Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af nyt kamera
Fra : Ulrik

Dato : 13-04-05 17:37

Hej gruppe *s*

Jeg står foran at skulle købe mig et nyt kamera, som erstatning for mit
gamle Canon Powershot G1 som er blevet stjålet Jeg søger lidt
vejledning i, hvad jeg bør gå efter *s*

Jeg har sådan set ikke de helt store krav til mine billeder, som er
meget allround - feriebilleder, naturbilleder, festbilleder osv. Der,
hvor jeg nok har de største krav til mine billeder, er når jeg tager
koncertbilleder, hvilket nok også er det, hvor forholdene er mest
vanskelige!
De koncerter jeg er til, er både indendørs og udendørs, og i alt slags
vejr *g* Jeg befinder mig typisk helt fremme midt for scenen, hvilket
gør at scenebelysningen _kan_ være lidt generende. Det er dog langt fra
altid.

Jeg har gået og haft kig på Konica/Minolta DiMage A200, som jeg synes
har nogle gode egenskaber. God zoom, manuel zoomring, anti-shake, og det
ser ud til at reagere rimelig hurtigt...
Jeg har dog fået at vide, at det skulle have et forholdsvis lyssvagt
objektiv - også ift. mit gamle G1. Men jeg føler mig ikke helt
overbevist! Jeg har prøvet at kigge i anmeldelser af kameraerne, men der
kan jeg ikke finde nogen omtale af, om objektiverne er lysstærke el.
svage! Hvordan kan jeg finde ud af dette ?

Jeg er i stedet blevet anbefalet at investere i et ægte dSLR-cam... HVIS
det skulle være et dSLR-cam, har jeg overvejet et Canon EOS 350D. På
Edbpriser (http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=126519) har jeg set, at
man kan få en pakke med huset, og 2 objektiver hhv. 18-55mm og 55-200mm
til en ok pris, synes jeg. Men jeg har ærlig talt ikke den fjerneste idé
om, om objektiverne er noget værd ? Hvad skal jeg kigge efter ?

Er et dSLR overkill til mine - trods alt - begrænsede behov ?
Anti-shake-funktionen tiltaler mig meget ved A200. Kommer jeg ikke til
at savne den, når jeg skal tage close-ups ?

Gode råd og vejledning modtages med kyshånd!

På forhånd tak
Ulrik

Fra : Gert Medom

Dato : 13-04-05 19:29

"Ulrik" <you.dont@need.it> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> savne den, når jeg skal tage close-ups ?
>
> Gode råd og vejledning modtages med kyshånd!

Hej Ulrik.

Hvis koncertbilleder betyder meget i din fotografering, bør du være
opmærksom på, hvilken støj billederne får ved højere ISO værdier. Nogle
kameraer får støjproblemer allerede ved iso 200. Der vil du være bedre
stillet med et dslr, hvor man normalt kan gå højt op uden synlige
effekter.

Der kan også være forskelle på hvor høj iso kameraet understøtter.Mange
understøtter til 400, nogle til 800 dslr tit til 1600 eller 3200.

Hilsen Gert

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 13-04-05 19:29

> [...]
> kan jeg ikke finde nogen omtale af, om objektiverne er lysstærke el.
> svage! Hvordan kan jeg finde ud af dette ?

Du skal se på blænden (f/2.8 f.eks), jo mindre tal jo bedre! Bemærk hvis der
står f.eks. f/2.8 - 4.0 ved et kamera med 3x zoom betyder det at du ved "1x
zoom" har f/2.8 og ved "3x zoom" har f/4.0, og imellem er der en stigning
fra 2.8 til 4.0...

> [...]
> til en ok pris, synes jeg. Men jeg har ærlig talt ikke den fjerneste idé
> om, om objektiverne er noget værd ? Hvad skal jeg kigge efter ?

Du kan også overveje at handle i tyskland, f.eks. hos www.technikdirekt.de
der har samme sæt (+batterigreb) til 1093 euro; www.kortlink.dk/qxv
Jeg har netop købt et EOS 350D dér, min bank (nykredit bank) tog kurs
~7,52...

> Er et dSLR overkill til mine - trods alt - begrænsede behov ?
> Anti-shake-funktionen tiltaler mig meget ved A200. Kommer jeg ikke til
> at savne den, når jeg skal tage close-ups ?

Jeg vil faktisk have lov at mene, at dine behov ikke er begrænsede...
At lave brugbare billeder til en koncert (hvor der ikke er meget lys) kræver
et lysstærkt objektiv, og Canons 50mm f/1.8 er meget lysstærkt, og billigt
(94 euro hos technikdirekt)! Så den investering vil jeg nok anbefale at du
tager oven i hvad end du vælger at købe...

55-200 objektivet kender jeg ikke, men 18-55 fulgte med til mit eget kamera,
og efter jeg nu har skudt nogen billeder med det kan jeg konstatere at det
faktisk slet ikke er så ringe endda, men det er til gengæld alt for "mørkt"
til at blive brugt til en koncert, f/5.6 ved 55 mm... 50 f/1.8 lukker mere
end 8 gange så meget lys igennem!

Nu har jeg ikke set de billeder du har taget ved koncerter før, men med
f.eks. et 350D med et 50mm f/1.8 skulle du være i stand til at tage
super-duper nærmest proff billeder ;)

Brian

Fra : Ulrik

Dato : 15-04-05 07:14

Brian Lund wrote:
> [...]
> zoom" har f/2.8 og ved "3x zoom" har f/4.0, og imellem er der en stigning

Ok. På A200 som jeg talte om, er linsen specificeret med "28 - 200mm
equiv. (7x optical zoom) F2.8 - 3.5 / F11".
Jeg går ud fra at linsen så er F2.8-3.5, men hvor kommer det F11 så ind
i billedet ? Det lyder jo voldsomt "mørkt"...

De 2 linser på den 350D-pakke jeg har set på er hhv. F3.5-5.6 (18-55mm)
og F4.5-5.6 (55-200mm). Det synes jeg umiddelbart, lyder som om, at A200
egentlig er ok lysstærk i sammenligning - Hvis jeg ser bort fra F11...

Mit gamle G1 skulle til sammenligning have F2.0-2.5...

Ulrik

Fra : Brian Lund

Dato : 15-04-05 07:33

> [...]
> Jeg går ud fra at linsen så er F2.8-3.5, men hvor kommer det F11 så ind
> i billedet ? Det lyder jo voldsomt "mørkt"...

F11 er nok den minimale blænde du kan indstille kameraet til, altså den
mørkeste indtilling den kan klare...

> De 2 linser på den 350D-pakke jeg har set på er hhv. F3.5-5.6 (18-55mm)
> og F4.5-5.6 (55-200mm). Det synes jeg umiddelbart, lyder som om, at A200
> egentlig er ok lysstærk i sammenligning - Hvis jeg ser bort fra F11...

Det er også noget mørkere, til gengæld kan du gå op i ISO 400, nogen
tilfælde 800 uden at få for meget generende støj!
Med A200 er du nødt til at holde dig på ISO100 eller måske 200 i enkelte
tilfælde ISO200 inden det bliver for meget...

Fra blænde 5.6 til 4 har du dobbelt så meget lys (halveret lukkertid), og
igen fra 4 til 2,8! - Dvs. at du ved fuld tele på 350D har lige så meget lys
som A200 har når du bruger vidvinkel (ISO100 vs ISO400)!
(Fra ISO100 til 200 har du halveret lukkertid, fra 200 til 400 igen halveret
osv.)

Som jeg skrev i det andet indlæg er 50mm f/1,8 et billigt og meget lysstærkt
alternativ, og kombineret med mulighed for højere ISO værdier kan du tage
billeder i meget mørke situationer ifht med A200...

Brian

Fra : Ulrik

Dato : 17-04-05 21:22

Brian Lund wrote:

> [...]
> alternativ, og kombineret med mulighed for højere ISO værdier kan du tage
> billeder i meget mørke situationer ifht med A200...

Hej igen,

Jeg ved sq snart ikke!
Det der tiltaler mig ved de ikke-dSLR kameraer jeg har kigget på er
bla., at de har et godt all-round-objektiv (så man ikke skal stå og
skifte objektiv!), og en god kraftig zoom.
Men det nytter jo ikke meget, hvis billedkvaliteten ikke er i orden! Og
der kommer dSLR kameraerne jo ud som den klare vinder!

Og så er der jo prisen! :-/

Jeg må vist "bare" lægge hovedet i blød! Bare jeg dog kunne prøve de
forskellige modeller inden jeg besluttede mig - men det kan jeg self.
ikke! :-/

Ulrik

Fra : Brian Lund

Dato : 19-04-05 16:20

> [...]
>
> Jeg må vist "bare" lægge hovedet i blød! Bare jeg dog kunne prøve de
> forskellige modeller inden jeg besluttede mig - men det kan jeg self.

Ja, det er et svært valg, jeg har selv lige købt et EOS 350D efter at have
rendt rundt med et kompaktkamera i næsten et år, ikke at billedkvaliteten
ikke var iorden (Powershot A75), men der er simpelthen mange flere
muligheder med DSLR :)

Hvis det er prisen der nager kan du jo altid se på et brugt kamera!
Det skulle f.eks. ikke være helt umuligt at finde et brugt EOS 300D til
billige penge, du kan få et nyt for ca. 5000 (inkl kit-objektiv) i
tyskland...

Brian