Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fritid.foto tilbage
Fra : Carsten D Andersen

Dato : 05-04-05 17:56

Hej alle her i denne gruppe

Lad os få dk.fritid.foto tilbage

Det er en ganske almindelig amatørfotograf der skriver disse linier, en
fotograf der lærer meget af de begavede indlæg der oftest kommer i gruppen.
Jeg ved efterhånden meget om L-optik, dybdeskarphed, tips og tricks til PS,
jeg desværre ikke har råd til selv, samt en masse andre kloge ord vedr.
fotografi.
Og mange tak for det, disse indlæg er oftest brugelige og forstålige.
Måske er en af usenettes charme at indlæg bare kan skrives, de skal ikke
modereres, der er ingen censur, sjældent konsekvenser af indlæg der er OT.

Usenet har mange styrker, en af disse er opdeling i et såkaldt hierarki, det
vil sige, at eller andet sted på nettet kan man finde nogle der har omtrent
samme interesser som een selv. Men fælles for de indlæg man skriver er at de
må karakteriseres som værende finde sted i det offentlige rum.

I den offentlige samtale, hvor alle kan deltage, bør der gælde visse normer
for, hvordan man udtrykker sig". Således lyder den centrale pointe fra Tøger
Seidenfaden i artiklen "Hykleri er ikke det værste, man har". ( find hele
artiklen på nettet)

Gruppen dk.fritid.foto har en såkaldt fundats,[læs normer for udtryk]og fra
denne kan citeres følgende:

"i gruppen kan alt omkring fotografering diskuteres. Det kan være elementer
omkring det færdige billede som komposition og billedsyn, samt tekniske
emner som udstyr, film, mørkekammerarbejde m.m. Spørgsmål kan stilles -
viden, erfaringer og meninger kan udveksles. Der fordres høj netikette og
derfor bør der undgås ensidige bemærkninger
uden argumentation som: "Jeg bruger Nikon fordi det er det bedste - Canon er
noget hø !". Det er aturligvis i orden at have en holdning, men grundlaget
for en god diskussion er argumenter. "

Læg mærke til udtrykket : Høj Netikette.

Med jævne mellemrum dukker der både hele tråde og enkelte indlæg op, hvor
det i al fald for mig, er åbenlyst at fotografering ikke er det centrale,
men noget personfnidder. Og helt tydeligt er det i en enkelt tråd : skal vi
ikke hærge fotogruppen ? Her vælter det rundt med indlæg, tydeligvis
personcentreret.
Og som skolelærer, ville jeg være meget meget betænkelig, hvis mine elever
eller kolleger omtalte sig selv og andre på denne måde.

Disse og andre indlæg giver meget støj i gruppen, nogle hardcore anarkister
vil formentlig også mene at dette indlæg her, giver støj.

Ekshibitionisme kan naturligvis være en forklaring på det jeg mener er de
uheldige trådstartere,det at være i centrum, gøre sig bemærket, osv. kunne
jo ligeledes være en del af forklaringen. Men her kommer usenettet endnu
engang til hjælp: dk.snak.mudderkastning findes, og burde bruges, og gerne
af de folk der vil beskæftige sig med de ikke fotografiske aspekter i denne
her gruppe.

Jeg startede med at skrive : Lad os få dk.fritid.foto tilbage. Og det ønsker
jeg. Jeg vil gerne have kompetente professionelle og den nytilkommende
amatør til at bruge/skrive i denne gruppe. Jeg vil da gerne have man skriver
med et glimt i øjet. Men det der er foregået i et par tråde synes jeg ikke
er værdigt. Det er måske nærmere betænkeligt. Og værst er skræmmeeffekten.
Hvad er det lige der foregår?

Bla. underviser jeg i internet som valgfag, og jeg gør opmærksom på denne
del af nettet som få kender, i al fald i elevkredse, og tænk hvis de elever
faldt ind i denne gruppe her de sidste par dage, det vil ikke være meget de
ville have tilovers for voksne mennesker, hvis det altså er det de er. Det
kan i al fald ikke læses ud af de enkelte indlæg

Nu kunne jeg så skrive:

....grundlaget for en god diskussion er argumenter, men et eller andet sted
føler jeg bare, jeg kunne starte forfra igen.
Og det ønsker jeg ikke.
Min bøn er, tudekiks eller ej - dk.fritid.foto tilbage til fundatsen

Venlig hilsen
Carsten, der ganske vist ikke skriver meget i gruppen, men lærer meget, øhh
for det meste, for det jeg lærer om visse "debattører" kunne jeg godt
undvære

www.fysikogkemi.dk
/for folkeskolen

Fra : NikonPro.dk

Dato : 05-04-05 18:05

"Carsten D Andersen" <dettmaring@fjerndettestofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:4252c322$0$5100$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

God aften Carsten

Hvor jeg helt kan følge dig, og du udtrykker i dit indlæg, hvad jeg længe
ikke har turde skrive her.

--

med venlig hilsen
Bjarne

Fra : Claria

Dato : 05-04-05 18:19

"Carsten D Andersen" <dettmaring@fjerndettestofanet.dk> wrote in message

> [...]
> Carsten, der ganske vist ikke skriver meget i gruppen, men lærer meget,
> øhh for det meste, for det jeg lærer om visse "debattører" kunne jeg godt

Hørt hørt Carsten

Mvh
Claudia

Fra : michael bs

Dato : 05-04-05 18:25

"Carsten D Andersen" <dettmaring@fjerndettestofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:4252c322$0$5100$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

> Hej alle her i denne gruppe
>
> Lad os få dk.fritid.foto tilbage

Hørt

mvh Michael

Fra : T. Testrup

Dato : 06-04-05 13:59

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:4252c9ea$0$656$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Hørt

Hvor har den da været henne ? - Hos mig ser det ikke ud, som om der har
været grund til at savne noget (eller nogen)

Måske kun en saglig debat om fotos - f.eks. hvorfor kedelige fotos af fugle
pludselig er meget in. Uden at noget som helst taler for det - ud over, at
det må være ræve-svært at trykke i den optimale situation, der dog for mig i
98% af tilfældene alligevel falder temmelig uinteressant ud.

Erstat hoved-motivet med næsten ligegyldigt hvad - og resultatet vil for de
fleste være indlysende dræbende ligegyldigt. Altså er der tale om fotos, der
i første omgang kun har interesse for ornitologer og andet samler-godfolk.

TT

Fra : Erik W.

Dato : 06-04-05 14:47

"T. Testrup" skrev i news:4253dcee$0$23103$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> det må være ræve-svært at trykke i den optimale situation, der dog for mig
> 98% af tilfældene alligevel falder temmelig uinteressant ud.

En saglig debat? Hvis du nu kunne få fuglefotograferne til at holde op med
at poste så mange fotos, ville du så have opnået hvad du ville?
Der er intet der forhindrer dig eller andre i at poste billeder af hvad I
synes er mere interessante motiver. Det skal vel ikke lægges
fuglefotograferne til last at folk der fotograferer andre motiver end fugle
ikke rigtigt poster nogle billeder for tiden.

For nogen tid siden stod folk på nakken af hinanden for at fortælle hvor
dybt uinteressante location-model-fotos er, hver gang der var nogen der
postede billeder af den slags i gruppen. Det var vel at mærke ofte billeder
af god kvalitet, men det var der ikke mange der lagde mærke til. Resultatet
er at der stort set aldrig postes den slags ´billeder i gruppen mere. Nu
kunne vi så komme til at opleve det samme med fuglefotos? - Nej heldigvis! -
Det er vi nok for mange fugleelskere til.

Min pointe er at hvis du gerne vil have andre typer billeder i gruppen, så
få fingeren ud og arbejd for at få den slags billeder postet. - gå eventuelt
foran selv og post nogle af dine egne billeder, istedet for at hakke på dem
der poster deres yndlingsmotiver.

Mvh Erik

Fra : michael bs

Dato : 06-04-05 16:47

"T. Testrup" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse news:4253dcee$0$23103

> [...]
> de fleste være indlysende dræbende ligegyldigt. Altså er der tale om
> fotos, der i første omgang kun har interesse for ornitologer og andet

Der findes vel gode og dårlige billeder af fugle lige som der findes gode og
dårlige billeder af hvad som helst andet, der bliver fotograferet. De
fuglebilleder, der bliver postet her i gruppen er da af den fremragende
slags IMO.
Hvad ønsker du mere?

mvh Michael

Fra : Henrik Vejgaard

Dato : 05-04-05 18:34

Carsten D Andersen wrote:
> [...]
> Carsten, der ganske vist ikke skriver meget i gruppen, men lærer meget, øhh
> for det meste, for det jeg lærer om visse "debattører" kunne jeg godt

Jeg er 100% enig, jeg ellers på vej til andre steder for at søge gode
råd, men nu vil jeg om folket kan komme ned på jorden igen, der hvor vi
også taler om det udstyr vi har råd til

mvh
Vejgaard

Fra : Nogen

Dato : 05-04-05 18:57

"Carsten D Andersen" <dettmaring@fjerndettestofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:4252c322$0$5100$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

> Hej alle her i denne gruppe
>
> Lad os få dk.fritid.foto tilbage

Dav

Ja sådan kan det også siges. Det kan så ikke bruges til noget men godt gået.

Ivan

Fra : Bent Fer

Dato : 05-04-05 20:01

Nogen wrote:
> [...]
>
> Dav
>
> Ja sådan kan det også siges. Det kan så ikke bruges til noget men

Øhh hvad kan ikke bruges til noget ?

Bent

Fra : Rasmus Grouleff

Dato : 05-04-05 21:05

Jeg vil blot istemme mig koret af dff brugere, som er begejstrede for
din tråd.

Jeg er selv en af de "stille" herinde, og jeg må ærligt indrømme, at jeg
også sidder med en følelse af, at der er alt for meget personfnidder her
i gruppen.

Håber virkelig at tråden giver folk stof til eftertanke.

--
Rasmus

"Ten beers are fun - one is just plain stupid"

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 05-04-05 22:43

"Rasmus Grouleff" <rasmus@-nospam-nerdd.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil blot istemme mig koret af dff brugere, som er begejstrede for
> din tråd.

Og det kan jeg da også

> Jeg er selv en af de "stille" herinde, og jeg må ærligt indrømme, at jeg
> også sidder med en følelse af, at der er alt for meget personfnidder her
> i gruppen.

Er også en af de "stille", der lige så stille suger til mig af den viden der
pøses ud af her i gruppen. Men at der er for meget personfnidder er jeg ikke
helt enig med dig i - det eneste vedholdende jeg har lagt mærke til er nogle
få personers hetz mod Niels Riis Ebbesen. At folk har et behov for at hetze
andre er enormt ærgeligt, men i flere andre grupper er det meget værre end
her. Bær over med dem der absolut skal hævde sig overfor andre (de har det
hårdt nok i forvejen, og som andre har bemærket det, de forsvinder igen når
de ser hvor lidt de får ud af det), og nyd alt det gode, der trods alt
stadig kommer herinde.

Mvh Ole, der ser frem til det næste guldkorn

Fra : Erik W.

Dato : 05-04-05 22:52

"Ole Rasmussen" skrev i

> [...]
når
> de ser hvor lidt de får ud af det), og nyd alt det gode, der trods alt

Godt sagt! - Jeg er fuldstændig enig.

Mvh Erik

Fra : Rasmus Grouleff

Dato : 06-04-05 01:52

Ole Rasmussen wrote:

> [...]
> de ser hvor lidt de får ud af det), og nyd alt det gode, der trods alt

Uha...der er mange gange, det har kriblet i mine fingre for at komme med
sure opstød, men hvor jeg har ladet være - det bliver også min taktik
fremover.

> Mvh Ole, der ser frem til det næste guldkorn

Jeg vil tillade at stille mig i kø sammen med dig (selvom der nok ikke
går længe, før de kommer flyvende).

Fra : Poul Petersen

Dato : 06-04-05 09:02

> [...]
>
> --
> Rasmus
>
> "Ten beers are fun - one is just plain stupid"

Når man læser din under/eftertekst, ser det ud som om du hellere vil
diskutere antal øl - end fotoanliggender - en dum, plat og useriøs
bemærkning, der netop, som her, giver anledning til det fnidder, alle (
næsten ) "skriver under på", skal undgås.
Har du skrevet efterskriften for at provokere - eller var du bare fuld.

Poul.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 06-04-05 08:20

En helt masse bits fra Poul Petersen til dk.fritid.foto gav følgende:

[...]

> [...]
> næsten ) "skriver under på", skal undgås.
> Har du skrevet efterskriften for at provokere - eller var du bare fuld.

Det du kalder "under/eftertekst", hedder retteligen en signatur
[ http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html ]. I signaturen kan man skrive
hvad som helst, og det skal i øvrigt ikke knyttes til indlægget.
I min signatur har jeg f.eks. mit navn, URL'en til min hjemmeside og et citat
eller en oneliner, der varierer fra gang til gang. I det aktuelle tilfælde et
citat fra en film der på ingen måde har noget med indlægget at gøre.
De eneste krav der er til en signatur er (som du også kan læse på usenet.dk),
at der anvendes korrekt signaturadskiller (fordi mange usenet-klienter kan
sættes til ikke at vise signaturen og den funktion virker ikke, hvis
signaturadskilleren er forkert) og at signaturen er på maks. 4 linjer à 80
tegn.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"I'm a politician which meens that i'm a cheat and a liar"
-- Richard Jordan as NSA J. Pelt in 'the Hunt for Red October'

Fra : Rasmus Grouleff

Dato : 06-04-05 11:52

Poul Petersen wrote:

> Har du skrevet efterskriften for at provokere - eller var du bare fuld.

Ingen af delene. Det er lidt lommefilosofi, der opstod efter jeg havde
drukket en enkelt øl og deraf blev ufattelig træt.

Som Henrik Bøgh også skriver, så skal det slet ikke knyttes til
indlæggene, jeg skriver.

Bare fordi man har et eller andet plat i sin signatur, kan man stadig
godt være seriøs, hvilket jeg da vil betegne mig selv som.
Men det er ikke op til mig at bedømme det. Jeg håber dog, jeg vil blive
bedømt på indholdet af mine indlæg og ikke min signatur.

Fra : Poul Petersen

Dato : 06-04-05 15:33

> [...]
>
> --
> Rasmus
>
> "Ten beers are fun - one is just plain stupid"

Det er jo ikke lige til at gennemskue om signaturen er et citat fra ét eller
andet, eller vedkommendes slogan - og derfor malplaceret i denne gruppe.
Signaturer, som denne, kan netop udløse det, der skulle undgås med opægget
i denne NG-tråd, og er tidligere set har bevirket at
der opstår en "ny" tråd, ( som her ) - hvor startindlægget havner i en helt
anden diskution.

Poul.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 06-04-05 17:55

> [...]

> andet, eller vedkommendes slogan - og derfor malplaceret i denne gruppe.

Hvis du bliver forvirret over signaturen, vil jeg da anbefale dig at få din
usenet-klient til at skjule den.
Folk er som tidligere nævnt 112% frit stillet overfor hvad de skriver i
signaturen, og indholdet efter signaturadskilleren, bør ikke have forbindelse
med indholdet af selve indlægget.

[...]

CC & FUT: dk.admin.netikette

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"This is bad. No; let me call it what it is: This is fucked up!"
-- Martin Lawrence as Marcus Burnett in 'Bad Boys'

Fra : Carsten Saugmann

Dato : 06-04-05 20:50

Hmm..

Jeg synes nu det er meget nemt at finde ud af at der er en signatur -
citatet står jo under navnet/sluthilsenen fra indsenderen. Trådens
forgrening her er ganske rigtigt af en art der ikke hører hjemme i gruppen,
j.f. det oprindelige indlæg. Det kunne være undgået med lidt overbærenhed og
efterfølgende tavshed...

Mvh/Carsten
- som ingen signatur har

Fra : Jakob

Dato : 06-04-05 17:26

> Når man læser din under/eftertekst, ser det ud som om du hellere vil
> diskutere antal øl - end fotoanliggender - en dum, plat og useriøs
> bemærkning,

Joker du eller hvad, det kan du sg. da ikke mene. Folk har da alle
mulige mærkelige statements i deres undertekster, det bliver de da ikke
mere useriøse af.

Sikke noget vrøvl.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Søren Thorsen

Dato : 05-04-05 20:57

> [...]
>man kan herske over andre, gør man det hellere end gerne. Mange i gruppen
>diskuterer ikke sagligt, de tryner dem, de kan komme til.
Det, der skal til, er, at dem der ikke kan opføre sig ordentligt bliver
modsagt af mange. Selvfølgelig på en pæn og ordentlig måde. Så vil de enten
fordufte eller begynde at opføre sig ordentligt. Begge dele til velbehag for
alle.
Det er fotografi, det drejer sig om i gruppen - en dejlig hobby.
I øvrigt kan jeg gå ind for, at gruppen deles i to. En for udstyr og en for
fotografi dvs. billeder.

M.v.h.
Søren Thorsen
www.thorsen.info

Fra : Erik W.

Dato : 05-04-05 22:50

"Søren Thorsen" skrev i

> [...]
enten
> fordufte eller begynde at opføre sig ordentligt. Begge dele til velbehag

Nej Trolls synes netop at det er fedt at skabe en masse opmærksomhed. Det
bedste man kan gøre at ignorere den slags. Husk på at vi jo kan smide de
usympatiske personer i vores killfilter. Men det hjælper ikke noget hvis du
svarer på indlægget, - for dit svar ryger uden om killfiltret og på den måde
hjælper du en troll med at støje og udbrede sit budskab.
Eventuelt kan man skrive "dont feed the troll" til folk der ikke kan lade
være med at svare.

Mvh Erik

Fra : Erik W.

Dato : 05-04-05 22:43

"Carsten D Andersen" skrev i

> Usenet har mange styrker [...]

En af Usenets storesvagheder er at det meget ofte er de negative dårlige
indlæg som får det meste opmærksomhed. Denne tråd er et godt eksempel. Du
skriver selv at du sjældent skriver i gruppen, men det er tilsyneladende et
par negative indlæg med dårlige indlæg der får dig til at tage dig sammen
til at skrive.

På samme måde har jeg ofte set at positive og konstruktive indlæg bliver
stort set ignoreret, imens negative og afstumpede indlæg kan generere
alenlange tråde med efterdønninger der kan vare flere dage. Det er netop den
slags opmærksomhed der er med til at motivere negativt trolleri, hvis det
blot blev ignoreret, ville det hurtigt holde op. Der findes ikke noget der
er så motiverende som opmærksomhed, og negativ opmærksomhed kan ofte være
ligeså effektiv som positiv opmærksomhed.

Jeg ved godt du har gode intentioner, men indlæg som dit er blot med til at
forstærke det problem, du er så træt af. Hvis du vil ændre noget , burde du
hellere belønne de postive og konstruktive indlæg du snakker om ved at
deltage i de diskussioner og giv repons til dem der hjælper dig.
Ignorer trolleriet og smid evt. de værste trolle i dit kill-filter. Brug din
opmærksomhed på dem som bidrager positivt til gruppen. Sådan er man med til
at skabe en bedre NG Imho.

Mvh Erik

Fra : Jakob

Dato : 05-04-05 22:49

Et rigtigt godt indlæg, men der skal nok komme nogen og banke dig i
hovedet med at det er offtopic :0)

Men jeg kan da absolut bakke op om dine synspunkter.

Og så vil jeg da lige tilføje at jeg ikke forstår dem der vil dele
gruppen op, jeg er ikke enig i dette. Mere opdeling vil bare give endnu
mere for de her "offtopic" kværulanter at dyrke.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Carsten Saugmann

Dato : 06-04-05 21:08

Jeg synes det er et godt og meget velformuleret indlæg du kommer med,
Carsten.

Måske ser jeg knap så sort på tingene, men det er da rigtigt at man kan
sidde og ryste på hovedet en gang i mellem, når en tråd starter et sted, og
p.g.a. personfnidder pludselig begynder at galopere vildt i en på forhånd
helt uforudsigelig retning. Til tider kan det være ganske underholdende (læs
grinagtigt/latterligt), men i en del tilfælde har det jo godt nok ikke ret
meget med foto at gøre.

Når der en gang imellem opstår gniderier i svarene på et indlæg, kan det
*måske* skyldes at ikke alle er opmærksom på forskellen mellem mundtlig og
skriftlig kommunikation. Jeg har da også i mit arbejdsliv set eksempler på
pludseligt opståede problemer mellem to personer p.g.a. mails med et
ordvalg, som i skriftlig form kommer til at fremstå helt anderledes end hvis
afsenderen havde formuleret sig mundtligt (med det tilhørende tonefald) over
for modtageren. "Jamen det var jo ikke sådan ment!", har undskyldningen
været. Helt sikkert rigtigt, blot skal man så lære af det og gøre det lidt
bedre næste gang.

Vi kan håbe at dit indlæg giver lidt stof til eftertanke hos brugere og
bidragydere til denne gruppe. For mit eget vedkommende vil jeg da prøve at
være lidt mindre "stille" - håber også det gælder nogle af de andre, der har
vist sig i denne tråd. For det er jo bidragsyderne der bestemmer indholdet i
gruppen!

Mvh/Carsten S.