Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaring med Sigma 14 mm f:2,8 EX ?
Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 02-04-05 07:59

Hej

Jeg skal have mig et vidvinkel objektiv, og overvejer nu Sigma 14 mm, jeg
ville derfor høre om folk har noget godt eller skidt at sige om objektivet ?

Det anden objektiv der også er med i diskussionen er Tamrons 20-40
F.2,7-3,5, nogle erfaringer med dette objektiv ?

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : ab

Dato : 02-04-05 09:13

"René Ernst Nielsen" <kontakt@fotographi.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skal have mig et vidvinkel objektiv, og overvejer nu Sigma 14 mm, jeg
> ville derfor høre om folk har noget godt eller skidt at sige om objektivet
> ?

Jeg har også kikket på det objektiv, men beretninger som denne har holdt mig
fra det
http://photography-on-the.net/gallery/lens.php?lens=3&exhibition=1

jeg har bestilt et Tokina 12-24 i stedet - er spændt på, hvordan
resultaterne bliver med så meget vidvinkel.

> Det anden objektiv der også er med i diskussionen er Tamrons 20-40
> F.2,7-3,5, nogle erfaringer med dette objektiv ?

Her får du (med et digitalt SLR ?) ikke meget vidvinkel.

ab

Fra : Dag Stinus

Dato : 02-04-05 09:43

> jeg har bestilt et Tokina 12-24 i stedet - er spændt på, hvordan
> resultaterne bliver med så meget vidvinkel.

Hvor har du bestilt den og til hvilken pris? Jeg regner selv med at anskaffe
en D70(s), eller hvad Nikon nu kan finde på at sende på markedet i nærmste
fremtid, samt en vidvinkelzoom - og der ser Tokinaen p.t. mest interessant
ud.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : ab

Dato : 02-04-05 13:08

"Dag Stinus" <dag@SLETTESstinus.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor har du bestilt den og til hvilken pris?

Jeg har bestilt den her (lovet leveret i løbet af kommende uge)

http://www.directshopper.de/tokina-atx-4-0-12-24-pro-dx-n-af_search_p

MVH ab

Fra : Dag Stinus

Dato : 02-04-05 15:39

> Jeg har bestilt den her (lovet leveret i løbet af kommende uge)
>
> http://www.directshopper.de/tokina-atx-4-0-12-24-pro-dx-n-af_search_p

Så må man ikke håbe at det ligner det afbildede objektiv som vist er fra før
"autofokus" og "digital" var begreber der havde med foto at gøre.

Jeg glæder mig til at høre om dine erfaringer. En pris på ca. 3500 kr. i
forhold til Nikons ca. 9000 er jo næsten for godt til at være sandt.

Hilsen
Dag

Fra : Dag Stinus

Dato : 02-04-05 09:25

"René Ernst Nielsen" <kontakt@fotographi.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det anden objektiv der også er med i diskussionen er Tamrons 20-40
> F.2,7-3,5, nogle erfaringer med dette objektiv ?

En ny mulighed er Tokina AT-X PRO 12-24mm F4 SD (IF) DX.

I nyeste nummer af det tyske FotoMagazin (april 2005) er den testet klart
bedre end Nikkor AF-S 12-24mm F4 DX G IF-ED (?1300) og Canon EF-S 10-22mm
F3,5-4,5 USM (?900) selvom prisen er så lav som ?540.

Fotomagazins omtale (ikke testen):
http://cm.jahr-tsv.de/fotomagazin/internet/aktuell/news/new53_tok1224.php

En anden test findes her: http://www.photo.net/equipment/tokina/12-24-f4/.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-04-05 12:20

In article <424e56ea$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Dag Stinus wrote:
> [...]
> bedre end Nikkor AF-S 12-24mm F4 DX G IF-ED (?1300) og Canon EF-S 10-22mm
> F3,5-4,5 USM (?900) selvom prisen er så lav som ?540.

Men Canon 10-22mm har et par mm mere vidvinkel. Er det ikke sådan, at gode
kopier af Sigma 12-24 også slår Nikon.

Det er kun godt med konkurrence på markedet.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-04-05 08:54

"René Ernst Nielsen"
> [...]
>
> Det anden objektiv der også er med i diskussionen er Tamrons 20-40
> F.2,7-3,5, nogle erfaringer med dette objektiv ?

Jeg købte 14'ern da der ikke var så mange alternativer på markedet
den er rigitig fed og den ser total funny ud med det store frontlinse
element.. Meen den er nok overpriced imho.. -max-