Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Konvertering fra JPEG til TIF
Fra : Jesper

Dato : 14-04-05 08:32

Hej.

For at bevare kvaliteten af mine fotos har jeg konverteret en masse billeder
fra filtypen JPEG til TIF med programmet Irfan View - og det er gået ganske
godt - bortset fra en vigtig ting;

Alle oplysningerne (blænde, lukketid, ISO o.s.v.) om det enkelte foto (tror
nok at det er det som hedder EXIF eller noget i den retning...) er
forsvundet.

Det er ærgerligt, da jeg er nybegynder indenfor foto og i aller højeste grad
vil kunne bruge disse oplysninger til at blive bedre til at tage gode fotos.

Kan jeg få disse oplysninger med ved en konvertering fra filtypen JPEG til
TIF eller bliver jeg nødt til at bevare filerne som JPEG?

Endnu et spørgsmål:

Jeg har et Nikon D70 med SB 600. Når jeg har taget et JPEG foto så står alle
oplysningerne om blænde, lukketid, ISO o.s.v. i filen, men ikke noget om
flashens indstilling - der står simpelthen ikke noget om den - hvordan får
jeg disse oplysninger til at stå der?

Mvh

Jesper

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-04-05 08:44

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> wrote in message
> Hej.
>
> For at bevare kvaliteten af mine fotos har jeg konverteret en masse
> billeder fra filtypen JPEG til TIF med programmet Irfan View

Det eneste fornuftige er at optage i NEF, så undgår du jpeg kompression, og
du behøver ikke konvertere til TIFF, med mindre du vil have større filer.

Bo //

Fra : Jakob Gregersen

Dato : 14-04-05 10:25

Du får ikke bedre billeder ved at konvertere dine JPEG til TIF

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-04-05 10:28

"Jakob Gregersen" <Jake@airsoftzonefjern.dk> skrev i en meddelelse

> Du får ikke bedre billeder ved at konvertere dine JPEG til TIF

Øh, jo, på en måde. Er billedet først gemt i TIFF-format, sker der ingen
forringelse, hvis billedet ved en senere lejlighed redigeres. Selvfølgelig
forbedres kvaliteten ikke ved konverteringen, men det er da en ganske god
idé i forbindelse med arkivering (hvis man har plads nok).

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-04-05 10:40

> [...]
> forbedres kvaliteten ikke ved konverteringen, men det er da en ganske god
> idé i forbindelse med arkivering (hvis man har plads nok).

Det kunne så være en pladsmæssig ide, at gemme den originale jpg fil, og
konvertere til tiff, når man skal redigere.

Bo //

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-04-05 11:13

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> Det kunne så være en pladsmæssig ide, at gemme den originale jpg fil,
> og konvertere til tiff, når man skal redigere.

Selvfølgelig (doh).

Fra : Jesper

Dato : 14-04-05 10:44

"Jakob Gregersen" <Jake@airsoftzonefjern.dk> skrev i en meddelelse

> Du får ikke bedre billeder ved at konvertere dine JPEG til TIF

Jeg konverterer dem for ikke at lide kvalitetstab ved senere redigeringer.

Jesper.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-04-05 11:55

> Jeg konverterer dem for ikke at lide kvalitetstab ved senere redigeringer.

Kvalitetstabet er allerede sket, da du optog dem i jpg og ikke i nef.

Som udgangspunkt: man gemmer ALTID det uredigerede billede, fra kameraet
(uanset format). Ud fra det redigerer man og gemmer under nyt navn. Det er
en fordel, at skrivebeskytte originalfilerne, og have kopier af dem på en
CD/DVD eller lignende.

Bo //

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-04-05 20:25

Jesper skrev:

> Jeg konverterer dem for ikke at lide kvalitetstab ved senere
> redigeringer.

Jeg gemmer altid i PNG. Det er tabsfri komprimering

Fra : emj

Dato : 15-04-05 21:56

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev::

>Jeg gemmer altid i PNG. Det er tabsfri komprimering

Det mister man så til gengæld sine Exifdata ved.
Det synes jeg er et tab.

Hilsen emj

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-04-05 06:37

emj skrev:

> Det mister man så til gengæld sine Exifdata ved.
> Det synes jeg er et tab.

Det synes jeg tilgengæld ikke. Jeg har intet at bruge exif-data til.

Fra : emj

Dato : 16-04-05 11:43

>Det synes jeg tilgengæld ikke. Jeg har intet at bruge exif-data til.

Det er muligt, men derfor kan man da godt fortælle folk det.
Jeg vil gerne bevare mine exifdata og synes det er ærgerligt at PNG
smider dem væk

Hilsen emj