subj. i dag med posten!

Meeen jeg undrer mig lidt over, hvorfor at blænden ændrer sig når der
stilles skarpt. Burde dette være tilfældet? Sker dette på alle
objektiver med fast brændvidde? Det er jo kun f/2.8 når afstanden til
objektet er over 3m!

Her er en ekstra information for dem som er interessede og som læste mit
tidligere indlæg om køb i Tyskland:
Jeg kan fortælle at jeg købte hos fotoversand24.de - sendte pengene
sidste torsdag, de sendte mandag, modtog det torsdag. Forsendelsen var
forsikret (måtte dog slippe 10 Euro ekstra når det er over 500Euro) og
pakken var forsejlet på god gammeldags maner!

Med venlig hilsen
Preben Holm

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-05 21:32

Hej.

Jeg har også en Tamron macro, og undrede mig over præcist det samme.

Skrev derfor en mail til Tamron og fik dette svar:

Dear Sir,

Unfortunately as the lens approaches 1:1 macro, the elements move
further away from the film or sensor plane creating a loss of light and
making the effective aperture f 5.6 at full macro. Only during normal
shooting distance, not macro is the lens a full f 2.8.

Tamron USA

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-04-05 06:07

On Thu, 14 Apr 2005 22:31:35 +0200, "Jakob" <ok> wrote:

> [...]
>making the effective aperture f 5.6 at full macro. Only during normal
>shooting distance, not macro is the lens a full f 2.8.

Det lyder som tradionelle udtræksforlængelse ved bælg/mellemringe hvor
den netop er 4 / 2 blændetrin ved 1:1. Det giver heldigvis mere
dybteskarphed - da blænde 32 vel så også bliver til 64.

På en måde kunne de godt gøre opmærksom herpå - eller er det sådant på
alle Sigma/Nikon makroobjektiver?

Jeg syntes ikke at have lagt mærke til dette på min gamle Sigma 70-300
DL makro ved 1:1...

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Mig Selv

Dato : 15-04-05 10:35

Det er jo fuldstændigt ligegyldigt idet man aldrig vil få brug for f/2.8 i
nærmakro.
For det meste når jeg kører makro arbejder jeg mellem F/16 og F/64!

Mvh Alex

Fra : Preben Holm

Dato : 15-04-05 20:23

Jakob wrote:
> [...]
> making the effective aperture f 5.6 at full macro. Only during normal
> shooting distance, not macro is the lens a full f 2.8.

Okay, men jeg har leget lidt mere med det og det er ganske fint - f2.8 i
makro er jo absolut ikke noget man bruger!!

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-04-05 06:07

> [...]
>forsikret (måtte dog slippe 10 Euro ekstra når det er over 500Euro) og
>pakken var forsejlet på god gammeldags maner!

Det var hurtigt - jeg har bestilt min SP90 via ebay/Photoshop Becker i
mandags, og bedt banken om at overfører pengene i onsdags - men jeg er
bange for det tager nogle dage da ikke en af de store banker ... Men
Tamron objektivet kommer vel i næste uge. )