Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
godt kamera til scene-fotos?
Fra : Heine Ravnholt

Dato : 08-04-05 17:28

Hej gruppe

Hvert år tager jeg en masse billeder af rockkoncerterne på den lokale
musikfestival. Blitz-fotos er naturligvis ikke ønskeligt, for jeg vil gerne
fange scenens farvesætning. Mit kompakte digitalkamera er dog ikke godt nok,
for jeg kan ikke indstille iso'en. Jeg har taget nogle gode billeder, men
langt de fleste bliver uskarpe pga. rystelser og bevægelser. Jeg er derfor
på udkig efter et digitalt SLR kamera (Jeg ved godt at man kan få kompakte
kameraer der kan indstille iso'en, men jeg vil altså have et SLR). Hvad er
det bedste bud til under 10.000?

Jeg har kigget noget på Canon EOS 350D. Den kan indstilles til 1600 iso. Er
det det jeg skal gå efter, eller er det ubrugeligt? Skal jeg nøjes med 400,
eller 800 iso? Eller gå efter et kamera der kan gå op til 3200? Hvad siger
erfaringerne?

På forhånd tak for jeres meninger og erfaringer.

Venlig hilsen Heine Ravnholt

Fra : Thomas Kjær

Dato : 08-04-05 18:22

On 2005-04-08, Heine Ravnholt <webmaster@birkebo-bob.net> wrote:
> [...]
> kameraer der kan indstille iso'en, men jeg vil altså have et SLR). Hvad er

Et EOS 350D kombineret med et EF 50/1.4 eller 50/1.8 vil være mit bud.

> [...]
> eller 800 iso? Eller gå efter et kamera der kan gå op til 3200? Hvad siger

Du kan roligt bruge til og med iso 1600.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Brian Lund

Dato : 08-04-05 19:15

> [...]
> erfaringerne?
>
> På forhånd tak for jeres meninger og erfaringer.

Du er næsten nødt til at gå efter et DSLR!

Med dit kompaktkamera har du masser af støj, faktisk har du sandsynligvis
mere støj ved ISO 400 end et EOS 350D har ved ISO 1600!
Der er dog enkelte undtagelser, var det et Sony kamera der kunne klare ISO
800 sådan nogenlunde?
Men så er der et andet problem, nemlig at optikken ikke er lysstærk nok! -
Så du skal ud og have fat i (som Thomas anbefaler) f.eks. 50 mm f/1,8 eller
50 mm f/1,4 - Eller måske 85 mm f/1,8 men det vigtigste er at den har stor
blændeåbning (så lille tal som muligt!).

Jeg har også selv netop bestilt et EOS 350D fra technikdirekt.de - Men de er
ikke på lager lige for tiden, i mandags fik jeg at vide at der var 2-3 ugers
leveringstid. Så jeg er selv ved at opgradere fra kompaktkamera :)

Brian