Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad betyder dette?
Fra : Pierre & Karina

Dato : 02-04-05 21:14

Jeg har lige købet et Konica/Minolta z5, som er mit første digitalkamera og
der er en masse jeg ikke hved hvad betyder, så her kommer lidt af det:

- Markro, hvad er det og hvad bruges det til?
-Blænde / lukke tid, hvad betyder det og hvordan bruger jeg det?
- På drejeknappen til eksponeringsmetoderne står der forskellige bogstaver -
P - A - S - M, Hvad er det?
- Og hvordan ser jeg hvor meget plads der er tilbage på mit memerycard?

Jeg har såfølgelig læst i manualen, men jeg fatter det ikke, for står der
lidt og se så side 24 og 38 osv

Pierre

Fra : HKJ

Dato : 02-04-05 21:44

Pierre & Karina wrote:
> Jeg har lige købet et Konica/Minolta z5, som er mit første digitalkamera og
> der er en masse jeg ikke hved hvad betyder, så her kommer lidt af det:
>
> - Markro, hvad er det og hvad bruges det til?

Det bruges til at fotografere små ting, f.eks. en enkelt blost eller et
frimærke.

> -Blænde / lukke tid, hvad betyder det og hvordan bruger jeg det?

Det styrer hvor meget lys der kommer ind til sensoren. Den skal have en
bestemt mængde lys for at billedet bliver ok, det styres ved at vælge
den rigtige kombination af blænde og lukkertid. Heldigvis kan kameraet
gøre dette automatisk.

> - På drejeknappen til eksponeringsmetoderne står der forskellige bogstaver -
> P - A - S - M, Hvad er det?

P=Fuldautomatisk, kameraet vælger selv blænde og lukkertid.
M=Manuel, du skal vælge blænde og lukkertid.
A=Halvautomatisk, du vælger blænde og kameraet vælger lukkertid.
S=Halvautomatisk, du vælger lukkertid og kameratet ælger blænde.

P er god når du bare skal tage billeder, før du bruger ASM bør du læse
lidt i en fotobog.

Fra : AS

Dato : 02-04-05 22:15

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> P er god når du bare skal tage billeder, før du bruger ASM bør du læse
> lidt i en fotobog.

IMHO først skal instruks til kameraet læses.

Fra : Poul Petersen

Dato : 02-04-05 22:36

"Pierre & Karina" <prc@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige købet et Konica/Minolta z5, som er mit første digitalkamera
og
> der er en masse jeg ikke hved hvad betyder, så her kommer lidt af det:

P&K
Som førstegangskøber burde du nok have købt dit kamera hos en fotohandler,
hvor du kunne være blevet sat ind i grundfunktionerne

Fra : michael bs

Dato : 02-04-05 23:38

> [...]
> - Og hvordan ser jeg hvor meget plads der er tilbage på mit memerycard?
>
> Jeg har såfølgelig læst i manualen, men jeg fatter det ikke, for står der

Øh.. er dette mon ikke en forsinket aprilsnar?
Michael