Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til scanne farveprofil / Canon IP400~
Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 13-04-05 22:14

Er der en venlig sjæl der kan komme med et link/ forklaring på hvordan jeg
får justeret farveprofilen på min Canon IP4000. Syntes der har været indlæg
omkring et test print, og derefter skulle det scannes?? Er der mon en der
kan gøre dette for mig, jeg printer et bestemt billede ud, og derefter laves
der en farveprofil?? Sorry- aner ikke hvor svært eller krævende dette kan
være..

/ Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-04-05 06:19

In article <425d8ce9$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Thomas Jacobsen wrote:
> [...]
> der en farveprofil?? Sorry- aner ikke hvor svært eller krævende dette kan

Jeg har programmet Profile Prism (du kan finde info om det på nettet,
http://www.ddisoftware.com/prism/ ). For at bruge det skal man have et
IT-8 testbillede, printe deres target, og scanne begge dele på en gang.

Licensen giver ikke lov til at lave profiler til andre. Taget i betragtning
hvor meget man betaler for Photoshop for at få et program der kan anvende
profilerne, så er det ikke dyrt.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-04-05 09:03

"Thomas Jacobsen" <tj@FJERN-DETTEperson.dk> wrote in message
> [...]
> laves
> der en farveprofil?? Sorry- aner ikke hvor svært eller krævende dette kan

Husker jeg rigtigt, når jeg tror at IP4000 er en dias/film scanner?

Man scanner et test-target, som hedder IT-8. Det et et lysbillede, der er
veldefineret i farverne. Der følger en tabel med, som scanner programmet
læser. Herefter beregnes farveprofilen. Jeg bruger SilverFast til at scanne
med, og her er det en del af programmet, at man kan scanne reference
billedet og kalibrere scanneren.

Herefter kalibrerer du din monitor, så den viser farver og kontrast rigtigt.
Der findes forskellige "dimser", der sættes foran skærmen. Så laver
kalibreringsprogrammet en masse farve flimmer på skærmen og måler, hvad der
faktisk kommer ud af skærmen. En faveprofil for skærmen beregnes, og du kan
nu bruge skærmen til at vurdere billeder på. Jeg har lige selv bestilt sådan
en tingest, og glæder mig til at bruge den. Billeder ser altid forskellige
ud på forskellige skærme.

Til sidst kalibrerer du printeren, og det kan godt være printer fabrikanten
har sendt en profil med. Som regel kan den ikke bruges, da det afhænger af
hvilket papir du printer på, og om du bruger det blæk, der oplyst. Der
findes en lille scanner, der kan bruges til at kalibrere printeren med. Man
udprinter et bestemt billede, med en masse farvede felter på. Herefter lader
man kalibrerings scanneren læse billedet og regne farve profilen ud for det
aktuelle blæk og papir. Jeg har ikke kalibreret min printer, fordi jeg
sender filerne i byen til print, enten på fotopapir, eller hvis det skal
være stort, til et firma, der har en stor rulle-blækprinter.

Det er muligt at man kan kalibrere printeren på følgende vis:

Man anskaffer en papirudgave af IT-8 og scanner den med en (god)
flat-scanner. Beregner kalibreringen for scanneren. Herefter printer man
samme billede ud og scanner resultatet på den samme scanner. Herefter skulle
man kunne beregne farve korrektionen for printeren. Jeg ved ikke om der
findes passende programmer til den metode, men mon ikke?

Bo //

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 14-04-05 09:35

> Husker jeg rigtigt, når jeg tror at IP4000 er en dias/film scanner?

Sorry- fik ikke nævnt at det er en printer fra Canon..
http://www.canon.dk/for_home/product_finder/printers/bubble_jet/pixma_ip4000
/index.asp
/ Thomas

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-04-05 10:26

> Sorry- fik ikke nævnt at det er en printer fra Canon..

Jeg læste overskriften som om du manglede en scannerprofil.

Nå, ligemeget, jeg håber at du eller andre har bare lidt glæde af mit svar

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-04-05 18:32

In article <425e23a4$0$7617$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>, Bo Bjerre wrote:
> [...]
> man kunne beregne farve korrektionen for printeren. Jeg ved ikke om der
> findes passende programmer til den metode, men mon ikke?

Profile Prism scanner IT-8 og testprint på samme tid, for at sikre
scannerens lysstyrke m.m. er ens. Så laver den internt en scannerprofil
for denne scanning, og analyserer herefter printet, og regner tilbage,
og kan så lave en printerprofil, som også kan bruges med æble-Y i
Photoshop.

Fra : Mads

Dato : 14-04-05 09:16

On Thu, 14 Apr 2005 10:02:52 +0200, "Bo Bjerre"
<post@sidebanenFJERNES.dk> wrote:

>Husker jeg rigtigt, når jeg tror at IP4000 er en dias/film scanner?

Nej, IP4000 er en printer. Canon Pixma IP4000

mvh Mads