Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Graduated neutral density filter. Købes hv~
Fra : Lars Hjortø

Dato : 07-04-05 18:28

Hejsa...

Jeg står og skal have mig et Graduated neutral density filter (hvad hedder
sådan et på dansk?), men kan ikke rigtigt finde et sted på nettet hvor de
sælger dem. Nogen der kan hjælpe?
Det skal være med 67 mm filtergevind til et Nikon 18-70 mm objektiv. Hvad
skal jeg være opmærksom på når jeg køber det? Det findes vel i flere
forskellige varianter med forskellig gradueringsgrad eller hvad det nu
hedder? Jeg regner med at jeg starter med en filterholder og et par filtre,
så kan man vel altid udvide samlingen, eller er det noget man køber i et
sæt?
Start gerne jeres forklaring HELT fra bunden da jeg ikke ved SÅ meget om det
endnu. Links til generel gennemgang af forskellige filtre er også velkomne.
Og til sidst, det behøver ikke være det aller dyreste jeg skal have.

--
Hilsen Lars Hjortø

Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : KNL DtP

Dato : 07-04-05 18:48

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg står og skal have mig et Graduated neutral density filter (hvad hedder
> sådan et på dansk?),

Det hedder skam et 'neutralt densitetsfiler med glidende overgang', hvis det
da ikke er helt massivt gråt.

> men kan ikke rigtigt finde et sted på nettet hvor de
> sælger dem. Nogen der kan hjælpe?

Hmm - jeg købte mit på en ferie i San Francisco, men mon ikke det findes hos
TechnikDirekt i Tyskland (www.technikdirekt.de) eller SpeedGraphic i England
(www.speedgraphic.co.uk)?

> Det skal være med 67 mm filtergevind til et Nikon 18-70 mm objektiv. Hvad
> skal jeg være opmærksom på når jeg køber det?

Hvis du køber et rundt filter, som skal skrues fast på objektivet, så kan du
rende ind i problemer: Ofte vil man placere overgangen fra klar glas til gråt
enten højt eller lavt på landskabesbilledet - sjældent i midten. Med et
skruefilter er du fastlåst til at beholde overgangen lige i midten.

> Det findes vel i flere
> forskellige varianter med forskellig gradueringsgrad eller hvad det nu
> hedder?

Ja, der findes forskellige udgaver, som har forskellige typer overgange (hård
eller blød) og også forskellige styrker i det grå område. Jeg blev, af
ekspedienten i USA, rådet til at vælge et 'Lee 0.6 ND Grad Soft' - det skulle
reducere lyset med to blændestop i det grå område. Det passer ganske fint til
landskabsbilleder, hvor himmelen er for lys i forhold til bunden.

> Jeg regner med at jeg starter med en filterholder og et par filtre,
> så kan man vel altid udvide samlingen, eller er det noget man køber i et
> sæt?

Hvis du køber et løst glasfilter (alt et firkantet fremfor rundt til
påskruning), tror jeg du får et bedre resultat. Jeg valgte at spare pengende
til en holder, og holder istedet filteret med fingerne. Det er lidt bøvlet,
når kameraet ikke er på stativ, men det går...

> Start gerne jeres forklaring HELT fra bunden da jeg ikke ved SÅ meget om det
> endnu. Links til generel gennemgang af forskellige filtre er også velkomne.

Du skal lave lysmålingen *før* filteret kommer på, da det ellers vil forvirre
målingen. Hvis du ønsker at forbedre det dynamiske område (spændet over toner
kameraet opfanger), vil jeg anbefale at du vælger centervægtet lysmåling,
peger ned på jorden/havet (det der ikke skal dæmpes). Sæt dit kameraet til -1
EV, hvorved dette gengives som lidt mørkere. Derved vil du kunne opfange alle
tonerne, når ND-filteret kommer på - lige fra den helt lyse himmel til
detaljerne i skyggen. Det er også klart at anbefale, at du fotograferer i
RAW-format og studerer histogrammet (såfremt du skyder digitalt).

Her et eksempel, hvor jeg brugte mit ND-filter, for at holde detaljer i den
dramatiske himmel og skyggen på båden:
<http://www.foto-basen.dk/?page=16&category=27&id=17835>

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Nyrup

Dato : 07-04-05 20:00

Et "graduated" filter kaldes, så vidt jeg ved, et forløbsfilter på dansk.
Desværre kniber det efterhånden med danske termer for alt det vi omgiver os
med.
Desværre kniber det også med at få sådan noget spændende og nyttigt
fotoudstyr i danske forretninger i disse tider... - Internethandelen har
også en bagside!...
Jeg står selv over for at købe sådan et filter inden alt for længe.
Køb ENDELIGT et filtersystem med filterholder og firkantede, rektangulære
filtre. Ellers ligger "horisont" linjen fast midt i billedet og det er jo
ikke smart. Med de andre kan man forskyde denne linje hen hvor den skal være
i forhold til motivet.
Cokin laver dem i to forskellige størrelser i den billigere ende. Lee laver
dyre højkvalitets filtre. Men jeg aner ikke hvor man kan købe Lee filtre! -
Cokin kan man købe mange steder og fotohandleren henne om hjørnet BURDE
kunne skaffe dem hjem!!!... hvis ellers ikke han var så doven!...

mvh,
Nyrup.

Fra : Thomas Kjær

Dato : 07-04-05 20:51

On 2005-04-07, Lars Hjortø <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote:
> [...]
> sådan et på dansk?), men kan ikke rigtigt finde et sted på nettet hvor de

Jeg har købt mine hos B&H (bhphoto.com).

> [...]
> så kan man vel altid udvide samlingen, eller er det noget man køber i et

Når nu det er graduerede filtre du kigger efter vil jeg nærmere sige du
skal købe et filtersystem som f.eks. Cokins P-serie, og så bruge
firkantere filtre i stedet, så du selv kan vælge hvor i billedet
gradueringen skal være. Med skruefiltre er du låst til et bestemt sted.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Lars Hjortø

Dato : 08-04-05 13:01

Hejsa...

Tak for svarene til jer alle tre, nu ved jeg da nogenlunde hvad jeg skal
kigge efter. Vender nok tilbage når flere spørgsmål presser sig på.