Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Minolta Dimage Z5 <vs> Panasonic DMC-FZ20
Fra : LKM

Dato : 06-04-05 01:33

Jeg har ransaget min sjæl… og er kommet frem til at jeg vil have så
meget (optisk) zoom som muligt, hvilket vel er 12x

Valget står nu mellem:
Minolta Dimage Z5 ( http://www.fotofun.dk/shop/productinfo.asp?id=1174
) og
Panasonic DMC-FZ20 (
http://www.fotofun.dk/shop/productinfo.asp?id=1074 )

Kan der siges noget om disse (ja det kan der vel) er Panasonic'ens
1000 kr. ekstra f.eks. godt givet ud?

Hvem/hvad er jeg:
Amatør, blandet brug, mest udendørs, kraftigt lys (Grønland), også
gerne fotografering af nordlys.

Fra : Manse

Dato : 06-04-05 08:46

Hejsan

Har selv været samme tur igennem..

http://www.dpreview.com/

FZ20... er stadig det bedste, kan give rigtig flotte billeder..

Men det er vel lidt, ligesom med en skrivemaskine, uanset, hvor mange
funktioner, den har, og hvor flot den skriver..... Det bliver man jo ikke en
bedre forfatter af... He He

Manse

Fra : Erik W.

Dato : 06-04-05 09:07

"LKM" skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.fotofun.dk/shop/productinfo.asp?id=1074 )
>
> Kan der siges noget om disse (ja det kan der vel) er Panasonic'ens

Det der er den store forskel er Panasonic'ens fantastiske optik. Den har
blænde 2.8 over hele brændvidden og tegner skarpt hele vejen. En tilsvarende
optik til et digitalt spejlrefleks ville koste mange mange tusind kroner. .

Det der med "X Zoom" og "Megapixels" kan være meget godt som salgsgas, men
det der virkeligt betyder noget for billedernes kvalitet er optikkens
kvalitet og mængden af støj som chippen producerer.
Mht til optikkens kvalitet er Panasonic'en voldsomt overlegen. Støjen må du
selv tjekke på eksempelvis
http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html men mon ikke det er
nogenlunde det samme?

Mvh Erik

Fra : emj

Dato : 06-04-05 10:30

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev::

> [...]
>kvalitet og mængden af støj som chippen producerer.
>Mht til optikkens kvalitet er Panasonic'en voldsomt overlegen. Støjen må du

Jeg har et Panasonic DMC FZ10 til salg, hvis du kan nøjes med 4 MP
Det er købt 11.marts for 3895 og sælges for 3000 kr. Så du får fuld
garanti og kvittering med.
Hilsen emj(snabela)Stofanet.dk

Fra : LKM

Dato : 06-04-05 18:52

emj <emjnospam@stofanet.dk> wrote in message...

> Jeg har et Panasonic DMC FZ10 til salg, hvis du kan nøjes med 4 MP
> Det er købt 11.marts for 3895 og sælges for 3000 kr. Så du får fuld
> garanti og kvittering med.
> Hilsen emj(snabela)Stofanet.dk

Set i lyset af, at jeg bor i Grønland - og derfor har vanskeligt ved
at arrangere tæskehold og lignende når du vil løbe fra aftalerne...

SÅ vil jeg nok helst købe med dankort i en dansk netshop... hvor det
er min bank der hænger på den.

MEN jeg vil da gerne høre lidt om, hvorfor du allerede vil sælge...

Fra : emj

Dato : 06-04-05 20:01

brevbjerget@hotmail.com (LKM) skrev::

> [...]
>at arrangere tæskehold og lignende når du vil løbe fra aftalerne...
>
>SÅ vil jeg nok helst købe med dankort i en dansk netshop... hvor det

Ja, det må du jo selv om. Jeg gider alligevel ikke handle med en, der
tror, jeg vil snyde ham

>MEN jeg vil da gerne høre lidt om, hvorfor du allerede vil sælge...

Det kan du se i dk.marked.privat.foto ,som er den rette gruppe til den
slags. Der har jeg haft den annonceret til salg og faktisk også solgt
den, men køberen sprang fra, da jeg havde båret pakken på posthuset.

Hilsen emj

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-04-05 15:53

In article <4bbb2bf7.0504051632.1d53a7be@posting.google.com>, LKM wrote:
> Jeg har ransaget min sjæl… og er kommet frem til at jeg vil have så
> meget (optisk) zoom som muligt, hvilket vel er 12x

Ja, men en 1x zoom kan give langt mere forstørrelse, eksempelvis
en Canon 1200mm f/5.6 på et spejlrefleks.

digital spejlreflex styrer.

Fra : LKM

Dato : 06-04-05 18:40

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message news:<slrnd57tuc.vr.povlhp@ip100.home.terminal.dk>...

> Ja, men en 1x zoom kan give langt mere forstørrelse, eksempelvis
> en Canon 1200mm f/5.6 på et spejlrefleks.

> digital spejlreflex styrer.

Hmm... Ja jeg burde sikkert have oplyst at jeg ikke vil bruge mere end
4500 på dyret... så Digi-spejlreflex styrer vel kun, hvis jeg stjæler
det eller køber det brugt (hvilket jeg ikke har de store erfaringer
med).
Jeg vil også gerne undgå at løbe rundt med et 40cm nedløbsrør, som jeg
ikke kan tillade mig at skramme

Jeg havde ellers forelsket mig i 350D, men fik så talt mig selv til
"fornuft"... det vikke være overkill, for mig at invistere i sådan et,
og ville sikkert betyde, at jeg ville få taget endnu færre billeder,
fordi jeg er for doven til at slæbe det med.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-04-05 18:27

In news:4bbb2bf7.0504051632.1d53a7be@posting.google.com,
LKM <brevbjerget@hotmail.com> wrote:
> Jeg har ransaget min sjæl. og er kommet frem til at jeg vil have så
> meget (optisk) zoom som muligt, hvilket vel er 12x

> [...]

Det eneste der er galt med FZ20, er at den ikke har styring af ekstern
flash, det er sq for nærigt.
Men bortset fra den væsentlige detalje, er det da et federe kamera, end
Z5, men hvad med en A1 nu du er ved at kigge på MInolta i den
prisklasse?

Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
http://www.petersensweb.dk

Fra : LKM

Dato : 14-04-05 18:24

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote in message news:<42581067$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> [...]
> Men bortset fra den væsentlige detalje, er det da et federe kamera, end
> Z5, men hvad med en A1 nu du er ved at kigge på MInolta i den

Så vidt jeg kan se får man med A1; samme antal megapixel som med Z5,
men kun 7xZoom. (12x ved Z5) Derudover et design fra det forrige
årtusinde, som får Z5 til at ligne et sandt design-vidunder! (smag og
behag er jo forskellig) - Gad vide om det er det rigtige "A1" jeg har
kigget på...

Fra : Petersen_Michael

Dato : 14-04-05 20:24

In news:4bbb2bf7.0504140923.48b68027@posting.google.com,
> [...]

> årtusinde, som får Z5 til at ligne et sandt design-vidunder! (smag og
> behag er jo forskellig) - Gad vide om det er det rigtige "A1" jeg har

Nu er smag og behag jo forskelligt. Jeg synes Z5 er for "pop smart" FZ20
ligner et rigtigt gammeldags SLR..
Med A1 får du det "rigtige" feel, med zoomen = en solid zoom ring,
istedet for et par trykknapper, og det som jeg pointerede som
væsentligt, fuld blitz styring, en A1 kan styre en dedicated flash, det
kan FZ20 ikke.
Det betyder at når du smækker en flash i tilbehørsskoen, så skal du med
FZ20 selv stille filmfølsomhed, og afstand, med A1 smækker du flashen
på, og tænder, resten klarer kameraet..

Det med 12X zoom ja det er rigtigt, men kan du håndholde den lange
brændevide? 200mm kan håndholdes, hvis man ikke har for mange
abstinenser

Fra : emj

Dato : 15-04-05 22:03

skrev::

>Det med 12X zoom ja det er rigtigt, men kan du håndholde den lange
>brændevide? 200mm kan håndholdes, hvis man ikke har for mange
>abstinenser

Man kan sagtens håndholde panasonic DMC FZ20 og FC10 op til i alle
tilfælde 8-9 x zoom. De har jo en glimrende billedstabilisator.

Hilsen emj

Fra : LKM

Dato : 12-05-05 13:59

Pyha... mit ungdomssløvsind kom mig vist til hjælp...
Det ser ud til at det nye Canon Powershot S2 er et godt alternativ i
12 x zoom - klassen.

Fra : LKM

Dato : 14-04-05 18:30