Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Så føler man sig måske lidt sny
Fra : Michael L

Dato : 30-03-05 00:12

Ja det er nogenlunde følelsen jeg sidder med lige nu efter at have set
et link et par indlæg længere tilbage med en manual til Nikon D70s.

Det lader til Nikon er ved at sende en opgraderet udgave af kameraet på
markedet og der går tilsyneladende kraftige rygter om at en D200 skulle
blive annonceret i april eller maj som skulle være med 10mp og baseret
på et F6 hus.

Så er det at man føler sig kraftig snydt når man netop for få timer
siden har bestilt sit D70 efter at have spurgt DFA flere gange hvorvidt
der skulle være noget nyt på vej og have fået svaret nej.

Argh!

Med frustrerede hilsner
Michael

Fra : max[dk]

Dato : 30-03-05 05:54

> Så er det at man føler sig kraftig snydt når man netop for få timer
> siden har bestilt sit D70 efter at have spurgt DFA flere gange hvorvidt
> der skulle være noget nyt på vej og have fået svaret nej.

Hvis du bare har bestilt det kan du vel bare afbestille det igen?

Nå men skulle det komme til at ligge i samme prisklasse som D70? Hvis det
gør det lyder det billigt...

/Max

Fra : Michael L

Dato : 30-03-05 10:16

max[dk] wrote:
> Hvis du bare har bestilt det kan du vel bare afbestille det igen?
>
> Nå men skulle det komme til at ligge i samme prisklasse som D70? Hvis det
> gør det lyder det billigt...
>
> /Max

Jeg ved intet om prisen - Der har været en masse gætterier, men der er
også rygter om at der skulle være en D50 på vej til at konkurrere med
Canons 300D/350D - Nikon har i hvertfald ansøgt om trademark på navnet D50.

Så noget kunne tyde på en D50 til at modsvare Canons 350D - En D70s til
at konkurrere med 20D og så en D200 for at dække hullet mellem D70 og D2X.

Mvh
Michael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 30-03-05 06:28

"Michael L"
> [...]
> siden har bestilt sit D70 efter at have spurgt DFA flere gange hvorvidt
> der skulle være noget nyt på vej og have fået svaret nej.

Hvad mener du med kraftige rygter og annonceret..??
Hvis kameraet blir annonceret i April - Maj kan du roligt
lægge et par - tre måneder oveni inden det kommer på
markedet - men siden du er så pissed off, så annuler din
bestilling og læn dig tilbage - og vent.. Der er ALTID en
ny model på vej, det er sku da dig der er snot dum.)
hvis du regner med DFA kommer ud nu og siger der er
nyt på vej når de har et lager fuld af D70'ere, det ville
sku da være elendigt købmandsskab.. -max-

Fra : Michael L

Dato : 30-03-05 10:42

-max- wrote:

> [...]
> nyt på vej når de har et lager fuld af D70'ere, det ville
> sku da være elendigt købmandsskab.. -max-

Rygterne går jo over det hele på internettet og det gør de jo altid. Men
denne gang har jeg læst om mennesker der fra 4-5 forskellige lande har
fået bekræftet fra forhandlere at Nikon meget snart skulle være klar med
noget. Én fyr påstår sågar han var i en butik hvor en Nikon repræsentant
bad butikken om at starte en venteliste på D200'eren.

D70s'eren skulle være annonceret i Japan bliver der påstået. Men uanset
om den er annonceret eller ej så kan en manual downloades direkte fra
Nikon i Japan så den er god nok:

http://www.nikon-asia.com/downloadstuff/Firmware_UserManuals/CATALOG/D70S_UserManual.pdf

Og for D50'eren:

http://www.nikon-asia.com/downloadstuff/Firmware_UserManuals/CATALOG/D50_UserManual.pdf

Måske er jeg bare stadigvæk for meget optimist i håbet om at de ville
udvise bare en smule ærlighed. Hvis folk i andre lande kan få besked om
at der er noge tnyt på vej så burde man vel også herhjemme. I øvrigt
ville DFA tjene det dobbelte på mig hvis de fortalte om en D200 da jeg
ville købe dette istedet fordi det lyder til at have de ting jeg
efterspurgte. Og jeg er da sikker på de nok skal komme af med de D70'ere
de har - De sælger jo stadigvæk som varmt brød.

Men du har nok ret - Jeg sidder og venter på posten kommer indenfor et
par timer og jeg kan nok ikke få mig selv til at sende det tilbage, så
det ender jo nok med at jeg beholder det og når D200'eren så kommer så
må jeg bløde for den. Og så har DFA jo pludselig tjent endnu mere på mig
- Pokkers :)

Der er altid noget nyt - Det har du fuldstændig ret i - Men den primære
grund til min frustration er fordi at jeg i teorien gerne ville have
D2X'eren, men prismæssigt synes jeg ikke jeg havde lyst til at ligge de
penge der skulle til. Så valget stod mellem Canon 20D eller Nikon D70 -
Men uanset hvilken jeg valgte af de to så var det et kompromis på enten
den ene eller den anden måde - Og det er lidt træls at skulle indgå et
kompromis når man køber noget til 13-14.000 kr. D200'eren lyder derimod
til netop at have de ting som jeg måtte gå på kompromis med.

Hov nu kom D70'eren ind af døren - Nej den kan jeg sku ikke sende retur
så nu må jeg ud og knipse løs :)

Vi ses.

Mvh
Michael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 30-03-05 11:08

"Michael L"
> Hov nu kom D70'eren ind af døren - Nej den kan jeg sku ikke sende retur
> så nu må jeg ud og knipse løs :)
>
> Vi ses.
>
> Mvh
> Michael

Ja det lyder fornuftigt - tillykke med den, husk at lade batteriet op
inden du går ud a' døren.. -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-03-05 11:37

Tja, al den snak om rygter er det allerbedste, da der ikke er nogen der ved
noget konkret. Det er atltid det bedste grundlag for ørkesløse diskussioner.
Jeg betrager kamerahuset som et digitalt bagstykke til mine objektiver.
Dette bagstykke kan skiftes ud, når en ny model kommer. For tiden er jeg
meget tilfreds med min 20D påmonteret batterigreb, som giver et godt greb om
kameraet med større objektiver. Kameraet er hurtigt og med præcis autofokus
men den står dog af nogle gange med hurtige låsninger på f.eks. hurtige
fugle. Der er altid ting, der kan forbedres som endnu større opløsning,
hurtigere og mere sofistikeret autofokus og større buffer til RAW. Det er
stort set de eneste punkter, hvor forberinger ville blive påskønnet af mig.
Men den største investering er jo for mange i objektiverne og desværre er
der ikke en standardisering på dette område, så vi frit kunne købe f.eks.
Nikon eller Canon (eller andre) "bagstykker", så vi er låst til
leverandøren, så det er typisk en større beslutning at skifte system. Selvom
jeg bruger Canon og er rimelig tilfreds, så hilser jeg enhver ny model fra
Nikon eller andre som er væsentlig bedre end Canon meget velkomne, da det
betyder at næste model fra Canon vil være endnu bedre og opfylde mine sidste
behov. Det ser ud som om Nikon er ved at komme tilbage på banen efter flere
år at være i baghjulet på Canon. D70 har klart været et pletskud, men vel
også stort set det eneste i lang tid, når man ser på flops som D2H og måske
er D2X lidt i samme boldgade, men vi får se. Med 350D, 20D, 1D mk II og 1Ds
mk II har Canon jo dækket hele spektret. For dem, der klager over
størrelsen, så kan både 350D og 20D påmonteres batterigreb, som vil passe
selv de største næver under gorillaniveauet Men vi er jo snart ude på
den flade del af kurven, anyway

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Lars Troels

Dato : 30-03-05 06:55

> Så er det at man føler sig kraftig snydt når man netop for få timer siden
> har bestilt sit D70 efter at have spurgt DFA flere gange hvorvidt der
> skulle være noget nyt på vej og have fået svaret nej.

Slå nu koldt vand i blodet Michael. Den opgraderede version, som jeg også
først opdagede eksistensen af sent i går aftes. Er jo ikke bedre end den
eksisterende D70 i alt væsentligt. Jeg har downloaded og studeret manualen.
At de opgraderer matrix lysmålingen til ver. II er så lille en ændring at
jeg vil væde om at du ikke kan se forskel. Det er marketing, fordi de putter
det ind i den nye D50, så må de også stoppe det ind i D70. Der er angiveligt
også en nyt batteri, hvor man samtidig kan anvende det eksisterende.

Jeg tror meget at vi har at gøre med noget produktstrategi, der skal sænke
produktionsomkostninger på dette højvolumenprodukt. Og samtidig fastholde
den logiske placering i forhold til D50.

Jeg ville ikke afbestille, men derimod sørge for at komme ud at fotografere.
Der vil altid være noget nyt på vej. Men det nye er ikke per definition
meget bedre.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Michael L

Dato : 30-03-05 10:14

Lars Troels wrote:

> [...]
> Der vil altid være noget nyt på vej. Men det nye er ikke per definition

Hej Lars

Det er heller ikke så meget D70s'eren jeg er nysgerrig efter. Det var
mere den D200 der bliver snakket om - Netop pga. den lidt størrer
opløsning, men mest fordi den skulle være bygget på et F6 hus hvilket
ville give mig noget mere at holde om(synes de nuværende D70 og 20D er
for små, hvorimod D1X og lign. passer rigtig godt), vertikaludløseren
som jeg savner på D70'eren og med lidt held en lidt højere framerate til
sportsbilleder.

Umiddelbart lød D200 som netop lige det jeg søgte - En mellemting mellem
D70 og D2X.

Men det er også lige så meget fordi at når de stopper produktionen af
D70, må man jo også formode de stopper firmware opdateringer og lign.
Dvs. de problemer der er/måtte komme ikke vil blive rettet.

Og i sidste ende er det jo altid et element af udstyrsluder gemt i mig
et sted :)

Mvh
Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-03-05 10:36

Michael L wrote:

> Men det er også lige så meget fordi at når de stopper produktionen af
> D70, må man jo også formode de stopper firmware opdateringer og lign.
> Dvs. de problemer der er/måtte komme ikke vil blive rettet.

Mån må antage at kameraet den dag, det går ud af produktion, ikke skulle
have flere problemer rent Firmwaremæssigt (jeg har første version af
firmwaren i mit endnu og har ikke set noget behov for at opdatere), da
softwaren er gennemprøvet til den store guldmedalje.
Firmwareopdateringer er - i den udstrækning de ikke indfører nye
funktionaliteter - vel at betragte som et bevis på at man laver noget hø og
sender det på markedet før det er lavet færdigt og vil vel derfor primært
komme i begyndelsen af et produkts levetid.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-03-05 13:07

Michael L wrote:
> [...]
> for små, hvorimod D1X og lign. passer rigtig godt), vertikaludløseren
> som jeg savner på D70'eren og med lidt held en lidt højere framerate

F6 er et forholdsvis lille hus - der er ikke "indbygget" vertikaludløser.
Det er dog ekstremt solidt og lækkert - nærmest som var det skåret ud af en
solid klods stål.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Photo Gallery DK - har stor fordel af dot.com krisen. Hvis ideen var
lanceret før krisen, så ville der straks ha' været nogle meget store

Fra : Michael L

Dato : 30-03-05 13:25

Morten Wartou wrote:

> F6 er et forholdsvis lille hus - der er ikke "indbygget" vertikaludløser.
> Det er dog ekstremt solidt og lækkert - nærmest som var det skåret ud af en
> solid klods stål.

Nemlig - Solidt som bare fanden plus de har mulighed for et vertikalgreb
til den og det er lækkert. Det mangler vi lige til 70'eren.

> [...]
> aktører, der havde hugget ideen og opscaleret konceptet, og de havde også
> kapitalen til at markedsføre deres service i stor scala." - Niels Riis

Hahahaha - For fanden da Morten - Du tager livet af mig en skønne dag
med de citater.

Mvh
Michael

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-03-05 13:44

Michael L wrote:
> Nemlig - Solidt som bare fanden plus de har mulighed for et
> vertikalgreb til den og det er lækkert. Det mangler vi lige til
> 70'eren.

Okay, jeg troede du troede det var indbygget, som det har været på de
tidligere (nogen af dem i hvert fald) F-modeller. Lækkert virker det i hvert
fald, man skal bare huske at flytte fødderne hvis man taber det. :)

> Hahahaha - For fanden da Morten - Du tager livet af mig en skønne dag
> med de citater.

Det lyder ikke godt, jeg vil helst ikke være årsag til nogens død. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Ni-MH celler (Nickel Metal Hydrid) er p.t. den mest udbredte type
genopladelige celler, de indeholder ikke tungmetaller" - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 30-03-05 17:53

> Det lyder ikke godt, jeg vil helst ikke være årsag til nogens død. :)

Har manden virkelig sagt det? Er jo ikke ligefrem verdensklasse billeder der
ligger i det gallery......

Morten

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-03-05 18:26

"Morten Sten Andersen" <no@thanks.dk> skrev i en meddelelse

> Har manden virkelig sagt det? Er jo ikke ligefrem verdensklasse billeder
> der
> ligger i det gallery......

Jeg videregiver naturligvis ikke falske citater.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"I fotogruppen har man ikke position efter hvor veltalende og smart
man er, det er derimod sådan, at deltagerne måler og vejer hinanden

Fra : Thomas

Dato : 30-03-05 16:52

> [...]
> markedet og der går tilsyneladende kraftige rygter om at en D200 skulle
> blive annonceret i april eller maj som skulle være med 10mp og baseret på

D70s er en kendsgerning - da manualen er lækket fra Nikons hjemmeside. Men
hvor har du hørt om D200... eller med andre ord - kan du henvise til en bare
nogenlunde pålidelig kilde, der kender til en snarlig kommende D200?

Thomas

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 30-03-05 19:52

D200 har længe været ønsketænkning fra flere fotografers side, og overalt på
nettet kan man finde artikler om dets snarlige komme, men de har kørt i mere
end 2 år.
De der ved besked lækker selvfølgelig ikke noget, og de der kommer med
rygter ved ikke noget konkret.Det er der ikke noget nyt i.
Det eneste nye skulle være, at Nikon for ganske nylig har registreret navnet
D50 som et "trademark", men D200 kører stadig kun på rygterne.
Menjeg er da blandt dem der håber at det kommer
Mvh Niels Hejnfelt