Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Købsråd til digitalkamera ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 14-04-05 07:22

Jeg overvejer at købe et nyt/brugt digitalkamera. Det skal kunne lave min 5
megapixel-billeder og det skal have et godt objektiv, så billederne bliver
skarpe. Prisen bør ikke være over 2500 kr. nyt eller brugt.

Hvem har nogle gode råd?

v.h.
Jakob

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 14-04-05 11:51

Jakob Munck wrote:

> [...]
> megapixel-billeder og det skal have et godt objektiv, så billederne bliver
> skarpe. Prisen bør ikke være over 2500 kr. nyt eller brugt.

Joh, hvad synes du selv ?

Tommy

Fra : Brian Lund

Dato : 14-04-05 14:35

> Jeg overvejer at købe et nyt/brugt digitalkamera. Det skal kunne lave min
5
> megapixel-billeder

Hvorfor over 5 mpix?

> og det skal have et godt objektiv, så billederne bliver
> skarpe. Prisen bør ikke være over 2500 kr. nyt eller brugt.

Jeg kan personligt anbefale Canons Powershot serie, så kan du jo selv se på
hvad der er af muligheder...

Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-04-05 20:31

Jakob Munck skrev:

> Jeg overvejer at købe et nyt/brugt digitalkamera. Det skal kunne lave
> min 5 megapixel-billeder og det skal have et godt objektiv, så

Hvad skal du bruge 5Mpixels til?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-04-05 21:26

In article <xn0e103qe4wzq7s005@dtext.news.tele.dk>, Jesper G. Poulsen wrote:

> Hvad skal du bruge 5Mpixels til?

Han skal vel lave fotos i A4 som skal betragtes under lup.

Fra : Jakob Munck

Dato : 15-04-05 06:38

Jesper G. Poulsen wrote:

> Hvad skal du bruge 5Mpixels til?

Hvis man beskærer billeder er det vel godt at have pixels i overskud? Er
kvaliteten ikke bedre på 5 pix. end på billeder med færre pix?

v.h.
Jakob

Fra : Brian Lund

Dato : 15-04-05 07:05

> Hvis man beskærer billeder er det vel godt at have pixels i overskud? Er

Ja... Men gå tættere på istedet for så ;)
3 Mpixel er nok til at printe ud i A4-papirs størrelse (ubeskåret)!

> kvaliteten ikke bedre på 5 pix. end på billeder med færre pix?

Nej. Faktisk tvært imod i langt de fleste tilfælde på kompakt-kameraer,
flere mpixels = mere billedstøj!

Brian

Fra : Jakob Munck

Dato : 15-04-05 08:22

> Nej. Faktisk tvært imod i langt de fleste tilfælde på
> kompakt-kameraer, flere mpixels = mere billedstøj!

så det du siger er, at hvis man vil have bedre billedkvalitet, er det
klogere at købe et kamera med større objektiv end de sædvanlige
kompakt-kameraer. Og at 3 mpixels er tilstrækkeligt. Er det rigtigt
forstået?

v.h.
Jakob

Fra : Jakob

Dato : 15-04-05 08:26

In article <425f6c0f$0$263$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, jm2
_fjern_dette@webspeed.dk says...

Jeg ville ikke gå under 5 megapixel, så er der mulighed for en rimelig
forstørrelse hvis drømmebilledet ligepludeselig er i hus.

Men det er nok ikke nødvendigt med mere en det for de fleste.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-04-05 09:20

Jakob skrev:

> Jeg ville ikke gå under 5 megapixel, så er der mulighed for en

Jeg ville ikke gøre det i dén prisklasse. Og man kan ikke forstørre på
noget der er fyldt med billedstøj.

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Jakob

Dato : 15-04-05 09:52

In article <xn0e110n15ogego003@dtext.news.tele.dk>,
ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> Jeg ville ikke gøre det i dén prisklasse. Og man kan ikke forstørre på
> noget der er fyldt med billedstøj.

Jeg er ganske uenig med dig. til 2500 kan det sagtens lade sig gøre at
få et ganske fint 5mp kamera, det er ikke i den skrabede ende. Havde
prisen været 1500 havde jeg været mere tilbøjelig til at være enig med
dig.

Mange af de gode 5 mp kameraer kan fås til den pris. Jeg ville købe i
tyskland af muligheder kan nævnes canon powershoot a95, canon s50, Sony
DSC W5, casio exilim, og mange andre.

Jeg mener ikke at man mister noget som helst. Jeg er enig i at 5 mp i
sig selv ikke er en kvalitet, men 5 gode megapixel som kan fås i disse
kameraer, og andre ville jeg aldrig undvære med det budget. Kan ikke se
fordelen ved at købe et 3 mp overhovedet.

Kig på test på www.dpreview.com og www.steves-digicams.com af dem du
finder interessante.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-04-05 06:36

Jakob skrev:

> Jeg mener ikke at man mister noget som helst. Jeg er enig i at 5 mp i
> sig selv ikke er en kvalitet, men 5 gode megapixel som kan fås i

De optiske egenskaber skal også følge med. Skulle jeg købe et
5Mpixel-kamera, så hed min smertegrænse 3500.

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 16-04-05 08:10

> De optiske egenskaber skal også følge med. Skulle jeg købe et
> 5Mpixel-kamera, så hed min smertegrænse 3500.

Det er præcis sagen, hvis budgettet hedder kr. 2.500, så får man ikke et
5Mpixel kamera, hvor
optik og resten er i orden.

Et kamera jeg synes ser meget interessant ud, er Fuji Fine Pix S5500 Pris
under kr. 2.000 i Tyskland.
4Mpix. 10x optisk zoom. Man kunne ønske sig en billedstabilisator, men til
den pris, kan man ikke få alt.
Mvh
Kenneth

Fra : Jakob

Dato : 16-04-05 10:02

In article <4260ba3c$0$22684$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
mainecoon@mail1.stofanet.dk says...

> Det er præcis sagen, hvis budgettet hedder kr. 2.500, så får man ikke et
> 5Mpixel kamera, hvor
> optik og resten er i orden.

Det er jeg ganske uenig i. Det er da klart at man ikke får et
proffesionelt dslr til den pris. Men at sige at optikken bare ikke er
iorden på nogle af de nævnte kameraer virker useriøst.

Det kommer jo an på hvad det skal bruges til. Og til 2500 mener jeg ikke
at man får bedre billedkvallitet ved at gå ned i opløsning.

Man kan få et ganske glimrende 5 mp kamera i den prisklasse, men man får
selvfølgelig ikke det bedste af det bedste.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 16-04-05 11:49

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>proffesionelt dslr til den pris. Men at sige at optikken bare ikke er
>iorden på nogle af de nævnte kameraer virker useriøst.

Kunne du så ikke prøve at give et eksempel på et kamera, med 5Mpix. og en
pris på kr. 2.500

>Det kommer jo an på hvad det skal bruges til. Og til 2500 mener jeg ikke
>at man får bedre billedkvallitet ved at gå ned i opløsning.

Det er så der vi er uenige

Mvh
Kenneth

Fra : Henning

Dato : 16-04-05 16:58

"Kenneth Villefrance" <mainecoon@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mainecoon@mail1.stofanet.dk says...
>
> Kunne du så ikke prøve at give et eksempel på et kamera, med 5Mpix. og en

Et Canon Povershot A95 til 2.205 kr. kunne være eet eksempel IXUS 500 til
2.497 kr. et andet

mvh Henning

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 16-04-05 17:37

"Henning" <Anders@nd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>>

> Et Canon Povershot A95 til 2.205 kr. kunne være eet eksempel IXUS 500 til

Hvis du så går 1Mpix ned, kan du f.eks. få et Fuji S5500 10x optisk zoom,
Canon A520 4x optisk zoom, Olympus C765 10x optisk zoom.
Mvh
Kenneth

Fra : Jakob

Dato : 16-04-05 19:36

In article <4260ed7b$0$22679$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
mainecoon@mail1.stofanet.dk says...

> Kunne du så ikke prøve at give et eksempel på et kamera, med 5Mpix. og en
> pris på kr. 2.500

Det har jeg så allerede gjort en gang men gentager det da gerne.

Canon powershot a95, canon ixus 500, casio   Exilim EX-Z55, sony DSC-
W5, Casio Exilim EX-Z57, Panasonic Lumix DMC-FX7, Canon PowerShot S50 og
flere endnu. Alle set hos tyske webforhandlere, selv om jeg ikke kender
alle detaljeret har de fleste generelt fået mange roser hos
www.dpreview.com og www.steves-digicams.com. En del af dem koster pænt
under 2500 men det gør nok ikke noget.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 16-04-05 19:58

>Det har jeg så allerede gjort en gang men gentager det da gerne.

Jeg har nu altså kun spurgt en gang
Mvh
Kenneth

Fra : Jakob

Dato : 16-04-05 20:04

In article <4261601c$0$22699$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
mainecoon@mail1.stofanet.dk says...

> Jeg har nu altså kun spurgt en gang

Ja ja men jeg havde skrevet det i tråden allerede men nu røg der nogle
flere på :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 16-04-05 20:25

In article <4261601c$0$22699$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
mainecoon@mail1.stofanet.dk says...

>Ja ja men jeg havde skrevet det i tråden allerede men nu røg der nogle
flere på :0)

Men kan vi blive enige om, at 5Mpix , koster muligheden for 4-10x optisk
zoom, som man kan få på et 4Mpix kamera? Der er også et kamera som Konica
Minolta Z3 12x optisk zoom og image stabilizer?
Mvh
Kenneth

Fra : Jakob

Dato : 16-04-05 20:57

In article <426166a2$0$21508$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
mainecoon@mail1.stofanet.dk says...

> Men kan vi blive enige om, at 5Mpix , koster muligheden for 4-10x optisk
> zoom

Jamen nu blander du da vist dine egne præferencer ind i det her. Jeg har
ikke set spørgeren give udtryk for at det skulle være et 10x optisk zoom
var et must.

Rigtig mange vægter at et kamera er kompakt hvis det er til allround
brug og det er de fleste af de nævnte.

Hvis kraftig zoom er et krav så er det naturligvis andre kameraer der
skal anbefales, det er bare ikke gjort gældende her.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 16-04-05 21:19

>Jamen nu blander du da vist dine egne præferencer ind i det her. Jeg har
>ikke set spørgeren give udtryk for at det skulle være et 10x optisk zoom
>var et must.

Nej, egentlig er det ikke så meget spørgeren har givet udtryk for.

>Rigtig mange vægter at et kamera er kompakt hvis det er til allround
>brug og det er de fleste af de nævnte.

Heller ikke det, har spørgeren givet udtryk for.

>Hvis kraftig zoom er et krav så er det naturligvis andre kameraer der
>skal anbefales, det er bare ikke gjort gældende her.

Spørgeren vil have et godt optik, og jeg mener optikket er bedre i de
kameraer jeg har nævnt.
Mvh
Kenneth

Fra : Jakob

Dato : 16-04-05 21:38

In article <42617330$0$21508$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
mainecoon@mail1.stofanet.dk says...

> Spørgeren vil have et godt optik, og jeg mener optikket er bedre i de
> kameraer jeg har nævnt.

Det er muligt, men det betyder ikke at den ikke er absolut god i dem jeg
har nævnt.

Men du har ret det ville klart være en ide at spørgeren gav udtryk for
hvad behovet var, så ville det være nemmere at rådgive.

Jeg reagerede bare lidt på den melding jeg følte var at man til 2500
ikke kan få et godt 5 mp digitalkamera, og det mener jeg bestemt er helt
forkert.

Jeg kender godt til argumentet om at det er bedre at få et bedre kamera
der så tilgengæld har færre megapixels og det kan i nogen situationer
godt have sin beretigelse, men jeg mener ikke det er nødvendigt her. Men
lad os få spørgeren på banen :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 17-04-05 06:53

>Jeg reagerede bare lidt på den melding jeg følte var at man til 2500
>ikke kan få et godt 5 mp digitalkamera, og det mener jeg bestemt er helt
>forkert.

Det mener jeg altså ikke man kan. Man kan få et kompakt kamera, der tager
gode billeder, sin størrelse og pris taget i betragtning.

>Jeg kender godt til argumentet om at det er bedre at få et bedre kamera
>der så tilgengæld har færre megapixels og det kan i nogen situationer
>godt have sin beretigelse, men jeg mener ikke det er nødvendigt her.

Hvorfor ikke?

>Men
>lad os få spørgeren på banen :0)

Nemlig ja

Mvh
Kenneth

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-04-05 20:27

Jakob skrev:

> kender alle detaljeret har de fleste generelt fået mange roser hos

Det kan de også sagtens få. Det kan bare ikke bruges til ret meget.
Hvad er referencen for roserne?

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Jakob

Dato : 16-04-05 20:46

In article <xn0e12wrk7rq3vb00f@dtext.news.tele.dk>,
ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> Det kan de også sagtens få. Det kan bare ikke bruges til ret meget.
> Hvad er referencen for roserne?

Sikke da noget vrøvl. Kig engang på dpreveiw, det er et ret velanset og
meget grundig site. Det er masser af sample pictures så spørgeren kan jo
meget nemt gå ind og se helt præcis hvad man kan med pågældende
kameraer. Evt printe nogen af dem ud og se hvad de kan bruges til.

Det kommer jo fuldstændigt an på hvad det skal bruges til. Som ganske
almindeligt point and shoot kamera, men god billedkvallitet kan de alle
gøre sig. Der er jo sket en del på de sidste par år.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-04-05 10:50

Jakob skrev:

> Sikke da noget vrøvl. Kig engang på dpreveiw, det er et ret velanset
> og meget grundig site. Det er masser af sample pictures så spørgeren

Jeg kan ikke finde noget om deres referencer...

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Jakob

Dato : 17-04-05 16:55

In article <xn0e13w3m8mk25o00e@dtext.news.tele.dk>,
ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> Jeg kan ikke finde noget om deres referencer...

Nå :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob Munck

Dato : 18-04-05 17:13

jeg vil godt sige tak til jer alle sammen for inspirerende kommentarer. Jeg
er ikke mere afklaret p.t. end hvad der fremgik af mit første indlæg, men
jeg vil tage jeres bemærkninger i betragtning ved mit næste/kommende køb.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-04-05 16:45

Jakob skrev:

> Nå :0)

Og siden jeg ikke kan finde noget om deres referencer kan jeg heller
ikke anerkende deres tests, endsige deres konklusioner.

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Jakob

Dato : 19-04-05 19:14

In article <xn0e16yl8bu45as008@dtext.news.tele.dk>,
ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> Og siden jeg ikke kan finde noget om deres referencer kan jeg heller
> ikke anerkende deres tests, endsige deres konklusioner.

Jamen dig om det :0). Jeg synes de er ret anvendelige.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : N/A

Dato : 19-04-05 21:50

Fra : Jakob

Dato : 19-04-05 21:50

In article <c0qa61d7lvqd60jqfcpcpv2erjjqpmtk2l@4ax.com>,
emjnospam@stofanet.dk says...

> Hvorfor spørger du egentlig her, når du er så meget klogere selv?
> Hilsen emj

Det gør jeg heller ikke.....

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 22-04-05 14:08

In article <c0qa61d7lvqd60jqfcpcpv2erjjqpmtk2l@4ax.com>,
emjnospam@stofanet.dk says...

Du skal nok lige være opmærksom på at der er flere der hedder jakob i
denne tråd.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-04-05 11:29

Jakob skrev:

> Jamen dig om det :0). Jeg synes de er ret anvendelige.

Man kan ikke anvende noget fornuftigt, uden at kende til referencerne.
Har du et link til referencerne?

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Jakob

Dato : 20-04-05 15:27

In article <xn0e184uvcy9e0q00c@dtext.news.tele.dk>,
ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> Man kan ikke anvende noget fornuftigt

Men det kan jeg så altså.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-04-05 08:41

Jakob Munck skrev:

> så det du siger er, at hvis man vil have bedre billedkvalitet, er det
> klogere at købe et kamera med større objektiv end de sædvanlige
> kompakt-kameraer. Og at 3 mpixels er tilstrækkeligt. Er det rigtigt

Ja, det er god latin