Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Popfugl ?
Fra : Ole Rasmussen

Dato : 12-04-05 16:19

Nu er jeg ikke en af de store fuglebilledtagere, men da denne dukkede op i
vores have blev jeg nødt til at nuppe et billede - det blev også det eneste
gode, da den hurtigt fortrak til naboens tag....

Se billedet her: http://www.vandborgnet.dk/filer/popfugl.jpg

Er der nogen gæt på hvad det er ? Jeg hælder selv mest til en solsort på vej
til karneval i Rio....

Alle forslag til identifikation modtages

/Ole

Fra : Jan F.

Dato : 12-04-05 19:30

"Ole Rasmussen" <ole@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Se billedet her: http://www.vandborgnet.dk/filer/popfugl.jpg

Næste gang må du godt kompriere billedet...

> Alle forslag til identifikation modtages

En "indavlet" solsort

--

Jan F.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-04-05 19:08

"Jan F." <itjfREMOVE_THIS@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> "Ole Rasmussen" <ole@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Næste gang må du godt kompriere billedet...

> En "indavlet" solsort

I fagsproget kaldes det en partiel (delvis) albino. Dens børn behøver ikke
nødvendigvis blive spraglede. Hvis det var almindeligt, ville alle solsorte
have været spraglede nu.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Kjær

Dato : 12-04-05 21:37

On 2005-04-12, Jan F. <itjfREMOVE_THIS@ofir.dk> wrote:
> "Ole Rasmussen" <ole@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Næste gang må du godt kompriere billedet...

Og måske lige give det 20 sekunders kærlighed i et billedbehandlings-
program. Og sig endelig til hvis du vil have et eksempel på hvad jeg
ville have gjort.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 13-04-05 08:31

"Thomas Kjær" <tk@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Og måske lige give det 20 sekunders kærlighed i et billedbehandlings-
> program. Og sig endelig til hvis du vil have et eksempel på hvad jeg
> ville have gjort.

Takker for svarene. Ville egentlig "bare" have bekræftet at det var en
solsort med speciel farvetegning. Kunne da godt have komprimeret billedet,
men tænkte ikke lige over det. Mht. billedbehandling ville jeg ikke gøre
noget, da billedet ikke er et "teknisk" fotobillede, men blot til
oplysning....

/Ole

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-04-05 20:30

Thomas Kjær skrev:

> Og måske lige give det 20 sekunders kærlighed i et billedbehandlings-
> program. Og sig endelig til hvis du vil have et eksempel på hvad jeg

Billedbehandling er snyd. Enten tager man gode billeder eller også gør
man ikke. Og tager man ikke gode billeder, så må man leve med dét.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-04-05 17:00

Jesper G. Poulsen wrote:

> Billedbehandling er snyd.

Undskyld min bramfrie udtryksform - men det er i virkeligheden noget vrøvl.
Eller så burde du skrive: Billeder er snyd.
Du har aldrig set et billede, der ikke har været udsat for
billedbehandling - det er en illusion at tro andet.
Måske med en enkelt undtagelse: Bruger du kun storformat polaroidbilleder?

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-04-05 19:07

Jan Bøgh skrev:

> Undskyld min bramfrie udtryksform - men det er i virkeligheden noget
> vrøvl. Eller så burde du skrive: Billeder er snyd.

Ja, hvis man skal save alt over én kam.

Men at justere på et billede i et eller andet smart program er og
bliver snyd. Enten kan man tage gode billeder eller også må man se at
få det lært. At fedte rundt i et stykke software og rette fejl bliver
man ikke en bedre fotograf af.

Lær at tage billeder og glem PaintShop Pro og PhotoShop.

Fra : Michael Bothager

Dato : 16-04-05 20:36

Jesper G. Poulsen wrote:

> [...]
> man ikke en bedre fotograf af.
>
> Lær at tage billeder og glem PaintShop Pro og PhotoShop.

Er det også snyd at lave S/H billeder i et mørkekammer?

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-04-05 20:52

Michael Bothager skrev:

> Er det også snyd at lave S/H billeder i et mørkekammer?

LÆS!

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-04-05 15:32

Jesper G. Poulsen wrote:

> Ja, hvis man skal save alt over én kam.

Den forstod jeg ikke.

> [...]
> bliver snyd. Enten kan man tage gode billeder eller også må man se at
> få det lært. At fedte rundt i et stykke software og rette fejl bliver

Jamen, det hænger stadigvæk ikke sammen. Du kan IKKE tage fotos uden at
manipulere.
Kemisk baseret foto:Valg af film, valg af perspektiv, valg af filtre, valg
af tid/blænde. Alt indebærer justeringer. Valg af fremkalderproces for
negativer, valg af filtrering ved fremkaldelse, valg af papir, valg af
fremkalderproces. Alt justerer billedet.
Digitalfoto:
Konvertering i kamera - jpeg kan påvirkes mht. skarphed,
farvetone/temperatur, valg af printer/printleverandør - alt justerer dit
billede.

> Lær at tage billeder

Ja.

> og glem PaintShop Pro og PhotoShop.

Ja, hvis du vil tage middelmådige snapshots.

Men ellers vil jeg da gerne have at du henviser til eksempler på dit
'ujusterede' fotografi.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-04-05 16:52

Jan Bøgh skrev:

> Den forstod jeg ikke.

Så lad være... Du vil åbenbart ikke.

> Ja, hvis du vil tage middelmådige snapshots.

Nej. Hvis man ikke formår at tage gode billeder uden at pille-rode-rage
i PaintShop Pro og PhotoShop, så bør man alvorligt overveje hvilke
billeder man ønsker at tage.

En _god_ fotograf behøver ikke at fuske sine billeder til i noget
software.

Og er man ikke god, så giver digitalteknikken muligheden for at blive
det, idet det ikke koster film at knipse løs.

> Men ellers vil jeg da gerne have at du henviser til eksempler på dit
> 'ujusterede' fotografi.

Jeg har ikke billeder i den kategori liggende til offentligt skue. Vi
har før set hvordan der stjæles med arme og ben.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-04-05 17:00

Jesper G. Poulsen wrote:
> En _god_ fotograf behøver ikke at fuske sine billeder til i noget
> software.

Kan en god fotograf så også nøjes med at få sine film fremkaldt i
Brugsen ?

> Og er man ikke god, så giver digitalteknikken muligheden for at blive
> det, idet det ikke koster film at knipse løs.

Vær opmærksom på at fx. dSLR-kameraer typisk leverer fotos der ikke
er puttet sharpning på af nogen art, hvorfor fotos der ikke er
behandlede vil fremstå mindre skarpe end fotos fra billigere
point'n'shoot kameraer.

> Jeg har ikke billeder i den kategori liggende til offentligt skue. Vi
> har før set hvordan der stjæles med arme og ben.

Er du en smule paranoid?

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-04-05 17:13

Jesper G. Poulsen wrote:

> Jeg har ikke billeder i den kategori liggende til offentligt skue. Vi
> har før set hvordan der stjæles med arme og ben.

Du har så ikke forstået, hvor jeg vil hen. Min pointe er at det, du kalder
ujusterede billeder, ikke findes! De kan simpelt hen ikke lade sig gøre, da
der er foretaget valg - enten hos fotografen eller leverandør af
kamera/materialer.

Foretrækker du at benytte de /valg/ leverandørerne har lavet så for mig
ingen alarm - jeg vil bare hellere selv lave dem end lade andre vælge for
mig.
Men jeg er fundamentalt uenig i dine IMHO noget romantiske forestillinger om
det 'ægte' billede. Men den diskussion bliver nok nærmest filosofisk, og
noget siger mig at den ikke er frugtbar at videreføre her.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-04-05 10:03

Jesper G. Poulsen wrote:
> [...]
> bliver snyd. Enten kan man tage gode billeder eller også må man se at
> få det lært. At fedte rundt i et stykke software og rette fejl bliver

Husk at slå efterbehandling i digitalkameraet fra, sæt kontrast, skarphed
og farve i de værdier der gør mindst ved billedet.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-04-05 16:46

Hans Joergensen skrev:

> Husk at slå efterbehandling i digitalkameraet fra, sæt kontrast,
> skarphed og farve i de værdier der gør mindst ved billedet.

Og dét er den eneste måde at blive en bedre fotograf på.