Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tage fotos til stor familiefest i dag.
Fra : Jesper

Dato : 02-04-05 09:13

Hej.

Jeg skal til stor familiefest i dag med over 60 gæster og i den anledning
har jeg lovet at tage biller af alle deltagerne med mit nye Nikon D 70.

Jeg søger i den forbindelse råd om følgende (og gerne andre gode råd):

Jeg regner med at tage de fleste billeder, når gæsterne sidder ved bordet -
altså mens de ikke bevæger sig så meget.....

Min plan er at anvende "Autoprogrammet" helt overordnet med Auto ISO.

Fokuseringsmåde:

* Bør jeg vælge AF-S eller AF-C indstilling?

Fokusfelt:

* Skal jeg anvende:

Enkeltfelts autofokus, dynamisk autofokus eller standarden som jo er det
fokusfelt som der indeholder det tætteste motiv i forhold til kameraet?

Jeg anvender SB-600.

Andre god råd modtages gerne.

mvh

Jesper.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-04-05 09:24

Jesper wrote:
> Enkeltfelts autofokus, dynamisk autofokus eller standarden som jo er det
> fokusfelt som der indeholder det tætteste motiv i forhold til kameraet?

Jeg ville bruge enkeltfelts, og fokusere på motivets øje.

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 02-04-05 09:54

Opsøg lokalet så tidligt som muligt, tag en række billeder med forskellige
indstillinger og drag nogle konklusioner på denne baggrund. Jeg har netop
selv prøvet at lære mit nye kamera at kende til en fest ... der var en del
af festen der undgik min opmærksomhed. Specielt blitzen, gav mig lidt
arbejde. i den ene del af lokalet var væggene mørke og i den anden lyse. Ved
at oplyse væggen i det lyse afsnit opnåede jeg billeder med god dybde (nok
lys), hvor imod jeg i den mørke del, fik personer i front overbelyst og dem
i baggrunden (1meter adskillelse) underbelyst.

Spotfokus, virkede bedst for mig, idet jeg valgte mit fokus og så mit motiv.
Pga. manglende øvelse viser de fleste af de billeder jeg har taget med fokus
ved nærmeste objekt mit motiv uskarpt og f.eks. en vinflaske i forgrunden så
skarpt at teksten kan læses.

Mvh. Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-05 10:05

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg skal til stor familiefest i dag med over 60 gæster og i den anledning
> har jeg lovet at tage biller af alle deltagerne med mit nye Nikon D 70.

Så er det sikkert med 18-70'eren.

> Jeg søger i den forbindelse råd om følgende (og gerne andre gode råd):
>
> Jeg regner med at tage de fleste billeder, når gæsterne sidder ved
> bordet - altså mens de ikke bevæger sig så meget.....

Sikkert klassisk bord herre og dame.

> Min plan er at anvende "Autoprogrammet" helt overordnet med Auto ISO.

Jeg bruger selv A, ICO 200 og fast valg f 5,6. Passende dybdeskarphed og
gode resultater i området 20-35mm, som du vil bruge mest. Samtidig skal der
ikke anvendes så meget flashlys.

> Fokuseringsmåde:
>
> * Bør jeg vælge AF-S eller AF-C indstilling?

AF-S.

> Fokusfelt:
>
> * Skal jeg anvende:
>
> Enkeltfelts autofokus, dynamisk autofokus eller standarden som jo er det
> fokusfelt som der indeholder det tætteste motiv i forhold til kameraet?

Standard er det sikreste, men husk at fjerne flasker og lignende. Selv
bruger jeg singlefocus, center. Det kræver at man stiller skarpt hver gang.
Ellers rammer man næsten konsekvent bagrrunden ved parfotos. Til gengæld er
det dig der bestemmer focus.

> Jeg anvender SB-600.

Jeg bruger SB-800 med diffuser. Med SB-600 ville jeg lyse lidt opad eller
mod loftet, men ikke direkte til parbilleder.
Vær opmærksom på at enkelte kan registrere forblinket, så man kun får dem
med lukkede øjne. Løsningen er et ekstra skud hurtigt efter.

Ekstra
Plads på kortet? Computer så du kan genbruge kortet. Du vil skyde 200+
billeder.
Skyd RAW. Det giver dig et spillerum
Ekstra friske batterier til både kamera og blitz.
Gert

Fra : ab

Dato : 02-04-05 13:05

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gang.
> Ellers rammer man næsten konsekvent bagrrunden ved parfotos. Til gengæld

Ja - fagre nye verden. Tænk - det lyder virkelig besværlig for at få nogle
gode og forhåbentlig afslappede fotos at folk, der har det sjovt til en
fest. Hvis du ikke ved hvert foto opnår en god dialog med "ofrene" er alt
det tekniske dømt til totalt at mislykkes. Der bliver tale om fotos, der
klart afspejler en situation som om folk skulle henrettes - stivnede og
kunstige ansigter. Bed f.eks. ofrene om at hæve glasset og skåle, så du
kommer ind bag overfladen og finder frem til et resultat, der er værd at
mindes.

ab

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-04-05 14:35

"ab" <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote in message
> [...]
> ansigter. Bed f.eks. ofrene om at hæve glasset og skåle, så du kommer ind
> bag overfladen og finder frem til et resultat, der er værd at mindes.

men lad være med selv at drikke med. Hvis der er 60 deltagere, bliver det
ikke godt
-kontakten er vigtig. Og lige så vigtigt, at de IKKE sidder og stange mad
ind i hoved, eller gumler. Sørg også for at fotografere mens der er mad på
tallerknerne.

-nå de gode formaninger er vel spildt. Feste er sikkert allerede igang

Bo //

Fra : Per Falkjær Jensen

Dato : 02-04-05 19:26

Mit forslag er, at du ikke tager ved bordene. På det tidspunkt er folk ikke
kommet i stemning eller i tale med deres sidemand/dame.
Få det hellere arrangeret således, at du tager et parbillede af de enkelte
par et bestemt sted i rummet, hvor lyset er godt, og
hvor du har helt styr lys og baggrund. Det enkelte par vil være de glade
modtagere af et sådan billede. Med sin sidemand går lige i skuffen.
Med venlig hilsen - Per Falkjær Jensen