Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Sigma Telephoto 105mm f/2.8 EX DG Macro
Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 06-04-05 16:05

Jeg overvejer at anskaffe mig følgende sigmaobjektiv:

Sigma Telephoto 105mm f/2.8 EX DG Macro
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=detail
s&Q=&sku=341922&is=USA

Jeg har en kammerat der skal til New York, og derovre koster det kun
knap 2.400 kr. incl. tax. Er der nogle, der har erfaringer med dette
objektiv? Det skal sættes på Nikon D70. Jeg regner primært med at
anvende det til portrætter.

Nikon laver også et 105 mm. objektiv:
Nikkor 105mm f/2.0D DC
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=detail
s&Q=&sku=36858&is=GREY

Det koster omkring 4.800 kr. derovre, og det er jo dobbelt så meget
som sigmaobjektivet. Men er det markant bedre?

Håber på at høre fra jeres erfaringer.

Esben

Fra : Morten Wartou

Dato : 06-04-05 16:28

Esben Kolind Laustrup (slet SUKC1) wrote:
> Jeg overvejer at anskaffe mig følgende sigmaobjektiv:
> Sigma Telephoto 105mm f/2.8 EX DG Macro
> http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=detail
> s&Q=&sku=341922&is=USA
Sådan et har jeg haft (ikke DG-udgaven, men der er vist ingen forskel i
praksis). Udmærket sag, men ret langsom autofokus på et D70. Der er ikke
indbygget autofokusmotor, så det er D70'erens indbyggede motor der benyttes,
og den er sløv. Generelt får Tamrons 90 mm 2,8 bedre anmeldelser, det burde
du nok overveje i stedet, det koster dog vistnok lidt mere. Jeg har ingen
idé om AF-hastigheden. Her kan du se en sammenligning af blandt andet Tamron
og Sigma: http://orchideen-kartierung.de/Macro100E.html - nogle af
testbillederne viser Tamron som værende klasser bedre end Sigmaen.
http://inet.uni2.dk/~unimwl/Parrot2.jpg har jeg skudt med Sigma 105 ved
f/2.8.

> [...]
> knap 2.400 kr. incl. tax. Er der nogle, der har erfaringer med dette
> objektiv? Det skal sættes på Nikon D70. Jeg regner primært med at
Husk der kommer MOMS oveni, medmindre det smugles ind, hvilket naturligvis
er ulovligt. Skal det primært anvendes til portrætter ville jeg nok vælge et
Nikon 50 mm f/1,4, det er vanvittigt skarpt og giver en del mere lys - men
det er ikke en makro. Sigmaen kan du få i Tyskland for 3200,- på legal vis,
med 2 års reklamationsret, Tamron 90 koster endda omkring en hund mindre end
Sigmaen i Tyskland.

> [...]
> Det koster omkring 4.800 kr. derovre, og det er jo dobbelt så meget
> som sigmaobjektivet. Men er det markant bedre?
Ifølge Photodo er Sigmaen noget skarpere ved f/2,8, ved f/4 er de ens, og
ved f/8 er Nikonen en lille bitte smule bedre, så der ville jeg klart vælge
Sigma.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Tja... under normale omstændighedder ser jeg ikke Mortens sludder,
han er bare et opblæst narhoved som har købt et DSLR-kamera, og så