Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
nyt kamera :-)
Fra : SilentDane

Dato : 09-04-05 12:39

Så har jeg endelig fået købt mig et nyt og mit første digitale kamera. Jeg
er blevet den lykkelige ejer af et Panasonic DMC FZ20. Nu skal jeg ud og
tage en masse billeder og se om jeg kan finde nogle sider på nettet om
forskellige tekniker eller låne nogle bøger om kunsten at fotografere.

Mvh Sune

Fra : Juggernaut

Dato : 09-04-05 13:56

Tillykke med købet. Jeg overvejer selv sådan et kamera som dit. Dog ved jeg
ikke om jeg kan retfærdiggøre at smide 2000,- ekstra oven i hatten og så
købe et EOS300D istedet. Jeg er absolut nybegynder, men tror at denne verden
er noget for mig.

-Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 09-04-05 14:48

> [...]
> ikke om jeg kan retfærdiggøre at smide 2000,- ekstra oven i hatten og så
> købe et EOS300D istedet. Jeg er absolut nybegynder, men tror at denne

Jeg ville gøre det ;)

Jeg har selv rendt rundt med et Powershot A75 i 3/4 år nu, og jeg har netop
bestilt et EOS 350D fre www.technikdirekt.de (841 euro), jeg og en kammerat
har bestilt sammen han har dog købt et EOS 300D som kun koster 666 euro der
(dog kun med 18-50 mm), men jeg tror at du selv med et billigt tele objektiv
får lige så gode resultater som med det Panasonic kamera ;)

Brian

Fra : Manse

Dato : 10-04-05 09:10

ikke om jeg kan retfærdiggøre at smide 2000,- ekstra oven i hatten og så
købe et EOS300D istedet.

Forskellen er Kun..... en tudse basse...

Manse

Fra : Juggernaut

Dato : 10-04-05 13:59

Ja du har søreme ret. En grundigere søgen og jeg fandt kameraet til 5.500,-
i en dansk butik ovenikøbet. Nu er det altså tæt på! Jeg skal bare lige have
fundet på et godt argument til konen hvorfor vi skal skifte vores T1'er ud.
Hvis I kan komme på nogle, er I meget velkomne :) Hun er jo vild med at det
ingenting fylder...

-Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 10-04-05 18:24

> [...]
ud.
> Hvis I kan komme på nogle, er I meget velkomne :) Hun er jo vild med at

Behold det gamle! - Det er altid rart at have et kompaktkamera ;) - Ikke
ligefrem et argument dog...

Ehm måske at det er meget bedre til at tage billeder ved familiefesten?

Brian

Fra : Juggernaut

Dato : 10-04-05 19:21

> Behold det gamle! - Det er altid rart at have et kompaktkamera ;) - Ikke
> ligefrem et argument dog...
>
> Ehm måske at det er meget bedre til at tage billeder ved familiefesten?

Lige præcis. Det er et af de argumenter hun bruger. Og så er det sølvfarvet
:) Men igen...Det er jo ikke hver dag man er til større familiefester, og
derfor tror jeg sagtens at jeg kan overbevise hende. Nu er det ovenikøbet
snart hendes fødselsdag, så det kunne være at kameraet kunne blive hendes
(det er mit men hun er mest glad for det) og selv købe et bedre. Jeg
overvejede ellers at sælge det, men det er nok begrænset hvor meget man kan
få for det.
Kan du anbefale andre kamera'er i prisklassen omkring de 5.500,-? Der er vel
ingen tvivl om at man skal gå efter EOS300D? Jeg har kigget lidt på
Konica/Minolta A1 og det noget billigere Fuji S7000. Men når man nu kan få
et digital-spejlrefleks til de penge..?:)

-Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 10-04-05 22:32

> [...]
> Konica/Minolta A1 og det noget billigere Fuji S7000. Men når man nu kan få
> et digital-spejlrefleks til de penge..?:)

Nu har jeg ikke nogen førstehåndserfaring med K/M A1 ej heller fujis S7000
(sidste nævnte skulle dog vist tage udemærkede billeder...).
Men jeg har selv leget lidt med forskellige kompaktkameraer, og nu for
nyligt lidt med et Nikon D70 og et Canon EOS 300D og jeg har da også selv
bestilt et EOS 350D - Og jeg er allerede nu, ikke et sekund i tvivl om at
for mig ihvertfald er en investering på 10.000 i DSLR meget bedre end 5.000
på et kompaktkamera! ;)

Men jeg er sikker på at hvis du først investerer pengene på et 300D, så går
der ikke længe inden du får lyst til at gå ud og bruge flere penge på nye
objektiver!

De billeder jeg har set fra multi-zoom kompaktkameraer har aldrig kunnet
leve op til hvad jeg har set fra DSLR... Men et tele-objektiv koster jo
også...

Men men men, til aller sidst er det noget du skal afgøre med dig selv! - Jeg
vil anbefale at du kigger på en masse forskellige billeder fra de kameraer
du går og overvejer at købe, og overveje hvad du skal bruge det til!
Vidvinkel, normal, tele eller super-tele? Eller måske alle ting på en gang,
for hvis du vil have fra vidvinkel til super-tele ja så kan det godt blive
dyrt med et DSLR!

Brian

Fra : Peter Sindrup

Dato : 24-05-05 08:13

> Kan du anbefale andre kamera'er i prisklassen omkring de 5.500,-? Der er
> vel
> ingen tvivl om at man skal gå efter EOS300D?

Læg 1.000,- oven i, og køb et 350D

Det har den (kone)fordel at grebet er så lille at det passer perfekt til en
kvindehånd.

Hvis du skal have hjælp til at overtale hende, så kan du låne mit til hendes
fødselsdag.

Peter

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-04-05 15:36

Juggernaut wrote:
> [...]
> købe et EOS300D istedet. Jeg er absolut nybegynder, men tror at denne verden

Så står du imho over for et sværere valg end hvis du skulle vælge mellem
flere fabrikater/modeller af eks. point and shoot.
Der er tale om 2 forskellige måder.
1)p&s: har det i lommen og skyder når som helst (uden at vække opsigt)
2)dslr: "går ud for at fotografere" og må acceptere at
sted/lys/situation måske ikke er tilstede lige nu. Og at folk er på
vagt, når man slæber rundt på den store klump.
Personligt kunne jeg ikke klare valget, så nu har jeg anskaffet en p&s
som supplement til dslr´en.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (febr.2005) design og nye billeder på:

Fra : SilentDane

Dato : 10-04-05 21:53

> Tillykke med købet.

Takker mange gange :)

> Jeg overvejer selv sådan et kamera som dit.

Er tilfreds med det indtil videre, men har heller ikke fået det brugt så
meget, da vi er i flytterod.

> Dog ved jeg

> ikke om jeg kan retfærdiggøre at smide 2000,- ekstra oven i hatten og

> så købe et EOS300D istedet.

Jeg havde først sat grænsen ved 3500kr. Men mente senere at det var bedre at
ligge 700kr mere ud til det Panasonic DMC FZ20 end Canon S1 IS som jeg først
havde set på.

> Jeg er absolut nybegynder, men tror at denne verden er noget for mig.

Jeg er også helt ny i faget

Mvh Sune

Fra : Silver

Dato : 10-04-05 21:11

> [...]
> tage en masse billeder og se om jeg kan finde nogle sider på nettet om
> forskellige tekniker eller låne nogle bøger om kunsten at fotografere.

I har !#¤#&#!!¤"¤# penge som skidt herinde i denne gruppe.....6000
kr......puhapuha...jeg kunne lige klare at slippe 1200 kr for mit Kodak
Easyshare CX7430 :D

Jeg kan se at det kun er på 2.0 Megapixel...hvordan kan det så være så
dyrt?, og er 2.0 MP ikke for lidt til at tage gode billeder?.

Jeg kritiserer overhovedet ikke dit kamera, jeg er simpelthen bare
NYBEGYNDER indenfor digitalkameraer, og så er jeg forbandet nysgerrig ;).

Mvh
Silver (som nu er fattig igen, men et kamera rigere :D)

Fra : SilentDane

Dato : 10-04-05 21:55

> I har !#¤#&#!!¤"¤# penge som skidt herinde i denne gruppe.....6000
> kr......puhapuha...jeg kunne lige klare at slippe 1200 kr for mit

> Kodak Easyshare CX7430 :D

Nej, jeg har ikke penge som skidt, men har sparet penge op det sidste års
tid :)

> Jeg kritiserer overhovedet ikke dit kamera, jeg er simpelthen bare

> NYBEGYNDER indenfor digitalkameraer, og så er jeg forbandet nysgerrig ;).

Jeg er også selv nybegynder, udover de timer jeg havde i fototimerne i 8.kl
i 1993.

Mvh Sune

Fra : Brian Lund

Dato : 10-04-05 23:00

> I har !#¤#&#!!¤"¤# penge som skidt herinde i denne gruppe.....6000
> kr......puhapuha...jeg kunne lige klare at slippe 1200 kr for mit Kodak
> Easyshare CX7430 :D

Jeg vil nu ikke mene jeg har penge som skidt, jeg prioriterer bare
anderledes end andre ;)
Jeg har lige bestilt et EOS 350D fra tyskland, hele min sidste månedsløn
samt lidt af den forrige gik til det!
Og nej, jeg har ikke en vanvittig høj månedsløn, til gengæld har jeg ikke
andet at bruge pengene på lige nu, og jeg har ønsket mig et DSLR længe nu :)

> Jeg kan se at det kun er på 2.0 Megapixel...hvordan kan det så være så
> dyrt?, og er 2.0 MP ikke for lidt til at tage gode billeder?.

2 Mpixel kan sagtens være nok, det kommer helt an på hvad du vil med
billederne, men du skal nok aldrig håbe på at få dem printet i plakat
størrelse!
Det er ikke antallet af Mpixels der er vigtigt, det er optikken der er
vigtig, du kan have et 6 Mpixel kamera som kigger ud igennem et stykke
"beskidt plexiglas", og det giver altså ikke et billede man kan råbe hurra
for ;)

> Jeg kritiserer overhovedet ikke dit kamera, jeg er simpelthen bare
> NYBEGYNDER indenfor digitalkameraer, og så er jeg forbandet nysgerrig ;).

Ja jeg startede også med at låne min fars gamle sipix kamera, men optikken
var virkellig så elendig at det ikke kunne bruges til noget ordentligt, det
indså han så heldigvis også til sidst, så han købte sidste forår et HP
Photosmart 850 som er et rimeligt kamera, og så tog det fart for mit
vedkommende, og jeg købte et Canon Powershot A75 sidste juli, som jeg snart
har skudt 4000 billeder med!

Og nu har jeg altså bestilt et EOS 350D...

> Mvh
> Silver (som nu er fattig igen, men et kamera rigere :D)

Brian, som også er fattig, selvom der står 11.700 kr på min konto, for de
venter på at blive trukket

Brian