Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Q: Icc-profil til Printasia papir - Caonn ~
Fra : Bo Andersen

Dato : 03-04-05 13:28

Har både været inde på ilford.com
og printasia.com
og google, men jeg synes ikke rigtigt
jeg får de hits jeg har brug for.

Nogen der har en ICC-profil til
printasia fotopapir Glossy, 238 g/m^2
CAT197 0913 (fra bagsiden af pakken)
Prtgp9ge (fra bagsiden af pakken)
og en Pixma 5k printer.

Venligst, Bo Andersen.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-04-05 13:55

In article <424fe13d$0$73704$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Bo Andersen wrote:
> Har både været inde på ilford.com
> og printasia.com
> og google, men jeg synes ikke rigtigt
> jeg får de hits jeg har brug for.
>
> Nogen der har en ICC-profil til
> printasia fotopapir Glossy, 238 g/m^2
> CAT197 0913 (fra bagsiden af pakken)
> Prtgp9ge (fra bagsiden af pakken)
> og en Pixma 5k printer.

En af metoderne at få fat i en sådan er at anskaffe sig printerprofilerings-
software + scanner + testtarget. det giver de optimale resultatet.

Jeg bruger selv ProfilePrism med et IT-8 target.

Fra : AS

Dato : 03-04-05 16:05

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> En af metoderne at få fat i en sådan er at anskaffe sig
printerprofilerings-
> software + scanner + testtarget. det giver de optimale resultatet.
>
> Jeg bruger selv ProfilePrism med et IT-8 target.

Kan du beskrive printerkalibrerings processen med denne program? Eller en
link?
TIA

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-04-05 18:03

In article <FBT3e.109276$Vf.4159798@news000.worldonline.dk>, AS wrote:

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> printerprofilerings-

> Kan du beskrive printerkalibrerings processen med denne program? Eller en
> link?

Man printer et testark. Dette scanner man så sammen med et IT-8 target.
Dette billede åbner man så i ProfilePrism, markerer hjørnepunkterne, og
så kalibreres internt først scanner vha IT-8 target - hvorefter der
programmet laver en analyse af testarket, og leverer en ICC profil.

Testarket printes med al farvestyring slået fra i printerdriveren.

Denne ICC profil kan så bruges i Photoshop til soft-proofing (ctrl-Y)
således man kan hånd-optimere billedet til printeren.

Når man så printer, vælger man print-with-preview, og vælger printerprofilen
som outputprofil, og sikrer sig at printer-indstillibger er de samme som ved
testarket, altså uden profilering.

Du kan læse om softwaren her:
http://www.ddisoftware.com/prism/

Og se brugsanvisningen her:
http://www.ddisoftware.com/prism/help/

Fra : AS

Dato : 07-04-05 08:50

> [...]
> så kalibreres internt først scanner vha IT-8 target - hvorefter der
> programmet laver en analyse af testarket, og leverer en ICC profil.

Tak for svaret. I help af PP skriver man man en IT8 target purchased with
PP". Har du fornemmelsen, om nogen anden IT8 target kan bruges, som f.eks.
Wolf Faust's? TIA

Fra : KNL DtP

Dato : 03-04-05 13:56

"Bo Andersen" <qwertydotcom@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nogen der har en ICC-profil til
> printasia fotopapir Glossy, 238 g/m^2

Jeg bruger dette papir (den med show bord på forsiden), og anvender følgende
indstillinger på min PIXMA iP4000:

Adobe Photoshop CS. Print With Preview. Billedet i Adobe RGB 1998-farverum og
dette er valgt under Source Space. Printer Space sætter jeg til Printer Color
Management.

Inde i printer driveren sættes papiret til Photo Paper Plus Glossy.
Print Quality: High.
Color Adjustments: Manual.
Color Balance: C: +2, M: -2, Y: -4, K: 0, I: +2. ICM slået til og sat til
Photo.

Det bedste ville naturligvis have været en rigtigt ICC-profil, men jeg synes
ovenstående indstillinger giver et flot og neutralt print med gode, dybe
farver. Specielt sort bliver helt dyb og flot - nogen som jeg savner hos Canon
dyre Pro-papir...

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Bo Andersen

Dato : 03-04-05 20:49

> Jeg bruger dette papir (den med show bord på forsiden), og anvender
> følgende
> indstillinger på min PIXMA iP4000:

Ja, det er det samme her.
Men ved stærke røde farver (en rød trøje, rødstens tag osv.)
så krakelerer farverne på papiret, ganske grumset at se på.
Selv min suverænt ukritiske kone, synes den er helt gal !!
Som om farverne ikke trækker ordentlig
ind i papiret og ligger sig i små "pytter"
Ellers ved alt andet en krafitig rød, er farver meger gode med standard
indstillinger.
Jeg bruger originalt canon blæk.

Vil prøve dette setup, tak for det.
Venligst, Bo Andersen.