Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flere kedelige tranefotos fra Hornborgasjö~
Fra : Jens Bruun

Dato : 08-04-05 08:09

Så er det min tur til at vise, hvad jeg fik ud af en kanon-hyggelig tur til
Hornborgasjön i Västra Götaland.

Jeg sidder godt nok på skiferie i Trysil i Norge, men har benyttet et par
dage med dårligt vejr til at udvælge og redigere en flok billeder, som
efterfølgende er blevet uploadet til mit galleri va GPRS (puha, det tog
tid). Resultatet kan ses her:

http://gallery.bruun.com/thumbnails.php?album=122

Jeg fik prøvet Max' Canon EF 500mm f/4L IS, og det var godt nok en (tung)
oplevelse. Skarpheden er simpelthen ikke til at tage fejl af. Her er et
eksempel, hvor der endda er en 1.4x TC på:

http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-305

Dejligt objektiv, som jeg kan drømme lidt om.

Jeg fik også prøvet min nye 300mm med Hans' 2x TC, og resultatet oversteg
langt mine forventninger. Et eksempel her:

http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-312

Jeg skal helt klart have sådan en 2x TC, og har dermed en ganske udmærket
600mm, der er helt fin til mit behov.

Jeg er stadig meget imponeret over min 300mm med 1.4x TC. Det er i mine øjne
et hit. Her er et eksempel på dén kombination (endda pivåben):

http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-334

Selvom jeg ikke er specielt fugleorienteret, kan jeg varmt anbefale en sådan
tur. Det var en utroligt spændende oplevelse som alle amatørfotografer kan
få noget ud af. Min familie, der samlede mig op på vejen til Trysil, fik
også set tranerne og hele sceneriet, og de var som os andre dybt
fascinerede.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/03/05)

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-04-05 08:41

"Jens Bruun"
> http://gallery.bruun.com/thumbnails.php?album=122

Flot - det her syns jeg er flottere, måske det bedste jeg har set
overhovedet, taget af nogen af os, det er vinderbilledet imo:
http://gallery.bruun.com/displayimage.php?album=122&pos=6

> Jeg fik også prøvet min nye 300mm med Hans' 2x TC, og resultatet oversteg
> langt mine forventninger. Et eksempel her:
>
> http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-312

Fremragende - en 600mm man kan have i lommen )

> Jeg er stadig meget imponeret over min 300mm med 1.4x TC. Det er i mine øjne
> et hit. Her er et eksempel på dén kombination (endda pivåben):
>
> http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-334

Det er en rigtig god kombination, som jeg selv bruger, når jeg ikke
føler mig som zuperman - et par lokale eks.
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1497003
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1497033

> [...]
> få noget ud af. Min familie, der samlede mig op på vejen til Trysil, fik
> også set tranerne og hele sceneriet, og de var som os andre dybt

Du burde være mere fugle interesseret med de billeder, du har en
fantastisk timing i de her billeder, det her er også meget smukt:
http://gallery.bruun.com/displayimage.php?album=122&pos=3

> --
> -Jens B.

En virklig flot serie, tak for kigget. -max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-04-05 10:54

> Det er en rigtig god kombination, som jeg selv bruger, når jeg ikke
> føler mig som zuperman - et par lokale eks.
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1497003
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1497033

Jeg elsker den sidste.

> Du burde være mere fugle interesseret med de billeder, du har en
> fantastisk timing i de her billeder

Tak for ordene, men jeg kender min begrænsning. Der er andre i nærværende
gruppe, der har langt bedre timing end mig

> En virklig flot serie, tak for kigget. -max-

Selv tak og tak for inpiration og lån.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-04-05 17:28

Jens Bruun wrote:
> "-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg elsker den sidste.

....og jeg er pjattet med det første

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Erik W.

Dato : 08-04-05 09:00

"Jens Bruun" skrev i news:42562e17$0$43988$14726298@news.sunsite.dk...
> Så er det min tur til at vise, hvad jeg fik ud af en kanon-hyggelig tur
til
> Hornborgasjön i Västra Götaland.

Fine billeder Jens, lyder til at I har haft en god tur. Jeg skal selv derop
om en uges tid, da jeg skal gøre min kone til Göteborg. Jeg håber at I har
gemt et par traner til mig. Hvikelt tidspunkt på dagen er det de danser? Er
man nødt til at overnatte ved søen for at få gode billeder?

Mvh Erik

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-04-05 20:00

> [...]
Er
> man nødt til at overnatte ved søen for at få gode billeder?

Man bør overnatte i nærheden af søen så man kan være der både aften og
tidlig morgen. Vi boede på hotel i Falköping og det er ganske tæt på (ca.
15km). Man kan også lege en hytte billigt i nærheden. Der er traner ca. en
uges endnu, men det er meget tæt på slut om en uge, hvis du ser på
statistikken.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Erik W.

Dato : 08-04-05 21:02

"Hans Kruse" skrev i news:4256d49a$0$43982$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> 15km). Man kan også lege en hytte billigt i nærheden. Der er traner ca. en
> uges endnu, men det er meget tæt på slut om en uge, hvis du ser på

Okay jeg må se hvad der sker, ellers må vi bare tage på udflugt ved søen. Vi
kører sikkert fra Göteborg tilligt søndag d. 16. April, og bliver der hele
dagen. Hvis jeg skal have mere må jeg nok tage derop selv.
Tak for oplysningen Hans.

Mvh Erik

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-04-05 10:55

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> søen. Vi kører sikkert fra Göteborg tilligt søndag d. 16. April, og
> bliver der hele dagen. Hvis jeg skal have mere må jeg nok tage derop

Hvis tranerne er væk, var der altså også mange andre fugle ved søen, bl.a.
forskellige svanearter og gæs.

Fra : Alex W

Dato : 08-04-05 09:11

> [...]
> amatørfotografer kan få noget ud af. Min familie, der samlede mig op på
> vejen til Trysil, fik også set tranerne og hele sceneriet, og de var som

Hej Jens

Det lyder ikke pænt, men jeg er faktisk misundelig på jeres oplevelser i det
svenske.
Tak for kigget ..

/Alex W

Fra : Mikkel U.

Dato : 08-04-05 21:18

Alex W wrote:

> Hej Jens
>
> Det lyder ikke pænt, men jeg er faktisk misundelig på jeres oplevelser i det
> [...]

Jeg bliver også helt misundelig, det ser fedt ud.
Kan nogen fortælle lidt mere om det etbens stativ den
forreste person bruger på dette billede :
http://gallery.bruun.com/albums/Hornborgasjon/normal__T0C7538.jpg

Pris, købssted osv ?

Ved nogen iøvrigt om man kan købe en løs "krage" til et Canon 300 mm f4?

/mikkel

--
"The only source of knowledge is experience"

Albert Einstein

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 08-04-05 21:57

"Mikkel U." <mikkelu@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg bliver også helt misundelig, det ser fedt ud.
> Kan nogen fortælle lidt mere om det etbens stativ den
> forreste person bruger på dette billede :
> [...]

Hvis jeg var dig ville jeg kigge efter et Manfrotto 681B hos Technik direkt
i Tyskland. Jeg købte et der til 39? eller noget i den stil, kanon billigt
og et godt solidt monopod der sagtens bærer en 500/4,5

MVH
Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-04-05 10:57

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder ikke pænt, men jeg er faktisk misundelig på jeres
> oplevelser i det svenske.

Der er da ikke noget upænt i at være misundelig på dén oplevelse. Håber,
andre har ladet sig inspirere og tager turen derop næste år. Der er jo ikke
så langt, og det kan gøres for små penge.

> Tak for kigget ..

Selv tak.

Fra : Morten Wartou

Dato : 08-04-05 16:00

Jens Bruun wrote:
> [...]
> billeder, som efterfølgende er blevet uploadet til mit galleri va
> GPRS (puha, det tog tid). Resultatet kan ses her:
De er sgu' da ikke ringe. Du var ikke bange for at få stegt dit øje da du
skød ind i solen? :) Det er faktisk ret lækkert.

> [...]
>
> Jeg fik også prøvet min nye 300mm med Hans' 2x TC, og resultatet
> oversteg langt mine forventninger. Et eksempel her:

Det ser da ikke helt ubrugeligt ud (men ej heller suverænt), men hvis det er
skaleret ned fra fuld størrelse er det jo lidt snyd. :) Du skulle næsten en
dag prøve at sammenligne et testbillede med 2x telekonverter mod et
opskaleret (med et godt opskaleringsprogram) billede uden brug af
telekonverter - jeg har hørt om folk der får bedre resultater med
opskaleringen, og så er det jo lidt tosset at løbe rundt med en konverter og
skrue den af og på.

> [...]
> Jeg er stadig meget imponeret over min 300mm med 1.4x TC. Det er i
> mine øjne et hit. Her er et eksempel på dén kombination (endda
Det er til gengæld tydeligvis en udmærket kombination!

Hvor længe står skuet på?

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Kodak har _ALDRIG_ produceret Kodakchrome som 120 rullefilm," - Niels Riis
Ebbesen

Fra : michael bs

Dato : 08-04-05 19:44

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>uden brug af telekonverter - jeg har hørt om folk der får bedre resultater

Nu skal man jo ikke tro alt hvad man hører. Opskalering tilfører ikke
detaljer. Det kan IKKE give bedre resultater, selvfølgelig med mindre
objektiv/telekonvertor kombinationen er en ren stinker.
mvh Michael

Fra : Morten Wartou

Dato : 08-04-05 20:35

michael bs wrote:

> [...]
> detaljer. Det kan IKKE give bedre resultater, selvfølgelig med mindre
> objektiv/telekonvertor kombinationen er en ren stinker.

Lige præcis. Jeg er fuldstændigt klar over man ikke kan skabe detaljer med
en opskalering. :) Det er dog også et faktum, at en 2x telekonverter tager
en masse detaljer, hvorfor det nogen gange kan være lige så godt med
opskalering hvis man ønsker et billede af en vis størrelse - og så skal man
da være tosset at rode rundt med en telekonverter, som endda tager både
autofokushastighed og lys. Men det er vel bare at teste - det vil jeg prøve
i morgen, hvis ikke dovenskaben overvinder mig. Jeg har dog kun en 1.4x og
et 100-400 at teste med.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Men jeg er ikke stupid, så jeg vil ikke mere ulejlige denne gruppe med
mine billeder og indlæg." -Niels Riis Ebbesen i dk.fritid.foto 17. april

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-04-05 19:52

Se her http://www.hornborga.com/transtat.asp. En god uges tid endnu.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Morten Wartou

Dato : 08-04-05 20:36

Hans Kruse wrote:

> Se her http://www.hornborga.com/transtat.asp. En god uges tid endnu.

Haha. En tranetællerside. De er tossede de svenskere. :) Okay - takker. Det
må blive en anden gang. I år må jeg leve med vest-USA-turen (billetten er
bestilt i dag) - takker for din info om steder. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Jeg kombinerer traditionelt grafisk håndværk og moderne computer teknologi,
det giver kreative resultater, med en høj kvalitet." - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-04-05 11:01

> De er sgu' da ikke ringe. Du var ikke bange for at få stegt dit øje
> da du skød ind i solen?

Næ, det er jo en tidlig morgensol, og jeg panorerede blot mens jeg skød, så
jeg tænkte faktisk ikke så meget på en evt. fare.

> Det ser da ikke helt ubrugeligt ud (men ej heller suverænt), men hvis
> det er skaleret ned fra fuld størrelse er det jo lidt snyd. :)

Jeps, det kan der være noget om. Kombinationen har sine klare begrænsninger,
men er en prisbillig måde at få 600mm på. Jeg er ikke den store
fuglefotograf, så det er nok begrænset, hvor tit jeg har behov for så stor
brændvidde.

> [...]
> bedre resultater med opskaleringen, og så er det jo lidt tosset at
> løbe rundt med en konverter og skrue den af og på.

Tak for tippet. Det vil jeg forsøge i nærmeste fremtid.

> Hvor længe står skuet på?

Det har Hans vist svaret på andetsteds i tråden, men det er vist ved at være
slut nu.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 08-04-05 17:14

> [...]
> få noget ud af. Min familie, der samlede mig op på vejen til Trysil, fik
> også set tranerne og hele sceneriet, og de var som os andre dybt

Hejsa Jens.

Jeg vil nu ikke sige de er kedelige, du har nogle rigtig gode skud imellem,
især det af dansen, hvor man ser de to traner fra siden er rigtig godt. Og
du blev da lidt bidt af det, hehe

MVH
Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-04-05 11:04

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil nu ikke sige de er kedelige,

Nja, men ikke alle i gruppen finder fuglebilleder lige interessante

> Og du blev da lidt bidt af det, hehe

Selvfølgelig. Når man står i en spændende og unik situation skulle man da
være et skarn, hvis man ikke blev bidt af det.

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-04-05 20:02

> [...]
> få noget ud af. Min familie, der samlede mig op på vejen til Trysil, fik
> også set tranerne og hele sceneriet, og de var som os andre dybt

Flotte billeder Jens og jeg synes også du har ramt en del situationer
rigtigt godt.

Det er meget tænkeligt at min karet igen går nordover næste år.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-04-05 11:11

> Flotte billeder Jens og jeg synes også du har ramt en del situationer
> rigtigt godt.

Tak.

> Det er meget tænkeligt at min karet igen går nordover næste år.

Vi kan jo sende en hel kortege derop.

Sjovt nok har jeg efterfølgende hørt om tranedansen ved Hornborgasjön fra
andre. Der har været skrevet om begivenheden bl.a. i Berlingske og EB
(gårsdagens ferietillæg). Jeg blev belært af en af gutterne på skituren om,
at tranerne lander netop dér, fordi man lægger tre ton korn ud hver dag. Han
havde læst om begivenheden i Berlingske. Ifølge ham startede tranerne med at
mellemlande dér, fordi man tidligere havde en stor brændevinsproduktion i
området, hvor kartoflerne tiltrak fuglene. Da man ophørte med
brændevinsproduktion, fortsatte man med at lægge foder ud for stadig at
tiltrække tranerne.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 09-04-05 19:28

On Fri, 8 Apr 2005 09:09:08 +0200, Jens Bruun wrote:

> Så er det min tur til at vise, hvad jeg fik ud af en kanon-hyggelig tur til
> Hornborgasjön i Västra Götaland.

Masser af flotte billeder du har fået samlet her. Nogle af dem er
selvfølgelig bedre end andre, men alle er over min kvallitet. Men jeg
synes selv at jeg nærmer mig kraftigt. Næste år tror jeg at jeg tager
derover. Det kan ikke andet end være overvældende med alle de traner.

Nu mangler jeg bare ligge at kigge de andres traner igennem, har nemlig
først fået tid i dag.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-04-05 11:13

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse

> Næste år tror jeg at jeg tager
> derover. Det kan ikke andet end være overvældende med alle de traner.

Nope, det er ganske overvældende.

> Nu mangler jeg bare ligge at kigge de andres traner igennem, har
> nemlig først fået tid i dag.

Også jeg. Jeg er netop hjemkommet fra Norge, og har ikke fået set de andres
billeder endnu. Thomas' billeder fra dag 1 ligge dog på min computer, så jeg
kan se dem før Thomas selv kan

(Billederne er på vej på en flok CD'er, Thomas. Jeg skal bare lige have din
adresse, så smid lige en mail med den)