Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik af maler serie
Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 13-04-05 09:12

Hej

Jeg har lavet en lille fotoserie for en maler, det er egentligt tiltænkt at
den skal sendes ud med hans pressemateriale på en autorun cd. Jeg ville dog
gerne have lidt feedback på billederne (og også gerne præsentationen, hvis
nogle føler trang herfor), jeg synes selv at s/h konverteringen er okay, men
har en følelse af at der mangler lidt endnu (har tænkt i retning af en
toning, men er endnu ikke kommet frem til det rigtige endnu)...

http://www.fotographi.dk/steffenmartin.htm

Billederne er rimeligt store, da det egentligt ikke er meningen at
præsentationen skal køre på nettet....

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : Casper

Dato : 13-04-05 11:30

On Wed, 13 Apr 2005 10:11:56 +0200, "René Ernst Nielsen"
<kontakt@fotographi.dk> wrote:

> [...]
>har en følelse af at der mangler lidt endnu (har tænkt i retning af en
>toning, men er endnu ikke kommet frem til det rigtige endnu)...

Jeg synes at billederne virker lidt "flade". Der mangler IMHO kontrast
kontrast kontrast. Prøv at lege lidt med levels og kontrast. Jeg
prøvede med "number%206.jpg" og det blev bedre. Jeg prøvede også med
et T-Max filter (høj kontrast) og det giver altså (i mine øjne) et
mere spændende billede. Når det nu er til en præsentation må der jo
gerne være noget SPARK i billederne.

God fornøjelse... glæder mig til at se resultatet!

/Casper

Fra : michael bs

Dato : 13-04-05 14:25

"Casper" <never@neverland.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg prøvede også med
> et T-Max filter (høj kontrast) og det giver altså (i mine øjne) et
> mere spændende billede.

Hvad er et T-Max filter?
har du et link?

mvh Michael

Fra : KNL DtP

Dato : 13-04-05 14:43

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:425d1da3$0$658$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Hvad er et T-Max filter?
> har du et link?

Hvis jeg ikke tager fejl, så er det vist undertegnedes Photoshop-action-pakke,
der er tale om:

www.knl-dtp.dk/sorthvid

Jeg har lavet en serie forskellige sort/hvid-konverteringer, som vægter
forskellige toner mørkt og lyst. Det er derfor hurtigt lige at lave fire
forskellige konverteringer (de bliver oprettet som nye lag), og derefter se
hvilken passer bedst til motivet. Der findes også en action, hvor du selv kan
lege med tonerne.

Bedste resultat fås klart ved at have en RAW-fil som udgangspunkt, og hive en
16-bits/kanal TIF ind i Photoshop. Så er der meget mere data at lege med, end
hvis det var en 8-bits JPEG.

Direkte link til action-pakken:

www.knl-dtp.dk/download/sorthvid.zip

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Casper

Dato : 13-04-05 15:25

On Wed, 13 Apr 2005 15:42:42 +0200, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>meddelelse news:425d1da3$0$658$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

>Hvis jeg ikke tager fejl, så er det vist undertegnedes Photoshop-action-pakke,

Lige præcis... kanon stykke værktøj.

/Casper

Fra : KNL DtP

Dato : 13-04-05 16:50

> Lige præcis... kanon stykke værktøj.

Jeg siger mange tak - godt det kan bruges :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-04-05 11:38

René Ernst Nielsen wrote:

> Jeg har lavet en lille fotoserie for en maler, det er egentligt tiltænkt at
> den skal sendes ud med hans pressemateriale på en autorun cd.

Hmm... der er ikke et eneste billederne, hvor der er kontakt til
maleren, der er næppe ret mange aviser/blade, som vil trykke
billeder, hvor hovedpersonen vender ryggen til beskueren...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : T. Testrup

Dato : 13-04-05 13:42

> Hmm... der er ikke et eneste billederne, hvor der er kontakt til maleren,
> der er næppe ret mange aviser/blade, som vil trykke billeder, hvor
> hovedpersonen vender ryggen til beskueren...

+ At dine beskæringer er sjuskede - enten vil du vise, hvad maleren har
lavet, eller også personen. Et udsnit som foto nr. 1 er hverken eller. Foto
4 og 6 er i den rigtige retning, men hvad skal vi med al den luft bag rygen
på maleren ?

Til avisbrug skal du gå tæt på + ca. 30 % tættere. Om igen.

TT

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 13-04-05 15:10

> Hmm... der er ikke et eneste billederne, hvor der er kontakt til maleren,
> der er næppe ret mange aviser/blade, som vil trykke billeder, hvor
> hovedpersonen vender ryggen til beskueren...

Det er mig der har forklaret mig lidt for dårligt her. Der er taget "alm"
shots der kan bruges til aviser o.lign., serien her var mere et forsøg på at
vise hvordan et billede opstår. Jeg brugte ordet pressemateriale, det skulle
nok have været pr-materiale i stedet for. Tanken var at præsentationen kunne
sendes ud på en cd-rom til en person der var intereseret i malerens kunst,
sammen med et katalog, og lidt ekstra materiale...

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-04-05 13:28

"René Ernst Nielsen" <kontakt@fotographi.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at s/h konverteringen er okay, men har en følelse af at der mangler
> lidt endnu (har tænkt i retning af en toning, men er endnu ikke

Jeg finder din idé god, men kunne godt tænke mig at se hele serien som det
sidste foto, dvs. med farve på selve billedet, så man tydeligt kan se
udviklingen fra start til slut, og med resten af motivet i s/h.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/03/05)

Fra : Holst

Dato : 13-04-05 13:47

Jens Bruun wrote:

> Jeg finder din idé god, men kunne godt tænke mig at se hele serien som det
> sidste foto, dvs. med farve på selve billedet, så man tydeligt kan se
> udviklingen fra start til slut, og med resten af motivet i s/h.

Det synes jeg netop er noget af det fede ved serien. Man går hele rækken
af billeder igennem uden rigtig at vide, hvilken farve maleriet har. Det
afsløres først på det sidst billede.

Derfor, synes jeg, er det også synd, at farven ses på det lille
thumbnail nederst på siden. Her kunne man godt have lavet dette
thumbnail i s/h også.

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 13-04-05 15:11

> Derfor, synes jeg, er det også synd, at farven ses på det lille thumbnail
> nederst på siden. Her kunne man godt have lavet dette thumbnail i s/h
> også.

Point taken

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk
..

Fra : Erik W.

Dato : 13-04-05 15:59

"René Ernst Nielsen" skrev i en meddelelse

> Jeg har lavet en lille fotoserie for en maler, det er egentligt tiltænkt
at
> den skal sendes ud med hans pressemateriale på en autorun cd.

Fin serie synes jeg. det er dog synd at baggrundsbilledet springer så meget
i øjnene, når det jo ikke er det der er motivet. Hvis det ikke er imod din
principper kan du overveje at klone det væk, eller i det mindste beskære
således at der ikke opstår tvivl hos beskueren om hvad der er hovedmotivet.

Mvh Erik

Fra : Jimbo

Dato : 13-04-05 21:46

Hvis jeg nu har et kamera, hvor der står den kan tage CF II kort, er
den så også bagud kompatibel med CF I kort?

Har jeg forstået rigtigt at CF I er almindelige kort, men CF II er
Microdrives?

Mvh.

Jimmy

Fra : Michael Bothager

Dato : 13-04-05 17:14

René Ernst Nielsen wrote:
> [...]
>
> http://www.fotographi.dk/steffenmartin.htm
>
> Billederne er rimeligt store, da det egentligt ikke er meningen at

Hej Rene

Fed ide, godt udført.

Det eneste jeg mangler er lidt mere miljø i selve atelieret, et billede
der viser hele atelieret, og hvor maleren+maleries "blot" er det
element i miljøet man hele tiden vender tilbage til.

Jeg syntes også det er helt sejt med at have maleriets farver på det
sidste billede.

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Mette P.

Dato : 13-04-05 18:15

"Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg vil gi Nielsrisebbesen ret, du skal sige hej hej, så han vender sig om,
det er vigtig.