Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
lille søger på dSLR?
Fra : Torben

Dato : 30-03-05 18:48

Har spekuleret på:
Hvorfor er søgerbilledet på fx. 20D og D70 klart mindre, og dermed ringere
end på et tilsvarende analog 35 mm kamera? Har det evt. at gøre med
sensorens mindre format, hvor så også søgeren er ditto mindre?
Tak for svar - v.h. - Torben

Fra : KNL DtP

Dato : 30-03-05 18:50

"Torben" <tors@direkte.org> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er søgerbilledet på fx. 20D og D70 klart mindre, og dermed ringere
> end på et tilsvarende analog 35 mm kamera?

Det er fordi søgerbilledets størrelse afhænger af størrelsen på kameraets
sensor.

På 20D er sensoren 22,7mm x 15,1mm - hvor filmarealet på et 35 mm kamera er
24,0 x 36,0 cm. Dermed vil søgerbilledet på dSLR være mindre, fordi det er
beskået i forhold til 35 mm film.

MVH

Kristian
www.knl.-dtp.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-05 19:00

Men hvorfor er søgeren så større på f.eks D2H osv?

Fra : ab

Dato : 30-03-05 19:29

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> postulerede i en meddelelse

> Det er fordi søgerbilledets størrelse afhænger af størrelsen på kameraets
> sensor.

Og hvordan skulle sensorerens størrelse så påvirke søgerern, når der
overhovedet ikke er tale om elektronisk overførsel, men alene en optisk
gengivelse af et udsnit svarende til det udsnit, der bliver gengivet ?

Om søgeren ser større eller mindre ud er rent optisk - som f.eks. ved brug
af en lup.

ab

Fra : Povl

Dato : 30-03-05 21:16

ab wrote:
> [...]
> gengivelse af et udsnit svarende til det udsnit, der bliver gengivet ?
>
> Om søgeren ser større eller mindre ud er rent optisk - som f.eks. ved brug

Billedet i søgeren er mindre fordi spejlet er mindre (det skal jo kun
vise det der havner på sensoren).

Fra : Steen Larsen

Dato : 30-03-05 21:39

In article <424b08e9$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
Povl <povl@PLOVAAGE.dk> wrote:

> Billedet i søgeren er mindre fordi spejlet er mindre (det skal jo kun
> vise det der havner på sensoren).

Jeg kan ikke dokumentere det men det er altså noget sludder at det har
noget med sensorens størrelse at gøre for i de profesionelle modeller
fra Nikon har du samme crop-factor men meget større/lysere søger.

Fra : Povl

Dato : 31-03-05 19:15

Steen Larsen wrote:

> Jeg kan ikke dokumentere det men det er altså noget sludder at det har
> noget med sensorens størrelse at gøre for i de profesionelle modeller
> fra Nikon har du samme crop-factor men meget større/lysere søger.

Det har i høj grad noget med sensorens størrelse at gøre. Jan Bøgh giver
en fin forklaring på det (mere udførlig end min).

At der er forskel på effektiv lysstyrke mellem modeller med samme
sensorstørrelse kan måske (mit gæt) forklares ved kvaliteten af prismen
eller spejlene bag søgeren.

I øvrigt i al venskabelighed: Hvis du ikke kan "dokumentere det", skulle
du måske formulere dig lidt mere diplomatisk. For så kunne det jo godt
være at "sludderet" var rigtigt.

Fra : Steen Larsen

Dato : 31-03-05 19:32

In article <424c3e3a$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
Povl <povl@PLOVAAGE.dk> wrote:

> At der er forskel på effektiv lysstyrke mellem modeller med samme
> sensorstørrelse kan måske (mit gæt) forklares ved kvaliteten af prismen
> eller spejlene bag søgeren.

Du siger det jo næsten selv. Det har noget med spejl/prisme at gøre.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-03-05 08:19

Povl wrote:

> Billedet i søgeren er mindre fordi spejlet er mindre (det skal jo kun
> vise det der havner på sensoren).

Nej, søgeren i et spejlreflex er en lup, der viser en matskive. Jeg kunne
forestille mig at problemet er, at der skal forstørres mere, fordi man kun
vil vise den del af matskiven, der svarer til det billede, der fanges på
CCD'en og at der derfor skal bruges mere lys. Så søgerbilledets størrelse er
et kompromis mellem stort billede/lidt lys og lille billede/meget lys.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-03-05 20:06

--
Knud

Fra : [HCS] 4000

Dato : 30-03-05 19:02

Det er sensorens størrelse der gør det.
Efter kort tids brug bemærker man det ikke længere.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 30-03-05 19:44

> [...]
> end på et tilsvarende analog 35 mm kamera? Har det evt. at gøre med
> sensorens mindre format, hvor så også søgeren er ditto mindre?

Hej

Jeg ser ikke nogen synderlig forskel på søgeren i mine analoge og digitale
Canon EOS huse, men der er forskel på hvad brændvidde en optik har på de to
typer huse, en 100mm optik fra en analog EOS vil give ca. 160mm brændvidde
på digitalkameraet, kan det være det der snyder dig.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-05 21:47

> [...]
> end på et tilsvarende analog 35 mm kamera? Har det evt. at gøre med
> sensorens mindre format, hvor så også søgeren er ditto mindre?

Spørg Canon og Nikon! For det har intet at gøre med nogen som helst
størrelser - kun forstørrelser og klarhed.
Men primært skyldes det nok den effektive AF. Billedet skal være klart nok
til komposition, mens kameraet selv sørger for at stille skarpt. Det var min
første anke, da jeg stod med min nye D70. Ligesom du.
Det er discount i forhold til min tidligere Contax. Matskiven var mere
lysstærk - der var både microraster og snitbillede til hjælp ved
skarphedsindstilling. Manuel focus var ikke et problem.
Det er det med DSLR. Jeg vil mene at det er endog meget svært at stille
skarp manuelt. Jeg er i hvert fald nødt til at tro på AF.
Normal går det da også godt, så det er ikke det store problem. Men i dårligt
lys savner jeg de gamle hjælpemidler. AF ved f 4-5,6 virker kun næsten hver
gang og ikke specielt perfekt.

Gert