Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problem med Elinchrom flash
Fra : KNL DtP

Dato : 12-04-05 13:03

Hej.

Jeg har et sæt med to Elinchrom 500-flashhoveder, som vel er 2½ år gammel
efterhånden. De har været brugt af og til, men kan ikke ligefrem betegnes som
slidt.

Det ene hoved har et problem, hvor den ikke altid vil fyre flashen af: Hvis
jeg trykker på testknappen siger den et svagt "klik", men afgiver ikke noget
flash-glimt. Trykker jeg et par gange eller fem, kan jeg være heldig at
flashen fyres af. Problemet er der ligeledes når jeg bruger sync-kabel (både
til kamera og lysmåler), samt lader den trigge som slaveflash.

Flashen virker fint nok bort set fra den manglende lyst til at flashe. Jeg
synes dermed at manglende opladning, manglende forbindelse til lysnettet, død
sikring ect. burde være udelukket. Når alle tre inputs (testknap, sync-kabel
og slave-mode) ikke altid kan få den til at flashe, kan det vel heller ikke
være en dårlig testknap. Problemet må altså ligge længere inde i systemet.

Nogen der har et forslag til hvor problemet kan ligge? Jeg skal om ikke så
lang tid bruge begge flashs, så jeg er lidt betænkelig ved at skulle indsende
flashhovedet til ScandinavianPhoto eller til Elinchrom, så den kan blive
fixet.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk