Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Anmeldelse: Stor & billig fotorygsæk - Sam~
Fra : Erik W.

Dato : 08-04-05 20:37

Jeg har for nogen tid siden købt en fotorygsæk som jeg nu har fået samlet
lidt erfaringer med. Jeg kender flere fotografer der er interesseret i at
høre om min Samsonite Trekking Profi, - først og fremmest fordi den er stor
nok tik at rumme en Sigma EX500 f:4.5 HSM med både kamera og modlysblænde
påmonteret. Da jeg alligevel skulle skrive en beskrivelse og tage et par
billeder af rygsækken, tænkte jeg at jeg ligeså godt kunne dele det med hele
gruppen.

Rygsækken kan ses på:

http://erik.w-foto.dk/thumbnails.php?album=12 og
http://shortlink.dk/8227a30e

VALGET
Jeg valgte rygsækken fordi den som en af få målte 48cm indvendigt i højden,
og derved lød til at kunne rumme mit Canon 20D med 500mm og modlysblænde.
Den var også meget billig da jeg fik den på ebay for 105 Euro inklusive
porto. Hvis jeg ikke havde sovet i timen havde jeg kunnet få den 100 kroner
billigere.

FØRSTE REAKTION
Jeg modtog rygsækken et par dage efter jeg havde fået bekræftet min
betaling, og da jeg tog den ud af kassen var min første reaktion: "Argh hvor
er den stor!" Det fortog síg dog lidt senere, men det er ikke en lille fiks
rygsæk og bliver det aldrig. Når man har den på ligner man en der er på vej
på trekking.
Da jeg åbnede tasken blev jeg lidt forbløffet over mønstret som minder mig
om min moster Elses gamle småblomstrede spinlon kjoler. Ved nærmere eftersyn
viste det sig dog at mønstret bestod af små Samsonite logoer, hvilket er med
til at understøtte oplevelsen af at dette er et ægte Samsonite produkt og
ikke blot en noname taske med påklistret logo. Kvaliteten virker fin, tasken
er stiv og virker solid, og syninger er pæne. Lynlåse, snaplåge beslag og
lignende, er okay men er af standard plastik og ikke af topkvalitet.

INDRETNING
Der er masser af skillerum i den som frit kan flyttes rundt. Som man ser på
billedet er det efter flere dages eksperimenteren lykkedes mig at få kamera
og optik monteret elegant i midten af rygsækken. Det passer præcist i, og
skal hverken mases eller nørksles for at komme i. Der er en lille håndfuld
skillerum tilbage, som jeg ikke har fået brugt. Jeg har også plads til at
huset kan ligge i et rum for sig selv, da kamera og objektiv er bedre
beskyttet på denne måde, under hårdhændet transport.

FUNKTION SOM RYGSÆK OG TASKE
Som rygsæk fungerer Samsonite Trekking Profi ganske fint. Den er komfortabel
at bære selv med 500mm og resten af mine objektiver. Bæreremmene er gode og
der er et komfortablt bælte til fastspænding om livet.
Jeg har prøvet at gå 6-7 kilometer med den fuldt lastet uden at føle særlig
belastning, og jeg vil tro jeg kunne gå med den en hel dag. Den er også
forholdsvis handy på trods af størrelsen. Jeg har haft den med i en bybus,
hvor jeg fint kunne bære den i top-håndtaget.

SOM ORGANIZER
Min største anke mod tasken går på at at der manger små adskilte rum til at
have små ting i. Den øverste af de to yderlommer har godt nok nogle lommer,
men de er for små og slet ikke dybe nok. De kan heller ikke lukkes så de
småting, man har liggende i dem, rasler ud i lommen. Når man så åbner
forlommen ryger Caps og Ramkort ud på jorden i en skøn blanding. Problemet
kan sikkert løses på en eller anden måde, men det er en irriterende mangel
ved en rygsæk, at man ikke kan have sit tilbehør liggende i den på en sikker
måde.

KONKLUSION
Samsonite Trekking Profi er en stor og billig rygsæk. Den er rimeligt
designet og fungere fint som rygsæk og taske. Den har gode fleksible
skillerum med burretape og kan rumme en tele og kamera på helt op til 48 cm
samlet længde. Som organizer er rygsækken simpelthen for dårlig. Jeg skal
have fundet en løsning ellers vil mine ramkort ,Caps, korlæser, remote og
lignende flyde i lommerne i et syndigt rod.
Til en pris på 750 kroner inklusive porto må det dog siges at være et godt
køb. Nogle vil dog sikkert foretrække en dyrere Loewepro eller Tamrac. Det
kan så bare være svært at finde een, der er ligeså rummelig som Samsonite
Trekking Profi.

Mvh Erik

Fra : Klaus Madsen

Dato : 09-04-05 17:53

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> wrote in message
> [...]
> påmonteret. Da jeg alligevel skulle skrive en beskrivelse og tage et par
> billeder af rygsækken, tænkte jeg at jeg ligeså godt kunne dele det med

Hej Erik

Hvor er det fedt, når nogen gider at skrive om deres erfaringer
fra det virkelige liv med sådanne produkter.
Det er langt mere værd en producenternes altid rosende ord.
Det er forøvrigt lidt mærkeligt, den er ikke til at finde på deres
hjemmeside?

Jeg kunne godt selv finde på at købe sådan en. så jeg er selvfølgelig
interesseret i at høre hvis du finder en løsning på problemet med
de forreste rum.

Mvh. Klaus Madsen

Fra : Erik W.

Dato : 09-04-05 23:16

"Klaus Madsen" skrev i news:4258085d$0$26117$d40e179e@nntp05.dk.telia.net...

> [...]
> Det er langt mere værd en producenternes altid rosende ord.
> Det er forøvrigt lidt mærkeligt, den er ikke til at finde på deres

Det undrede nemlig også mig, og det var derfor jeg tænkte at det måske var
en noname taske som der bare var blevet klasket et logo på. Hvis du surfer
lidt rundt kan du finde samsonite trekking tasker på blandt andet
http://www.hama-danmark.dk, men ikke på samsonites hjemmesider.

> Jeg kunne godt selv finde på at købe sådan en. så jeg er selvfølgelig
> interesseret i at høre hvis du finder en løsning på problemet med
> de forreste rum.

Jeg kom nok til at overdrive problemet lidt rummene kan da bruges, men de er
langt fra så praktiske som dem jeg har i en en no-name fototaske.

Mvh Erik

Fra : Klaus Madsen

Dato : 10-04-05 00:31

> Jeg kom nok til at overdrive problemet lidt rummene kan da bruges, men de
> er
> langt fra så praktiske som dem jeg har i en en no-name fototaske.
>
> Mvh Erik

Det glæder mig da at høre, for nu har jeg nemlig også købt en på E-bay

Mvh. Klaus

Fra : ThomasM

Dato : 09-04-05 19:35

> [...]
> påmonteret. Da jeg alligevel skulle skrive en beskrivelse og tage et par
> billeder af rygsækken, tænkte jeg at jeg ligeså godt kunne dele det med

Godt initiativ. Hvordan ordnede du betalingen? Så vidt jeg kan se er
kontooverførsel den eneste mulighed, men koster det ikke en bondegård? Jeg
er blevet lidt lun på en af de andre tasker

/Thomas

Fra : Erik W.

Dato : 09-04-05 23:04

"ThomasM" skrev i news:4258206e$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Godt initiativ. Hvordan ordnede du betalingen? Så vidt jeg kan se er
> kontooverførsel den eneste mulighed, men koster det ikke en bondegård? Jeg
> er blevet lidt lun på en af de andre tasker

Jeg fik min bank til at overføre pengene, det kostede ets sted mellem en
tyve og en halvrtredser, kan ikke huske beløbet, men jeg kan huske at jeg
tænkte:" Det er ikke galt" - hvis man bruger homebanking koster det under en
tier at overføre pengene. Hvis du køber hos den får du en e-mail om hvordan
man skal betale. Den følger du bare.
Husk at skrive en anmeldelse her i gruppen, hvis du køber en af de mindre
tasker
Mvh Erik

Fra : Lars Holst

Dato : 09-04-05 21:59

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> said in

> [...]
> godt køb. Nogle vil dog sikkert foretrække en dyrere Loewepro eller
> Tamrac. Det kan så bare være svært at finde een, der er ligeså

Tillykke
Det ser ud til at være en lækker taske til prisen.

Jeg har selv lige købt en taske.
Jeg valgte at købe en der egnede sig til både kamera, Notebook og lidt
ekstra til en weekend eller ekstra kabler, og andet elektronisk sårbart
udstyr.

Desuden var det vigtigt for mig at den var godkendt som håndbagage ved
flyrejser og, foruden at den kan bruges som rygsæk, at der var hjul under
og trækstang (jeg er ved at blive halvgammel i min krop).

Valget faldt på den her:
http://www.lowepro.com/Products/Backpacks/notebook_camera/Rolling_CompuTr
ekker_Plus_AW.aspx

Du kan sagtens komme til at betale kassen for den.
Den kostede mig ca. 2000,-
Det er ca. 1000,- under hvad du *kan* komme til at slippe.

Umiddelbart virker det som om at den er rimelig lækker og praktisk. Jeg
bekymrer mig bare om hvor tung den egentlig bliver når den er pakket.

Så allerede nu forekommer det mig nødvendigt at skifte mit stativ ud til
et letvægtsstativ.

--
Lars Holst

Fra : Erik W.

Dato : 09-04-05 22:59

"Lars Holst" skrev i en meddelelse

> Valget faldt på den her:
> http://www.lowepro.com/Products/Backpacks/notebook_camera/Rolling_CompuTr
> ekker_Plus_AW.aspx

Ja den kiggede jeg også på, men med et indvendigt mål på 41cm i højden er
den for lille til mit behov.

> Du kan sagtens komme til at betale kassen for den.
> Den kostede mig ca. 2000,-
> Det er ca. 1000,- under hvad du *kan* komme til at slippe.

Ja jeg er klar over at de store mærkevare rygsække koster kassen. Der er
Samsonite'n jo noget billigere.
Det kunne da være spændende at høre noget mere om din rygsæk

> [...]
> bekymrer mig bare om hvor tung den egentlig bliver når den er pakket.
>
> Så allerede nu forekommer det mig nødvendigt at skifte mit stativ ud til

Ja det er noget tung grej, man efterhånden har fået samlet sig

Mvh Erik