Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Fotoprinter
Fra : Kaj Larsen

Dato : 12-04-05 19:15

Jeg har planer om at købe en Selphy CP400, er der nogen der har noget godt
eller lige så gerne skidt at sige om den. Alle svar modtages med kyshånd.
mvh. Kaj

Fra : Simon Nielsen

Dato : 12-04-05 22:59

"Kaj Larsen" <kajsnyd@mail.tele.dk> wrote in message
> Jeg har planer om at købe en Selphy CP400, er der nogen der har noget godt
> eller lige så gerne skidt at sige om den. Alle svar modtages med kyshånd.

Sjovt legetøj og skide praktisk til ferien, ok kvalitet, ingen problemer
der, men hvis du ikke vil have den med ud i marken eller har en ide om at
tage den med på ferie så anbefaler jeg stærkt at købe en rigtig blæk
fotoprinter, enten Epson R800 eller hvad den gode ny hedder eller en Canon
Pixma 8500 eller 5000 alt afhængig om du vil have høj opløsning eller ægte
foto farver.

Mvh
Simon

Fra : michael bs

Dato : 15-04-05 19:49

"Simon Nielsen" <news@siho.dk> skrev i en meddelelse news:425c4450$0$73799

> [...]
> Pixma 8500 eller 5000 alt afhængig om du vil have høj opløsning eller ægte

udelukker høj opløsning og ægte fotofarver hinanden??

Hvad er den bedste a4 foto printer på markedet overhovedet, der kan overgå
fotohandlernes fremkaldelser?

mvh Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-04-05 20:05

In article <42600cb1$0$666$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, michael bs wrote:

> udelukker høj opløsning og ægte fotofarver hinanden??
>
> Hvad er den bedste a4 foto printer på markedet overhovedet, der kan overgå
> fotohandlernes fremkaldelser?

Det kan min Epson RX500 alt-i-en. Har et gamut der er ca. 20% større end
jeg får ved onlinefremkaldelser. Nu er det også en alt-i-en med 6
fotopatroner. Ellers er Epson R800 noget af det ypperste.

Hvordan farverne rammer er afhængig af din kalibrering. Du skal have
lavet en profil af din printer sammen med dit papir, og anvende denne
i Photoshop, eller hvor du nu udskriver.

Og når du har profilen kan du justere billedet op i Preview-mode i PS
for at optimere billedet til papir (som jo er meget mørkere end en skærm).

Fra : michael bs

Dato : 15-04-05 20:44

> [...]
>
> Og når du har profilen kan du justere billedet op i Preview-mode i PS
> for at optimere billedet til papir (som jo er meget mørkere end en skærm).

Takker for svaret.
Jeg havde egentlig mest tænkt i Canon baner, men måske er epson bedre...
jeg vil oprette en selvstændig tråd om emnet.

Det er mærkeligt med kalibrering. Min gamle (4år) HP printer producerer en
farvesammensætning, som er uhyggeligt tæt på mit skærmbillede (og Pixums
Online fremkaldelser) uden at jeg har kalibreret printeren det mindste. Rent
held? eller er det fordi nyere printere er mere afhængig af kalibrering ?

mvh Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-04-05 21:30

In article <42601980$0$743$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, michael bs wrote:

> [...]
> held? eller er det fordi nyere printere er mere afhængig af kalibrering ?

Det er fordi man bevidst smadrer farverne i dag. brugerne vil have mere
knald på. Så er der også det med uoriginalt papir, uoriginalt blæk etc.

Kalibreringen giver også mere end bare korrekte farver, den tillader dig
at bruge dem bedre da du med preview kommer meget tæt på at se det endelige
resultat.

Eksempelvis hvid, hvis jeg holder et stykke papir ved siden af skærmen,
så er det meet mørkere end hvid på skærmen. Hvis jeg laver preview med
den rigtige profil, så kommer jeg meget tæt på.

Med preview slået til, så er den hvide kun ca. 87% hvid på min skærm,
da lysreflektion af papir er meget mindre.