Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Focus problemmer
Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 04-04-05 21:18

Fra : Mette P.

Dato : 04-04-05 20:46

"Michael Sig Birkmose" <michael@gisp.dk> skrev i en meddelelse
news:20050404220017.S12632@server.gisp.dk...
> Hejsa,
>
> Er netop vendt tilbage fra en ferie paa, hvor jeg for foerste gang har
> brugt mit 20D for alvor. Jeg har hjemme fra Danmark oevet mig meget paa
> landskabs fotos, og det har vaeret meget kendetegnet ved focus mod
> uendelig (manuel), og lav blaende... Saa ikke saa meget der. Der faar jeg
> ganske skarbe resultater. Men paa island kom jeg til at tage en del
naerbilleder ogsaa, af venner og den
> [...]
> (dog ikke remote triggering da jeg ikke har saadan en dimmer endnu). Kan
> ikke helt forstaa hvorfor at fokus blev lidt bedre pludselig (jeg rystede
> altsaa ikke paa mine haender eller noget). Kan belysningen vaere skyld i
> noget? Men det burde den vel ikke vaere naar det er under en lampe og paa
> tripod?
>
> Og lyder det logisk at det er en af fokus punkterne der er specielt
> slemme?
>
> Er der nogen der har haft det samme problem. Og hvad goer man normalt?
> Sender kammeraet og alle tre objektiver ind til canon og saa kalibrerer de

Jeg ville sende det ind, evt. i morgen, så har du det igen inden næste
fredag. Det er alt for risky at skille det ad selv.

Hyg hejsa

Mette P.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-04-05 21:34

In article <20050404220017.S12632@server.gisp.dk>, Michael Sig Birkmose wrote:
> [...]
> noget? Men det burde den vel ikke vaere naar det er under en lampe og paa

En ting du skal være klar over er, at fokus kan være forskelligt afhængig
af om du starter med at fokusere uendeligt eller tæt på indn autofokus
starter. Derudover hopper den ofte en anelse.

> Og lyder det logisk at det er en af fokus punkterne der er specielt
> slemme?

centerfokus er meget bedre end de andre på 20D.

> Er der nogen der har haft det samme problem. Og hvad goer man normalt?
> Sender kammeraet og alle tre objektiver ind til canon og saa kalibrerer de
> det, eller?

Ja det hele skal ind. Så justerer de først kameraet ind, og så dine objektiver

Fra : Michael Birkmose

Dato : 04-04-05 21:42

> En ting du skal være klar over er, at fokus kan være forskelligt afhængig
> af om du starter med at fokusere uendeligt eller tæt på indn autofokus
> starter. Derudover hopper den ofte en anelse.

Vil det sige at fokus godt kan variere lidt?

Nu har jeg leget lidt videre med det, og jeg tror at jeg er kommet til den
konklusion at under mine første test var jeg for tæt på med objektivet
(altså korter afstand end minimum focus distance). Nu ser det lidt mere
fornuftigt ud. Men vil nok teste lidt mere.

Mht mine ferie billeder har jeg efter at granske detaljerne i raw filerne
opdaget et par bummertetere hist og pist som forklarer de fleste slørede
billeder.

Dog var der et billede jeg undrede mig lidt over. Jeg har brugt expousure
bracketing til billedet. Det første billede er fint skarpt, men de to andre
(altså de ekstra eksponeringer) er slørrede. Er der noget at man skal være
opmærksom på i den sammenhæng?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-04-05 22:26

In article <XDh4e.109540$Vf.4164892@news000.worldonline.dk>, Michael Birkmose wrote:

> Vil det sige at fokus godt kan variere lidt?

Ja. De fleste objektiver gætter sig til fokus når du trykker på knappen,
og kører så herhen, og laver ny måling. Hvis tilfredsstillende bliver de
der. Fokus kører ikke frem og tilbage i mindre bidder til den finder
det skarpeste. Så en smule varians vil der være fra skud til skud. Det
er derfor nogle smider AF op på * knappen.

> [...]
> (altså korter afstand end minimum focus distance). Nu ser det lidt mere
> fornuftigt ud. Men vil nok teste lidt mere.

Objektiver opfører sig også forskelligt på forskellig distance.
Mange af indendørstestene er lavet på kort afstand, hvor man typisk
vil bruge objektivet på større afstand.

> [...]
> (altså de ekstra eksponeringer) er slørrede. Er der noget at man skal være

Har aldrig brugt de da RAW kan klare det.

Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 05-04-05 11:00

Fra : Jesper HVL

Dato : 05-04-05 12:59

Michael Sig Birkmose wrote:

> Hvad mener du med at smide AF op på * knappen?
> Forstår ikke helt :
> -/

I "custom function" opsætningen kan du vælge at binde autofokus til "*"
knappen. Så autofokuseres der når du trykker på den knap, ikke når du
trykker udløse knappen halvt ned.

Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 05-04-05 14:30

Fra : Jesper HVL

Dato : 05-04-05 14:05

Michael Sig Birkmose wrote:

> Ok, jeg er nok lidt langsom idag. Men jeg kan ikke helt fange hvad
> pointen er med dette? Kan man saa blive ved med at fokusere indtil man
> har den skarpeste fokus eller?

Så vidt jeg forstår det: Fordelen er at du kan fokusere ved tryk på "*",
derefter kan du indstille fokus som du vil manuelt, og så tager billedet
ved at trykke udløseren ned.

Hvis du bruger canon USM objektiver med FTM skal du med den normale
opsætning trykke udløseren halvt ned, holde den halvt-nedtrykket mens du
indstiller fokus manuelt, og _så_ trykke den helt ned for at tage
billedet. Tror det giver mindre "stress" i skydefingeren hvis du bruger
"*" løsningen - specielt med tunge objektiver der ikke er på tripod.

> Men uanset om dette giver en skarpere fokus, og det faktum at man
> åbenbart kan få forskellige fokuseringer, så burde man vel ikke kunne
> opleve met et objektiv at det man fokuserer på er slørret, og det lidt
> foran er i fokus (altså når man har sat tingene op med tripod osv osv
> som jeg beskrev i den tidligere post
> )?

Det giver sådan set ikke skarpere fokus. Autofokus fungerer præcist som
normalt - med den tolerance der er på det. Det er bare en anden måde at
bruge kameraret på. Det gælder om at finde den måde der passer dig, og
din skydestil, bedst

Hvis dit kamera / objektiv ikke er kalibreret rigtigt fra fabrikken vil
du kunne opleve fokus-fejl som dem du beskriver.
Husk at al fremstilling har en vis tolerance. Så der vil af og til dumpe
kamerare ud fra en produktionslinje der ikke er kalibreret korrekt. Det
gælder så bare om at sende det til reparation/re-kalibrering indenfor
garanti-perioden.

Hilsner
Jesper

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-04-05 15:35

In article <42528d0f$0$238$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Jesper HVL wrote:

> Så vidt jeg forstår det: Fordelen er at du kan fokusere ved tryk på "*",
> derefter kan du indstille fokus som du vil manuelt, og så tager billedet
> ved at trykke udløseren ned.

Kan også bruges til at "skyde" fugle. Fokuser, og følg fuglen. Hvis
den flyver på tværs ændres afstanden ikke meget, og du undgår at fokus
finder noget andet.

Bruges også til sport og andet.

> [...]
> billedet. Tror det giver mindre "stress" i skydefingeren hvis du bruger
> "*" løsningen - specielt med tunge objektiver der ikke er på tripod.

Fidusen er også at en spiller der løber forbi tættere på, en gren
etc, ikke bringer objektet helt ud fokus.

> [...]
> kamerare ud fra en produktionslinje der ikke er kalibreret korrekt. Det
> gælder så bare om at sende det til reparation/re-kalibrering indenfor

Det er også vigtigt at huske, at ikke alle objektiver er
lige gode helt tæt på. Og generelt fungerer AF bedst ved god kontrast,
og masser af lys. Hvis de testskud der blev lavet var ved 1600 ISO er
der noget der tyder på at AF ikke har haft optimale betingelser.

Fra : Michael Birkmose

Dato : 05-04-05 21:51

> [...]
> og masser af lys. Hvis de testskud der blev lavet var ved 1600 ISO er
> der noget der tyder på at AF ikke har haft optimale betingelser.

Hejsa Povl,

Nu prøvede jeg at sætte noget mere lys på (en ekstra lampe - har ikke haft
mulighed for at teste ved dagslys)

Jeg har postet nogle billeder på http://birkmose.org/focus.jpg

Det første billede er taget i stuen hvor iso 1600 + f/4 giver en lukke tid
på 1/50. Her er fænomenet meget tydligt
Ved den samme lysstyrke men ved iso 200 (og 1/5 sekund lukketid) synes jeg
også at jeg kan ane problemmet, men meget mindre (og det er ved den samme
lysstyrke)...

På det sidste billede er der meget mere lys (iso 200, f/4, lukketid 1/100
s), og her er problemmet også meget mindre tydligt.

Men jeg synes nu stadig at det ligner lidt front fokus (måske ikke så meget,
men er det inden for specifikationerne?)

Fokus punktet på alle billederne er det miderste...

Jeg tog også en test med det nederste fokus punkt:
http://birkmose.org/focus2.jpg

Dette billede er taget ved den højere lysstyrke, men med det nederste fokus
punkt ses fænomenet noget mere tydligt...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-04-05 18:57

In article <URC4e.110015$Vf.4166453@news000.worldonline.dk>, Michael Birkmose wrote:

> Hejsa Povl,
>
> Nu prøvede jeg at sætte noget mere lys på (en ekstra lampe - har ikke haft
> mulighed for at teste ved dagslys)
>
> Jeg har postet nogle billeder på http://birkmose.org/focus.jpg

Du kan ikke rigtigt bruge denne test til meget. Find et objekt med god
kontrast, og placer det vinkelret på objektivet. Da fokussensoren ikke
nødvendigvis er i midten af den røde firkant, så ved du ikke helt hvor
fokus er. Derfor anbefales fokus på en plade/papir vinkelret på
objektivet, og med linealen ude ved siden af.

Men du har lidt frontfokus ved nærfokusering. Har du checket om der
også er frontfokusering når du fokuserer længere væk ?

> På det sidste billede er der meget mere lys (iso 200, f/4, lukketid 1/100
> s), og her er problemmet også meget mindre tydligt.

Det ser ud som om du også skyder mere vinkelret på nd ved 1600 ISO.
Dermed indskrænker du også det mulige fokusområde lidt.

> [...]
>
> Dette billede er taget ved den højere lysstyrke, men med det nederste fokus
> punkt ses fænomenet noget mere tydligt...

Enig. Her er en del frontfokus - såfremt fokussensoren sidder bag den røde
plet. mener der har været noget snak om nøjagtighed af fokussensor vs rød
plet.

Fra : Michael Birkmose

Dato : 06-04-05 19:22

> [...]
> fokus er. Derfor anbefales fokus på en plade/papir vinkelret på
> objektivet, og med linealen ude ved siden af.

Ok, så dvs at jeg skal sætte kammeraet ned på min tripod så den er i samme
højde som linialen?
Hvorfor det?

> Enig. Her er en del frontfokus - såfremt fokussensoren sidder bag den røde
> plet. mener der har været noget snak om nøjagtighed af fokussensor vs rød
> plet.

Når du siger den røde plet mener du så den jeg ser i min raw viwer util,
eller mener du den som jeg ser i min viewfinder? Hvis det er i viewfinderen,
vil det så sige at det er normalt at man placerer sit fokus punkt i
viewfinderen lidt oven over det man vil fokuserer på?

Tusind tak for hjælpen so far :)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-04-05 23:50

In article <qLV4e.110188$Vf.4167826@news000.worldonline.dk>, Michael Birkmose wrote:

> Ok, så dvs at jeg skal sætte kammeraet ned på min tripod så den er i samme
> højde som linialen?
> Hvorfor det?

Du kan også lave noget at fokusere på som du vipper i forhold til linealen.
Det er den eneste måde du sikrer dig at fokus er på en bestemt afstand,
fromfor i et diffust imråde.

> [...]
> vil det så sige at det er normalt at man placerer sit fokus punkt i
> viewfinderen lidt oven over det man vil fokuserer på?

Det jeg siger er, at det du ser i viewfinder er på en matplade som kan være
forskudt i forhold til AF sensor. Det samme med den røde firkant i util.
Men dem i viewfinder skulle være tæt på så de er brugbare.