Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
kritik ønskes 4
Fra : Gert Medom

Dato : 09-04-05 06:31

Hej i gruppen.

Jeg har (også) været ude i det dejlige vejr og få frisk luft. Jeg har
brugt
en del tid på at fotografere fugle i luften, og jeg må sige at det er
svært,
men den manuelle fokusering har hjulpet mig lidt på vej.

Et hurtigt skud en eftermiddag.
http://www.megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=301635&kode=

Disse to billeder er taget i universitetsparken i Århus. Jeg brugte et
tamron 70-300 mm på et 300D.
http://www.megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=301636&kode=

http://www.megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=301637&kode=

Eventuelle fejl ved billederne skyldes ikke manglende samarbejdsvilje fra
modellerne, men må tilskrives fotografens manglende erfaring med at
fotografere IFO´s (Identified flying objects).

Hvis i har kommentarer hører jeg dem gerne

Med ønske om en god weekend

Gert

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-04-05 07:31

Gert Medom wrote:

> Et hurtigt skud en eftermiddag.
> http://www.megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=301635&kode=

Forstår udmærket din begejstring for lyset i skyerne. Den store sorte
forgrund trækker dog for meget ned (er ikke visuelt interessant)

> Disse to billeder er taget i universitetsparken i Århus. Jeg brugte et
> [...]

Det kan ikke være dit alvor: Rent naturalistiske billeder, man har svært
ved at se hvad er, fungerer ikke. Fuglebilleder er som registreringer
betragtet kun interessante hvis de er i høj teknisk kvalitet eller hvis
man er ornitolog/dyreadfærdsforsker eller lign. Og så er gruppen i
øvrigt fyldt til kvalmepunktet med fuglebilleder af høj teknisk
kvalitet. Det er egentlig lidt en skam - jeg var i går inde på en af de
gode fuglefotografers hjemmeside, og der var et væld af spændende,
smukke landskaber "fra fjerne lande", der kunne være langt mere
interessante for alle andre end de, der har pip )

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (febr.2005) design og nye billeder på:

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 09-04-05 08:00

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fotografere IFO´s (Identified flying objects).
>
> Hvis i har kommentarer hører jeg dem gerne

Hejsa Gert.

Godt at du forsøger dig ud i kunsten at fotografere fugle, det er ikke helt
så let, specielt ikke når de er i flugt Universitetsparken i Århus er i
hvert fald et godt sted at forsøge, da du har lidt ud over måger der er
villige til at komme tæt på, så bliv endelig ved med at lege der.
Jeg må dog indrømme, at jeg synes du bør satse på at komme meget tættere på
fuglene, de fylder for lidt i rammen til at man kan se detaljerne rigtigt.
Ikke at det behøver at være full-frame mod en blå himmel. De kan meget
hurtigt se ud som en registrering, men man må gerne kunne se lidt detaljer.
Et andet råd er, at bruge kameraets autofocus, det er noget nemmere. Jeg ved
ikke om 300D har mulighed for at focusere på "closest subject", det er en
mulighed mit D70 har (selvom jeg ikke selv bruger det), og jeg har hørt
mange være meget begejstret for det. Samtidig kan man tit opleve at focus
finder baggrunden i stedet for fuglen.
Men bliv endelig ved med at forsøge.

MVH
Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-04-05 10:52

> [...]
> mulighed mit D70 har (selvom jeg ikke selv bruger det), og jeg har hørt
> mange være meget begejstret for det. Samtidig kan man tit opleve at focus

300D har AI Servo, men kun i sports mode og dermed kun jpg format (350D har
iøvrigt ikke denne fjollede begrænsning). Men prøv både med all focuspunkter
aktiverede eller evt. kun med centerpunkter og følg fuglen. Hav
også¨seriebilledfunktion aktiveret, så du i det afgørende øjeblik kan skyde
flere billeder efter hinanden. Så er der en chance for at du et billede i
det helt rigtige øjeblik. Men øvelse og atter øvelse er nødvendigt.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 09-04-05 14:18

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

[KLIP]
> [...]
> mulighed mit D70 har (selvom jeg ikke selv bruger det), og jeg har hørt
> mange være meget begejstret for det. Samtidig kan man tit opleve at focus

++++++++++++++++++++

Hej Thomas.

Hvilken indstillinger bruger du når du "fanger" fugle, Dynamic area ? Hvad
med lysmålingen? og bruger du A eller S ? Det var mange spørgsmål

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 09-04-05 16:08

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4257d508$0$301$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
>
> Hvilken indstillinger bruger du når du "fanger" fugle, Dynamic area ? Hvad
> med lysmålingen? og bruger du A eller S ? Det var mange spørgsmål

Hej Jørgen.

Jeg bruger normalt dynamic area til det hele også til fugle, har forsøgt
lidt med closest subject, men har ikke vænnet mig til det. Normalt kører jeg
altid blændeprioriteret (A), det er meget sjældent jeg er ovre i
lukkerstyret (S), Det hænder også jeg kører manuel (M). Lysmålingen er meget
forskellig, til flugtbilleder af normale fugle foretrækker jeg centervægtet,
men til hvide fugle bruger jeg tit spotmåling. Det er lidt forskelligt, jeg
bruger mere EV-knappen end justere på lysmålingen.

MVH
Thomas

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 10-04-05 15:22

> [...]
> jeg
> bruger mere EV-knappen end justere på lysmålingen.

++++++++++++++++++++++++

Hej Thomas.

Ok, det er også næsten de indtillinger jeg bruger, jeg brugte så bare
centervægtet lysmåling til nogle hvide fugle her i går, de blev helt
udbrændte, så jeg må hellere bruge spotmåling næste gang. Tak for dit svar

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-04-05 17:45

> Disse to billeder er taget i universitetsparken i Århus. Jeg brugte et
> [...]

Jeg tror hvis du har set andre fuglebilleder at du godt ved, hvad der er
galt med dine billeder. Der mangler faktisk alt. Der mangle skarphed, lys,
nærhed, interessant situation. Indstilling af kameraet er sat til ISO 100 og
det er sat til at underbelyse med 1 blændetrin. Lukkertiden er lige langsom
nok. Jeg noterer mig at du nævner manuel fokusering. Du skal da benytte
autofokus! Enter sportsindstilling eller f.eks. på Av med blænden sat til
f.eks. 5.6 (max blænde ved 300mm) og vælg center AF punkt og se om du kan få
kameraet til a tracke fokus (AI Focus). Skulle i princippet kunne lade sig
gøre, men har aldrig afprøvet det selv. Sæt ISO til f.eks. 400, så du får en
ordenlig lukkertid. Sørg for at motivet fylder rimeligt i søgeren og/eller
beskær billedet bagefter. Sportsindstilling er muligvis det bedste for dig,
da den automatisk indstiller kameraet på AI Servo, seriebilledfunktion, etc.
se i manualen.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Gert Medom

Dato : 10-04-05 11:12

Jeg vil gerne takke for jeres mange input til mine billeder! Jeg vil prøve
at udforske sportsautomatikken og de indstillingsmuligheder, der er i det.
Normalt bruger jeg "P". Mine erfaringer med autofokus er at det er for
langsomt, men det er måske objektivet, der bestemmer AF´s hurtighed og
evne
til at fokusere?! Jeg har prøvet flere gange når jeg havde flyvende ænder,
at objektivet ligesom kører helt ud og helt ind og efter et sekund når det
er klart, er ænderne væk. Som jeg har forstået manualen kan man ikke
indstille, hvordan kameraet foretager sin lysmåling. At de forskellige
lysmålinger er knyttet til forskellige automatikker man vælger. Det undrer
mig for mange mindre avancerede kameraer (for eks. Nikon cp 5700) har de
muligheder.

Vejret er jo mest til indedørs sysler idag, så jeg tror jeg vil sætte mig
med manualen og blive lidt klogere på mulighederne i de forskellige
menuer.

Grunden til at jeg har valgt de to billeder af ænderne er, at jeg synes
det
er "sjovt" at se dem lige før de lander på vandet. Der er selvfølgelig
forskellige opfattelser af, hvad man synes er sjovt /spændende at se på.

Med ønske om god weekend!

Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-04-05 12:13

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> mig for mange mindre avancerede kameraer (for eks. Nikon cp 5700) har de

Ja, P indstilling duer ikke til det formål. Det er ikke sikkert at dit
objektiv er godt nok til at følge en fugl (hurtig nok AF), men prøv i
sportsindstilling.

> [...]
> er "sjovt" at se dem lige før de lander på vandet. Der er selvfølgelig
> forskellige opfattelser af, hvad man synes er sjovt /spændende at se på.

Jamen, den situation er da sjov nok til et billede, men du skal jo meget
tættere på, meget skarpere, etc. som mævnt.

--
Kind Regards,
Hans Kruse