Ballistik
Fra : Henning Olsen

Dato : 28-05-01 02:50

I stedet for at diskutere balistik her på siden kan det nemt lade sig gøre
at finde
tabeller for de mest anvendte kaliber her på Norma´s Hjemmeside
http://www.norma.cc/normawebNY/index.htm

Fra : Søren Elnegaard Pete~

Dato : 28-05-01 16:59

Ja det er da rigtigt - men hvad nu hvis man ikke bruger en NORMA ladning
eller projektil eller vil have et print med alle data.
PS Og hvis du læser tidligere mails så er der næsten religion i dette emne -
selvom NORMAs side er "skide go"

Fra : Henning Olsen

Dato : 28-05-01 22:15

Hvis man vil have et print af siden. trykker man bare på Print Screen for
derefter at vælge paint og indsætte det under rediger !
At balistik næsten er en religion på siden her, kan jeg kun nikke genkendene
til!
jeg er dog af den opfattelse at, hvis man kun skyder på ca.100m. er der
ikke mange faktore der spiller ind på kuglebanen, da hverken vind eller
temp. har nogen nævneværdig inflydelse på de afstande. ( kun lette hurtige
projektiler kan påvirkes lidt af det )
Henning Olsen

Fra : Søren Elnegaard Pete~

Dato : 29-05-01 19:52

Helt enig Henning - men alligevel, vi er nogle som dyrker jagt på meget
længere afstande - og det er stadig forsvarligt. Jeg vil vædde min gamle hat
på at du er 308 eller 30 06 mand??
Prøv nu at downloade PCB og leg lidt med forskellige kugler. Det tog mig 15
år at finde det som er perfekt til mig - en 243 som er god indtil 150 meter
med en 55 grains/1200 sec og en 6.5x284 der klarer resten ud til 400 meter
med en 120 grains 1000 m/sec. Du skulle prøve lidt kragejagt på 200 meter
med riffel - det er sport - og det virker

Søren

Fra : Henning Olsen

Dato : 29-05-01 23:03

Du skal nok af med din gamle hat :)
Jeg ejer ikke hverken 308 eller 30 06...Jeg er dog bekendt med de
ballistiske baner på begge kal, eftersom de begge har været og er anvendt i
forsvaret i de år jeg har været Skydeinstruktør.
Der er ikke ment som negativ kritik af dit program, som i øvrigt er
"rimeligt", et meget lign. program er udviklet af andre, men lidt
misvisende- feks. er der ikke indregnet de faktiske forhold omkring de
positive og negative ordinater- samtidig mangler oplysninger om det
raserende stykke af en skudbane.
Programmet blev derfor udfaset og erstattet af et nyt program, dette
indregner
de faktiske forhold i stedet for det gamle der udelukkende var baseret på
ren teori.
Det eneste der er noget ved, er i bund og grund selv at prøve sig frem,
det andet er kun en flok tal der er genstand for forvirring samt
undskyldninger for dårlig skydefærdighed .I lighed med tidligere hvor
skytter altid at gav kikkerten skylden!!
Jeg kan se jeg nu selv bidrager med at gøre ballistik til en religion,( det
er en videnskab ) så mon ikke det er på tide at stoppe her inden det tager
overhånd
Venlig Hilsen
Henning

Fra : Søren Elnegaard Pete~

Dato : 30-05-01 22:03

omkring de
positive og negative ordinater-

det hedder Path i programmet

samtidig mangler oplysninger om det
raserende stykke af en skudbane.

jo det hedder Maximum point blank range

Jo det er med. Læs vedhæftede word fil. iøvrigt tager programmet højde for:

* Calculation of exterior ballistics data:

- Time of flight.

- Remaining velocity.

- Kinetic energy

- Bullet path compared to sight line.

- Sight adjustments from zero for different ranges.

- Wind drift, displayable as sight clicks or cm/inches.

Variable parameters :

- Bullet weight

- Ballistic coefficient

- Zero range

- Point of impact at zero range

- Crosswind velocity and direction

- Temperature

- Altitude above sea level

- Firing angle, up- or downhill

- The cant angle of the weapon

* Other calculations :

- Maximum point blank range

- Maximum point blank range

- Tolerance interval for range estimations.

- Near zero range + boresighting distance.

- Ballistic coefficient.

- Recoil energy and -velocity

- Minimum rifling twist

Venlig jægerhilsen fra en Major som også er uddannet skydeinstruktør.