Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skarphedstest mit nye Canon 20D med EX500m~
Fra : Erik W.

Dato : 06-04-05 15:17

Som nogen måske ved har jeg haft problemer med min 500mm fordi mine kameraer
havde fokusproblemer. Jeg havde købt et 20D som havde voldsomt frontfokus
med alle optikker. Mit 10 D tegnede heller ikke voldsomt skarpt med den.
Jeg har testet 500mm'eren på bla. et 1Ds MkII og der tegner den knivskarpt.
Efter at have været uden kamera alt for længe har jeg nu endeligt selv fået
et kamera som ser ud til at fokusere rigtigt. Jeg er lige kommet hjem med
det og har ikke rigtigt fået det brugt endnu.

Jeg vil gerne have folk med erfaringer med store brændvidder til at tjekke
om dette ser rigtigt ud.
http://erik.w-foto.dk/unpublished/skarhedstest_500mm_due.jpg

Det er et crop - ikke resized og ikke behandlet på nogen måde. Taget på
blænde 4.5 med ISO 800.

Mvh Erik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-04-05 16:15

In article <4253ef6f$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Erik W. wrote:
> [...]
> http://erik.w-foto.dk/unpublished/skarhedstest_500mm_due.jpg
>
> Det er et crop - ikke resized og ikke behandlet på nogen måde. Taget på

Hvor er dit fokuspunkt ? Umiddelbart vil jeg sige let frontfokus. Men
det æfhænger af dit fokuspunkt og afstanden.

Fra : Erik W.

Dato : 06-04-05 18:35

"Povl H. Pedersen" skrev i

> Hvor er dit fokuspunkt ? Umiddelbart vil jeg sige let frontfokus. Men
> det æfhænger af dit fokuspunkt og afstanden.

Jeg fokuserer altid på øjet, men jeg kan jo ikke garantere at fokuspunktet
ikke har fanget de buskede bakkenbarter under øjet. jeg synes nu også
refleksion i øjet virker meget skarp.

Lidt tydligere på
http://erik.w-foto.dk/unpublished/skarphedstest_500mm_2.jpg

Jeg må nok hellere lave en CD test imorgen. Jeg mener dog at skarpheden er
acceptabel nu, og skarp nok til at jeg kan bruge den ved Hornborga om en
uges tid.

Se også den her http://erik.w-foto.dk/unpublished/skarphedstest_500mm_3.jpg
(ubehandlet crop ikke resized)som jeg lavede i butikken før jeg købte
kameraet. Jeg stod i Mimosa fotos kælderhals og skød med fast anlæg på
gelænderet tværs over Store Torv hvor der stod en cykel parkeret udenfor
banken. Man kan læse serienummeret på fælgen og se at dækket har en alvorlig
flænge. De andre kunder i butikken var ved at tabe både næse og mund da de
så forstørrelsen i displayet.
Jeg var lidt febrilsk i situationen så jeg opdagede desværre ikke at den
stod på blænde 9, det betyder at på den afstand vil DOF være så dyb at den
sagtens ville kunne have lidt fejlfokus og samtidigt være skarp.

Mvh Erik

Fra : Langgaard

Dato : 07-04-05 09:23

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil gerne have folk med erfaringer med store brændvidder til at tjekke
> om dette ser rigtigt ud.
> http://erik.w-foto.dk/unpublished/skarhedstest_500mm_due.jpg

Hej

Selv om billedet er taget på 1/500sek. er det ikke sikkert at duen sidder
stille, støjen fra kameraet får ofte fugle til at reagere, så prøv på et
"fast" motiv, og med et godt stativ.

Motivet kan også være inden for objektivets nærgrænse, uden du har lagt
mærke til det.

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 07-04-05 12:33

Erik W. wrote:
> [...]
> http://erik.w-foto.dk/unpublished/skarhedstest_500mm_due.jpg
>
> Det er et crop - ikke resized og ikke behandlet på nogen måde. Taget på

Den ville jeg skynde mig at sætte i den blå avis, du vil ikke få andet
end ærgelser og søvnløse nætter med de problemer

Tommy